Bijles aan een basisschoolleerling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Bijles aan een basisschoolleerling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 18:52

Ja, een andere manier is verfrissend en ja, de ts heeft ervaring met het geven van bijles. Maar niet met de doelgroep doe basisschoolleerling heet. Niet met de basale kennis, niet meer de eerste stappen.

Janneke, jij en ik begrijpen elkaar niet. Waarschijnlijk doordat jij een bèta bent en ik een wiskundedeuk heb :+

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:45

Rekenen gaat tegenwoordig echt anders dan vroeger.
Geeft niet, maar is wel handig om te weten.

Onze zoon snapte soms de uitleg van de juf niet.
Dan pakten we er voorwerpen bij, of we tekenden sommen uit.
School legde uit op manier A. Wij op manier A, B en soms C. Dat is van het kind afhankelijk.
Net als de concentratie van het kind.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:55

benangelique schreef:
Ben je ingehuurd door de ouders? Vraag of je contact mag opnemen met de leerkracht van het kind. Dan kan je vragen waar de moeilijkheden en hiaten zitten en kan je daarop inspelen. Zorg ook dat je sommen op dezelfde wijze uitlegt, zodat daar bij het kind geen verwarring over ontstaat

Juist een andere benadering/uitleg kan er voor zorgen dat kinderen het wel snappen.

Mijn zoon ging naar groep 3 en qua rekenen liep hij ver achter (moest eigenlijk daarop blijven zitten).
De nieuwe juf zei: komt wel goed.
En is met hem de oude methode gaan doen (zoals wij hem vroeger kregen en geen verhaaltjes/plaatjes van vogels/fruit).
Na 2 maanden viel het kwartje en kon hij ook zonder problemen grotere/moeilijke sommen maken/uitrekenen.
Didactisch is voor hem nog steeds wat moeilijk maar wiskunde B is/was voor hem een appeltje/eitje.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:29

De wijze waarop je een som uitlegt kan natuurlijk verschillen, maar behoud dezelfde strategieën

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:36

benangelique schreef:
De wijze waarop je een som uitlegt kan natuurlijk verschillen, maar behoud dezelfde strategieën

Wat bedoel je met strategieën?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:42

benangelique schreef:

Ik denk dat het het belangrijkste is dat een kind leert begrijpen waarom welke handeling word uitgevoerd in een som en hoe je vanuit dat principe naar de juiste uitkomst komt. Dan maakt het toch helemaal niet meer uit welke 'strategie' er bedacht is vanuit school. Juist omdenken kan een kind goed helpen.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:24

Ik zit nu in het tweede jaar van de pabo.
Het rekenen is heel anders dan toen ik op de basisschool zat (dat is zo'n 8 jaar geleden).
Wat ik geleerd heb zijn trucjes. Laatst werd ons op de opleiding gevraagd, maar waarom doe je dit zo? De hele klas: uhhh omdat ons dit zo geleerd is? Geen idee wat er achter zat.
En bij iedere methode wordt er anders gerekend. Zo ben ik laatst de staartdelingen met schuine strepen wél tegengekomen.
Ze automatiseren vaak de tafels niet meer, maar ze moeten inzicht hebben in de tafels. Hetzelfde geldt voor deelsommen.

Het is inderdaad handig, als dat mogelijk is, om contact met de leerkracht te zoeken.
Maar ik denk als je je erin verdiept je echt wel bijles kunt geven aan basisschoolleerlingen. Hoe anders het ook is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:35

Kimm4 schreef:
Ik zit nu in het tweede jaar van de pabo.
Het rekenen is heel anders dan toen ik op de basisschool zat (dat is zo'n 8 jaar geleden).
Wat ik geleerd heb zijn trucjes. Laatst werd ons op de opleiding gevraagd, maar waarom doe je dit zo? De hele klas: uhhh omdat ons dit zo geleerd is? Geen idee wat er achter zat.

Goede docent op de pabo!
Citaat:
En bij iedere methode wordt er anders gerekend. Zo ben ik laatst de staartdelingen met schuine strepen wél tegengekomen.

...dat is notatie.
Als je snapt hoe het werkt dondert het niet of het te delen getal vooraan staat of in het midden, etc.
Citaat:
Ze automatiseren vaak de tafels niet meer, maar ze moeten inzicht hebben in de tafels.

...oeps.
Wat ter wereld is inzicht...?

Het is goed om te weten dat
'als 4x5 twintig is, 5x4 ook twintig is'.
En je kunt spelletjes doen: dat het geen toeval is dat twintig 2x10 is tov 5x4.
En dat er allerlei doorkijkjes zijn als je de tafels van 1 tot 10 naast/ onder elkaar zet. (Zoals dat die van 1 en 10 op elkaar lijken, dat heet decimaal/tientallig stelsel. En dat je de tafel van 9 al bijna kent als je m moet leren. En je kunt zo leuk met de uitkomsten van de tafel van 9 'een omhoog, een omlaag' doen: van 1-8 naar 2-7 naar 3-6 etc. Ook dat is tientallig stelsel.)

Maar deelsommen maken lijkt mij erg lastig als je de tafels niet uit je hoofd weet.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:06

Tafels is nog steeds automatiseren en simpelweg kunnen opdreunen. Niet nadenken maar direct het antwoord weten. Vraag blijft dan echt of hier inzicht (en dus snel rekenen) achter zit of dat er slechts sprake is van memoriseren

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:24

De tafels worden niet meer zo uit het hoofd geleerd. Nadeel is dat velen de tafels dan ook niet kennen en daardoor inderdaad het delen heel erg lastig vinden.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:29

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:56

Kimm4 schreef:
De tafels worden niet meer zo uit het hoofd geleerd. Nadeel is dat velen de tafels dan ook niet kennen en daardoor inderdaad het delen heel erg lastig vinden.

Dat is mijn ervaring in het onderwijs echt niet. Tafels worden simpelweg gestampt

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 00:02

benangelique schreef:
Kimm4 schreef:

Dat is mijn ervaring in het onderwijs echt niet. Tafels worden simpelweg gestampt

Dan zal het vast aan de school liggen :) mijn ervaringen zijn namelijk wel zo.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 00:18

Toen ik nog in het onderwijs stond (vijf jaar geleden) werkte ik voor alles van rekenen volgens het CSA-model: concreet, schematisch, abstract. In die volgorde. Alles werd eerst aangeleerd aan de hand van concreet materiaal, ook de tafels.

Ik geef af en toe nog bijles aan mijn nichtjes die allevier nog op de basisschool zitten. Mijn conclusie is na al die jaren dat het niveau van de leerkrachten aan het zakken is, inzicht lijkt bijna bijzaak geworden.

TS, zorg dat je de methode van de leerkracht 100% weet. Én dat je er ook creatief mee kan omgaan als het nodig is.
Een andere manier van werken kan soms het kwartje doen vallen, maar dan moet je dit nog terug kunnen vertalen naar de methode van in de klas, anders kans dat het kind helemaal in de war geraakt.

Terminologie is soms al heel specifiek.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:32

benangelique schreef:
Tafels is nog steeds automatiseren en simpelweg kunnen opdreunen. Niet nadenken maar direct het antwoord weten. Vraag blijft dan echt of hier inzicht (en dus snel rekenen) achter zit of dat er slechts sprake is van memoriseren

...filosofische vragen: wat is het verschil tussen snel rekenen en memoriseren...?
En hoe erg is het...?
En wanneer noem je het 'inzicht'...?

Ik heb een hekel aan de sommetjes zoals 7x8=56.
Tegen de tijd dat we bij 8 kwadraat zijn, ben ik somehow opgelucht en weet ik dat het 64 is.
....misschien omdat ik getallen waarbij het 'enkeltal' groter is dan het tiental ook al minder leuk vind...

Zolang 'zesenvijftig' niet alleen een woord is, maar echt een getal lijkt het mij goed.
En gaandeweg als je de tafel van 8 kent weet je dat de reeks begint met 8, 16, 24, 32. Daarna zijn 40 en 48 inkoppertjes, maar daar zit elementaire rekenkunde achter.
Dan dus dat vervelende 56.
Na het kwadraat komt het makkelijke 80-8=72. (Al kun je uiteraard 64+8 doen, ook niet moeilijk.)

En bedenk dat tafels mede bedoeld zijn om snel rekenen mogelijk te maken, dus 'direct het antwoord weten' ipv eerst weer het wiel uit te vinden. (Eerst het eerste achttal natelen, dan het tweede achttal tellen, dan het derde, tot je eindelijk bij 56 bent duurt lang. 'Zeven achttallen, hoep, 56' dat is het doel.)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:46

Dat je ze uiteindelijk memoriseert is prima, maar als je enkel en alleen memoriseert zonder te snappen wat je eigenlijk doet, blijf je later bij het vermenigvuldigen van bijvoorbeeld grotere getallen hangen.

Plus: het memoriseren zelf lukt ook niet altijd goed. Laatst bijles gegeven aan een kind van 10 over breuken. Je weet wel, breuken op gelijke noemer zetten om ze op te tellen etc. Als je dan je tafels niet kent (niet inzichtelijk en niet gememoriseerd) wordt dat erg lastig. En zo zijn er nog zaken.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:08

Tieneke schreef:
Dat je ze uiteindelijk memoriseert is prima, maar als je enkel en alleen memoriseert zonder te snappen wat je eigenlijk doet, blijf je later bij het vermenigvuldigen van bijvoorbeeld grotere getallen hangen.

Plus: het memoriseren zelf lukt ook niet altijd goed. Laatst bijles gegeven aan een kind van 10 over breuken. Je weet wel, breuken op gelijke noemer zetten om ze op te tellen etc. Als je dan je tafels niet kent (niet inzichtelijk en niet gememoriseerd) wordt dat erg lastig. En zo zijn er nog zaken.

Vooral dit! Wij moesten de tafels een keer opnoemen en dan werd er niks meer mee gedaan.
Ik heb nog steeds moeite met de tafels :') Kon tot het mbo niet zonder moeite de tafel van 7 toepassen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:18

Tieneke schreef:
Toen ik nog in het onderwijs stond (vijf jaar geleden) werkte ik voor alles van rekenen volgens het CSA-model: concreet, schematisch, abstract. In die volgorde. Alles werd eerst aangeleerd aan de hand van concreet materiaal, ook de tafels.

Terminologie is soms al heel specifiek.

Een mooi voorbeeld van abstractie :'het csa model'. ;) :)
Maar zonder meer eennhele zinnige aanpak: cijferen is per definitie abstract.
...zo kan het getal 3 appels representeren, ;) peren, paarden, mensen - van alles en nog wat.

En dat heerlijke fröbelen: 20 bolletjes op het bord,
langs de groene lijnen waren het 4x5 bolletjes,
langs de blauwe lijnen 5x4 bolletjes,
met de paarse cirkeltjes was het 10x2
en met de rode lijnen was het 2x10 ....

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:23

Ik heb niet alles gelezen, maar ik zou me vooral verdiepen in de methode die op de school gebruikt wordt en deze methode aanhouden in hoe je het kind iets gaat leren. Rekenmethodes kunnen nog best eens verschillen en als jij het kind een andere strategie aanleert dan op school, kan dat nog wel eens extra verwarrend zijn.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 18:00

even globaal antwoord met betrekking tot het rekenen.
''Gewoon'' cijferen blijkt uiteindelijk vaak onvoldoende.
vooral bij kinderen met rekenproblemen. Vaak zien zij het concept niet meer van de som (dus het inzicht wat hier eerder is besproken)
Al denk ik dat het voldoende is toegelicht in eerdere berichten.

Een kind uit groep 7 moet kunnen spelen met sommen wanneer het inzicht/concept begrip voldoende is.
Dus bijv. 4x6 = 6+6+6+6 etc.
want als dit concept begrip niet aanwezig is krijg je problemen met moeilijkere bewerkingen.
Dan krijg je dus leen/strategie fouten wat niet zozeer het gevolg is van het verkeerd toepassen van de strategie maar wel van het feit dat ze niet zien wat ze moeten doen.
zo had ik een meisje die de volgende bewerking maakte:
80-19=
0-9= 9
80-10=70 dus 79

de 0 was voor haar een 0 en niet meer een onderdeel van de 80

Maar toen ik uitlegde dat er 80 paarden in de wei stonden, en er 19 naar stal werden gebracht.
dus het concept van de som werd eerst uitgelegd,
maakte ze de bewerking wel juist en zag ze de 80 als heel getal en niet als een 8 en een 0.

Dus simpelweg cijferen klinkt logisch, maar voor kinderen met rekenproblemen is cijferen/strategieën aanleren/automatiseren geen oplossing op zich zelf.
Want soms hebben ze geen idee wat ze doen, of ze het goed doen, en/of waarom ze het doen }:0

Ik ben benieuwd wat het rekenprobleem is bij je bijles klantje :)
Mijn advies is om dit eerst goed uit te zoeken, het ERWD protocol geeft veel richtlijnen/handvaten om achter de kern van problemen te komen. Volgens mij kan je deze gewoon downloaden, en anders kan je mij pb sturen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 00:22

Over dat cijferen niet goed zou zijn. Ik weet dat ze dat tegenwoordig een trucje noemen. En dat je dan geen inzicht hebt. Maar soms heb je het trucje nodig om inzicht te krijgen is mijn idee.

Trouwens zo heb ik "vroegah" (jaren 70) leren rekenen.

Toen mijn kinderen leerden rekenen begreep ik er zelf eerst niet zoveel van. Hoezo "getalbegrip". Maar na uitleg van de juf vond ik het wel logisch klinken. Oudste had het snel onder de knie en kan dan ook goed rekenen.
Jongste snapte er niks van. En dan vooral de getallenlijn was acrabadra voor haar. En dan het in stapjes terug gaan.... Ze was bij het derde stapje al kwijt waar ze ook alweer mee bezig was. Zij mocht vanaf groep 6 ofzo "gewoon" gaan cijferen met sommen onderelkaar (net zoals vroeger) en toen kon ze eindelijk wel eens een som goed uitrekenen. En ging ze het rekenen ook beter begrijpen.

En ik denk dat dat voor veel meer kinderen geldt. Misschien ook wel voor die nu bijles moet krijgen.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:58

ja dan kan je een som uitrekenen, maar blijf je wel strategie fouten maken.
als je de kern van het probleem op wilt lossen moet een kind toch echt weten wat het concept van de som is/ wat het nu eigenlijk daadwerkelijk doet.
Maar dit verschilt per kind, sommige kinderen snappen wel hoe de getallen in elkaar steken (getalbegrip)
en dan is het een kwestie van strategie/truucjes bijschaven omdat die verkeerd worden toegepast.

In het voorbeeld wat ik heb beschreven, zag het kind niet meer wat ze deed. En in die gevallen moet je toch echt verder kijken dan strategie/truucjes. Want de som uitrekenen is 1 ding, maar als sommen dan ook maar een klein beetje veranderen (grotere getallen, vervolg bewerking etc. ) lopen ze weer vast.

Dus rekenen is puur kijken waar zit het probleem, en daar op inspelen.
snapt ze een aantal strategieen niet maar heeft ze wel voldoende getal begrip? prima strategieen oefenen. Maar als een kind bijvoorbeeld al niet snapt dat het van 15-> naar 30-> 45 kan dan moet getal begrip toch echt eerst worden aangepakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 07:43

Zelf leerkracht van leerlingen met leer-en gedragsstoornissen en daardoor ook bekend met ouders die bijles zoeken na schooltijd. Automatiseren van tafels en sommen t/m 20 is een absolute must. Ook in groep 7. De huidige methoden gaan hier te snel doorheen en minder sterke rekenaars vallen daar vaak op uit.

Ik lees dat cijferen voor zwakke rekenaars lastig zou zijn?
Met onze echt zwakke rekenaars doen we niet anders dan cijferen! Deze kinderen ontbreekt het aan inzicht. Accepteer dat en zoek naar oplossingen zodat deze kinderen zich ook kunnen redden in de maatschappij. Het aanleren van cijferen maar ook goed leren omgaan met de rekenmachine is dan de oplossing.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:35

Coby: leg eens uit wat dat cijferen inhoudt? Ik heb hier zelf een kind dat niet dom is maar absoluut geen inzicht in wiskunde heeft. Dat het automatiseren van tafels en sommen t/m 20 essentieel is, daar was ik zelf ook al op gekomen en wordt hier dus vlijtig doorgenomen. En wat is nu cijferen?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 10:06

Voor zover ik weet is cijferen zoals "vroegah" werd gerekend.
Dus sommen onderelkaar zetten.