Franciee schreef:Uiteindelijk doe je een studie om je levenlang in dat beroep te blijven werken. Dan doe ik liever een studie die ik graag doe maar waar ik een studieschuld bij opbouw dan eentje die ik niet graag doe zonder schuld.
Ik woon ook ver weg op kamers (4u met de trein) en bouw dus ook een flinke schuld op. Daarbij werk ik gemiddeld 25u in de maand en in de zomer 75u per week. Ik eindig wel met een baan waar ik de rest van mijn leven van ga genieten.
En hoeveel mensen gaan er daadwerkelijk binnen hun studie aan het werk, de rest van hun leven?
Ik ken ze praktisch niet.
Sowieso is het bizar om op zo'n jonge leeftijd al te moeten kiezen 'wat je wil worden' maargoed dat is een andere discussie.
@mars, natuurlijk hoef ik geen sticker. En ja, uiteraard kan er wat tegenzitten waardoor je vertraging of weet ik het wat oploopt.
Feit is dat ook de gemiddelde pabo student een forse schuld heeft. Én veel MBO studenten.
Terwijl je, je toch op voorhand kunt realiseren dat dit niet slim is?
Overigens, mijn ouders betaalden ook niet mee. Ik kreeg de uitwonende beurs en dat was het, voordat iedereen denkt dat ik het heel gemakkelijk had.
Sommigen voelen zich vreselijk aangevallen en dat is helemaal niet nodig.
Echter, ik ben opgevoed met....'Pas op dat je geen schulden maakt' en dat heb ik braaf gedaan. Ook al ging dat soms ten koste van hoe ik mij voelde of mijn studie.
In mijn studietijd waren er ook een hoop minder studieschulden dan tegenwoordig heb ik het idee. Al mijn klasgenoten werkten eigenlijk, de een meer als de ander maar dat was heel normaal.