Christelijk/reformatorisch mbo groen college

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:07

amado7 schreef:
Klopt Janine1990. Er zullen ook ongetwijfeld leraren opzitten dat je denkt van mwah. Maar ze scoren wel al voor de 12e(?) Keer als beste ROC van Nederland.

Dat laatste zegt mij niets, jouw reactie als student daar vind ik veel belangrijker! En die is positief...

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:09

Hoornbeeck is inderdaad een goede school van hoge kwaliteit. Mijn zusje zit er op school en veel mensen uit mijn omgeving gaan daar naartoe of hebben er een opleiding gevolgd. Heb zelf ook een reformatorische achtergrond, maar om naar t Hoornbeeck te gaan stond mij erg tegen juist omdat je dan altijd in t zelfde kringetje blijft hangen. Tis zeker niet verkeerd verder te kijken!

En ik zou me ook absoluut niet laten beperken tot de opleidingen die t Hoornbeeck aanbiedt want ze hebben inderdaad geen groene opleidingen.
Ik heb zelf ook een groene opleiding gedaan en ben daarvoor naar de groene Welle gegaan. Kwaliteit van de lessen was regelmatig om te janken maar er zaten ook zeker goede leraren tussen.

Daarbij zou ik op dit punt toch echt voor jezelf kiezen, wat jij wilt. Al hebben je ouders ook het beste met je voor denk ik. Vaak wordt het als heel onveilig ervaren om uit het reformatorische kringetje te stappen. Maar het gaat hierbij om jouw toekomst en jouw geluk.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:12

Hoi.

Ik ben gereformeerd en ben als kind naar gereformeerde scholen geweest eerst basisschool en daarna naar het Greijdanus in Zwolle.
Na 2 jaar ben ik daar vanaf gegaan. Het kon geen opleiding bieden waar ik me prettig bij voelde en de normen en waarden op die school vonden mijn ouders ook niet meer wat het ooit was geweest.
Ik ben daarna naar het Groenhorst college geweest in Emmeloord. Hele fijne school met goede normen en waarden officieel rooms katholiek geloof ik. Qua geloof deden ze er weinig aan maar gingen met respect met elkaar om.

Ik weet dat reformatorisch onderwijs goed is en ook zeer trouw aan het geloof. Denk niet dat je een reformatorische groene school gaat vinden.

Jij/ je ouders. Moeten er van uit gaan dat als je naar een openbare school gaat geloof niet meer nummer 1 is. Ze beginnen niet met gebed enzovoort. Maar er zijn genoeg scholen met goede normen en waarden. Het is meer wat je ouders oké vinden.

Mijn kinderen zitten op gereformeerd basis onderwijs. Gereformeerd of reformatorisch heeft voor ons de voorkeur. Maar denk niet dat onze kinderen hun voortgezette opleiding gereformeerd of reformatorisch gaan doen er zittrn in Drenthe niet veel van zulke scholen.

Snap wel dat je ouders je het liefste naar goed gelovig onderwijs willen hebben.

Maar of die wens en jou opleidingswens te combineren is vraag ik me af.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:12

Zeker Janine!

Emoe daar heb je een punt. Hoornbeeck is zeker een goede school, alleen zou ik niet voor een opleiding kiezen die op HB wordt gegeven maar eerst je opleiding kiezen en vervolgens de school. Anders wordt je beperkt. En inderdaad, als je altijd al in het christelijke wereldje hebt gezeten, is het niet verkeerd om een andere goede mbo te kiezen. Mijn punt was alleen dat HB in ieder geval een goede school is :) Ook de stages zijn super en waar op mijn stage andere studenten liepen die amper wisten wat voor opdrachten ze moesten doen, wist ik exact wat er van mij verwacht werd.

Nadeel is dan dat HB verplichte lessen heeft. Misschien juist goed voor sommige maar ik had iets meer verantwoordelijkheid ook niet erg gevonden:D

juliusceasar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 20:17

Goof schreef:
Ik zou de keuze van mijn onderwijs baseren op de kwaliteit en niet op het geloof.
Waarom willen je ouders je op een reformatorische school zien? Als het goed is heb je de leeftijd om verstandig met je geloof om te gaan en daar zouden je ouders vertrouwen in moeten hebben.
Ik sluit me aan bij roodvos; omgaan met andersdenkenden verruimt je kennis alleen maar en is goed voor de ontwikkeling.

Daar heb je gelijk in. Ik denk zelf dat het ook meer is van als je mbo gaat doen, iets wat veel gedaan wordt bij ons in de familie, dan is het vanzelfsprekend dat je naar het hoornbeeck gaat. Omdat dat een reformatorische school is met goed onderwijs, zelfde geldt voor middelbare scholen daar kreeg ik ook geen keus in al was dat wel mijn eigen keus geweest.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:20

juliusceasar schreef:
Goof schreef:
Ik zou de keuze van mijn onderwijs baseren op de kwaliteit en niet op het geloof.
Waarom willen je ouders je op een reformatorische school zien? Als het goed is heb je de leeftijd om verstandig met je geloof om te gaan en daar zouden je ouders vertrouwen in moeten hebben.
Ik sluit me aan bij roodvos; omgaan met andersdenkenden verruimt je kennis alleen maar en is goed voor de ontwikkeling.

Daar heb je gelijk in. Ik denk zelf dat het ook meer is van als je mbo gaat doen, iets wat veel gedaan wordt bij ons in de familie, dan is het vanzelfsprekend dat je naar het hoornbeeck gaat. Omdat dat een reformatorische school is met goed onderwijs, zelfde geldt voor middelbare scholen daar kreeg ik ook geen keus in al was dat wel mijn eigen keus geweest.

En het Hoornbeeck biedt geen opleiding die aansluit bij jouw wensen? Dat is wel jammer dan als het verder wel een goede school is.

Amado7

Re: Christelijk/reformatorisch mbo groen college

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:26

Als je nog niet weet wat je wil worden, kan je toch altijd even de opleidingen van HB bekijken? Ze bieden best wat aan!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:31

Los van wel/geen reformatorisch onderwijs zou ik een ‘paardenopleiding’ sowieso sterk afraden. Je hebt er echt niks aan :n

Wel de moeite waard om dan te kijken of het hoornbeeck opleidingen biedt die je erg leuk vindt en waar je zelf ook meer aan hebt.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:44

Mijn schoonzusje heeft een tussenjaar op het hoornbeeck gevolgd. Misschien dat een optie tot je de juist opleiding gevonden hebt? Zij zit nu gewoon op het ROC overigens. Daarvoor alleen maar christelijke scholen. Overigens kan je dat tussenjaar ook goed gebruiken om te kijken naar meer dan paarden. Wat ik zeker aanraad.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:52

Kies wat bij je past, christelijk kun je ook zijn op een openbare school!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:05

kwita schreef:
Kies wat bij je past, christelijk kun je ook zijn op een openbare school!

Zoals TS aangeeft willen haar ouders dat niet.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:06

Onze kinderen hebben reformatorisch voortgezet onderwijs gevolgd. Het is juist in de beginnende pubertijd heel belangrijk dat de jeugd op school geen zaken leert, ziet , hoort die tegenstrijdig zijn met wat thuis gedacht en gedaan wordt. Geen moment getwijfeld aan de kundigheid van leerkrachten. Dat was bijv. heel anders toen onze zoon naar het MBO ging. Daar waren er op maandagochtend slechts 2 van de 24leerlingen "clean" en moest hij de leraar verbeteren bij een rekenkundige uitleg Bij het middelbaar onderwijs is dat best zoeken en onze jongste heeft uiteindelijk op de Groene Welle paardenhouderij gedaan. ook een fijne school, maar ze heeft er niks aan gehad. Verkijk je er niet op. Paarden zijn leuk, voor hobby. Stort je alleen beroepsmatig op paarden, als je of op hoog niveau meedraait in de sport, of je een bom duiten hebt, zodat je voor jezelf kunt beginnen. Stallen uitmesten voor anderen kun je ook zonder opleiding. We hebben onze dochter vrijgelaten in haar keuze, en ze heeft een paar leuke stageplekken gehad, ook in buitenland, maar tenslotte overgestapt naar iets anders. Overigens waren ze er op de Groene Welle ook best wel eerlijk in: slechts 10 % of minder bereikte wat "in paarden". Christelijk is niet altijd synoniem voor achterlijk. Overigens was vroeger hier in het dorp alleen een openbare lagere school en daar was voluit respect voor hen die anders dachten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:11

Janine1990 schreef:
amado7 schreef:
Klopt Janine1990. Er zullen ook ongetwijfeld leraren opzitten dat je denkt van mwah. Maar ze scoren wel al voor de 12e(?) Keer als beste ROC van Nederland.

Dat laatste zegt mij niets, jouw reactie als student daar vind ik veel belangrijker! En die is positief...

Ik ken veel mensen die op het hoornbeeck hebben gezeten en die zijn eigenlijk allemaal positief :j Maar als je zelf geen reformatorische achtergrond heb denk ik dat het niet echt geschikt is en dat je er niet zo positief in zal staan.
Het is echt een gedachtengoed zeg maar, die in het hele doen en laten verbonden is. Ik snap daarom heel goed dat de ouders van TS haar het liefst op een school zien waarvan ze weten dat iedereen die erop zit hetzelfde denkt over zaken zoals zij denken en zoals ze TS willen opvoeden.
Maar dat doet verder niks af aan het onderwijs, er komen ook echt goede gediplomeerden vanaf.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:42

Zou ik er überhaupt toegelaten worden Verootjoo?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:51

Ik zal vooral gaan kijken wat wil je later voor werk doen? Ik ga mee met de rest, in de paardensector is moeilijk je centjes verdienen. Tenzij je vader of moeder bv een paardenfokker of handelsstal heeft die je zou kunnen overnemen, zou ik het ook afraden. De paarden lekker als hobby houden.
Over of een opleiding een gelovige inslag heeft of niet, wat doet het er toe. Je zit toch op school, niet op een kerk? Als basisonderwijs is het wat anders, maar eenmaal in mbo of hbo ben je al op een leeftijd dat je weet wat je geloof inhoudt? Zo heb je veel meer keuzes en ik zal dan vooral je keuze laten afhangen van waar jij later je centjes mee wil verdienen, en niet baseren op welk geloof je hebt. En je kunt altijd nog bv verderleren en via de hbo naar de universiteit bv theologie studeren mocht je echt wat met je geloof willen gaan doen en daar je geld mee verdienen.
Verder heeft een openbare school veel meer mix aan soorten mensen, daar leer je ook veel van, ook kwa geloven die mensen kunnen hebben. Ook dat lijkt me belangrijk in je ontwikkeling om te leren omgaan met andersdenkenden/verschillende culturen/achtergronden, want dat is ook uiteindelijk de maatschappij waar je in zal terecht komen als je eenmaal komt te werken.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 06-02-19 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:51

Denk t wel Janine. Je hoeft tegenwoordig niet perse meer een rok aan geloof ik en mag ook een tv hebben thuis.
Je moet alleen wel elke ochtend een psalm willen zingen en niet in discussie gaan over het geloof :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:57

verootjoo schreef:
Denk t wel Janine. Je hoeft tegenwoordig niet perse meer een rok aan geloof ik en mag ook een tv hebben thuis.
Je moet alleen wel elke ochtend een psalm willen zingen en niet in discussie gaan over het geloof :+

Nou ik doelde meer op mijn afkomst. Als eenvoudig gereformeerde die lang niet elke week naar de kerk gaat. De vrijgemaakten hier hadden toch allemaal stiekem een tv op de zolder.

regtur schreef:
Onze kinderen hebben reformatorisch voortgezet onderwijs gevolgd. Het is juist in de beginnende pubertijd heel belangrijk dat de jeugd op school geen zaken leert, ziet , hoort die tegenstrijdig zijn met wat thuis gedacht en gedaan wordt. Geen moment getwijfeld aan de kundigheid van leerkrachten. Dat was bijv. heel anders toen onze zoon naar het MBO ging. Daar waren er op maandagochtend slechts 2 van de 24leerlingen "clean" en moest hij de leraar verbeteren bij een rekenkundige uitleg Bij het middelbaar onderwijs is dat best zoeken en onze jongste heeft uiteindelijk op de Groene Welle paardenhouderij gedaan. ook een fijne school, maar ze heeft er niks aan gehad. Verkijk je er niet op. Paarden zijn leuk, voor hobby. Stort je alleen beroepsmatig op paarden, als je of op hoog niveau meedraait in de sport, of je een bom duiten hebt, zodat je voor jezelf kunt beginnen. Stallen uitmesten voor anderen kun je ook zonder opleiding. We hebben onze dochter vrijgelaten in haar keuze, en ze heeft een paar leuke stageplekken gehad, ook in buitenland, maar tenslotte overgestapt naar iets anders. Overigens waren ze er op de Groene Welle ook best wel eerlijk in: slechts 10 % of minder bereikte wat "in paarden". Christelijk is niet altijd synoniem voor achterlijk. Overigens was vroeger hier in het dorp alleen een openbare lagere school en daar was voluit respect voor hen die anders dachten.

Hmmm... ik ging naar gewoon christelijk voortgezet onderwijs... Mijn school was groot nieuws in verband met de evolutietheorie... Ik had meerdere klasgenoten die wel eens blowden. Was zelf op mijn 14e ook gewoon in het weekend op stap en dronk dan gewoon alcohol.
Ik zag en hoorde genoeg wat thuis niet bepaald gebruikelijk was. Maar ik had een steady thuissituatie en daardoor in de gelegenheid om hier zelf wel of niet iets mee te doen.
Ben juist blij dat ik dat soort dingen kon zien met eigen ogen.

Ik ben heel erg nieuwsgierig wat er mis kan gaan als mensen andere dingen zien en horen dan thuis?

NNikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:03

Beetje offtopic misschien maar:

Kun je de havo niet aan qua. niveau aangezien je naar het MBO wil?
Als je wel gewoon havo aan kan zou ik die echt afmaken.
Ik ben na mijn TL diploma naar het MBO gegaan en heb zoveel spijt dat ik (zeker met mijn cijfers) niet nog 2 jaar havo heb gedaan.

Denk dat zeker als je van het havo komt het MBO best tegen gaat vallen qua. uitdaging.
Dan kun je daarna altijd op het HBO een paardenopleiding gaan doen. :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:12

regtur schreef:
Het is juist in de beginnende pubertijd heel belangrijk dat de jeugd op school geen zaken leert, ziet , hoort die tegenstrijdig zijn met wat thuis gedacht en gedaan wordt.

Kun je me uitleggen waarom?
Mijn mening staat echt haaks op die van jou namelijk.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:13

Janine1990 schreef:
amado7 schreef:
Er wordt veel aandacht besteed aan leven in de maatschappij, zonder christelijke achtergrond. Daarbij gaat het zeker niet in elke les over de Bijbel, als je dat denkt. Daar heb je de Godsdienst les voor en de dagopeningen. Er wordt zeer goed lesgegeven, en ook echt les. Geen halve lessen waar de docent amper weet wat hij moet vertellen zoals op sommige mbo scholen. De kennis van de docenten is zeer hoog en dit zie je duidelijk terug.

Nouja, je hebt goed les en je hebt goed les ;)

De beste lessen kreeg ik van mensen uit de praktijk. Die liepen richting hun pensioen, waren dik binnen door hun adviesfuncties en/of geschreven boeken, en gaven voor de lol nog wat lessen. Goede (!) lessen.
En dan waren er ook gewoon leraren die een universitaire opleiding hadden gedaan om vervolgens leraar te worden 8)7
Die stonden informatie uit een boekje op te lepelen. Toen begreep ik pas waarom studenten op de open dag zeiden: Ja een aantal vakken zijn erg moeilijk, je moet veel zelf doen.

Ik denk persoonlijk niet zo zeer aan de bijbel, bijzondere verwachting. Maar ik weet dat er christelijke scholen zijn waar je met bepaalde opleidingen geen les mag geven. En dan wordt je als school wel enorm beperkt in het kiezen van een docent. En dat zal niet altijd de beste docent zijn.
Daarnaast zullen die docenten ook niet per se de meeste of beste praktijkervaring hebben. Zoals eerder al genoemd halen reformanten (zeg je dat zo?) hun brood bij de reformatische bakker, hun vlees bij de reformatische slager en zullen zij naar mijn invulling ook niet meteen bij een groot internationaal bedrijf gaan werken dat bepaald niet christelijk is of niet binnen hun normen/waarden valt.
Wat ben je dan voor toegevoegde waarde voor een student, vraag ik mij af. In mijn optiek wordt het wereldje van de student alleen maar kleiner en kleiner omdat er niet naar buiten wordt gekeken van bovenaf. Maatschappelijk gezien wel, dat is een van de laatste dingen waar ik over twijfel. Ik weet niet of er ook meteen een oordeel over andersdenkenden gedoceerd wordt aan de student, dat zou ik niet echt netjes vinden. Maar ik vraag me oprecht af of ze de meest diverse kennis in huis halen.

Vraag me overigens af waarom je alle MBO docenten over één kam wilt scheren... Iemand kan lesgeven of niet, dat heeft weinig te maken met een niveau van de docent.

Maar dat is toch ook het doel van reformatorisch onderwijs...
De wereld van de leerling zo klein mogelijk houden.
Bij onze plaatselijke basisschool werden zelfs bepaalde bladzijden uit de schoolboeken gescheurd omdat wat daar op stond niet voldeed aan hun denk/leefwijze.
Met als gevolg dat leerlingen na de basisschool een achterstand hadden.

Maar TS wat wil jij eigenlijk zelf?
En stel dat je een reformatorische MBO gaat vinden die een opleiding paardenhouderij of iets dergelijks aanbied, denk je dan ook een betaalde baan te vinden bij een reformatorisch paardenbedrijf? (daar ken ik er niet 1 van)
En in de paarden is werken op zondag ook heel gewoon, maar is dat voor jou ook gewoon?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:20

Janine1990 schreef:
Ik denk persoonlijk niet zo zeer aan de bijbel, bijzondere verwachting. Maar ik weet dat er christelijke scholen zijn waar je met bepaalde opleidingen geen les mag geven. En dan wordt je als school wel enorm beperkt in het kiezen van een docent. En dat zal niet altijd de beste docent zijn.
Daarnaast zullen die docenten ook niet per se de meeste of beste praktijkervaring hebben. Zoals eerder al genoemd halen reformanten (zeg je dat zo?) hun brood bij de reformatische bakker, hun vlees bij de reformatische slager en zullen zij naar mijn invulling ook niet meteen bij een groot internationaal bedrijf gaan werken dat bepaald niet christelijk is of niet binnen hun normen/waarden valt.
Wat ben je dan voor toegevoegde waarde voor een student, vraag ik mij af. In mijn optiek wordt het wereldje van de student alleen maar kleiner en kleiner omdat er niet naar buiten wordt gekeken van bovenaf. Maatschappelijk gezien wel, dat is een van de laatste dingen waar ik over twijfel. Ik weet niet of er ook meteen een oordeel over andersdenkenden gedoceerd wordt aan de student, dat zou ik niet echt netjes vinden. Maar ik vraag me oprecht af of ze de meest diverse kennis in huis halen.

Vraag me overigens af waarom je alle MBO docenten over één kam wilt scheren... Iemand kan lesgeven of niet, dat heeft weinig te maken met een niveau van de docent.

Ik heb dit verhaal met stijgende verbazing gelezen....

Ik heb op openbare scholen gezeten, maar de schoolstrijd is wel besproken.

Voor de verschillende zuilen geldt, dat het een recht is om mensen 'uit eigen kring' te mogen aanstellen en de rest te mogen weigeren.
Dat is toch echt andere koek dan 'dat de school beperkt wordt' in het kiezen van een docent.
Let op de passieve vorm.... - dat de school kiest zelf, actief kiest uit eigen overtuiging voor een bepaalde "beperking" (of een uitdieping van de eigen cultuur, etc) klinkt toch echt heel anders.

Uiteraard kun je de vraag stellen 'wat de meerwaarde hiervan is'.
:')
Het goede vaderland ;) is daar zo'n vijftig jaar mee zoet geweest. (En helaas is een groot deel van deze discussie compleet vergeten, en versmald tot rare krochten van 'scheiding tussen kerk en staat' en 'doe geloof maar achter de voordeur'.)(Uiteraard mag iedereen vinden dat geloof achter een voordeur thuis hoort, maar ik vind het een problematisch idee. Scheiding van kerk en staat hebben velen geen enkele weet van....)

Ik heb geen precies idee over wat je daarna zegt over 'van boven af', 'naar buiten kijken', 'maatschappelijk gezien wel' en ik denk dat als het over vakinhoudelijke zaken gaat, er uiterst divers gedoceerd kan worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:36

Janneke2 schreef:
Ik heb dit verhaal met stijgende verbazing gelezen....

Ik heb op openbare scholen gezeten, maar de schoolstrijd is wel besproken.

Voor de verschillende zuilen geldt, dat het een recht is om mensen 'uit eigen kring' te mogen aanstellen en de rest te mogen weigeren.
Dat is toch echt andere koek dan 'dat de school beperkt wordt' in het kiezen van een docent.
Let op de passieve vorm.... - dat de school kiest zelf, actief kiest uit eigen overtuiging voor een bepaalde "beperking" (of een uitdieping van de eigen cultuur, etc) klinkt toch echt heel anders.

Uiteraard kun je de vraag stellen 'wat de meerwaarde hiervan is'.
:')
Het goede vaderland ;) is daar zo'n vijftig jaar mee zoet geweest. (En helaas is een groot deel van deze discussie compleet vergeten, en versmald tot rare krochten van 'scheiding tussen kerk en staat' en 'doe geloof maar achter de voordeur'.)(Uiteraard mag iedereen vinden dat geloof achter een voordeur thuis hoort, maar ik vind het een problematisch idee. Scheiding van kerk en staat hebben velen geen enkele weet van....)

Ik heb geen precies idee over wat je daarna zegt over 'van boven af', 'naar buiten kijken', 'maatschappelijk gezien wel' en ik denk dat als het over vakinhoudelijke zaken gaat, er uiterst divers gedoceerd kan worden.

Potatoe, potatoe...

Of wilde jij soms beweren dat er op die scholen ook gewoon (gast)docenten rondlopen met een Joodse, Boeddhistische, Islamitische geloofsovertuigingen?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:40

Je ouders denken dus dat openbaar synoniem is voor ongelovig?
Maar in Nederland betekent openbaar juist dat iedereen welkom is op school, maakt niet uit welke achtergrond of geloof je hebt.

Ik heb trouwens "vroegah" op een openbare lbo en christelijke MBO gezeten.
En op de openbare ging het er een stuk christelijke aan toe. Kregen we trouwens gewoon godsdienstles en waren de normen en waarden beter dan de christelijke school.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:48

Heb je al met je decaan gesproken? Hij of zij kan je waarschijnlijk beter begeleiden in je keuze voor een vervolgstudie. Zij kunnen misschien ook je ouders adviseren met welke scholen ze goede ervaringen hebben.
Je profiel op de Havo verplicht je echt niet om perse een HBO opleiding te doen die daar op aansluit. Wil je iets met dieren gaan doen is biologie verstandig en de rest maakt waarschijnlijk niet uit.

juliusceasar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 22:50

LindyH schreef:
Zouden je ouders wel akkoord gaan met een 'gewoon' protestant christelijke school? Dat zou de keuze al behoorlijk verruimen.

Aeres Barneveld heeft volgens geen denominatie, en zeker geen reformatorische.

Ik ben zelf niet gelovig van huis uit maar heb op een katholieke middelbare school gezeten, en dat heb ik als heel positief ervaren. Het verruimt je blik op de wereld en dat is toch waar onderwijs voor bedoeld is. Ik ben er overigens ook niet gelovig vanaf gekomen. :D

Christelijk zou waarschijnlijk ook al een heel stuk beter zijn dan openbaar als het aan mijn ouders zou liggen. Wat jij zegt over dat het je blik op de wereld verruimt is voor mij ook een goed punt.

Emoe schreef:
Hoornbeeck is inderdaad een goede school van hoge kwaliteit. Mijn zusje zit er op school en veel mensen uit mijn omgeving gaan daar naartoe of hebben er een opleiding gevolgd. Heb zelf ook een reformatorische achtergrond, maar om naar t Hoornbeeck te gaan stond mij erg tegen juist omdat je dan altijd in t zelfde kringetje blijft hangen. Tis zeker niet verkeerd verder te kijken!

En ik zou me ook absoluut niet laten beperken tot de opleidingen die t Hoornbeeck aanbiedt want ze hebben inderdaad geen groene opleidingen.
Ik heb zelf ook een groene opleiding gedaan en ben daarvoor naar de groene Welle gegaan. Kwaliteit van de lessen was regelmatig om te janken maar er zaten ook zeker goede leraren tussen.

Daarbij zou ik op dit punt toch echt voor jezelf kiezen, wat jij wilt. Al hebben je ouders ook het beste met je voor denk ik. Vaak wordt het als heel onveilig ervaren om uit het reformatorische kringetje te stappen. Maar het gaat hierbij om jouw toekomst en jouw geluk.

Vooral het laatste wat je zegt is denk ik wel ren dingetje voor mijn ouders waardoor het voor mij weer moeilijker wordt. Als ik mijn havo zou afmaken en naar het hbo zou gaan dan maakt het opeens niet meer uit, dus dan vraag ik me ook af wat het verschil maakt.