Wie heeft het ook gedaan, ontslag genomen zonder ander werk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:01

Gedaan. Maar heel lang geleden toen ik nog vrijgezel was en meer dan het dubbele verdiende van wat ik nodig had om van te leven (wat meer zegt over mijn levenspeil destijds dan over mijn inkomen trouwens).

Ik kwam terecht in een machtsstrijd tussen 2 adjunct-directeuren met 1 directeur die te zwak was om dat te stoppen. Omdat ik onder 1 van die adjunct-directeuren viel was ik 'automatisch' een vijand van de andere. Althans, dat vond die andere. Er werden bij voortduring machtspelletjes gespeeld over de ruggen van medewerkers. De heren zelf bleven buiten schot. Dus heb ik daar op en vrijdagmiddag geroepen: "Mannen, met ingang van maandag kom ik niet meer. Ik heb genoeg van jullie spelletjes." Toen werd er door hen nog wat geleuterd over opzegtermijnen (ik was een eenmansafdeling en niet onbelangrijk in het primaire proces) maar ja, als ik je op je muil sla of een PC uit een raam flikker volgt ontslag op staande voet en is er ook geen opzegtermijn :D

Hoe is dat afgelopen? De dag erna in een cafe iemand tegen gekomen waar ik eerder mee gewerkt had. Zij had net een nieuwe baan. Of ik interesse had in haar oude baan. Yo! Een week later begonnen in een nieuwe baan. Sindsdien geen dag meer werkloos geweest.....maar ook niet meer zo'n stunt uitgehaald. Wel nog eens serieus overwogen maar niet meer gedaan: partner, huis, hypotheek, kind, dat soort dingen. Allemaal zaken die ik destijds niet had.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 20-05-19 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:03

Succes Siersma!

Ik heb afgelopen jaar ook de overstap gemaakt van een vast contract naar eerst even niks (wel recht op ww ivm afspraak oude werkgever) en toen een nieuwe baan met nog niet direct vast contract. Had op zich nog steeds leuk werk, maar de reisafstand ging me opbreken en minder uren werd geweigerd (terwijl het wettelijk wel mocht, maar geen zin die discussie aan te gaan). En er waren nog wel wat dingetjes. Al met al wogen de voordelen lang niet meer op tegen de nadelen (incl een BO gehad).

Vond het super spannend als eenverdiener met hypotheek en een paard, maar ben zo blij met de beslissing! 3 maanden op zoek geweest naar werk en uiteindelijk via recruiter bij mijn huidige baan beland. Nu 2x daags 15 minuten reistijd ipv 2x een uur (of langer bij file) en leuke werkgever.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 20-05-19 13:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:04

Ik heb het in 2016 ook gedaan, kwam soms huilend thuis, altijd met tegenzin naar het werk. Dat was een vreselijke tijd en ik had eigenlijk al een jaar eerder moeten kappen, maar ik durfde niet ('geen oude schoenen weggooien!'). We zaten wel aan het einde van een verbouwing en financieel kon het , maar ik was psychisch kapot, dus had eigenlijk geen keuze.

Het is het beste dat ik ooit voor mezelf heb gedaan. Twee maanden later had ik ander werk.

Mijn vriend heeft eind vorig jaar ook ontslag genomen voor hij ander werk had en hij had binnen twee weken al ander werk (binnen een week had hij al 4 sollicitaties waar ze hem bij alle 4 de bedrijven wilden hebben, eentje heeft zelfs met hém contact opgenomen toen ze hoorden dat hij wegging). Die heeft dus niet eens tussentijds thuis gezeten.

Zoals iemand hierboven al noemde: Niks is slechter voor je als een rottige werksituatie.

Succes!

Djilna

Re: Wie heeft het ook gedaan, ontslag genomen zonder ander werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:06

@Cowboy stoere actie. Zie het voor me! :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:06

Al 2 keer gedaan maar ik zit in een sector in een land waar ze smeken om personeel.

1ste keer was een sterk gelijkaardig werk als het jouwe. Planning die nergens op trok, werkgever die er geen flauw benul van had dat werknemers ook een eigen leven kunnen hebben en het raar vinden dat die dus niet altijd willen/kunnen opdraven en gewoon karakters die botsten. Wel altijd heel correct betaald geweest daar.
Soit, een keer uit de hand gelopen en per direct ontslag genomen.
10 dagen later had ik een nieuw contract getekend.

2de keer was de planning geen probleem maar de correcte uitbetaling wel (het is soms toch moeilijk, werkgever zijn). Zat er wel al een tijd tegen aan te hikken maar toen het op het beoordelingsgesprek duidelijk werd dat het niets meer ging worden ook snel beginnen solliciteren.
Maand later had ik iets anders en m'n opzeg op het oude werk gegeven.
Wel altijd met vaste contracten gewerkt. Huidige werk wilde eigenlijk tijdelijk en minder uren aanbieden. Heb vast contract en hoger loon gevraagd en gekregen.

Je hebt sowieso een opzegtermijn als je ontslag neemt en die hebben beiden te respecteren. Dus als jouw werkgever liever heeft dat je per direct vertrekt dan kan dat in overleg maar moet hij alsnog jouw opzegtermijn uitbetalen.

Anyhow het is de moeite niet om je slecht te voelen voor werk.
Als je in een makkelijke sector zit of jullie een eventuele werkloosheid wel tijdelijk kunnen opvangen dan is het toch gewoon graag of niet.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:12

Djilna schreef:
@Cowboy stoere actie. Zie het voor me! :D

Het gesprek zelf was wel stoer, maar de rest was makkelijker en minder stoer dan het nu lijkt. Ik had kind noch kraai en een (relatieve) hoop geld op mijn bankrekening. Bij wijze van spreken iets van 12.000 terwijl ik van minder dan 1.000/maand leefde. Dan loop je eigenlijk geen enkel risico en kun je makkelijker stoere dingen doen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:16

Dat geeft wel opties inderdaad. Als je geen reserves hebt neem je die beslissng wat minder makkelijk. Maar dan nog vind ik het stoer ;)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:17

Ik heb het (lang geleden) ook gedaan. Ging ook om een slechte werkgever.
Het was gaan of mijn gezondheid achteruit zien gaan.
Ik was ook in de positie dat ik het financieel wel een tijd kon uitzingen.
Plus jong, plus werkzaam in een sector met voldoende banen, plus gunstige economische tijd, plus een mooi cv opgebouwd. Ik vond snel een nieuwe baan.

Daar staat tegenover dat ik ook ervaring heb met moeizaam een nieuwe baan vinden. Dat kan natuurlijk ook, afhankelijk van algemene en persoonlijke factoren.

Gezondheid voor alles. Plus zolang je blijft, doen zich geen nieuwe kansen voor. Voor je het weet ben je jaren verder.

Succes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:19

Tja de Molenhoek , wat is belangrijker, bezit als in een dikke spaarrekening of een fijn gevoel wat betreft leven en werk. Wanneer je materieel alles wil dan blijf je maar dan niet klagen. Wanneer je verder wil kijken dan alleen het geld ga je iets anders doen, je bent jong dus ga ervoor.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:24

IK heb het ook ooit gedaan, had ook nog eens 3 maanden opzegtermijn... wat soms best vervelend was bij solliciteren.

Baan opgezegd en 1 week voor mijn ontslag een nieuwe baan en kon direct doorwerken.

Nu alleenstaand en met 2 kinderen zou ik het niet meer snel doen...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:42

bigone schreef:
Tja de Molenhoek , wat is belangrijker, bezit als in een dikke spaarrekening of een fijn gevoel wat betreft leven en werk. Wanneer je materieel alles wil dan blijf je maar dan niet klagen. Wanneer je verder wil kijken dan alleen het geld ga je iets anders doen, je bent jong dus ga ervoor.

Mooi gesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:51

bigone schreef:

Ik wil materiaal niet alles hoor. Dan stonden er hier wel wat andere auto’s op de oprit dan diegene die wij nu hebben :+ Maar ik denk dat het logisch is dat ik geen jaar zonder werk wil zitten? Ik twijfel al even maar nu ben ik het echt wel zat en het ontslag zal deze week nog gegeven worden, maar ik vind het onzettend spannend :) Mijn vorige jobs zijn mij altijd aangeboden geweest en nu moet ik zelf gaan zoeken. Ik heb ook geen diploma dus ik verwacht ook geen betere job te vinden. Wel hopelijk 1 waarbij ze op zijn minst overleggen en correct betalen :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:51

Maar waarom zou je een jaar werkloos zijn?

Ik heb netto per maand nu iets minder salaris, maar door de veel mindere reiskm kom ik kwa reiskosten goedkoper uit en ik hou meer tijd over. Dus zo gerekend vond ik het niet erg om iets toe te geven op salaris.
Maar wie weet hoef je dat helemaal niet. Werkervaring zegt vaak veel meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:53

Dat is een angst van mij :) Ik zie rondom mij veel kennissen van mijn leeftijd die wel voldoende tijdelijke contracten krijgen aangeboden, maar eenmaal het vast contract moet gegeven worden ze worden bedankt voor bewezen diensten en daar is de deur. Daar heb ik ook schrik voor, om in die situatie te komen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:54

Dat kan ik me indenken. Maar je huidige situatie is ook verre van ideaal en kost je erg veel. Dus dan zou ik, zeker met het gegeven dat je nu die ruimte hebt, er wel voor gaan. Ook al zou je eerst iets tijdelijks vinden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:02

DeMolenhoek schreef:
Dat is een angst van mij :) Ik zie rondom mij veel kennissen van mijn leeftijd die wel voldoende tijdelijke contracten krijgen aangeboden, maar eenmaal het vast contract moet gegeven worden ze worden bedankt voor bewezen diensten en daar is de deur. Daar heb ik ook schrik voor, om in die situatie te komen.

En dan zit je in zo'n situatie. Gezien het feit dat je geen opleiding hebt zal je zeer waarschijnlijk niet voor de leukste banen in aanmerking komen, echter, thuiszorg dus gewoon poetsen is bijna overal te vinden. Vaak nul uren contracten maar zeker wel mogelijk om er veel te maken. En dan word je na een jaar bvb weer ontslagen, dan zoek je het volgende baantje. Of gaan studeren zoals ik aangaf, zorgen dat je weet wat je wil worden en daar een opleiding/cursussen voor volgen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:07

Hier ook, vorig jaar. Uiteindelijk had ik 2 maanden later weer werk, heb 1 maand zonder inkomen gezeten. Helemaal dikke prima want dat kon ik wel redden. Beste keuze van het jaar.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:17

Ik heb het ook gedaan, en geen spijt van gehad. Ik had meteen ander werk wat ook niet mijn droomjob was maar van waaruit ik dan weer bij nog een ander beter werk terecht gekomen ben. Ik had toen ook wel financieel voldoende ruimte.

Ik zou het weer doen indien ik weer echt ongelukkig zou zijn in mijn werksituatie. Momenteel werk ik min of meer in de rekruteringssector, en ik zie gewoon hoe ze overal sméken om personeel, dus schrik om echt langdurig zonder werk te zitten moet je niet hebben (tenzij je absoluut voor een specifieke droomjob wil gaan binnen een beperkte regio natuurlijk)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:50

DeMolenhoek schreef:
Ik ga uit ouderschapsverlof op 20 juni. Ik werk nu 18 uur en ga naar 28 uur. Blijkt dat ze mij pas vanaf 1 juli 28 uur willen inzetten. Ik heb wel de belofte gehad dat dit vanaf 20 juni ging zijn. Mijn uitkering voor het ouderschapsverlof valt dan ook weg. Ze hebben eenzijdig dit beslist. Hierdoor heb ik in 1 klap €200/€300 minder. Niet onoverkomelijk voor een maand, maar dit was niet wat was afgesproken.

Als ik dit zo lees, is het dan geen optie om toch nog even te blijven en ondertussen te solliciteren naar een andere job ? Het zijn tenslotte maar 18uur op dit moment.

Ik begrijp dat het niet fair is om zoiets eenzijdig te beslissen, absoluut. En dat er duidelijk veel ergernissen zijn.
Maar als je nu uit dienst gaat en niks anders hebt, is het wel meer dan 200 of 300 euro per maand in 1 klap dat je mist.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:47

Eind 2017 mijn vaste baan waar ik al 13 jaar werkte opgegeven voor iets waarvan ik niet zeker wist of het bij mij zou passen. En het was de beste beslissing ooit geweest. Dit werk past zo goed bij mij, ik heb zoveel plezier en passie in mijn werk.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:58

Mijn contract werd niet verlengt. Ik heb heel lang in twijfel gezeten want ik verving een collega die met een burnout thuis zat. Iedereen zei dat ze niet dachten dat die collega weer zou gaan werken op de datum dat mijn contract zou aflopen. Ik hoorde niks een maand voor de afloopdatum. En een week vooraf kreeg iedereen een mailtje dat we volgende week afscheid van mij zouden nemen omdat collega weer terug kwam.
Ik heb er behoorlijk van gebaald maar gelukkig hoefde ik nog maar een week..
Maar had dus ook niks nieuws, maar was inmiddels wel bezig met mijn eigen businessplan.
Nadat mn contract afliep heb ik twee maandrn gebruikt om te verhuizen (ik ging samenwonen) en mijn bedrijf op te zetten en zo ben ik voor mezelf begonnen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:07

Hier ook gedaan!.
Waren afspraken gemaakt die niet werden nagekomen, ik kreeg ineens een andere leidinggevende (rotw*f) en moest constant overwerken.
Toen ze op gegeven moment zei:' ik ga geen rekening met jou houden omdat jij zo nodig kinderen moest' was dat de druppel en de volgende dag lag mijn ontslagbrief op haar bureau.
En dat na 13 jaar vast dienstverband.

Hier kon het financieel ook makkelijk uit en ik ben uiteindelijk 1.5 jaar bij huis geweest (tussendoor een paar maandjes schoonmaakwerk gedaan)

Sinds nov '17 werk ik wel weer voor hetzelfde bedrijf, maar een ander district.
Een wereld van verschil, ik heb een super leidinggevende die rekening houdt met schooltijden en ontzettend leuke collega's.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:15

Gewoon doen!
Daarmee maak je ook een duidelijk statement wat anderen die niet dapper zijn misschien als voorbeeld zien.
Je vind echt wel wat anders en bovendien zal het als opluchting voelen zodat solliciteren ook positiever gaat. Tijdelijke contracten kunnen ook een goede uitdaging zijn met veel meer onderhandelingsopties. Zeker als men dringend iemand zoekt kun je dan best een beetje een hoger salaris eruit bluffen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:25

Ik ben na 20 jaar op kantoor bij 2 verschillende werkgevers totaal iets anders gaan doen. Was er helemaal klaar mee... had het 10 jaar eerder moeten doen!

Ouwe schoenen moet je uittrekken om nieuwe te passen.
Als je kan zwemmen moet je in het diepe springen en het pierebadje achter je laten.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:28

vind het super stoer als je het kan, ik heb het nooit gedurfd om die stap te zetten.
ben nu afgekeurd dus hoef me er niet meer druk over te maken