Scriptie paard en recht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 12:30

Er zijn altijd veel vragen over het eigendomsrecht en met name hoe toon je aan dat jij de eigenaar bent.

Waar ik ook aan denk is consumentenkoop, ik zag laatst in de voorwaarden van een proffesionele handelaar dat deze in feite consumentenkoop van de hand wijst door te stellen dat als kopers leek zijn ze zelf een deskundige mee moeten nemen. Doen ze dat niet hebben ze pech en worden claims mbt verborgen gebreken etc van de hand gewezen.
Ik vraag me echt af of dit wel mag en als je naar de rechter stapt in hoeverre deze voorwaarde stand houdt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 12:42

FloortjeM schreef:
tienus63 schreef:
@floortjem

Dat extreem sjoemelen met tweelinggeboortes bleek na controle door RVO en NVWA beduidend minder te zijn. Minister Schouten en cie waren veel te voorbarig met hun beweringen.
Het bleek sommige koppelingen tussen managementsystemen en registratie bij RVO niet werden doorgegeven.
Bovendien is het vanwege alle registratieplichten, koppeling logboek dierenartsen, bedrijfsbezoeken dierenartsen, controle Qlip medicijnregistratie, koppeling melkcontrole , koppeling levering melkfabriek etc etc bijna onmogelijk te sjoemelen.

ok, best wel erg eigenlijk he, dat dat dan breed wordt uitgemeten in de pers en dat als het blijkt mee te vallen, daar geen enkele ruchtbaarheid aan wordt gegeven!

Off topic, sorry TS

Ze heeft in de pers excuses gemaakt, maar leed is al geleden.
Heel veel bedrijven hebben onterecht op slot gezeten en imagoschade voor de boeren was al geleden.
Net als de filmpjes van kistkalveren, kooikippen etc. zogenaamd recent opgenomen bij Nederlandse bedrijven. Is al jaren verboden in Nederland, maar consument slikt het als waarheid.
Net zo irritant als de Facebook oproepen van vermiste personen en huisdieren van tig jaar geleden.

snuffie123

Re: Scriptie paard en recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:01

Interessant topic. Ik moet over een tijdje afstuderen. Had er eigenlijk nog niet aan gedacht dit richting de paarden te doen, maar wel een erg goed idee :D

Ts, moet jij het niet bij een bedrijf/instelling doen? Daar zit ik dan een beetje mee. Het maakt je wel erg beperkt. En zo ja, zou ik vooral daar vragen naar dingen waar ze tegenaan lopen. Dan heb je ook echt wat te presenteren, waar ze zeker ook wat aan hebben.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:02

ingvdh schreef:
Er zijn altijd veel vragen over het eigendomsrecht en met name hoe toon je aan dat jij de eigenaar bent.

Waar ik ook aan denk is consumentenkoop, ik zag laatst in de voorwaarden van een proffesionele handelaar dat deze in feite consumentenkoop van de hand wijst door te stellen dat als kopers leek zijn ze zelf een deskundige mee moeten nemen. Doen ze dat niet hebben ze pech en worden claims mbt verborgen gebreken etc van de hand gewezen.
Ik vraag me echt af of dit wel mag en als je naar de rechter stapt in hoeverre deze voorwaarde stand houdt.

Nee, natuurlijk niet. Consumentenbescherming is niet van regelend recht. Consumenten worden heftig overbeschermd, maar daar kun je niet zomaar vanaf stappen.
Een manier om het in te dammen, is om het paard een paar honderd euro duurder te maken, en vast te leggen dat het paard op 'jouw kosten' door de dierenarts van de keuze van de koper helemaal wordt gekeurd en dat - mocht de vraag ooit opdoen of het paard een verborgen gebrek had op het moment van de levering - het rapport van die keurend arts bindend is. Daarmee leg je feitelijk vast dat een gebrek ofwel bekend was, en dus niet verborgen, of niet bestond, want die dierenarts die dat bindend heeft vastgesteld, heeft het niet gezien.

Maar dat terzijde

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:22

Om even in te haken op dat eigendomsrecht: dat vind ik wel een interessante.

Ik heb 2 jaar geleden voor het eerst zelf een veulen gefokt. De merrie staat op mijn naam geregistreerd, maar dat is geen eigendomsbewijs. En aangezien paspoort en stamboekpapier van het zelf gefokte dier ook niet als eigendomsbewijs gelden kom je daar ook niet meer verder. Dus heb ik daarnaast zorgvuldig alle op mijn naam gestelde facturen van de dierenarts, het dekstation en de stamboekregistratie bewaard.

Maar je leest hier op Bokt regelmatig dat mensen een geïmporteerde Tinker-merrie kopen, die vervolgens drachtig blijkt. Daarvan is geen dekbewijs of factuur o.i.d. Hoe toon je dan aan dat het in jouw stal en uit jouw merrie geboren paard ook jouw eigendom is?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:23

Aantonen dat het veulen uit jouw merrie geboren is toen zij van jou was. Haar vrucht is jouw eigendom.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 01:31

Prrrr schreef:
Aantonen dat het veulen uit jouw merrie geboren is toen zij van jou was. Haar vrucht is jouw eigendom.

Ja, maar ja: er bestaat ook geen bewijs dat de merrie van jou is. Soort van vicieuze cirkel dan toch? Heel interessant thema, mocht TS het daar over doen dan lees ik de scriptie graag na! :o

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 01:39

Het begint met het aankoopbewijs van de merrie. Als je dat niet hebt wordt het lastig. Maar dat zal met de tinkermerries geen probleem zijn.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:48

FloortjeM schreef:
zo'n register komt er niet, dus daar kan je een prima scriptie over schrijven, maar dat gaat niets uithalen. Je kunt een paard geen registergoed maken (zelfs bij auto's is die registratie geen eigendomsbewijs) en als het dus geen constitutief vereiste voor de levering is, kan je er niet op vertrouwen en is het dus net zo 'betrouwbaar' als het eigendom registreren bij het stamboek.

Voor leken is dat eigendomsrecht echt heel spannend en boeiend, maar voor een jurist is het echt vrijwel altijd hetzelfde, en lijkt een scriptie over dat onderwerp op WO-niveau me echt niet 'zwaar' genoeg. het R&I-hoofdstuk is op zich wel scriptiewaardig, maar dan eerder vanuit bestuursrechtelijk oogpunt.

op zich zijn er onderwerpen genoeg, maar ik denk dat je wel een beetje het verkeerde publiek aanspreekt in je zoektocht, want je wil juist een juridisch-wetenschappelijk hoogwaardig stuk schrijven en niet een breed gedragen populairwetenschappelijk artikel (tenzij de universiteit waar je studeert dat weet te waarderen, maar dat denk ik eerlijk gezegd niet). mocht je (overigens ook praktijk-)advies nodig hebben, of willen sparren, stuur me dan gerust een berichtje he.

In ieder geval veel succes.

Het is wel voor een bachelorscriptie.
Mijn eigen bachelorscriptie vond ik meer een gewone paper (max 6.000 woorden) en in vergelijking met mijn masterscriptie stelde het ook weinig voor. Dit was aan de UU.

Edit: Paard en Recht is ook nogal een breed onderwerp TS, welke richting wil je uiteindelijk op? Daar kun je dan je keuze voor een onderwerp ook door laten bepalen.