Stage verplicht weekenden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:00

Op een gegeven moment moest het bij ons wel. Opleidingen willen vraag stagiaires plaatsen en als ze allemaal alleen doordeweeks komen kun je er minder plaatsen. Ik had weleens 2 stagiaires per dienst bij.

Het is dus uiteindelijk een maatregel om meer stageplaatsen aan te kunnen bieden.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:01

Mariposa11 schreef:
Wij hadden leerlingen die een jaar stage liepen en 1 dag school.
Als je maar 2 stage dagen hebt, dan zal je geen weekenden hoeven.

Maakt bij ons niet uit, stagiaires worden verdeeld over de week. Want vroeger gingen we wel mee in al hun wensen met als gevolg dat er doordeweeks 8 mensen op de vloer stonden en in de avonduren en weekenden maar 2.(vaste medewerkers)
Laatst bijgewerkt door lovelucydan op 16-01-19 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:03

Bij een bol opleiding? Want dan krijg je van school 2 stage dagen.. Maar mss t bedrijf idd verwacht dat je ook in t weekend moet.

Overleggen dus, wij weten de afspraken niet tussen school en stage..

Froemel

Re: Stage verplicht weekenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:06

Bij ons werken stagiaires gewoon in het weekend mee, boventallig. Ze krijgen een stage vergoeding.
In het weekend is het heel anders en ook interessant zonder disciplines die binnen komen lopen. Je hebt dan weer meer contact met familie etc.

Ik werk ook in de zorg en nee, je hoeft niet ieder weekend.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:09

Toch vind ik het niet normaal.

Ja, na je opleiding moet je ook in het weekend werken, maar dan krijg je betaald. (En vaak x1.5)

Als het een interne stage is, snap ik het wel. Maar als je gewoon thuis slaapt niet.

Is het een stage blok van X aantal weken 5 dagen per week? Of de hele "klas" loopt op dezelfde 2 dagen stage per week? Je "weekend" verschuift naar door de week, maar al je vrienden en familie is nog steeds gewoon op zaterdag en zondag vrij. Ook zijn veel evenementen op zaterdag en zondag.

Als het bijvoorbeeld een stage is van 6 weken en ik zou gevraagd worden 2x in het weekend te werken, zou ik het wel doen.

Maar is het een stage van 26 weken en moet ik om de week in het weekend werken, wordt het een ander verhaal. Je mist dan gewoon teveel betaald werk.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:10

mvdende schreef:

Ja, na je opleiding moet je ook in het weekend werken, maar dan krijg je betaald. (En vaak x1.5)

Als het een interne stage is, snap ik het wel. Maar als je gewoon thuis slaapt niet.

Is het een stage blok van X aantal weken 5 dagen per week? Of de hele "klas" loopt op dezelfde 2 dagen stage per week? Je "weekend" verschuift naar door de week, maar al je vrienden en familie is nog steeds gewoon op zaterdag en zondag vrij. Ook zijn veel evenementen op zaterdag en zondag.

Als het bijvoorbeeld een stage is van 6 weken en ik zou gevraagd worden 2x in het weekend te werken, zou ik het wel doen.

Maar is het een stage van 26 weken en moet ik om de week in het weekend werken, wordt het een ander verhaal. Je mist dan gewoon teveel betaald werk.

Dan moet je een andere studie kiezen.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:11

Ik denk dat dat bij heel veel opleidingen zo is hoor. Ik moest ook met mijn zomerstage in de weekenden stage lopen. Je moet in sommige beroepen ook in het weekend werken en dus ook weekendervaring opdoen. Ik vind dat niet meer dan normaal, of wil je straks als verzorgende IG ook alleen maar door de week werken? Want dan zou ik een andere opleiding kiezen. Je moet namelijk ook weten en meemaken hoe je in het weekend moet handelen aangezien er dan niet altijd hulp klaarstaat omdat het weekend is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:13

Onali schreef:
Nicjuh_ schreef:
Volgens mij verwachten de zorginstellingen dat wel, net als vakanties. Die gasten krijg je dat een andere keer terug. Verzorgende ig is hbo toch? Dan zijn de verwachtingen vaak wel wat stelliger.

HBO? :')

MBO.

Helaas TS het hoort erbij, kan je alvast wennen. Wees blij dat je nog geen 18 bent anders moet je ook nachten gaan werken.

Hoezo wennen? Ze werkt nu toch ook in het weekend. Dus als ze straks klaar is met de opleiding stroomt ze zo door en verdient dan ook nog eens een salaris.

Ik zou in overleg gaan op je stage adres en bij je huidige werkgever in het weekend.
Is de stage in het weekend extra of heb je dan bv de vrijdag vrij en werk je de zaterdag.
Als dat zo is kun je misschien op je betaalde baan wel een dagje ruilen.

Citaat:

Sluit mij ook hierbij aan.
Voor de eerste zou ik wel 2 vakantie dagen opofferen.
Bij die laatste heb je ook nog kans dat je je baan verliest doordat je teveel afwezig bent..

Yanaa

Re: Stage verplicht weekenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:15

Ik moest tijdens mijn stage toen gewoon om het weekend werken. Waren ook klasgenoten die helemaal geen weekenden hoefden te werken. Was bij ons per stageplaats verschillend. Stageplaats was bij ons leidend.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:16

Gewoon even overleggen met de werkgever, als ze je in het weekend in willen plannen. Misschien is het wel geen enkel probleem om dat niet te doen als je gewoon netjes aangeeft dat je een baan hebt om je studie te bekostigen :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:18

Onze stagiaires lopen ook geen weekenden. Ja eentje geloof ik om eens te kijken hoe het er in het weekend aan toe gaat. Maar bij mijn vorige werkplek werkten ze wel in het weekend.

Als het goed is is dit beschreven in je leerovereenkomst.

Als ik je een tip mee mag geven. Mocht je geen ander weekend baantje hebben zou ik wel gewoon de weekenden doen. Het kan echt wel invloed op je beoordeling hebben als je er "moeilijk" over doet.

Succes met he stage.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:23

On België werken stagiaire in de zorg altijd gratis en ik vind juist dat ze te weinig weekenden doen omdat het niet uitkomt met de realiteit die ze later krijgen. Ze moeten ook in het derde en vierde jaar nachten doen.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:27

Ik ben student verpleegkunde in België en bij ons wordt verwacht dat je 1 weekend op 4 weken stage doet. Ik vind het normaal, uiteindelijk hoort weekendwerk en avond/nachtdiensten ook bij het werk. Vanaf het derde jaar moeten wij ook minstens 3 nachten doen van school uit.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:28

Is bij ons ook niet meer dan normaal. Stagiaires komen intern en worden mee ingeroosterd, weekenden, feestdagen, avonden etc. Een stage is niet om betutteld te worden lijkt me, maar om een kijkje te nemen in het 'echte' werkleven.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:30

Retjethorse schreef:
Ik ben student verpleegkunde in België en bij ons wordt verwacht dat je 1 weekend op 4 weken stage doet. Ik vind het normaal, uiteindelijk hoort weekendwerk en avond/nachtdiensten ook bij het werk. Vanaf het derde jaar moeten wij ook minstens 3 nachten doen van school uit.

Krijgen die een stage vergoeding?

En bij jou KimD?

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:31

Bij dit soort opleidingen en dus ook later je beroep vindt ik dat weekenden werken erbij hoort in je stage, net zoals het werken van vroege en late diensten.
Ik werk zelf in de psychiatrie en bij ons draaien de stagiaires ook gewoon de weekenden, dat hoort er nou eenmaal bij.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:31

Ik denk gewoon dat dit normaal is, zeker tijdens blokstage periodes, op t mbo waar ik zat (ik doe/deed wel een andere opleiding als jou, namelijk Voeding&voorlichting) werd dit ook duidelijk aangegeven, ik zit/zat op een school waar ook een bloemisten opleiding was, en bloemenwinkels zijn ook in t weekend open, stagiaires moesten dus ook gewoon in t weekend stage lopen als het stagebedrijf dit eist, hoort namelijk bij de vakrichting zei school

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:32

Ik ga stage lopen in de evenementensector en zal voornamelijk (onbetaald) weekends (incl zondag) draaien. Ik vind het niet erg, hoort er ook bij vind ik.
Maar TS, ik zou gewoon even een gesprek aangaan. Als het niet combineerbaar is met je werk, dan is dat zo en dan moet er een oplossing gezocht worden

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:35

Cowgirl schreef:
Retjethorse schreef:

En bij jou KimD?

Ja, €1,98 per uur en maximaal €350,- is het geloof ik, misschien tegenwoordig weer iets meer, ze zijn van een andere afdeling. Ik werk op mijn afdeling zonder stagiaires.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:35

mvdende schreef:

Of gewoon die dagen omwisselen. Volgens mij is dat helemaal geen probleem.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:42

mvdende schreef:

Uhh, dat is na je afstuderen ook zo? :')
Echt waar: deal with it, weekenden horen bij je werkzaamheden en een weekenddienst verloopt vaak toch wat anders dan doordeweeks. Je hoort gewoon flexibel te zijn. Ik werk ook in de zorg en hoefde hier op stage niet mee aan te komen en als ik het overlegde op mijn bijbaan kon ik andere dagen komen werken. Ga in gesprek met beide werkgevers en er is vast een oplossing!

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:49

Ik zou het echt niet chill vinden. Als stagiair wordt je niet betaald, moet je de poedersuiker vaak doen etc. Mijn huidige stage is een ma/vrij baan dus geen mogelijkheid tot weekend, maar vorig jaar werd dat gewoon met mij overlegd. Ik kon veel leren van die zaterdag omdat het anders verliep. Maar het was wel wanneer het mij uitkwam kon ik in het weekend komen. Toen ook geen stagevergoeding.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:53

plantje01 schreef:
Ik zou het echt niet chill vinden. Als stagiair wordt je niet betaald, moet je de poedersuiker vaak doen etc. Mijn huidige stage is een ma/vrij baan dus geen mogelijkheid tot weekend, maar vorig jaar werd dat gewoon met mij overlegd. Ik kon veel leren van die zaterdag omdat het anders verliep. Maar het was wel wanneer het mij uitkwam kon ik in het weekend komen. Toen ook geen stagevergoeding.

Vaste werknemers moeten ook vaak 'poedersuiker' doen, dus stagiaires ook, lijkt me niet meer dan normaal.

Bij ons draaien de stagiaires mee als werknemers, dus niet alles zullen even leuk zijn.

Ik vraag me altijd af wat het probleem is bij het werken van een weekend. Het zit toch tussen de oren volgens mij, dat dit vrij 'moet' zijn.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:55

Cowgirl schreef:
Retjethorse schreef:

En bij jou KimD?
In België worden de stagiaires verpleegkunde niet vergoed, ook geen vergoeding voor je verplaatsing oid. Er was sprake dat er in het 4e jaar (de opleiding voor bachelorstudenten is recent veranderd naar 4 jaar ipv 3) wel een vergoeding zou komen, maar dit gaat niet door.

Mijn laatste stage was 4 weken in de thuisverpleging. Ik moest 2 keer per dag de wagen nemen om op het afgesproken punt met de verpleegkundigen te geraken, na 4 weken was mijn tank leeg. Dat is balen maar dikke pech gewoon. Mijn volgende stage zou vlakbij Leuven zijn, en ik woon in Aalst. Dat is net geen 50km... Ook hier krijg je niets voor. :(

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:59

Laurievc schreef:
Ik ga stage lopen in de evenementensector en zal voornamelijk (onbetaald) weekends (incl zondag) draaien. Ik vind het niet erg, hoort er ook bij vind ik.
Maar TS, ik zou gewoon even een gesprek aangaan. Als het niet combineerbaar is met je werk, dan is dat zo en dan moet er een oplossing gezocht worden

Precies. Het hoort bij de sector die je kiest.
Ik heb evenementen gedaan dat is inderdaad 24/7 net als de zorg.
Nu in de paarden idem dito. Dat weet je als je voor die sector kiest.