Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:27

pmarena schreef:
Ik heb geen ervaring met UWV dus weet niet hoe ver hun kennis reikt, maar kunnen zij je niet adviseren hierin, hoe je dit het beste aan kan pakken? Zij zitten er vast ook niet op te wachten dat je je over de kop werkt en straks een poos met een burn-out thuis zit :(:)

Beter vakbond inschakelen als je daar lid van bent, Die werken nl voor jouw, UWV niet.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 19:35

Oscar schreef:
Een loonheffingskortingsformulier is inderdaad niet iets waar de Belastingdienst iets mee doet of nodig heeft. Of je loonheffingskorting toe wilt laten passen is in eerste instantie iets tussen jou en de werkgever. Pas veel later, bij de aangifte, checkt de Belastingdienst of het allemaal correct verwerkt is, maar dat is pas achteraf.

Heb je toevallig weleens contact met collega's en weet je of die soortgelijke ervaringen hebben?

Ze heeft me dus deze week verteld dat ze gebeld heeft met de belastingdienst en dat die aangaven dat dit formulier opnieuw ingeleverd dient te worden om te zorgen dat ik ingeschreven sta. Dus ze is gewoon zich nog steeds niet bewust van de ernst van de zaak en liegt in me gezicht.

Ik heb geen collega's. Een oud collega heeft 1,5 jaar gewerkt zonder contract en daarbij was dus ook niks in orde.

belle_boef

Re: Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:52

Heel snel je spullen pakken en melden bij de inspectie. Als je ziek wordt krijg je dus ook een uitkering want je bent niet bekend bij het UWV en op je baas hoef je niet te rekenen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:55

Ik zou jezelf meteen ziek melden en uitzoeken hoe dit allemaal zit. Maar er klopt niet veel van. Hoe hebben ze dit al die tijd opgelost toen jij daar nog niet werkte? Ik zou er geen uur meer willen werken. Wat heb je er aan als je straks zelf maanden uit de roulatie bent. Laten ze zelf hun personeelstekort maar oplossen. Bizar dat jij dat moet doen.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 19:58

Ik ben zoooo in de war gewoon door al dit gebeuren.
Snap zo goed wat jullie allemaal zeggen, maar wil ook niet zonder baan zitten of geen geld krijgen.
Ben erg benieuwd wat het juridisch loket morgen zegt. Hoop dat ze me kunnen vertellen hoe rechtsgeldig het contract is en hoe het zit met mijn geld krijgen. Ben bang dat als ik me ziek meldbik kan fluiten naar mijn loon van deze maand.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:00

landvrouw schreef:
Ik ben zoooo in de war gewoon door al dit gebeuren.
Snap zo goed wat jullie allemaal zeggen, maar wil ook niet zonder baan zitten of geen geld krijgen.
Ben erg benieuwd wat het juridisch loket morgen zegt. Hoop dat ze me kunnen vertellen hoe rechtsgeldig het contract is en hoe het zit met mijn geld krijgen. Ben bang dat als ik me ziek meldbik kan fluiten naar mijn loon van deze maand.

Maar het nu ook al de vraag of je krijgt wat je zou moeten krijgen. Op korte termijn prima maar op lange termijn als je uitvalt ben je gewoon de sjaak. Nu kan je wellicht nog bij trekken met een korte vakantie en door naar een andere baan. Met een burn out zit je zo een half jaar thuis minimaal. Maar dan wel zinder elf als je nergens recht op hebt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:09

belle_boef schreef:
Heel snel je spullen pakken en melden bij de inspectie. Als je ziek wordt krijg je dus ook een uitkering want je bent niet bekend bij het UWV en op je baas hoef je niet te rekenen.

Nog erger als je een ongeval krijgt op je werk met blijvend letsel heb je echt een super groot probleem.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:35

Wat voor opleiding heb je gedaan dan? En waar precies in Zuid-Limburg woon je? Wat doe je nu voor werk? Misschien weet ik nog iets voor je.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:13

Wegwezen daar en melden ! In de zorg liggen de banen voor het oprapen toch?

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 21:16

Dyphusion schreef:
Wat voor opleiding heb je gedaan dan? En waar precies in Zuid-Limburg woon je? Wat doe je nu voor werk? Misschien weet ik nog iets voor je.

Ik woon in Landgraaf, ben bereid 40km te reizen en heb de opleiding diermanagement gedaan (dieren in de zorg). Ik werk nu op een zorgboerderij/woonhuis.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:22

Als jij een baan aanneemt moet je zelf bij het uwv melden dat je die baan hebt en dus de ww opzeggen. Dus hoe kan jij niet bekend staan bij het uwv als werkende?

Verder gewoon de rechtsbijstand contacteren en per direct ziekmelden, niet nu alvast voor over een paar dagen.

Je eigen grenzen beter leren bewaken. Je hebt 't contract van 36 uur, dus overwerk is een gunst waar ze om moeten vragen en je mag gewoon 'nee' zeggen, zeker als het zulke absurde vormen aan gaat nemen.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 21:26

elnienjo schreef:
Als jij een baan aanneemt moet je zelf bij het uwv melden dat je die baan hebt en dus de ww opzeggen. Dus hoe kan jij niet bekend staan bij het uwv als werkende?

Verder gewoon de rechtsbijstand contacteren en per direct ziekmelden, niet nu alvast voor over een paar dagen.

Je eigen grenzen beter leren bewaken. Je hebt 't contract van 36 uur, dus overwerk is een gunst waar ze om moeten vragen en je mag gewoon 'nee' zeggen, zeker als het zulke absurde vormen aan gaat nemen.

Dat is als je uit de ww komt, maar daar heb ik nooit ingezeten. Ben van de ene baan naar de andere baan gegaan en heb zelf nog nooit iets aan moeten geven bij de uwv. Dat gebeurd normaal door het bedrijf.

Over dat van de overuren weet ik dus niet zeker, vind daar verschillende info over. Dus dat is wel iets wat ik morgen sowieso ook ga navragen bij het juridisch loket.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:27

Alsjeblieft TS, wordt assertiever en ga op je strepen staan. Je baas komt haar afspraken niet na, jij wel (36u). Red jezelf nu het nog kan. Je bent nu al meermaals ingestort, dit is mijns inziens een heel duidelijke laatste waarschuwing van je lichaam. Geloof me, ik ben zelf overspannen geweest en je houdt er jaren last van én blijft vatbaar om terug te vallen. Daarnaast gaat herstel ook echt heel lang duren. Ik ben er jaren uit geweest. Kies nu voor je gezondheid aub. Je werkgever geeft geen zak om je.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:29

landvrouw schreef:
Dat is als je uit de ww komt, maar daar heb ik nooit ingezeten. Ben van de ene baan naar de andere baan gegaan en heb zelf nog nooit iets aan moeten geven bij de uwv. Dat gebeurd normaal door het bedrijf.

Over dat van de overuren weet ik dus niet zeker, vind daar verschillende info over. Dus dat is wel iets wat ik morgen sowieso ook ga navragen bij het juridisch loket.

Ohw, da's tricky dan. Ga idd zsm voor juridisch advies/rechtsbijstand en indien mogelijk, geef deze werkgever aan bij een meldpunt. Hopelijk krijg je al je gewerkte overuren vergoed en kom je niet in andere moeilijkheden met uwv/ziektewet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:55

Acuut lid worden van de vakbond!!

Het Beterschap is in 1990 opgericht met de leuze:"We zijn geen nonnen meer". (Dag en nacht in touw 'pro deo' ipv tegen betaling.)
De club heet tegenwoordig "nu 91".
Maar fnv zorg is ook prima en het cnv heeft vast ook iets.

Een contract is rechtsgeldig - ook als het niet op papier staat.
Ik hoop vurig dat je het wel zwart op wit hebt staan...!

En dan morgen ipv naar het werk met het juridisch loket en de vakbond aan de gang.
Ik zou zeggen dat salaris een eerste prioriteit is, met afdracht van sociale premies (...is net niet de belasting...) als goede tweede
en de sociale verzekeringsbank moet het contract onder ogen krijgen.
(Er zijn helaas bazen die wel een loonstrook afgeven maar de daadwerkelijk betaling in eigen zak steken. Grrr.)

De sociale verzekeringsbank int de premies die de baas hoort af te dragen - over een tijd doe jij aangifte inkomstenbelasting en meldt deze baan plus het salaris voor zover je dat ontvangen hebt - de premies worden door de dienst verrekend.

En de vakbondsmensen weten de cao uit hun hoofd - daar ;) ga jij je voortaan gewoon aan houden.
Ook als je baas mensen tekort komt.
Dat kun je de cliënten doorgaans wel uileggen. :)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 24-07-19 22:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:57

Jammer dat je geen collega's hebt. Samen sta je vaak sterker.

Heb je een idee wanneer je je salaris gaat ontvangen? Als dat op heel korte termijn is dan zou je er inderdaad voor kunnen kiezen om dat nog veilig te stellen.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 22:01

Oscar schreef:
Jammer dat je geen collega's hebt. Samen sta je vaak sterker.

Heb je een idee wanneer je je salaris gaat ontvangen? Als dat op heel korte termijn is dan zou je er inderdaad voor kunnen kiezen om dat nog veilig te stellen.

Ze heeft in het begin aangegeven op de 25e van de maand. Dat is tot op heden niet gebeurd, maar heb dit nu ook aangegeven in mijn brief. Dus dat is een van de punten die ze enorm eenvoudig kan aanpakken om alleen al wat goodwill te tonen. Dus ben enorm benieuwd of dat stuk gebeurd.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 22:03

Janneke2 schreef:
Acuut lid worden van de vakbond!!

Het Beterschap is in 1990 opgericht met de leuze:"We zijn geen nonnen meer". (Dag en nacht in touw 'pro deo' ipv tegen betaling.)
De club heet tegenwoordig "nu 91".
Maar fnv zorg is ook prima en het cnv heeft vast ook iets.

Een contract is rechtsgeldig - ook als het niet op papier staat.
Ik hoop vurig dat je het wel zwart op wit hebt staan...!

En dan morgen ipv naar het werk met het juridisch loket en de vakbond aan de gang.
Ik zou zeggen dat salaris een eerste prioriteit is, met afdracht van sociale premies (...is net niet de belasting...) als goede tweede
en de sociale verzekeringsbank moet het contract onder ogen krijgen.
(Er zijn helaas bazen die wel een loonstrook afgeven maar de daadwerkelijk betaling in eigen zak steken. Grrr.)

En de vakbondsmensen weten de cao uit hun hoofd - daar ;) ga jij je voortaan gewoon aan houden.
Ook als je baas mensen tekort komt.
Dat kun je de cliënten doorgaans wel uileggen. :)

Jaa de vakbond is inderdaad ideaal, alleen ben ik daar nu te laat mee. Ze helpen je niet als je al een geschil hebt. Net zoals rechtsbijstand.
Heb nu wel geleerd dat ik dat canaf nu wel sowieso ga doen, me daar aanmelden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:09

Als jij van vermoeidheid in elkaar klapt, dan is dat ziek. Of je nu bij huisarts of arboarts komt.
Er si verder een tekort in de zorg: we vechten voor nieuwe collega's! Ik zou gewoon (open) sollicitaties sturen naar organisaties. Desnoods als leerling. Ja, is even minder geld, maar je bent je nu helemaal de soep in aan het werken, voor waarschijnlijk te weinig -O-

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:14

TS, ga naar een dokter en meld je ziek. Ik ben na meermaals instorten toch doorgegaan en zit nu thuis na mijn ontslag uit pure wanhoop te hebben gegegeven. Ik houd mijn hart vast voor de laatste storting van mijn loon en ben me al aan het voorbereiden.

Echt, je werk is je gezondheid niet waard!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:15

Citaat:
Jaa de vakbond is inderdaad ideaal, alleen ben ik daar nu te laat mee. Ze helpen je niet als je al een geschil hebt. Net zoals rechtsbijstand.

Of er daadwerkelijk al sprake is van een juridisch geschil is een vraag. (Er is wel een conflict en een nalatige werkgever - net niet hetzelfde.)

Als je je vandaag aanmeld krijg je bij de fnv sowieso direct advies, info en tips. Bij fnv bondgenoten zijn er behalve de 'bezoldigden' (...ik vind het een woord :') - het zijn de echte juristen en advocaten)
ook onbezoldigden: uiterst bevlogen vrijwilligers.

(Zou men vinden dat het conflict al echt een geschil is, vallen de 'bezoldigden' af, maar de vrijwilligers zijn beslist niet van gisteren...)

En op een andere manier bezien:
de vakbond werkt voor het algemeen belang.
Met de nadruk op de rechten van werknemers.
Zou het hier gaan om een malafide werkgever, is de vakbond blij met alle informatie en kan er een rechtszaak tegen de baas gestart worden.

Want jij rolt om van vermoeidheid en collega's zijn er te weinig: dat gaat ook ten koste van de cliënten.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 22:21

Janneke2 schreef:
Citaat:

Of er daadwerkelijk al sprake is van een juridisch geschil is een vraag. (Er is wel een conflict en een nalatige werkgever - net niet hetzelfde.)

Als je je vandaag aanmeld krijg je bij de fnv sowieso direct advies, info en tips. Bij fnv bondgenoten zijn er behalve de 'bezoldigden' (...ik vind het een woord :') - het zijn de echte juristen en advocaten)
ook onbezoldigden: uiterst bevlogen vrijwilligers.

(Zou men vinden dat het conflict al echt een geschil is, vallen de 'bezoldigden' af, maar de vrijwilligers zijn beslist niet van gisteren...)

Dan ga ik dat morgen eens even helemaal uitpluizen! Dankjewel

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:23

En als je je ziekmeldt, geef dan gelijk aan dat je zo snel mogelijk een gesprek wil met de arbo arts. Dan kun je ook daar je verhaal kwijt en kan die ook bij je werkgever aangeven wat er nodig is om jou weer aan het werk te krijgen. Of dat daadwerkelijk helpt, is uiteraard een tweede, maar dan geef je zelf in elk geval het signaal af dat je wel bereid bent weer aan het werk te gaan, zodra dit kan.

Overwerk is iets dat een werkgever mag vragen, maar niet als vanzelfsprekend mag verwachten, zeker niet structureel, zoals deze dame doet.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:56

Zou morgen wel gewoon naar je werk gaan en gewoon meteen weer het gesprek met je baas aan gaan.
Zeggen dat je deze dag nog gewoon werkt. Maar daarna pas weer arbeid verricht als hij zwart op wit kan laten zien dat alles geregeld is. Dus dat je netjes geregistreerd staat als werknemer bij het UWV , je salaris betaald is van deze maand . En dat hier een duidelijke overuren registratie bij zit. En dat je rooster voor de komende periode bekend is. (Lijkt mij redelijk simpel als enigste werknemer met contract vak 36 uur)En dat je verzekering geregeld is. Gooi het vooral op dat je niet het risico wil lopen onverzekerd te werken.
Succes en kom voor jezelf op!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:59

genja schreef:
Zou morgen wel gewoon naar je werk gaan en gewoon meteen weer het gesprek met je baas aan gaan.
Zeggen dat je deze dag nog gewoon werkt. Maar daarna pas weer arbeid verricht als hij zwart op wit kan laten zien dat alles geregeld is. Dus dat je netjes geregistreerd staat als werknemer bij het UWV , je salaris betaald is van deze maand . En dat hier een duidelijke overuren registratie bij zit. En dat je rooster voor de komende periode bekend is. (Lijkt mij redelijk simpel als enigste werknemer met contract vak 36 uur)En dat je verzekering geregeld is. Gooi het vooral op dat je niet het risico wil lopen onverzekerd te werken.
Succes en kom voor jezelf op!!

Zoals iemand al aanhaalde kan dat als werkweigering worden gezien.