Recht op vrij voor huwelijk, hoe praktisch te regelen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Recht op vrij voor huwelijk, hoe praktisch te regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:26

Uiteindelijk is je leidinggevende eindverantwoordelijke TS. Die zal er dus op toe moeten zien dat alles gaat zoals het hoort te gaan.
Kom jij er onderling niet uit je die leidinggevende degene die een oplossing moet gaan vinden. Ook al is een uitzendbureau duur, of is de situatie niet ideaal.

Ik zou in jou situatie eerst naar de roosteraars gaan en het uitleggen. Helpen die je niet verder is de volgende stap je leidinggevende. Leg uit wat de situatie is, dat je geprobeerd hebt iets te regelen maar dat dat niet gelukt is en dat je toch die dag er niet zult zijn. Leg de verantwoordelijkheid neer bij diegene die er over gaat. Als je ziek was geworden die dag hadden ze ook iets uit de hoed moeten toveren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:28

Ik vind het bizar dat werknemers zelf hun vervanging moeten regelen. En dat sommigen vinden dat pa het eerder had moeten bedenken, mag die man dat zelf weten misschien? Bovendien kan hij toch moeilijk rekening gaan houden met de roosterperikelen van al zijn gasten. Ik weet niet hoeveel collega's jij hebt TS, maar ik vind het wel bijzonder dat niemand kan ruilen zo ver van tevoren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:28

Jep, wat secricible zegt dus :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:46

Kinke schreef:
Ik vind het bizar dat werknemers zelf hun vervanging moeten regelen. En dat sommigen vinden dat pa het eerder had moeten bedenken, mag die man dat zelf weten misschien? Bovendien kan hij toch moeilijk rekening gaan houden met de roosterperikelen van al zijn gasten. Ik weet niet hoeveel collega's jij hebt TS, maar ik vind het wel bijzonder dat niemand kan ruilen zo ver van tevoren.

Ah joh, ik moest toen ik ziek was mn eigen vervanging regelen, anders mocht ik met buikgriep gewoon gaan werken :+.

Ik zou het ook hogerop zoeken hoor. Het is je pa, dan heb je recht op bijzonder verlof. De timing is niet heel handig, maar je pa probeert wel de meeste mensen tegemoet te komen met een weekend. Helaas zijn er beroepen waarbij het werk 24/7 doorgaat en ik snap dat je pa gewoon een datum wilde prikken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:08

Ik moest gelijk aan mijn werk denken, laat slaap dienst in de VG zorg. En ja uit ervaring weet ik hoe lastig die te ruilen zijn in de weekenden, zeker als het ook nog eens vakantie is. Geen teamleden die graag meerwerk doen? Hebben jullie ook een flex of uitzendpool? Zo ja, LG mededelen dat je vrij moet zijn en akkoord vragen om een flexer/uitzendkracht in te zetten.

Wat ook nog zou kunnen, knip de dienst op. Dan is het wellicht makkelijker om er anderen voor te vinden.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:13

En zelfs als je uitlegt dat het gaat om het trouwen van je vader is er niemand bereidt een dienst met je te ruilen? Ben toch blij dat ik wat socialere collega's heb. Rot hoor, TS. Ik hoop dat je het alsnog geregeld krijgt!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:15

Idd gewoon vrij plannen je staat in je recht klaar... niet zelf dingen gaan regelen gewoon zorgen dat je het schriftelijk heb medegedeeld dat je dan verlof op neemt niet van hun probleem jouw probleem maken!

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:16

Hoe wordt dat geregeld bij ziekte dan? Of bij een overlijden?... het is niet jou probleem, tenzij je zelfstandige bent. Gewoon terug leggen bij de genen die er verantwoordelijk voor is.ik snap dat dat moeilijk is, maar het kan toch niet zo zijn dat je een bruiloft van je pa mist omdat je moet werken? Terwijl jij hier niet verantwoordelijk voor bent. Melden dat je bijzonder verlof neemt, kaart erbij voegen en aangeven dat je al je best hebt gedaan iemand te regelen maar dat dat niet is gelukt. Dat ze iemand in enorme huren die dan veel geld kost is uiteindelijk niet jou probleem...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:29

De mensen die zeggen terugleggen werken denk ik niet zelf in de zorg. Daar wordt gewerkt met zelforganiserende teams en dat houdt in dat je dit soort dingen als team onderling moet regelen. Ben het overigens wel eens met Koekie73, ik ben blij dat ik hele fijne collega's heb bij ons is zoiets meestal snel opgelost. Zeker als het om zoiets als een huwelijk gaat. En voor alles wat we niet opgelost krijgen mogen we altijd een flexer of uitzendkracht in zetten. Zelforganiserend betekent dat je daar dan ook een mandaat voor moet krijgen als team. De randvoorwaarden moeten ook op orde zijn.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:49

Wat zou je moeten regelen? Je zegt tegen je leidinggevende dat je er die dag niet bent omdat je vader dan gaat trouwen. Dat is het dan toch?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:50

verootjoo schreef:
Hoezo vreemd :? Weet niet beter dan dat dat zo gaat in het ziekenhuis :+
Volgens mij werkt ze daar.

En onhandig... ik ben ook eens vier weken van tevoren uitgenodigd als daggast op een bruiloft op mijn werkdag in het hoogseizoen. Ik vind het bijzonder dat mensen dat op korte termijn doen.
Door wat te schuiven in mijn werkzaamheden en patiënten is dat wel een soort van gelukt, maar TS is geloof ik arts en weekendnachtdiensten zijn lastig te ruilen. En het is ook niet dat je zo even een blik nieuwe opentrekt.

Ach, sommige mensen maken er niet zon big deal van en sturen dus idd 2 maanden van te voren de uitnodigingen op. Mag toch? Ik vind dat niet onhandig. Wat onhandig is, is dat TS en dr collegas opdraaien voor een taak die van hun leidinggevende is. Als iemand overlijd zul je ook last minute 1 of 2 of soms nog meerdere dagen vrij moeten krijgen.

TS ik zou aangeven bij degene waarbij je het kan aangeven dat je er op die dag niet bent vanwege een bruiloft. Als ze moeilijk gaan doen is dat hun probleem, jij staat namelijk gewoon in je recht.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 14:48

In de wet arbeid en zorg staat toch helemaal niet geregeld dat je vrij krijgt bij een huwelijk? Dit staat wel in veel cao’s of bedrijfsregelingen.
Dus dan zou het om reguliere vakantiedagen gaan. Deze mag de werkgever soms wel weigeren, bijvoorbeeld als er bezettingsproblemen zijn.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 14:54

Wat Susan zegt; bij een goedwerkend zelfsturend team moeten de randvoorwaarden op orde zijn. Mocht iets als dit niet rond te krijgen zijn moet er toch de mogelijkheid zijn een extern iemand te betrekken. Ik werk niet in de zorg maar wel in een klein, zelfsturend team en wij lossen dit gewoon op samen. Het kan toch niet dat je collega niet op de bruiloft van haar vader kan zijn?

TS, wordt er nooit een extern iemand ingezet in uitzonderlijke gevallen? (overlijden, griepepidemie ed)

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 15:20

Lieke schreef:
In de wet arbeid en zorg staat toch helemaal niet geregeld dat je vrij krijgt bij een huwelijk? Dit staat wel in veel cao’s of bedrijfsregelingen.
Dus dan zou het om reguliere vakantiedagen gaan. Deze mag de werkgever soms wel weigeren, bijvoorbeeld als er bezettingsproblemen zijn.

Nee want in de CAO staat dat het om buiten gewoon bijzonder verlof gaat. Je hebt recht op 1 vrije dag als het om de eerste graad gaat, wat hier het geval is.
Werknemer mag het dus niet weigeren.

In de zorg wordt er steeds meer gewerkt en gedacht vanuit zelfsturende teams. Ik zou dus vragen aan de LG of je hier voor iemand vanuit flex pool /uitzendbureau voor mag benaderen gezien het bij eigen collega’s niet is gelukt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 15:31

SusanH schreef:
De mensen die zeggen terugleggen werken denk ik niet zelf in de zorg. Daar wordt gewerkt met zelforganiserende teams en dat houdt in dat je dit soort dingen als team onderling moet regelen. Ben het overigens wel eens met Koekie73, ik ben blij dat ik hele fijne collega's heb bij ons is zoiets meestal snel opgelost. Zeker als het om zoiets als een huwelijk gaat. En voor alles wat we niet opgelost krijgen mogen we altijd een flexer of uitzendkracht in zetten. Zelforganiserend betekent dat je daar dan ook een mandaat voor moet krijgen als team. De randvoorwaarden moeten ook op orde zijn.

Zeker wel. Maar het gebruik van ZOTs betekend niet dat de CAO niet meer gevolgd hoeft te worden. En daar is altijd een eindverantwoordelijke voor, desnoods de directeur.

Lieke schreef:

Het gaat om de CAO, doorbetaald (buitengewoon) verlof. Dus mag niet geweigerd worden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 15:41

Koekie73 schreef:
Wat Susan zegt; bij een goedwerkend zelfsturend team moeten de randvoorwaarden op orde zijn. Mocht iets als dit niet rond te krijgen zijn moet er toch de mogelijkheid zijn een extern iemand te betrekken. Ik werk niet in de zorg maar wel in een klein, zelfsturend team en wij lossen dit gewoon op samen. Het kan toch niet dat je collega niet op de bruiloft van haar vader kan zijn?

TS, wordt er nooit een extern iemand ingezet in uitzonderlijke gevallen? (overlijden, griepepidemie ed)

Het is de eerste keer in een jaar dat het niet lukt om iets op te lossen binnen de groep, tot nu toe is het bij ziekte e.d. altijd gewoon onderling geregeld. We hebben als groep de verplichting te zorgen voor continuïteit van zorg, dit staat ook in onze overeenkomsten. Bij ziekte langer dan een maand wordt het pas buiten het eigen team opgelost.
Een flexpool is er niet voor deze functie, er zijn wel mogelijkheden om mensen van extern in te huren, maar hiervoor zal dan natuurlijk toestemming moeten zijn vanuit de organisatie.

Ik heb de betreffende manager gemaild en hoop dat we er uit kunnen komen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 15:53

Nou, dat is lekker dan zeg, dat dat vaak zo geregeld wordt in de zorg. Zo wordt een last die normaal door de werkgever wordt gedragen afgeschoven op het personeel. Heel leuk als het allemaal soepel verloopt, maar het draait nu juist om de momenten dat het niet soepel loopt.
Nog een reden om niet in de zorg te willen werken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 16:03

TS hoe wordt het dan geregeld als er een partner of ouder overlijdt? Dan moet je ook op stel en sprong je met andere zaken bezig houden dan je werk en heb je geen 2 maanden de tijd...
Ik denk dat je vraagstelling naar je collega's wellicht te voorzichtig is, als jullie onderling moeten regelen, dan moeten je collega's snappen dat je hiervoor BIJZONDER VERLOF krijgt. Zolang je collega's niet met vergelijkbare verplichtingen zitten, is het belachelijk dat ze je niet voor 1 dag willen vervangen. Zeker niet nadat je al een bijzondere familiedag hebt moeten missen dankzij hun gebrek aan flexibiliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 16:07

De zorg komt om in de duurbetaalde managers die hun administratie taken blijkbaar afschuiven op de werkvloer.....daar gaat iets heel erg mis _-:(

Zelf roosterend of niet; er is altijd een eindverantwoordelijke hoger in de boom en die heeft zich aan de cao te houden.

Dus ik ga met de anderen mee; mededelen en voor de rest niet jouw probleem.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 16:29

LindyH schreef:
Nou, dat is lekker dan zeg, dat dat vaak zo geregeld wordt in de zorg. Zo wordt een last die normaal door de werkgever wordt gedragen afgeschoven op het personeel. Heel leuk als het allemaal soepel verloopt, maar het draait nu juist om de momenten dat het niet soepel loopt.

Hoor ook niks anders als dit soort klachten uit mijn directe omgeving. Een van de redenen waarom ik nooit in de zorg ga werken.

TS je bent echt te lief. Normaal een goed ding in de zorg, als het op je rechten krijgen aankomt heb je er echt niks aan helaas. Geen poespas en hele verhalen er omheen. Collega's vermelden dat je dan vrij bent vanwege een huwelijk. Je manager melden dat je dan vrij neemt vanwege een 1e lijns huwelijk. Eerst zelf hebt proberen op te lossen en dat het nu bij hun ligt. Vrijdag nog niks gehoord, bellen en weer mailen. Na vrijdag ieder dag blijven herhalen, totdat de manager gek van je wordt. Na 1 week je melden bij de volgende hogere manager mocht de eerste manager nog niks hebben gedaan/gereageerd hebben. Goed je mails bewaren. Je telefonische afspraken op de mail laten zetten. Heb je het hele rijtje gehad en kun je aantonen, dat je alles er aan hebt gedaan wat je kon. Geen reactie van iemand van de managers, melden bij je collega's dat het management niks heeft gedaan en lekker gaan genieten van het huwelijk feestje. Problemen kunnen na het feestje weer opgelost worden.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 16:45

ik zou loonsverhoging vragen....

serieus...het voordeel van loondienst is dat dit soort dingen gewoon geregeld horen te zijn...ziek is ziek en dat probleem kun je dan neerleggen bij je werkgever (Daartegenover staat dat jouw werkgever aan jou verdient). Nu verdient je werkgever aan jou, maar legt ook problemen die bij werkgevers horen nog bij de werknemers neer...lekker dan...

in heel veel bedrijven is het zo dat als het rooster klaar is je onderling ruilt, maar bij ziekte of dit soort gelegenheden is het niet het pakkie an van de werknemer..bij ziekte wat ik las helemaal idioot...ik had gelijk de arbo arts ingeschakeld...ziek is ziek en betekent dus ook niet bellen om vervanging te regelen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 16:54

LindyH schreef:

Dit is niet ' de zorg' hoor, mijn organisatie geloofd niet in zelf sturende teams. En als ik dit lees snap ik waarom.

Melden bij je manager.

Jij maakt je druk om ' dure flexers' maar dit is helemaal niet jouw probleem. Jij bent die dag vrij en dat is het probleem van de manager :) .

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 17:08

Ik heb nog niemand hier het idee horen geven om naar personeelszaken te gaan. HR heet dat geloof ik tegenwoordig, het hoofd daarvan kan jouw manager er op wijzen dat ze verplicht is deze dag vrij te geven volgens CAO.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 20:58

Isabel schreef:
Wat zou je moeten regelen? Je zegt tegen je leidinggevende dat je er die dag niet bent omdat je vader dan gaat trouwen. Dat is het dan toch?

Leuk als je vakkenvuller bent, maar als arts heb je toch even wat meer verantwoordelijkheden hoor...
Waar vaak het salaris ook wel naar is.

TS ik zou toch in gesprek gaan over het inhuren van een waarnemer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:02

Ik heb weleens redelijk kort van te voren te horen gekregen dat mijn halfjaarlijkse apk in het umcg of isala kwam te vervallen wegens congres of privé zaken.
Nieuwe afspraak werd altijd vlot rond oorspronkelijke datum ingepland.

Patiënten melden ook weleens op kort dag hun afspraak af.

Niemand is onmisbaar of onvervangbaar ook al denken we weleens dat we dat zijn.

Geniet van de trouwdag van je vader!