Help een moeder: Wat is hip voor brugklas jongen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:20

Eastpack wel even goed kijken welke je neemt. Ik had in klas 1 zo n 1 met veel vakken, die is alsnog big. :+

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:28

Ik zit nu in het 4de en mijn broertje in het eerste, dus weet ongeveer wel wat er rondloopt, en ik ben het helemaal eens met @denise_storm.
Bij ons op school kunnen stijlvolle regenjassen opzich wel, maar hele regenpakken zie je heel zelden, ook als het hard regent.
Niet voor áls te grote merken gaan als Tommy Hilfiger, dan kan je opmerkingen verwachten van oudere kinderen (maar je valt wel op; misschien vindt hij dat juist leuk?). Mijn jongens-klasgenoten kopen kleding bij The Stone bijvoorbeeld, maar ik weet niet hoe dat voorderest zit met eerste jaars. Mijn broertje draagt overigens alleen maar joggingsbroeken omdat hij zich daar het beste invoelt, dat doet hij al sinds dag 1. Volgensmij wordt dit prima geaccepteerd (sowieso letten de jongens niet op elkaars kleding in het eerste, zijn daar helemaal niet mee bezig haha).
Over het algemeen hoor ik nooit opmerkingen over andersmans schoolspullen, dus zeker niet teveel over nadenken en een gezellig shopmiddagje houden, ik vond dat in het eerste en tweede altijd enorm leuk, en werkt op de een of andere manier heel goed tegen de zenuwen.

superpony

Re: Help een moeder: Wat is hip voor brugklas jongen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:55

@weidemaatje, maar ook kleding verschilt enorm van school, omgeving en opleiding.

In de 1e droeg onze zoon vrij nette kleding en zijn vrienden ook. Was Havo/Vwo klas.

In de 2e een Loot klas op een gemengde scholengemeenschap. Daar zaten in zijn klas alleen sporters en Mavo/Havo/Vwo. Ook meer sport kleding.
Deze jongens hadden ook andere mentaliteit en andere interesses naast school. In weekend weleens wat leuks doen. Leren kwam duidelijk op een 2e plek vaak.

Hier naar 3 VWO weer allemaal in nette kleding. Jongens waren alleen maar bezig met gamen. Onze zoon vond de jeugd disco in Noorden leuk, maar kreeg niemand mee naar zoiets. 4 Vwo zelfde.

Hij is naar 5 Havo gegaan en daar was het veel meer samen zitten op vrijdag avond en af en toe al naar een jeugd plek. Waren meer gericht op merk kleding en uiterlijk ook. En ze sportte ook weer meer.

De vrienden groep is erg hecht, ook al is iedereen zijn eigen weg gegaan. Iedereen wordt geaccepteerd zoals hij is.

TS, ik vind ook dat je er goed over nadenkt, maar meer dan dat kan je niet doen. Ik had hetzelfde idee als jij en wilde ook dat zoonlief een goede start zou hebben. Juist door de verhuizing en omdat hij in zijn eentje moest starten, geen vrienden bij zich had.
Buiten alle spullen om, gaat het toch om hoe hij er zelf mee omgaat.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:58

Een drinkbeker met bijbehorend bakje was not done toen ik (inmiddels 5,5 jaar geleden) naar de brugklas ging, dat werd door iedereen ingeruild naar plastic flesjes en boterhamzakjes

Niet goed voor het milieu en kan ik dus ook niet aanraden! Een ‘dopper’ is daarintegen een fles die nu vaak wordt gebruikt, heel fijn!

Geloof het of niet, ik kan me herinneren dat zelfs de fiets waarop iemand fietste uitmaakte, gewopn een saaie goede fiets viel het beste in de smaak, een jongetje die nogsteeds op zn blauw/groene mountainbike rondcrosste viel flink buiten de boot.. maargoed, ik ging in het centrum van rotterdam naar school, dat scheelt ook

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:09

ik zou ook kijken voor een eastpack rugzak, die zijn kwalitatief toch de betere zonder in te boeten op looks.

Daarnaast is voor de eerste dag een balpen met 4 kleuren, een potlood en een vulpen en een schrift wel voldoende.
De rest zal school wel aangeven wat er moet aangeschaft worden (of krijg je voordien een lijst of een pakket mee) en zal hij zelf wel aangeven wat hij denkt nodig te hebben.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 16:12

Dank voor alle tips! Reuze behulpzaam!

Kleding had ik nog niet eens over nagedacht. Hij loopt het liefst in joggingbroeken met een hoody met schedel opdruk (of opgestoken middelvinger :') ). De tip om gezamelijk te shoppen vind ik een goede!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:14

Duhelo schreef:
ik zou ook kijken voor een eastpack rugzak, die zijn kwalitatief toch de betere zonder in te boeten op looks.

Daarnaast is voor de eerste dag een balpen met 4 kleuren, een potlood en een vulpen en een schrift wel voldoende.
De rest zal school wel aangeven wat er moet aangeschaft worden (of krijg je voordien een lijst of een pakket mee) en zal hij zelf wel aangeven wat hij denkt nodig te hebben.

Vulpennen? Bestaan die nog? :+

Die hebben wij nooit gehad op de middelbare

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:16

amado7 schreef:
Duhelo schreef:

Haha, ik dacht net precies hetzelfde over een balpen met 4 kleuren (maar kan natuurlijk zijn dat die weer (of nog steeds :D ) super hip zijn!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:16

Bij mij hebben de kinderen zelf altijd mogen aangeven wat ze wilde.Wij kregen een lijst van school wat aangeschaft moest worden en dan gingen we samen de spullen kopen.Kleding ook ,zij geven aan wat ze willen en ik geef het budget waar hun keuze in moest passen.Uiteindelijk weten kinderen het beste wat in is en wat ze willen dragen

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:17

Die zijn er wel, die gebruik ik voor mijn werk :+ maar ze schrijven zeer vervelend :+

Ts als je schriften en balpennen heb kom je een heel eind denk ik!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:17

amado7 schreef:

whahaha, wij dienden tot in het 6 de te schrijven met een vulpen, maar ik besef me net dat dit ook al 13 jaar geleden is :+
een balpen met 4 kleuren, potlood en een gom zal dan wel voldoende zijn :D

turtlelito schreef:
amado7 schreef:

Haha, ik dacht net precies hetzelfde over een balpen met 4 kleuren (maar kan natuurlijk zijn dat die weer (of nog steeds :D ) super hip zijn!

Tuurlijk bestaan die nog! ik weet niet of ze super hip zijn maar ze zijn alvast wel handig. Anders zullen de verschillende kleuren Bic's het ook wel doen vermoed ik :D

kwa kleding: eens een avondje rond einduur gaan postvatten bij een middelbare school en de kleding eens gaan afloeren?
Zal ook een deel uitmaken van de schoolregels (wij mochten bv geen trainingsbrokken aan naar school, rokken tot over de knie, geen hakken en make up, geen aanstootgevende kledij of opschriften, etc.)
maar ik denk dat jongens daar minder naar kijken dan meisjes, een goede jeans en een tshirt volstaat vaak al wel (die gaan elkaar meer de loef afsteken met telefoons, ipads en gamingconsoles.)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:26

Toen ik naar de brugklas ging (wel bijna 8 jaar geleden) has elke jongen een donkere kleur eastpack (groen, blauw, zwart, grijs ect)
En volgensmij hadden de meeste gewoon een simpele zwarte of donkerblauwe agenda van de Hema.
Ik zit inmiddels op t mbo die bij t vmbo in 1 gebouw zit en ik zie nu veel vmbo eerste klas lopen met een northface tas (hier zit ook een groot laptopvak in en op zowel t vmbo en mbo word er met laptop gewerkt) en als ik ze dan zie leren of toch even in hun agenda zie kijken nog steeds simpele agenda’s en soms hier en daar een Martin garix agenda of voetbal agenda

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:11

Ik zit in 5 havo en ik kan me de brugklas nog goed herinneren haha, en ik zie de brugklassers hier op school natuurlijk.
M'n eerste tip: niet een mega grote rugtas. Ik zie regelmatig dat brugklassers uitgelachen worden om hun grote dikke rugtas... Eastpack zie je hier op school veel, meestal zwart of grijs. Ik heb zelf een blauwe.
Tweede tip: qua boeken kaften, van die hoesjes zijn heel handig! Kost veel minder tijd dan kaften met papier. Ik weet nog dat een jongen bij mij in de brugklas al z'n boeken met kaftpapier, stickers en leuk tape helemaal mooi had gemaakt, daardoor werd hij al snel voor 'nerd' uitgemaakt. Gewoon simpel kaftpapier of hoesjes is altijd prima, kleur enzo maakt weinig uit.
Ik hoor wel eens opmerkingen over broodtrommels, die zijn inderdaad niet zo populair. Ikzelf heb een groene broodtrommel en een groene drinkfles haha, ik heb geen zin in platte kleffe lunch uit een zakje dus dus doe ik het gewoon in een broodtrommel maar daar worden soms wel eens opmerkingen over gemaakt. Daarom heb ik er ook maar een groene fles bij gedaan :') .
Schriften komen vaak bij de Hema, action etc. vandaan, van zwart en grijs tot allerlei kleuren.

Maar de belangrijkste tip, hij moet doen wat hij zelf wilt en waar hij zich comfortabel mee voelt. Als je zelf achter je keuze staat is het makkelijker om met commentaar/de mening van anderen om te gaan.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:06

Ik heb trouwens nooit gemerkt dat mensen werden uitgelachen of opmerkingen kregen omdat ze broodtrommels gebruikte zolang deze uiteraard gewoon 1 kleur was of gewoon doorzichtig (nou zat ik op een school waar bijna iedereen een broodtrommel had)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:10

Hij is al veelvuldig genoemd zie ik, maar die eastpak is echt een goed idee :j Ik zou voor het standaard modelletje gaan, die kan hij ook voor andere dingen dan school gebruiken en gaat letterlijk eeuwig mee. Wat veel mensen niet weten is dat de ritsen levenslange garantie hebben: als ze ooit stukgaan kun je hem opsturen en dan zetten ze er een nieuwe voor je in. Ik gebruik zo al ruim 10 jaar mijn Eastpakje :j En hoewel hij niet meer zo fel rood is als eerst doet ie het nog prima!
(Ik geloof trouwens dat je de eerste vijf jaar helemaal gratis de reparaties kan laten doen op vertoon van de bon bij de winkel, en anders moet je direct met Eastpak contact opnemen en dan betaal je alleen de verzendkosten. Kost 5 euro ofzo... Ook geen wereldbedrag :j )

Edit: ik heb al 2x een rits laten vervangen, en op mijn schoudertas is al 2x een nieuwe clip gezet, die ging ook steeds stuk. (Tegenwoordig gebruik ik hem niet zoveel meer en zit ie met 2 tiewraps vast, dat werkt ook :Y) )
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 14-01-19 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

brittkalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:18

Ik zou ook voor eastpak gaan. Hang er een sleutelhanger of lintje aan en je vind hem snel genoeg terug! Ik heb zelf een donkerbruine gehad, was onopvallend maar niemand had hem dus altijd goed terug te vinden.
Qua schoolspullen zou ik zelf naar de hema gaan en dan kan die zelf aanwijzen wat die leuk vind! Weet niet of er boeken gekaft moeten worden, maar dan zou ik voor iets simpels gaan zodat die niet over driekwartjaar baalt van zijn keuze :p

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:20

Voor tas inderdaad eastpack. Niet de grootste versie met 3 vakken ofzo, die met 1 groot vak en een klein voorvakje is groot genoeg.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:55

Ik ging altijd voor een “nep” eastpack.. vond ze simpelweg te duur!
Wel een zelfde soort!

Mijn schoolspullen( schriften, pennen etc) haalde ik allemaal bij de action, zoals toen de meesten deden!

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:40

troi schreef:

Kleding had ik nog niet eens over nagedacht. Hij loopt het liefst in joggingbroeken met een hoody met schedel opdruk (of opgestoken middelvinger :') ). De tip om gezamelijk te shoppen vind ik een goede!

Bij sommige scholen (zoals bij mijn middelbare school) kun je naar huis gestuurd worden als je een trui met een middelvinger draagt of iets met scheldwoorden. Klinkt ouderwets misschien maar het is echt zo.

Verder kun je met een goede anti rain spray je boeken droog houden in je eastpak. Dat bespaart gesjouw met rugtas hoezen en vuilniszakken.

En action kaftpapier gebruikt iedereen tegenwoordig. Investeren in een dure agenda is ook niet meer nodig.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 20:54

Iris965 schreef:
Bij sommige scholen (zoals bij mijn middelbare school) kun je naar huis gestuurd worden als je een trui met een middelvinger draagt of iets met scheldwoorden. Klinkt ouderwets misschien maar het is echt zo.

.

Oh echt waar! Zit je op een vrij religieuze school ?
Ik kan me niet voorstellendat ze scholen hier moeilijk doen maar goed om in het achterhoofd te houden!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 22:04

_lotteeee schreef:
Ik ging altijd voor een “nep” eastpack.. vond ze simpelweg te duur!

Het is mij echt de investering waard geweest hoor. Had daarvoor wel eens tassen die dan 15 euro kosten maar na een jaar gewoon al kapot zijn. Deze kostte destijds 50 euro, nou dat is dus 3x zo goedkoop als elk jaar een tas van 15 euro kopen :+

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 22:18

troi schreef:
Iris965 schreef:
In Belgie komt er bij veel scholen heel wat kledingvoorschriften voorbij,wij hebben er nogal eens mee gelachen.Geen gekleurd haar voor jongens ,geen zichtbare tatoo's geen oorringen of zichtbare piercings, kleding moet fatsoenlijk zijn( wat natuurlijk voor iedereen anders is )
Verder prima school hoor en onze zoon voldeed aan alle regels,maar we hadden wel zo iets van :?
.

Oh echt waar! Zit je op een vrij religieuze school ?
Ik kan me niet voorstellendat ze scholen hier moeilijk doen maar goed om in het achterhoofd te houden!

Ginny135

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 22:27

Het belangrijkste is dat het bij hem past. Voor schriften zijn de schriften van de Action met een plastic kaft heel handig, deze houden het gemakkelijk een jaar vol terwijl schriften met een papieren kaft snel kapot zijn. Verder is iets als typex (als dat mag op school), lijm en of plakband heel handig. Puntenslijper is ook ideaal (wordt geregeld naar rondgevraagd in klassen).
Eastpack rugzak is inderdaad een aanrader!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 22:34

troi schreef:

Ik liet ze gewoon in de kleren waar ze het liefst in lopen naar school gaan, daar zien ze gelijkgestemden qua kleding keuze of ze komen al heel snel bij je dat er kleding gekocht moet worden. Maar zou hem wel adviseren om de eerste dag gewoon een t shirt(zomer) en jeans met sneakers aan te doen.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 22:36

Hier een zoon van 14 in de 2e klas.
Ook hier een eastpack ook een grijze wel eentje met een iPad vak.
Eerste jaar schriften gehad van de action maar die gingen snel kapot, dit jaar van de Hema en die zijn echt super. Gewoon simpele zwarte want dat wilde hij zelf.
Ik merk zelf dat kleding belangrijker word gevonden dan de spullen.