Eigen praktijk nu 1,5 jaar in 1e lijn. Daarvoor revalidatie & somatiek & pg.
In de toekomst voorzie ik een grof tekort aan ergotherapeuten (eigenlijk nu al), dus jullie hebben een super beroep gekozen!
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lienboon schreef:Ja eigen praktijk is (bijna) niet te doen.. niet als je een arbeidsongeschiktheidsverzekering wil of pensioenopbouw.. als je je potje voor vakanties enz ook nog wil opbouwen (want vrije dag is geen inkomsten) moet je echt heel veel clientcontacten plannen en zit je in de avond je admin nog te doen. Dus ik snap wel dat er een tekort ontstaat...
pluche_pluus schreef:Lienboon schreef:Ja eigen praktijk is (bijna) niet te doen.. niet als je een arbeidsongeschiktheidsverzekering wil of pensioenopbouw.. als je je potje voor vakanties enz ook nog wil opbouwen (want vrije dag is geen inkomsten) moet je echt heel veel clientcontacten plannen en zit je in de avond je admin nog te doen. Dus ik snap wel dat er een tekort ontstaat...
Waar heb je dit op gebaseerd?
Mijn praktijk is prima te doen![]()
Ik zie hier een gemeenschappelijke negatieve kijk op de 1e lijn, welke ik niet geheel terug zie in mijn praktijk. Vraag me dan toch oprecht af hoe dit zo gekomen is. Juist in de 1e lijn zie je direct resultaat om de hoeveelheid behandelingen. Vanuit een instelling zul je nooit direct dit resultaat zien: oftewel de motivatie om een strakke behandel planning te hanteren wordt hierbij niet gestimuleerd of gemotiveerd.
Zwart-wit geschetst: je mag je handje gewoon ophouden, deze wordt gevuld. Ook als je maar 1 cliënt in een middag ziet.
Hierbij is het dus niet gek dat er vanuit de instelling soms wordt besloten om de 1e lijn af te stoten doordat deze niet rendabel is.
Blijkbaar voel ik toch een bepaalde drang om mijzelf te verdedigen![]()
1e lijn is prima te doen: zeker als zelfstandige zonder personeel. Je overhead kosten zijn minimaal, bij goede agenda planning heb je zo een inkomen waar je binnen een instelling niet zomaar op zit.
cobelens schreef:Hier ook afgestudeerd als ergotherapeut in 2018, ben al wat ouder en betreft dan ook een carrière switch. Helaas nog niet aan het werk als ergotherapeut, maar daar wordt momenteel hard aan gewerkt.
Tevens tijdens mijn opleiding(afstudeeropdracht) begonnen om ergotherapie voor mensen met een auditieve beperking op de kaart te zetten. Tijdens mijn opleiding kwam ik tot de ontdekking dat deze doelgroep helemaal niet wordt meegenomen, terwijl de prevalentie erg hoog is Nederland. Er is veel onbekendheid over de gevolgen van een auditieve beperking en welke hulpmiddelen kunnen worden ingezet. Afgelopen jaar al verschillende workshops gegeven(zoals bv op regionale bijeenkomst voor ergotherapeuten) en hoop ook in het nieuw schooljaar gastcolleges te gaan geven op hoge scholen. Ook op vrijwillige basis mensen met een auditieve beperking geholpen.
Er is nog genoeg te doen op dit thema, maar voor als nog levert dit geen volledig inkomen op en hop ik snel in een andere setting als ergotherapeut aan de slag te gaan
Hutcherson schreef:cobelens schreef:Hier ook afgestudeerd als ergotherapeut in 2018, ben al wat ouder en betreft dan ook een carrière switch. Helaas nog niet aan het werk als ergotherapeut, maar daar wordt momenteel hard aan gewerkt.
Tevens tijdens mijn opleiding(afstudeeropdracht) begonnen om ergotherapie voor mensen met een auditieve beperking op de kaart te zetten. Tijdens mijn opleiding kwam ik tot de ontdekking dat deze doelgroep helemaal niet wordt meegenomen, terwijl de prevalentie erg hoog is Nederland. Er is veel onbekendheid over de gevolgen van een auditieve beperking en welke hulpmiddelen kunnen worden ingezet. Afgelopen jaar al verschillende workshops gegeven(zoals bv op regionale bijeenkomst voor ergotherapeuten) en hoop ook in het nieuw schooljaar gastcolleges te gaan geven op hoge scholen. Ook op vrijwillige basis mensen met een auditieve beperking geholpen.
Er is nog genoeg te doen op dit thema, maar voor als nog levert dit geen volledig inkomen op en hop ik snel in een andere setting als ergotherapeut aan de slag te gaan
Deze doelgroep wordt door diverse therapeuten en praktijken wel meegepikt hoor.
Ikzelf heb zo heel af en toe een client met een hulpvraag hierin maar een collega is zelf slechthorend (en beheerst gebarentaal) en is gefocust op deze doelgroep.
Ik vind slechtziendheid zelf een interessantere doelgroep qua mogelijkheden.
cobelens schreef:Hier gaat het lekker, nu naast ergotherapeut ook officieel hoorcoach en abstract voor jaarcongres is goedgekeurd, daarnaast geven we in februari via de ergo-academie een workshop en ins september weer. Genoeg te doen hier
Katja schreef:Ik kom hier even inbreken omdat dit topic langskwam bij de actieve onderwerpen. Ik had me nooit zo verdiept in het beroep van ergotherapeut maar afgelopen jaar heb ik een ongeluk gehad en ik ben zo enorm gelukkig met mijn ergotherapeut. Ze heeft me de laatste maanden zo fantastisch geholpen om te zien wat er anders moet in mijn leven om mijn herstel te verbeteren en vooral ook hoe ik dat moet aanpakken.
Dus ik wilde even zeggen dat jullie een fantastisch beroep hebben of een studie volgen die daartoe gaat leiden.