Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
FloortjeM schreef:tienus63 schreef:@floortjem
Dat extreem sjoemelen met tweelinggeboortes bleek na controle door RVO en NVWA beduidend minder te zijn. Minister Schouten en cie waren veel te voorbarig met hun beweringen.
Het bleek sommige koppelingen tussen managementsystemen en registratie bij RVO niet werden doorgegeven.
Bovendien is het vanwege alle registratieplichten, koppeling logboek dierenartsen, bedrijfsbezoeken dierenartsen, controle Qlip medicijnregistratie, koppeling melkcontrole , koppeling levering melkfabriek etc etc bijna onmogelijk te sjoemelen.
ok, best wel erg eigenlijk he, dat dat dan breed wordt uitgemeten in de pers en dat als het blijkt mee te vallen, daar geen enkele ruchtbaarheid aan wordt gegeven!
ingvdh schreef:Er zijn altijd veel vragen over het eigendomsrecht en met name hoe toon je aan dat jij de eigenaar bent.
Waar ik ook aan denk is consumentenkoop, ik zag laatst in de voorwaarden van een proffesionele handelaar dat deze in feite consumentenkoop van de hand wijst door te stellen dat als kopers leek zijn ze zelf een deskundige mee moeten nemen. Doen ze dat niet hebben ze pech en worden claims mbt verborgen gebreken etc van de hand gewezen.
Ik vraag me echt af of dit wel mag en als je naar de rechter stapt in hoeverre deze voorwaarde stand houdt.

Prrrr schreef:Aantonen dat het veulen uit jouw merrie geboren is toen zij van jou was. Haar vrucht is jouw eigendom.
FloortjeM schreef:zo'n register komt er niet, dus daar kan je een prima scriptie over schrijven, maar dat gaat niets uithalen. Je kunt een paard geen registergoed maken (zelfs bij auto's is die registratie geen eigendomsbewijs) en als het dus geen constitutief vereiste voor de levering is, kan je er niet op vertrouwen en is het dus net zo 'betrouwbaar' als het eigendom registreren bij het stamboek.
Voor leken is dat eigendomsrecht echt heel spannend en boeiend, maar voor een jurist is het echt vrijwel altijd hetzelfde, en lijkt een scriptie over dat onderwerp op WO-niveau me echt niet 'zwaar' genoeg. het R&I-hoofdstuk is op zich wel scriptiewaardig, maar dan eerder vanuit bestuursrechtelijk oogpunt.
op zich zijn er onderwerpen genoeg, maar ik denk dat je wel een beetje het verkeerde publiek aanspreekt in je zoektocht, want je wil juist een juridisch-wetenschappelijk hoogwaardig stuk schrijven en niet een breed gedragen populairwetenschappelijk artikel (tenzij de universiteit waar je studeert dat weet te waarderen, maar dat denk ik eerlijk gezegd niet). mocht je (overigens ook praktijk-)advies nodig hebben, of willen sparren, stuur me dan gerust een berichtje he.
In ieder geval veel succes.