Nieuwe baan, nu onregelmatig werken...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Nieuwe baan, nu onregelmatig werken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 21:57

Ja ik ga aan de snelweg werken.
Zijn meerdere locaties waar ik kan staan maar begin in Ede.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 17:08

Vandaag was mijn vuurdoop. :D

Ff wennen de wekker om 04.15. :+

Werkkleding aan en nieuwe werkschoenen en om half 6 richting werk. Gelukkig werd ik fijn ingewerkt door een meisje die met zwangerschapsverlof gaat. Rond spits tijd werd het wat drukker, daarna weer rustiger en tussen 12 en 2 weer druk ivm lunch. Ik moet ook de sigaretten doen en de verse koffie. Kwam wel veel op mij af maar het ging best goed geloof ik. Was alleen mijn eten en drinken vergeten dus pas wat gegeten toen ik thuis kwam. Nu ben ik wel echt kapot...hele moeie benen.

Morgen ook vroeg en dan het weekend vrij. Ik heb allemaal diensten door elkaar heen. Vroeg, laat, tussen en ik heb deze maand 2 nachtdiensten...

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:35

Spannend hoor een nieuwe baan. En dan al helemaal met zo'n rooster wat je niet gewend bent.

Ik werk nu bijna een jaar met een wisselend rooster en ik vind het helemaal prima. Het zorgt er vooral voor dat ik afwisseling heb en niet snel in een cirkeltje raak want dat vind ik saai :D
Het heeft bij mij wel even geduurd, zeker met het vroege opstaan in de winter maar nu gaat het steeds beter al moet ik na vakanties wel weer inkomen.

Volgende keer niet je eten vergeten hoor, dat gaat echt killing zijn als je dat vaker doet als je al zo veel moet staan. Grote kans dat je daarom nu ook meer last hebt van je benen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 21:47

Ja dat denk ik idd ook. Morgen wel mijn verse jus mee en kiwi's.

Ik heb niet heel veel tijd om te eten. We staan niet met veel op het moment. Veel op vakantie. Ik heb misschien 10 min. De dan is wat fruit makkelijk en dan eet ik thuis een beschuitje ofzo.

Maandag laat dus dan eet ik denk ik warm als lunch.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:19

Wees blij met 10 min pauze :)
Vaak heb je helemaal geen pauze en sta je ook nog eens alleen dat je een hapje moet doen tussen de klanten door

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:37

Ik vraag me altijd af waarom je hiermee akkoord gaat? Het is verplicht om na 5,5u werken pauze te hebben. Is de planning dan zo slecht geregeld dat hier zelfs geen ruimte voor is?
Laatst bijgewerkt door lucifertje op 02-08-19 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:44

Zeker in zulke banen waar de planning van dag tot dag anders loopt kunnen dingen wel eens anders lopen dan de bedoeling is. In het hoogseizoen is 10 minuten best redelijk. Neem aan dat in je CAO (als je die hebt) hier ook het een en ander in af is gesproken.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:45

lucifertje schreef:
Ik vraag me altijd af waarom je hiermee akkoord gaat? Het is verplicht om na 5,5u werken 30minuten pauze te hebben. Is de planning dan zo slecht geregeld dat hier zelfs geen ruimte voor is?

Ik heb vaak diensten waarbij ik geen pauze heb ( hele andere sector ). Bij mij zijn het ook betaalde pauzes. Maar mij lijkt in dit geval dat je inderdaad gewoon je pauze moet hebben.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:48

lucifertje schreef:
Ik vraag me altijd af waarom je hiermee akkoord gaat? Het is verplicht om na 5,5u werken 30minuten pauze te hebben. Is de planning dan zo slecht geregeld dat hier zelfs geen ruimte voor is?

Dat kan nou eenmaal niet overal.
Ik werk in de spoedzorg, ook onregelmatig en er zijn dagen dat ik 9u achter elkaar door mag maar ook dagen dat ik de hele dag niks te doen heb of zelfs m'n hele nachtdienst kan slapen.
Als je daar niet tegen kan is het niet je vak.
Natuurlijk heb ik er de balen van als ik zo'n hele drukke dag heb maar dan hou je je eigen gevoel in de gaten en als je merkt dat je aandacht verslapt vraag je om een half uurtje pauze. Meestal kan dat wel maar spoed is spoed dus het kan ook zijn dat je toch ergens heen gestuurd word.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 14:05

Ik heb mijn vorige bericht iets aangepast na het lezen van de Arbeidstijdenwet.

Ik begrijp dat er niet altijd ruimte is voor pauze, ik kom zelf ook uit de zorgsector, en ook dat er uitzonderingen op de regels zijn. Waar bij mij de schoen wringt is dat het overslaan van pauzes vaak structureel is en dat vind ik een kwalijke zaak.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 14:07

Dat is het ook zeker, en in het begin is het dan nog nieuw dus dan neem je het voor lief, ik vraag nu na 2jr ook gewoon om m'n pauzes, alleen voor de hoogste prio rukken we dan uit maar 9u achter elkaar door is wel een beetje teveel van het goede

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 14:09

Ik vind dat het niet fair is om bij je eerste werkweek al geen pauze te kunnen krijgen vanwege drukte.
Tuurlijk kan dit weleens voorkomen, maar heel eerlijk? Ik zou als dit langer aanhoud het toch ter sprake brengen of iets anders zoeken. Pauze is heel erg belangrijk, vooral bij onregelmatige diensten. Dat vraagt nou eenmaal veel van je lichaam en energiepijl, al helemaal als je dat niet gewend bent.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 14:11

Maar heb je dan echt de hele tijd klanten? Ik heb jaren als student horeca gedaan en van een trage eter ben ik toen veranderd in iemand die een belegd broodje of heel bord opvreet in 10 minuten :D of gewoon telkens in het passeren een hapje nam.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 14:15

Alja schreef:
Wees blij met 10 min pauze :)
Vaak heb je helemaal geen pauze en sta je ook nog eens alleen dat je een hapje moet doen tussen de klanten door

:+
Je hoort gewoon verplicht pauze te krijgen, is niks bijzonders waar je blij mee hoeft te zijn. Staat gewoon in de arbeidstijdenwet.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 14:25

Mijn pauzes zijn ook doorbetaald. Het is mega druk tussen 12 en 2. En ik werk tot 2. Had net ff 10 minuutjes om wat te eten. Daarna tot 2 uur bijgevuld in de shop. Vanmorgen ook ff 5 min gezeten om fruit te eten.

amanda09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:14

Hier ook onregelmatig en nachtdiensten.

Voor mijn eerste nacht ga ik meestel wel nog even 2 uurtjes op mijn bed liggen.
Na nachtdienst meteen mijn bed in, als ik trek heb eet ik eerst wat maar dat is niet elke nacht zo.

Dan wel slaap masker op ivm te veel licht. En ben meestal rond 13.00 wel weer wakker. Hoe meer nachten ik heb hoe langer ik slaap.
Vaak in de avond wel nog weer 2 uurtjes naar bed voor ik moet werken. Als ik in de ochtend wel door kan slapen dan sla ik de avond over.

Kwa pauzes is maar net waar je werkt. Wij krijgen pauzes ook door betaald en kunnen niet lang van onze werkplek af.
Eten doe ik dan ook gewoon op mijn werkplek. En ja af en toe heb je dan pech en is je net opgewarmde maaltijd alweer koud tegen de tijd dat je aan eten toe komt.

Als het echt chaos is en niemand kan weg dan is er een leidinggevende die eten voor ons allemaal gaat halen.
Maar dat is maar sporadisch. Meestal heb je wel ergens even tijd.
Al is het op andere tijdstippen dan je thuis zou doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:16

Kijk dan of je om 11.00 of 11.30 je lunchpauze kan nemen tijdens zo'n vroege dienst? Je moet wel echt goed eten hoor, super belangrijk! En even je hoofd tot rust brengen met al die invloeden van een nieuwe baan!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 15:53

Ja, ik kan wel kijken of ik dan eerder kan eten. Ik ga gewoon door tot iemand mij met pauze stuurt. :+

Weekend vrij en maandag laat volgens mij. Dus van 14.00 tot 22.00. Dan eet ik warm voor ik ga werken en neem ik een broodje en 2 koekjes mee om daar te eten.

Ik moet nog even kijken hoe en wat handig is met eten tijdens die afwijkende diensten.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:59

Bellatrix schreef:
Ja, ik kan wel kijken of ik dan eerder kan eten. Ik ga gewoon door tot iemand mij met pauze stuurt. :+

Neem zelf hiervoor je verantwoordelijkheid, het is echt heel normaal om eventjes je lunch te eten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 16:01

Ja weet ik hoor maar dan komen er best veel gasten tegelijk en dan is mijn andere collega al even naar achteren en dan ga ik maar even door tot de drukte weg is. :+ En voor je het weet is het al 13.00...

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:05

Wat eet je normaal gesproken als avond eten? Meestal kijk ik mijn vriend lief aan of hij een portie voor mij overlaat of extra maakt welke ik dan de volgende dag mee neem naar werk.
Salades met quinoa of tabouleh laten zich heel goed in bakjes bewaren om mee te nemen later en het lepelt makkelijk koud weg.

Als ik echt latere diensten heb die beginnen na 3 dan zorg ik dat ik tussen de middag warm eet en 's avonds nog een broodje. Tussen de middag is iets opwarmen heel fijn maar een diepvries roerbak maaltijd van iglo zijn ook echt super.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:05

Waarom maak je geen smoothies?
Lekker wat fruit blenden met yoghurt erdoorheen zodat het nog net drinkbaar is (of een fles drinkyoghurt). In een afsluitbare beker. Kan je lekker tussendoor regelmatig een slokje nemen en het vult wel.
Ik werk in de ochtend 4.5 uur op de firm, ik kan niet ontbijten en heb in principe geen pauze. Ik drink een fles van 500 of 750 l drinkyoghurt en haal het daarmee gemakkelijk . Als je in je p1uae nog een koek of boterham kan wegkauwen raak je er wel.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 16:09

Ik heb geen smoothie apparaat. :+

En ik ga idd als ik late dienst hebt tussen de middag warm eten. En dan een broodje mee voor later.

Als die koude salade zooi met kip is niet aan mij besteed. :=

Ik probeer op de dagen dat ik vrij ben 's avonds gewoon aardappelen/groente/vlees te eten zodat ik de andere dagen iets minder gezond/makkelijk kan eten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:19

Smoothies kun je ook maken met een staafmixer (doe ik ook altijd), heb je die ook niet?

Hoe doen je collega's het met eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:26

Geen magnetron in de kantine? Kun je op je vrije dagen/ vroege diensten eten preppen en in bakjes meenemen zodat je ritme niet helemaal van de rit raakt! :D en anders een tosti ijzer neerknallen op het werk, dat voelt al veel meer als een warme maaltijd dan een gewone boterham :-) smoothie is ook een goede tip! En sowieso jezelf de tijd gunnen om te wennen.