0-uren contract

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:41

Gypsy schreef:
Als jij een aantal maanden 24 uur pw gewerkt hebt mag je werkgever je daarna niet meer zomaar minder uren laten werken, tenzij het bv over seizoenswerk gaat waar die schommeling altijd heel duidelijk van het seizoen afhangt.

Je zou het juridisch loket om hulp voor meer uren kunnen vragen of zelfs aan het eind van je contract alsnog om dat loon kunnen vragen.

Ik ga even kijken of ik het artikel kan vinden.

Edit gevonden. Het gaat om het rechtsvermoeden van 7:610b BW.

Dat hangt van je contrakt af,
Nul- uren contrakt is voor als er werk voor je is.
Is er geen werk voor je , dan wordt niet gebeld.
Dat geld alleen als een x aantal uur in contrakt staat,

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: 0-uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:46

Dat was vroeger zo maar het arbeidsrecht is op dit punt een aantal jaar terug vernieuwd.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:32

pompadour schreef:
Dat hangt van je contrakt af,
Nul- uren contrakt is voor als er werk voor je is.
Is er geen werk voor je , dan wordt niet gebeld.
Dat geld alleen als een x aantal uur in contrakt staat,

Zoals Gypsy zei, de wet is vernieuwd. Anderzijds geldt dat voor een nul-uren contract ook aangegeven moet staan dat het om een nul-uren contract gaat. Volgens de info die TS heeft gegeven is dat niet het geval. In haar geval word er geen urenspecificatie gegeven.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:54

future_vet schreef:
Tanya schreef:
Ik vind het tricky hoor, met een 0 uren contract werken. Als je ziek wordt krijg je dus gewoon niks...

ik heb ook een 0-uren contract maar krijg gewoon betaald als ik ziek ben, alleen heb ik 1 wachtdag. maar dag 2 krijg ik gewoon 70% geloof ik

Dit had ik inderdaad ook met mijn 0 uren contract!
En kreeg vakantiegeld bij m’n loon in elke maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:21

Shaggy09 schreef:
Om even wat helderheid te schetsen, op mijn contract staat dus niet aangegeven hoeveel uur ik werk of wat voor uren-contract het is. Ik teken niet zomaar iets zonder te lezen :P

Blijkbaar wel, want er staat niets in over je uren en je hebt wel getekend.. Je had hier toen al achteraan moeten gaan en 'eisen' dat er eea in je contract werd opgenomen hierover.

En tja, 0-uren contract betekent gewoon flexibiliteit voor je werkgever en deels ook voor jou.. Echter over je gewerkte uren bouw je volgens mij wel vakantierechten op, dus vakantie zonder betaald te krijgen kan eigenlijk niet.