Wie mag er mee op schoolreis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:07

2 mensen kunnen op een schoolreis nooit 25 kinderen in de gaten houden.
Bijv binnenspeeltuin. 25 kleuters en 2 leerkrachten. Er is nooit voldoende toezicht dan.

verootjoo

Ik kan me ook niet heugen dat er ouders meegingen op schoolreis. Misschien alleen bij de kleuters. Maar verder waren er altijd stagiaires en klassenassistenten die meegingen geloof ik.
Met kamp gingen er meerdere leraren mee die normaal gesproken op een andere groep staan, maar daar werd dan vervanging voor gezocht. Echt niet dat er ouders mee gingen op kamp. Dat wil je toch ook niet in groep 8 als pre-puber :?

En over vrijnemen voor klusjes; je vrije dagen zijn al schaars, en die moeten ook al opgenomen worden voor de vele studiedagen, vakanties, stakingen en weet ik het wat. Die ga ik echt niet opnemen om klusjes te doen op school. Als ik het al zou doen kies ik natuurlijk wel voor een leuk uitje :+

En trouwens; als huismoeder zou ik er ook niet op zitten wachten om continu te moeten helpen met school. Heb je eindelijk na 4 jaar weer een beetje vrije tijd, moet je om de haverklap naar school om te helpen. Maar ms ben ik er een beetje ontaard in ofzo :=
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 31-01-19 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Met de allerkleinsten gaan er wel ouders mee als het een dagje weg is. Maar vanaf de lagere school (6 à 7-jarigen en ouder) gingen er toch echt geen ouders mee; ook niet als ze met overnachting gingen. Waarom onverantwoord? Samen blijven en luisteren naar de leerkracht. Wie zich misdraagt moet naar huis. Je moet als ouder een verklaring tekenen dat je je kind eigenverantwoordelijk komt afhalen als het zich misdraagt. Zelden meegemaakt. Maar misschien luisteren duitse kinderen ook gewoon beter dan nederlandse? :+

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:09

Ik vraag me af of de kinderen van ouder die al altijd helpen het wel leuk vinden. Mijn moeder hielp haast nooit dus vond ik het extra leuk als ze wel mee ging, de kinderen in de klas wiens ouders altijd hielpen waren blij als die is ene dag thuis bleven.

Snap ook wel als ouder dat als je een dag vrij neemt dat dat voor iets leuks is. Je bent niet verplicht om te helpen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:10

Bij ons is het zo geregeld dat de conciërge en IBers meegaan, maar dat is lang niet voldoende. Dan wordt er gekeken wie er uit de OV (oudervereniging) mee kunnen en willen. Zij zetten zich een heel jaar lang in voor school en de kinderen. Daarna wordt er gekeken wie van de overblijfmoeders of van de verkeersouders mee kunnen en willen.
Pas als er dan nog mensen te weinig zijn gaan de leerkrachten zelf ouders benaderen die regelmatig helpen.

Ik vind het wel een logisch systeem. Ik ben nu verkeersouder en heb ook jaren computerles gegeven en in de oudervereniging gezeten. Vaak was het heel leuk, maar ik heb zelfs wel eens dingen van mijn eigen kind gemist of maar half gezien omdat ik de school aan het helpen was.

En eerlijk is eerlijk bij ons zijn de schoolreisjes altijd erg leuk. Wij gaan dan naar Bobbejaanland of de Efteling. Entree en vervoer hoef je niet te betalen en vaak wordt er nog iets geregeld dat je wat te drinken en eten krijgt.
Natuurlijk ben je mee om de kinderen te begeleiden, maar ik vind het altijd heel gezellig.

School zag zelf ook dat er met zo'n schoolreisje ineens ouders mee willen die normaal nooit hun gezicht laten zien op school. Dan willen ze ineens allemaal wel helpen en mee :')

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:13

Amber_anne schreef:
Ik vraag me af of de kinderen van ouder die al altijd helpen het wel leuk vinden. Mijn moeder hielp haast nooit dus vond ik het extra leuk als ze wel mee ging, de kinderen in de klas wiens ouders altijd hielpen waren blij als die is ene dag thuis bleven.

Mijn kinderen hebben het altijd leuk gevonden. Ik hielp en help nog steeds vaak op school. Maar dat zijn vaak ook activiteiten waarbij ik mijn eigen kinderen even in een glimp voorbij zie komen. Ik ben dan niet continue bij mijn eigen kinderen in de buurt.
Ik ben 2 jaar geleden meegevraagd door de leerkracht die mijn dochter een jaar daarvoor had. Toen ben ik met haar mee gegaan als begeleiding in een groep waar ik niet 1 kind in heb zitten. Dat vind ik ook prima. Ik help niet omdat ik specifiek bij mijn eigen kinderen wil zitten.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:21

soesita schreef:
Met de allerkleinsten gaan er wel ouders mee als het een dagje weg is. Maar vanaf de lagere school (6 à 7-jarigen en ouder) gingen er toch echt geen ouders mee; ook niet als ze met overnachting gingen. Waarom onverantwoord? Samen blijven en luisteren naar de leerkracht. Wie zich misdraagt moet naar huis. Je moet als ouder een verklaring tekenen dat je je kind eigenverantwoordelijk komt afhalen als het zich misdraagt. Zelden meegemaakt. Maar misschien luisteren duitse kinderen ook gewoon beter dan nederlandse? :+

Ik kom deze (grote) groepen geregeld tegen in een pretpark.
Nadeel hiervan vind ik juist dat alle kids op elkaar moeten wachten bij elke attractie, kunnen minder vaak in een attractie omdat het best wat tijd kost als 25 kids aan de beurt zijn geweest en als je als kind niet van achtbanen houdt of er niet in mag is het helemaal sneu.

Kleinere groepjes is dan juist ideaal. Indelen op wie wat wilt en met vriendjes, ouder er bij en klaar.

En welke ouder er mee mag, degene die zich (veelvuldig) inzetten voor school. Dus ook minder leuke klusjes doen. Hoor vaak zat dat ouders zich alleen inschrijven bij iets leuks, maar moet er opgeruimd worden dan kunnen ze niet want ze moeten werken.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:25

soesita schreef:
Hier gaan er twee leerkrachten mee op een groep van 25-30 leerlingen. :j

Echt? Bij ons 4 tot 5 kinderen per begeleider. Zeker bij de lagere klassen echt noodzakelijk hoor in een pretpark.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 31-01-19 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:25

Eerst de ‘incrowd’ en bij nood schoolbreed werven.

Ik vind er overigens ook geen drol aan zo’n schoolreis dus snap de jaloezie ook niet zo goed als A wel mee kan en B niet. Gun elkaar eens wat zeg! En het is niet iedereen gegund om regelmatig te kunnen bijspringen op school maar een incidenteel iets soms wel.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:26

Lizz schreef:
Ik kom deze (grote) groepen geregeld tegen in een pretpark.
Nadeel hiervan vind ik juist dat alle kids op elkaar moeten wachten bij elke attractie, kunnen minder vaak in een attractie omdat het best wat tijd kost als 25 kids aan de beurt zijn geweest en als je als kind niet van achtbanen houdt of er niet in mag is het helemaal sneu.

Kleinere groepjes is dan juist ideaal. Indelen op wie wat wilt en met vriendjes, ouder er bij en klaar.

Oh, maar hier gaan ze ook gewoon in kleine groepjes samen. Maar dan zonder ouder erbij. En de leerkrachten patrouilleren dan doorheen het park. (Of zouden dat moeten doen, maar zitten vaak ook gezellig samen een koffie te drinken en laten de boel op zijn beloop. :P )

akishino

Re: Wie mag er mee op schoolreis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:29

Bij de kleuters vraagt de leerkracht een aantal ouders mee die zich het hele jaar al inzetten. Vanaf groep 3 gaan de leerkrachten, stagiaires en de ouderraad mee.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:32

Bij ons werd er geloot welke ouders mee gingen op kamp. Dit was dan vanaf groep 6 en echt een volledige schoolweek. Bij dagjes weg ging het vanaf groep 3 denk ik alleen met leerkrachten allemaal in de bus. Daarvoor in auto's, dus dan waren er ouders nodig om te rijden.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 31-01-19 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:35

Ook,ik lees dit met open mond.
1begeleider voor 4-5 kinderen?
Dat is toch overdreven?

Hier gaan de kleutertjes bv op schoolreis naar het pretpark en gaan gewoon de vaste juffen mee + de directeur en nog bv een stagair of iemand anders die kan van de school uit.
Dan gaat het over bv 45 kinderen tussen de 3 en 6 jaar,met 4-5 begeleiders.

Waarom zou dat onverantwoord zijn?

Ze stappen altijd in rij met handjes vast,gaan overal in groep naartoe.

Als ze naar de binnenspeeltuin gaan,enkel de vaste juffen,want in een binnenspeeltuin kan ook niemand weg raken.

Wat daar onverantwoord aan is,geen idee.
Iedereen geeft hier verjaardagsfeestjes in binnenspeeltuinen.
Daar komen zat 15 kindjes op af en is er enkel een mama van de jarige ofzo.

Heel vreemd dat daar zoveel ouders voor nodig zijn.

En bv de lagere klassen(6+) zijn in belgie ook makkelijk 25+ leerlingen.
Daar gaan ze op schoolreis met 2 begeleiders.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:41

Hier ook 4 a 5 kleuters op 1 begeleider, heel fijn. Ouders uit de OC en klassenouders gaan voor daarna wordt er geloot. Ze hebben hier alleen ingesteld dat alleen papa's mee mogen op schoolreis helaas.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:54

Hmm was bij ons beetje dubbel op de school van mijn kids. De klassenouders gingen ALTIJD mee... je zou zeggen logisch. alleen... de JUFFEN kozen die klassenouders, al meteen eerste dag van het schooljaar. Je kon je daar niet voor opgeven. Zij kozen gewoon de ouders uit. Ook geen probleem zou je denken.. tot je beseft dat het ELK jaar DEZELFDE moeders zijn... dikke vriendjes met de juffen en die werden het dus ALTIJD. Oww wat gruwelde mij dat!!! die klassenouders waren er dus bij ALLE leuke dingen bij: schoolreisjes, kerstdiner, sint etc. En de andere ouders? ja die mochten zich inschrijven voor de "rottigere" klusjes zoals wc's schoonmaken, de tuin winterklaar maken en als ze ECHT handen te kort hadden bij een knutseldag. Ohja. waren er te weinig ouders voor een schoolreisje.. dan nodigde de JUFFEN uit wie ze extra mee wilden hebben. Nee vond dat 1 grote vriendjespolitiek wat dat betreft. school verder was prima hoor, maar dit was mij wel een doorn in het oog.

En aangezien ik thuis werk (ja... WERK dus niet dat ik zeeën van vrije tijd heb...) waren ze van mening dat ik mij toch wel voor al die rotttige klusjes op kon geven en dat ik wel als rij-ouder kon fungeren (korte uitstapjes met de auto, waarbij de ouders dan niet eens bij het "ding" zelf binnen waren. Stond je dus buiten te wachten tot ze klaar waren op de kinderboerderij, bij het kasteel etc) Dat ik ook afspraken kon hebben, of gewoon weg moest werken, zij het thuis, kwam niet bij ze op en ben daar echt paar keer op hoge toon op aangesproken.

LOL als ik het zo lees zit het me nog hoog en mijn jongste zit inmiddels al 3 jaar op het voortgezet (wat een zegen... GEEN ouder activiteiten meer!!)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:58

zonnebloem18 schreef:
Ze hebben hier alleen ingesteld dat alleen papa's mee mogen op schoolreis helaas.

Huh? Waarom dat dan? Geven piemels bijzondere eigenschappen aan een mens die vaginadragers niet hebben?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:08

Maar what the hell, waarom zouden moeders uberhaupt WC's moeten gaan schoonmaken???? Of dit nou vrijwillig is of niet, dat gaat toch nergens over?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:15

troi schreef:
zonnebloem18 schreef:
Ze hebben hier alleen ingesteld dat alleen papa's mee mogen op schoolreis helaas.

Huh? Waarom dat dan? Geven piemels bijzondere eigenschappen aan een mens die vaginadragers niet hebben?

Ik denk omdat het altijd al moeders zijn met andere activiteiten, sinterklaas, kerst, koningspelen, vaste hulpmoeders in de klas enz. Ze hebben elk jaar meer dan genoeg aanmeldingen, dus de vaders vinden het ook wel leuk.

Dochter is gisteren met de klas naar de kinderboerderij geweest en dan hebben ze chauffeurs nodig die ook de groepjes begeleiden bij de opdrachten. De juf kan zich dan met andere dingen bezig houden en inspringen waarnodig. 2 juffen op 24 kinderen/kleuters op een openbare plek vind ik niet echt een heel goed idee.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:16

__Sannne schreef:
Maar what the hell, waarom zouden moeders uberhaupt WC's moeten gaan schoonmaken???? Of dit nou vrijwillig is of niet, dat gaat toch nergens over?

Tsja.. sommige scholen hebben niet veel budget en de WCs waren erg oud en moesten twee keer per jaar grondig gereinigd worden... daarvoor werden dan dus ouders gevraagd. Na een aantal jaren was er gelukkig genoeg geld om een goede renovatie te laten doen (Nee gemeente deed helaas zeer weinig, die had zelf ook weinig budget schijnbaar) dus daarna hoefde het niet meer.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:17

Zilfstar schreef:
__Sannne schreef:

Tsja.. sommige scholen hebben niet veel budget en de WCs waren erg oud en moesten twee keer per jaar grondig gereinigd worden... daarvoor werden dan dus ouders gevraagd. Na een aantal jaren was er gelukkig genoeg geld om een goede renovatie te laten doen (Nee gemeente deed helaas zeer weinig, die had zelf ook weinig budget schijnbaar) dus daarna hoefde het niet meer.

Wat schandalig... :n

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:23

Dorus schreef:
Lieke schreef:
De kinderen. De rest lijkt me bijzaak.

Dat dus

Nou inderdaad, het draait toch om hun?

En wie er dan meegaan? Degene die kunnen...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:26

A) de kinderen.

DatBenIkNou schreef:
Nee als ouders die vaak helpen graag meegaan op schoolreis hebben die voorrang wat mij betreft. Vaak genoeg doen zij de klusjes voor werkende ouders die nooit kunnen tenslotte. Blijven er dan nog plekken over, dan zouden die naar de andere ouders kunnen gaan. Het is toch idioot en oneerlijk als er moeders zijn die het hele jaar klaarstaan, nu ineens terzijde geschoven worden omdat het nu om een 'leuk uitje' gaat?

Dit inderdaad :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:33

eventueel schreef:
Ik zat destijds in de MR en mocht dus mee op schoolreisje. De verbazing was groot toen ik daar vriendelijk voor bedankte. Hoe komt iemand erbij dat dat een leuk soort van erebaantje is? Ik hou niet van pretparken en ik vind mijn eigen kinderen leuk en een select groepje anderen, ga ik daar een beetje de hele dag mee door de Efteling lopen door de snothitte of de regen.

Hihi dit dus _/-\o_

Als het moet dan moet het en dan doe je je best om het leuk te maken en wordt het dat ook echt wel, maar om het nu bewust graag te willen...? :+

Hier gingen vroeger ook altijd ouders mee. Dan spreek ik over eind jaren '80, was volgens mij erg normaal hoor :)

Op school van onze kleine is het zo dat alle ouders samen de school dragen, en je ook echt als ouder actief participeert dus iedereen doet iets. Je tekent bij het inschrijven op de school ook voor het akkoord gaan hiermee en ik vind het wel een goede zaak dat alle ouders zo betrokken zijn bij school en kinderen :j

Ben benieuwd hoe dat in het vat wordt gegoten want meneer gaat binnenkort beginnen.
Maar iedereen komt dan een paar keer melk schenken bij de kleuters, en bij de hogere groepen heb je een paar keer pleindienst. En dan wat klusjes hier en daar. Nou dikke prima toch +:)+

Beter dan dat er altijd maar een paar ouders voor op draaien en een aantal ouders betrokken is en de rest zich er altijd maar makkelijk vanaf maakt. Ook al is het natuurlijk wel eens lastig...je moet toch een beetje samen voor elkaar zorgen :)

Maar anders zou ik zeggen: laat mensen die graag willen zich inschrijven. En inderdaad degenen die klussen doen die niemand anders wil, en die oprecht heel graag mee zouden willen gaan, geef die lekker voorrang :j

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:44

Ik zat in de MR op de basisschool van onze zoon.
Ik hielp ook bij knutselen, rijden naar van alles en nog wat.
En mocht mee met schoolreis. Zoon vond het geweldig.
Ik lag ‘s avonds in bed nog te tellen of ik alle kinderen had.
Schoolreisje vond ik vooral heel vermoeiend en heb er ook weleens voor bedankt.

Op zoon zijn basisschool kregen klassenouders, ouders in OR en MR en ouders die veel hielpen voorrang met schoolreisjes.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:49

Ik ben 1 keer mee geweest met een groep 3.Maar nooit meer.Ik zat de hele dag koppen te tellen,gezeur,om de 5 minuten plassen.ruzie's tussen de kinderen.Spullen die zoek zijn enz.