Studieschuld van 50k, hoe dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:32

Charaz schreef:
Witchcraft schreef:
Dus omdat iemand naast zijn studie geen tijd meer heeft om te werken en paarden te houden, moet de studie maar te hoog gegrepen zijn voor diegene? Wat een laf topic dit zeg.

Niemand zegt hier dat je paarden moet hebben toch?

nope, maar TS zegt dat ze dat er allemaal bij kon doen met haar studie toch ;)

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:32

Ik snap serieus niet waarom er zoveel mensen hier zo negatief op reageren ? tuurlijk iedereen mag een andere denkwijze hebben maar alsjeblieft blijf gewoon even aardig tegen elkaar..

Ontopic:
Ik snap dat je je afvraagt waarom sommige niet werken naast hun studie ( eerlijk gezegd snap ik het ook niet helemaal ) dan zit ik ook wel in een luxe positie, mijn vorige opleiding had ik 2 dagen school en nog een aantal dagen " stage " en dan in het weekend werkte ik nog 16 a 18 uur en heb ik nog een paard die ik een aantal dagen per week reed en elke dag moest mesten omdat ze aan huis staat.. ik kon alles makkelijk zelf betalen en de opleiding was net te makkelijk voor me. dus dan haal je het. Ik snap dat mensen graag willen presteren, dat heb ik ook en daardoor geen tijd hebben om te werken. al denk ik een weekend bestaat uit 2 dagen? werk er 1. maar dat ben ik, iemand anders kan daar weer anders over denken.

Bij mijn huidige opleiding betaalt mijn baas alles, ik werk 24-28 uur per week ( soms nog meer en werk ik thuis nog in het bedrijf ) en ga 1 dag naar school. ik kan dus geen studie schuld krijgen, tenzij ik het niet af maak dan moet ik mijn baas terug betalen. alleen kom ik nu tijd te kort om te leren en aan mijn opdrachten te werken.

Een vriendin van mij doet alsof ze veel leert en geen tijd heeft bla bla bla, loopt te zeuren dat ze geen geld heeft maar ligt wel (bewijze van) het hele weekend lekker op bed niks te doen. zij heeft er bewust voor gekozen om niet te werken naast haar studie omdat ze die druk niet aan kan en alle tijd wilt hebben voor haar studie als dat nodig is.

Zo heeft iedereen zijn/haar redenen om niet (of wel) te werken naast hun studie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:33

Citaat:
In mijn optiek is een studie die je zoveel moeite en tijd kost te hoog gegrepen.
Niet alleen tijdens je studie maar ook daarna, als je al binnen dat werkveld blijft, is de werkdruk vaak te hoog.

Ehhh die conclusie is wel heel apart te noemen.

Citaat:
Ik kreeg de uitwonende beurs en dat was het,

Tja, die bestaat dus niet meer.
Alles is lenen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:34

Wildgirl schreef:
Franciee schreef:
Uiteindelijk doe je een studie om je levenlang in dat beroep te blijven werken. Dan doe ik liever een studie die ik graag doe maar waar ik een studieschuld bij opbouw dan eentje die ik niet graag doe zonder schuld.

Ik woon ook ver weg op kamers (4u met de trein) en bouw dus ook een flinke schuld op. Daarbij werk ik gemiddeld 25u in de maand en in de zomer 75u per week. Ik eindig wel met een baan waar ik de rest van mijn leven van ga genieten.

En hoeveel mensen gaan er daadwerkelijk binnen hun studie aan het werk, de rest van hun leven?
Ik ken ze praktisch niet.
Sowieso is het bizar om op zo'n jonge leeftijd al te moeten kiezen 'wat je wil worden' maargoed dat is een andere discussie.

@mars, natuurlijk hoef ik geen sticker. En ja, uiteraard kan er wat tegenzitten waardoor je vertraging of weet ik het wat oploopt.
Feit is dat ook de gemiddelde pabo student een forse schuld heeft. Én veel MBO studenten.
Terwijl je, je toch op voorhand kunt realiseren dat dit niet slim is?

Overigens, mijn ouders betaalden ook niet mee. Ik kreeg de uitwonende beurs en dat was het, voordat iedereen denkt dat ik het heel gemakkelijk had.
Sommigen voelen zich vreselijk aangevallen en dat is helemaal niet nodig.
Echter, ik ben opgevoed met....'Pas op dat je geen schulden maakt' en dat heb ik braaf gedaan. Ook al ging dat soms ten koste van hoe ik mij voelde of mijn studie.
In mijn studietijd waren er ook een hoop minder studieschulden dan tegenwoordig heb ik het idee. Al mijn klasgenoten werkten eigenlijk, de een meer als de ander maar dat was heel normaal.

In jouw studietijd was er dan ook een andere regeling.

Ik heb ook geen studieschuld, maar ik vind je posts erg kortzichtig. Zesjes scoren kan heel leuk zijn tot de toegang tot je master ervan afhangt :D Het is niet altijd zo simpel helaas.
Laatst bijgewerkt door Laurie op 13-05-19 23:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:34

Witchcraft schreef:
Charaz schreef:

Niemand zegt hier dat je paarden moet hebben toch?

nope, maar TS zegt dat ze dat er allemaal bij kon doen met haar studie toch ;)

snap je punt, tuurlijk het hoeft niet te hoog gegrepen zijn, maar hoe je het beschrijft vind ik een beetje overdreven.

ja Ts kon dat doen, en haar mening is misschien dat dan, maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden..

Thestral

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:35

TS haar topic vind ik dan weer overdreven. Ieder zijn mening wordt er hier gezegd toch.

topsylover

Charaz schreef:
Wat een gelul studeren is iets voor de rijken... er zijn genoeg mensen die hun eigen studie bekostigen, op zichzelf wonen en dus erbij werken.

Ik kan me eigenlijk prima in de post van TS vinden, zélfs in de beter een 6 zonder stress dan een 7 zonder leven. Ik heb daardoor altijd wel alle ballen in de lucht weten te houden en ervaar het als een luxe om te werken zonder huiswerk en studie ernaast.

Ik bekostig mijn eigen studie, woon op mezelf, werk, heb geen gekke abonnementen of elke week een nieuwe kledingkast en kan nog steeds niet rondkomen hoor. :+ Ik kon dit jaar niet mee op studiereis omdat ik niet even 250 euro kan missen, ik kan niet gebruik maken van de financiële voordelen die je krijgt als je je collegegeld in 1x betaalt. En o wee als je een nieuw studieboek moet aanschaffen van 100 euro, dat kan ik niet in een maand missen dus dan moet je het maar met de oudere versie doen wat dus meer stress oplevert omdat je de stof zelf in het boek moet gaan zoeken.
Ik snap écht écht niet hoe andere mensen dit kunnen doen.

Anoniem

Even een rekensommetje.

Per jaar:

Collegegeld: 2000
Boeken/materiaal: 3000 (voor mijn studie at least)
Kamer: 500 pm/6000 per jaar (is normale prijs in grote stad)
Eten: 50 pm/600 per jaar
Vaste lasten plus "leven": +-250 pm/3000 per jaar

Na 4 jaar is dat bij elkaar zo'n 60.000 euro verder. Met mijn baantje wat ik 10 uur per week doe, kan echt niet meer uren dan dat maken, verdien ik zo'n 3500 euro per jaar. 60.000 - 14.000 = 46.000

Studeren kost veel geld. Daar kan je als student met hoge studielast en ontzettend onregelmatige uren niet tegenop werken. Die last is overigens niet te hoog, maar als ik er minder tijd aan besteedt heb ik een minder goed portfolio en later een minder goede baan. Is dus een bewuste keuze.

Ik studeer overigens Advertising en doe daarbij ook nog de modevakschool. Ik heb na mijn studie inderdaad een hoge schuld, maar ik zie dat als investeren in je toekomst. Ik kan het waarschijnlijk makkelijk terugbetalen, en als ik het niet zou lenen zou ik later sowieso geen rooie cent verdienen omdat ik niet zou kunnen studeren. Keuze snel gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-05-19 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:38

Resistance schreef:
Even een rekensommetje.

Per jaar:

Na 4 jaar is dat bij elkaar zo'n 60.000 euro verder. Met mijn baantje wat ik 10 uur per week doe, kan echt niet meer uren dan dat maken, verdien ik zo'n 3500 euro per jaar. 60.000 - 14.000 = 46.000

Studeren kost veel geld. Daar kan je als student met hoge studielast en ontzettend onregelmatige uren niet tegenop werken.

Ik studeer overigens Advertising en doe daarbij ook nog de modevakschool.

Voor iemand met anorexia misschien. :+ Ik denk dat de meeste mensen rond de 150 euro per maand zitten toch.

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:38

topsylover schreef:
Resistance schreef:
Even een rekensommetje.

Per jaar:

Studeren kost veel geld. Daar kan je als student met hoge studielast en ontzettend onregelmatige uren niet tegenop werken.

Voor iemand met anorexia misschien. :+ Ik denk dat de meeste mensen rond de 150 euro per maand zitten toch.

voor eten betaal ik 25 euro pw . soms meer al ga ik uiteten etc. is net hoe je je boodschappen doet _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Brittjuh97 op 13-05-19 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:39

topsylover schreef:
Resistance schreef:
Even een rekensommetje.

Per jaar:

Ik doe m'n boodschappen op de markt! :D Véél goedkoper. :j Altijd vier perfecte avocado's voor 1 euro. <3

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:39

ik denk dat je eerder 50 euro per week uitgeeft aan eten etc. :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 23:39

Yessy schreef:
Wij zijn ongeveer even oud en komen nog uit de tijd dat je 250-450 euro gratis geld kreeg als je uitwonend was, collegegeld was 1500-ish euro en kamers 200 euro goedkoper dan nu. Het is echt niet meer te vergelijken helaas.

Dat klopt, 250 kreeg ik als beurs uitwonend en daar verdiende ik nog 800 euro naast. De paarden bekostigde ik uit handel, anders was dat ook niet mogelijk geweest.

Nogmaals, ik verwijt niemand iets. Ik vraag me alleen af waarom men er voor kiest ( in mijn ogen soms te makkelijk) zo'n schuld aan te gaan terwijl je weet dat hij je later in je nek gaat hijgen c.q je de BV Nederland er mee belast.

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:41

Wildgirl schreef:
Yessy schreef:
Wij zijn ongeveer even oud en komen nog uit de tijd dat je 250-450 euro gratis geld kreeg als je uitwonend was, collegegeld was 1500-ish euro en kamers 200 euro goedkoper dan nu. Het is echt niet meer te vergelijken helaas.

Dat klopt, 250 kreeg ik als beurs uitwonend en daar verdiende ik nog 800 euro naast. De paarden bekostigde ik uit handel, anders was dat ook niet mogelijk geweest.

Nogmaals, ik verwijt niemand iets. Ik vraag me alleen af waarom men er voor kiest ( in mijn ogen soms te makkelijk) zo'n schuld aan te gaan terwijl je weet dat hij je later in je nek gaat hijgen c.q je de BV Nederland er mee belast.

Ik denk dat het ook er aan ligt of je ouders je willen helpen, hoe je zelf er in staat, wat je vanuit huis hebt geleerd.

Al kijk ik naar mezelf, ik werk al sinds mn 12e ( puur doordat we een eigen bedrijf hebben), ik vind huren al zonde van mn geld dus waarom zou ik lenen? en mijn ouders wilde me helpen als dat nodig was. ik kan zelf al niet goed stil zitten dus ga dan maar werken of andere dingen doen
Laatst bijgewerkt door Brittjuh97 op 13-05-19 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:41

Brittjuh97 schreef:
voor eten betaal ik 25 euro pm . soms meer al ga ik uiteten etc. is net hoe je je boodschappen doet _/-\o_

Dat is nog geen 1 euro per dag....

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:42

Brainless schreef:
Brittjuh97 schreef:
voor eten betaal ik 25 euro pm . soms meer al ga ik uiteten etc. is net hoe je je boodschappen doet _/-\o_

Dat is nog geen 1 euro per dag....

Bedoelde pw. :') en hoef gelukkig alleen voor mezelf boodschappen te halen

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:43

Ten eerste, lees ik ontzettend veel aannames in je post en vind ik hem heel oordelend.
Jij hebt blijkbaar een fijn studiepad belopen zonder een grote schuld. Chapeau.

Helaas ga ik wel eindigen met een enorme studieschuld. En hier heb ik spijt van als haren op mijn hoofd. Elke dag maak ik mij druk om de toekomst en voel ik me er rot over.

Maar had ik een andere keuze? Misschien.. bij mij is heel veel druk geweest van buitenaf. Je doet havo, je moet hbo.
Daarbij 1e jaar HBO uit huis gezet. Nou zoek dan maar eens hals over kop een kamer plus inboedel zonder lening.
1e jaar opleiding door bovenstaande niet gehaald. oliebol. En nu?
Niemand die me begeleidde in de keuze en ik moest door het samenvallen van de teruggave van de herkansing en de termijn voor keuze nieuwe studie snel de keuze maken.
Hop door met dezelfde studie, Anders school. School paste totaal niet bij me, verschrikkelijke klas. Gestopt toen het niet meer ging, helaas na de februari termijn. Domdomdom. Maar wederom; geen begeleiding en paniekvoetbal.

2 jaar mbo gedaan; zelfvertrouwen totaal weg. Niveau 3 diploma gehaald.

En nu bijna klaar met mijn 4 jarige hbo. Tel bovenstaande met flinke lening op. (Ik werkte er zeer zeker wel naast, maar vooral de eerste jaren red je dat gewoonweg niet met die paar euro loon)

Dus ja.. ik kwam zo heel simpel aan een enorme schuld. Domme keuzes? Zeker.. maar ook domme pech en gewoon onwetenheid. Want iedereen deed het?!

Achteraf had ik liever mijn opleiding in de mbo4 variant gedaan en daarna gaan werken en mij omhoog gewerkt.
Dan had ik een kleine schuld gehad die ik nu waarschijnlijk al afbetaald had en een heel ander financieel leven.

Dus voor je oordeelt.. denk ook even om. Bovenstaand is in een notendop een reden tot grote schuld.

edit: Wil nog even toevoegen dat ik je gedachtengang wel snap. Als ik had geweten wat ik nu weet en goede begeleiding had gehad.. had ik misschien ook in jouw situatie gezeten. Het hebben van een schuld is een enorme belasting en raad ik iedereen af.
Laatst bijgewerkt door Inney op 13-05-19 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:43

Ik had ook 17.000 euro studieschuld maar die werd kwijtgescholden doordat ik na 4 jaar netjes mijn HBO diploma haalde.
Dit was puur stufi en OV die kosten.
Collegegeld nog niet meegerekend. Die was alsnog 1200€ per jaar ofzo en daarnaast nog 1000€ boeken in het eerste jaar.
Doe er een jaartje langer over en je bent gauw 5000€ verder.

Ik kon ook 12 uur werken naast mn studie en had twee verzorgpaarden waar ik elke dag was en had een relatie.
Het was druk maar kwam er prima doorheen.
Alleen zie ik dat echt als een gelukje. De HAVO kwam ik bijna niet door en heb studiegenoten zien struggelen met de studie. Heb ze veel geholpen en heel veel feedback gegeven.
Daarnaast zijn er studies waar veel zelfstudie bij komt kijken of die stress opleveren waardoor iemand niet kan werken/afbetalen.
Of een blessure die funest is en studievertraging oplevert op sportopleidingen bv.
Een studie vraagt veel en zelfs ook dingen die je wellocht nooit gaat tegenkomen in je werk omdat je bv in een specifiek werkveld gaat werken. Maar je moet het wel allemaal kunnen. Ook tentamenweken kom je niet tegen in je werkveld en dus is he tniet zo dat als je je studie al zwaar vind dat je een burnout zult krijgen. Ik denk dat werkgevers hun verantwoordelijkheid gewoob niet nemen en vaak gewoon productie productie productie willen. Over de gezondheid van hun werknemers.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:44

daar kan ik eventueel nog inkomen 25 euro per week als je echt goed je best doet om het overal zo goedkoop mogelijk te halen. maar 50 euro in de maand kan echt niet :')

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:44

topsylover schreef:
Charaz schreef:
Wat een gelul studeren is iets voor de rijken... er zijn genoeg mensen die hun eigen studie bekostigen, op zichzelf wonen en dus erbij werken.

Ik kan me eigenlijk prima in de post van TS vinden, zélfs in de beter een 6 zonder stress dan een 7 zonder leven. Ik heb daardoor altijd wel alle ballen in de lucht weten te houden en ervaar het als een luxe om te werken zonder huiswerk en studie ernaast.

Ik bekostig mijn eigen studie, woon op mezelf, werk, heb geen gekke abonnementen of elke week een nieuwe kledingkast en kan nog steeds niet rondkomen hoor. :+ Ik kon dit jaar niet mee op studiereis omdat ik niet even 250 euro kan missen, ik kan niet gebruik maken van de financiële voordelen die je krijgt als je je collegegeld in 1x betaalt. En o wee als je een nieuw studieboek moet aanschaffen van 100 euro, dat kan ik niet in een maand missen dus dan moet je het maar met de oudere versie doen wat dus meer stress oplevert omdat je de stof zelf in het boek moet gaan zoeken.
Ik snap écht écht niet hoe andere mensen dit kunnen doen.

Ik betaalde mijn schoolgeld in termijnen, studiereis was er niet had ik anders ook niet mee kunnen gaan en een nieuw studieboek van 100,- was bij mij ook de oudere versie geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:45

Witchcraft schreef:
daar kan ik eventueel nog inkomen 25 euro per week als je echt goed je best doet om het overal zo goedkoop mogelijk te halen. maar 50 euro in de maand kan echt niet :')

Moet je nagaan dat je schuld dan nog hoger wordt, als je de 50 niet haalt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:46

Brittjuh97 schreef:
Ik denk dat het ook er aan ligt of je ouders je willen helpen, hoe je zelf er in staat, wat je vanuit huis hebt geleerd.

Al kijk ik naar mezelf, ik werk al sinds mn 12e ( puur doordat we een eigen bedrijf hebben), ik vind huren al zonde van mn geld dus waarom zou ik lenen? en mijn ouders wilde me helpen als dat nodig was. ik kan zelf al niet goed stil zitten dus ga dan maar werken of andere dingen doen

Het is niet alleen willen; maar ook kunnen.
Mijn zoon gaat het eerste uur missen als hij gaat reizen en hij kan niet tot thuis komen (dan moet hij de laatste 13 km fietsten).
Ook is het dan qua reistijd aan de vele kant.

Hopelijk heeft hij binnenkort wat in Zwolle, maar het kost bij elkaar dan best veel.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 23:46

Britjuh97, ik denk dat, dat er zeker mee te maken heeft.
Ook wij hadden vroeger een eigen zaak, ook ik stond al vanaf mijn 12e in de spoelkeuken bij ons omdat ik een pony wou en pap zei : werk er maar voor.
Ik heb vroeg de waarde van geld leren kennen en heb daar nog dagelijks profijt van.
Daarmee klop ik mezelf niet op de borst, voordat dat verwijt komt, maar het maakt het wel anders inderdaad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:47

Witchcraft schreef:

Ik haal voor 125E boodschappen per week voor 2 V en 3 alles etende pubers... dan kopen we gewoon wat we willen/nodig hebben.
Vorige week wat rustiger aan gedaan en was voor 100E klaar.

Brainless

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:48

TS
Maar jij had sowieso een gratis uitwonende beurs.
Die bestaat nu niet meer en alles moet worden geleend.