Duits-Nederlandse Bokkers, kunnen jullie me helpen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:11

NenaC dat had ik nou ook.

Ik vind juist dat Duitsers zich bij wegwerkzaamheden beter aan de snelheid houden dan wij Nederlanders.

Over het algemeen zijn Nederlanders vind ik wat losser en geven niet iedere morgen alle collega's een hand (hangt misschien van de regio af )
En afspreken om langs te komen nou echt niet hoor misschien ook weer regio gebonden.

En voor de rest moeten ze gewoon doen wat ze willen en ja als dat anders is dan hier wennen ze er vanzelf wel aan of wordt het wel verteld, niet te moeilijk hoor.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:12

- Bedragen aan de kassa worden afgerond tot 0 of 5 als je contant betaald.

Mijn vriend is Duits, en snapte niet waarom hij geen 1 en 2 cent terug betaald kreeg :+

Edit:

- Supermarkten zijn zondags vaak open. Vooral in de wat grotere steden/dorpen en ook koopzondag in de randstad is heel normaal.

Lynn_Nikita

Re: Duits-Nederlandse Bokkers, kunnen jullie me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:43

In Duitsland gebruiken ze minder de voornamen, zijn ze veel formeler en is het Frau … en herr…. terwijl wij hier veel sneller voornamen gebruiken

Afronden van bedragen ( maar die zag ik hierboven ook al genoemd)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:44

Op verjaardagen eet je in in NL slechts een stuk taart. In Duitsland is het gebruikelijk alles even te proeven Y)(^) .

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:46

carika schreef:
Op verjaardagen eet je in in NL slechts een stuk taart. In Duitsland is het gebruikelijk alles even te proeven Y)(^) .

haha ja klopt en daarna ga je aan de chocolaatjes, haribo en andere zoetigheden....... :D

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 23:52

Wat fijn, zo veel antwoorden! +:)+

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 01:06

Duitsers vinden vaak dat Nederlanders zo goed Duits spreken, of het in ieder geval verstaan. Dat is gedeeltelijk ook wel zo, maar toch wordt het als onbeleefd ervaren als een Duitser in Nederland iemand in het Duits aanspreekt. Mensen vinden Duits moeilijk (of althans altijd meer dan jij als Duitser) en voelen zich dan in een underdogpositie gedrukt omdat jij je moedertaal spreekt en zij moeten worstelen in een vreemde taal. Dat kan ook gezien het verleden extra gevoelig liggen, al dan niet bewust.

Kun je dus niet in het Nederlands beginnen, doe het dan in het Engels. Dat spreken de meeste mensen veel beter dan Duits. Als mensen door hebben dat je Duits bent zullen ze misschien wel switchen naar het Duits als ze dat goed kunnen, en als je er niet uit komt kun je ook best wel wat Duits gebruiken, maar begin niet in het Duits en ga er niet vanuit dat Nederlanders dat wel begrijpen/spreken.
En hoe verder je van de grens af komt, hoe meer dit geldt. :D

Wat ik trouwens wel eens doe met Duitsers die ik goed ken, is dat zij Duits speken tegen mij en ik Nederlands tegen hen. Heel goed om elkaars taal beter te leren, en het werkt fantastisch. Je kunt gesprekken op niveau voeren, én het levert in het openbaar veel verbaasde blikken op. :D

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 19:01

Top! Dank je wel!

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 19:30

Fietsers hebben bij ons niet óveral voorrang...frustratiedingetje -:(-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 19:33

ow ja, rotondes! hier wisselt het per rotonde wie voorrang heeft

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 19:48

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar frustratie voor mij is 1: niet remmen voor tunnels! (In Duitsland ligt in de tunnel vaak de maximumsnelheid lager, in Nederland is dat hetzelfde als de rest van de weg. Er ontstaan serieus ongelukken doordat die idioten gaan remmen)

En 2: bij veel Nederlandse sluizen kun je als de ene brug open is over de andere brug (ene sluisdeur, andere sluisdeur), zodat het verkeer door kan rijden. Ik ken plaatsen waar tegenwoordig plaatsnaamborden met pijl erop aan de slagboom hangen, maar nog snappen de Duitse touristen niet dat ze linksaf moeten en dan 2x rechts en weer links om op dezelfde weg uit te komen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:03

Foaly schreef:
5 mei is een feestdag en dat is hun schuld? :')

Sorry, familiegrapje. Oom had een klein bedrijfje met een aantal Duitse klanten en moest op een gegeven moment aan zo'n Duitse klant uitleggen waarom hij op 5 mei dicht was. 'Ehm... weil wir den Krieg gewonnen haben' werd niet echt op prijs gesteld als antwoord :')

Sie haben etwas verloren.
Was denn?
Den Krieg!

:+

Praten Duitsers wel over geld trouwens?

Ik zou benoemen dat het Du/Sie-verschil veel minder formeel is dan in Duitsland.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 18:07

Lynn_Nikita schreef:
ow ja, rotondes! hier wisselt het per rotonde wie voorrang heeft

En stoplichten: Hier hebben we niet rood-oranje-groen maar rood-groen.

En misschien heb je hier wat aan: https://www.nederlandvoorbeginners.info ... rlands.htm

Verder heel wat huftergedrag dingen gelezen hier :+

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:52

Tiggs schreef:
Foaly schreef:
5 mei is een feestdag en dat is hun schuld? :')

Sie haben etwas verloren.
Was denn?
Den Krieg!

:+

Praten Duitsers wel over geld trouwens?

Ik zou benoemen dat het Du/Sie-verschil veel minder formeel is dan in Duitsland.

Haha, die kende ik nog niet :+

En ja hoor wij praten wel over geld maar niet met iedereen. Alleen familie en misschien de beste vriendjes.
Maar dat ken ik van hier niet anders.