Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Kinke schreef:Ik vind het bizar dat werknemers zelf hun vervanging moeten regelen. En dat sommigen vinden dat pa het eerder had moeten bedenken, mag die man dat zelf weten misschien? Bovendien kan hij toch moeilijk rekening gaan houden met de roosterperikelen van al zijn gasten. Ik weet niet hoeveel collega's jij hebt TS, maar ik vind het wel bijzonder dat niemand kan ruilen zo ver van tevoren.
verootjoo schreef:Hoezo vreemdWeet niet beter dan dat dat zo gaat in het ziekenhuis
![]()
Volgens mij werkt ze daar.
En onhandig... ik ben ook eens vier weken van tevoren uitgenodigd als daggast op een bruiloft op mijn werkdag in het hoogseizoen. Ik vind het bijzonder dat mensen dat op korte termijn doen.
Door wat te schuiven in mijn werkzaamheden en patiënten is dat wel een soort van gelukt, maar TS is geloof ik arts en weekendnachtdiensten zijn lastig te ruilen. En het is ook niet dat je zo even een blik nieuwe opentrekt.
Lieke schreef:In de wet arbeid en zorg staat toch helemaal niet geregeld dat je vrij krijgt bij een huwelijk? Dit staat wel in veel cao’s of bedrijfsregelingen.
Dus dan zou het om reguliere vakantiedagen gaan. Deze mag de werkgever soms wel weigeren, bijvoorbeeld als er bezettingsproblemen zijn.
SusanH schreef:De mensen die zeggen terugleggen werken denk ik niet zelf in de zorg. Daar wordt gewerkt met zelforganiserende teams en dat houdt in dat je dit soort dingen als team onderling moet regelen. Ben het overigens wel eens met Koekie73, ik ben blij dat ik hele fijne collega's heb bij ons is zoiets meestal snel opgelost. Zeker als het om zoiets als een huwelijk gaat. En voor alles wat we niet opgelost krijgen mogen we altijd een flexer of uitzendkracht in zetten. Zelforganiserend betekent dat je daar dan ook een mandaat voor moet krijgen als team. De randvoorwaarden moeten ook op orde zijn.
Lieke schreef:In de wet arbeid en zorg staat toch helemaal niet geregeld dat je vrij krijgt bij een huwelijk? Dit staat wel in veel cao’s of bedrijfsregelingen.
Dus dan zou het om reguliere vakantiedagen gaan. Deze mag de werkgever soms wel weigeren, bijvoorbeeld als er bezettingsproblemen zijn.
Koekie73 schreef:Wat Susan zegt; bij een goedwerkend zelfsturend team moeten de randvoorwaarden op orde zijn. Mocht iets als dit niet rond te krijgen zijn moet er toch de mogelijkheid zijn een extern iemand te betrekken. Ik werk niet in de zorg maar wel in een klein, zelfsturend team en wij lossen dit gewoon op samen. Het kan toch niet dat je collega niet op de bruiloft van haar vader kan zijn?
TS, wordt er nooit een extern iemand ingezet in uitzonderlijke gevallen? (overlijden, griepepidemie ed)
LindyH schreef:Nou, dat is lekker dan zeg, dat dat vaak zo geregeld wordt in de zorg. Zo wordt een last die normaal door de werkgever wordt gedragen afgeschoven op het personeel. Heel leuk als het allemaal soepel verloopt, maar het draait nu juist om de momenten dat het niet soepel loopt.
Nog een reden om niet in de zorg te willen werken.
LindyH schreef:Nou, dat is lekker dan zeg, dat dat vaak zo geregeld wordt in de zorg. Zo wordt een last die normaal door de werkgever wordt gedragen afgeschoven op het personeel. Heel leuk als het allemaal soepel verloopt, maar het draait nu juist om de momenten dat het niet soepel loopt.
Nog een reden om niet in de zorg te willen werken.
Isabel schreef:Wat zou je moeten regelen? Je zegt tegen je leidinggevende dat je er die dag niet bent omdat je vader dan gaat trouwen. Dat is het dan toch?