Hangen en wurgen: mijn stagiair from hell.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:38

oh, ik zou hem ook nog melden dat alle uren dat hij niet op "aanwezig" stond, ook niet als aanwezig worden gerekend. daaaag mafkees :wave:

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:39

He bah wat een zak. Onvoldoende geven en eruit kicken. Als ik zo'n iemand zou moeten begeleiden zou het heel gauw afgelopen zijn met dat soort geintjes...
Laatst bijgewerkt door Pepperrr op 11-01-19 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:40

Zorg dat je eerst de directeur inlicht, waardoor hij aan deze stage is gekomen. Korter en bondiger dan je hier doet, vooral ook het commentaar van de school erbij en dan eruit schoppen. Snap al niet dat jullie dit vier maanden aan hebben laten sloffen. Je had meteen nadat de dalende lijn was ingezet een mail moeten sturen naar hem met de gedragsregels(nog een keer) de verwachte resultaten en bij niet functioneren einde stage. Kruiwagens kunnen prima werken maar je moet alsnog zelf je best doen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:41

Als je niet aan de overeengekomen afspraken en werkzaamheden op niveau voldoet, dan is dat gewoon een onvoldoende.

Ik heb tijdens mijn opleiding ook studiegenoten gehad die een onvoldoende kregen.
Niet presteren is gewoon een onvoldoene is echt geen zeldzaamheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:43

Zo snel mogelijk ermee stoppen. Hoe hij tegen klanten praat is alles behalve een visitekaartje voor het bedrijf. Je hebt hem ontzettend veel kansen gegeven. Hij mag zich schamen. Hij hoeft het niet allemaal te begrijpen, maar aanpassen aan de bedrijfscultuur mag best: ookal begrijpt hij er geen fluit van. Je hoeft niet altijd de reden achter iets te snappen, in zo'n situatie pas je jezelf aan of je zegt zelf gedag als je het er echt niet mee eens bent.

Voortaan niet zo lang blijven aanmodderen. Is voor niemand in het voordeel :)

Urbanus

Bye Felicia.

Klaar.

Spetter

Die kreeg van mij dikke vette onvoldoende. Ik heb ook wel stagiaires begeleid en afspraken in eerste gesprek gemaakt. Hun stage dus hun verantwoording dat ik alle papieren op tijd krijg. Ben geen schooljuf die ze achter de broek aan zit. En ja ook wel eens onvoldoendes gegeven als stagiair niet functioneert.
Ik vind dat je best lang bent doorgegaan. Allemaal verspilde moeite geweest zo te lezen. Leer je zelf ook weer van de k ik want een volgende stagiaire die zich zo gedraagt zal je vast eerder wegsturen. Maar deze jongen moet je eens niet meer over nadenken. Dikke vette onvoldoende.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:44

Uh. Lijkt me simpel. Het gaat niet werken, dan is het klaar.
Had ik als school al gezegd. Modder veel te lang door..

Kinke

Re: Hangen en wurgen: mijn stagiair from hell.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:46

doei doei!!

verootjoo

Afbreken en de volgende keer niet meer zo lang doormodderen.

Ik ben tegenwoordig echt snel klaar met zulke types.

nine1987

En hoeveel hiervan staat daadwerkelijk op papier? Wat kun je schriftelijk aantonen en onderbouwen?

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:48

Ik snap je wel hoor, ik zou hier ook moeite mee hebben. Het geeft waarschijnlijk namelijk ook jou het gevoel dat je iets fout hebt gedaan (onterecht overigens, hij is verantwoordelijk voor zijn eigen stage en zijn eigen resultaten).

Ergens verwacht ik eigenlijk dat er iets helemaal niet lekker zit bij deze jongen. Maar ik denk (of eigenlijk weet) dat jij hem daarin toch niet zult kunnen bereiken of helpen. Je zou hooguit kunnen proberen om nog 1 keer een goed gesprek aan te gaan en daarbij jezelf een beetje blootgeven. Aangeven dat je echt heel graag wil helpen, maar dat je het gevoel hebt dat hij door iets belemmerd wordt om geholpen te worden.

Maar eigenlijk vrees ik dat het uiteindelijk neerkomt op wat mijn voorgangers zeggen. Negatief beoordelen en zelf verder gaan...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:48

Gillbo schreef:
Onvoldoende scoren en zelf een cursus werkbegeleider gaan doen want woorden als stagiair from hell, plaat voor de kop en kansloos komen niet echt onderbouwd over.
Waarom laat je 5x een verslag terug sturen en ga je dat nakijken. Opnieuw is niet goed 2 kansen daarna onvoldoende scoren.
Eind gesprek plannen met school erbij en dan de stage beëindigen.

Excuse me? >;)

TS zit nu niet in haar functie en lucht haar hart, dat ze dan wat lichte krachttermen gebruikt hier wil niet zeggen dat ze dat ook op haar werk doet.

TS, trek je handen er vanaf. Je hebt al veels te veel energie gestoken in deze jongen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:52

Ik zou er al mee zijn gestopt.
Er zijn zat anderen die graag hun best doen.
Die verdienen je energie.

Maar mocht je het een kans willen geven dan nu ook duidelijk zijn.

Maandag ochtend meteen beginnen met een gesprek.
Hierbij geef je aan dat hij die week krijgt om aan te tonen dat hij het wil.
Dit houdt in: geen telefoon voor privé gebruik.
Aanwezig melden, collega's met respect behandelen. Letten op spelling en wat doen met jou tips/aanwijzingen.

Geef aan dat er geen ruimte meer is om te verslappen.
Geef ook aan dat mocht je het idee krijgen dat hij verslapt het meteen zijn laatste stage dag is geweest en hij daarbij een onvoldoende krijgt.

Je moet zn persoon geen enkele ruimte geven.
Je gedraagt je professioneel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:54

Hij kan beter nu leren dat bepaalde zaken not done zijn dan in een gewone arbeidssituatie. Een stage is ook een leermoment.
en voor jezelf wat strikter zijn de volgende keer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-01-19 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:54

Ik snap niet zo goed waarom je nou eigenlijk twijfelt. Dit is toch duidelijk?

Je gaat deze gozer toch niet serieus een voldoende geven?
Laatst bijgewerkt door Tanya op 11-01-19 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:55

Je bent als stagebegeleider niet verantwoordelijk voor het resultaat van de kandidaat, alleen voor het bieden van de begeleiding. Hij doet een stage om inzicht te krijgen in het feitelijke werk en of hij daarin (al) voldoende functioneert. Dat is hier duidelijk niet het geval.
Als iemand wel wil maar het niet goed kan, kun je hulp aanbieden, dat hoort bij jouw taak. Als de cursist leerbaar is zal hij daardoor verbeteren. Het is zijn eigen verantwoordelijkheid daar iets mee te doen. Als hij niet leerbaar blijkt, om welke reden dan ook, is hij niet geschikt voor dat werk en moet hij daarmee geconfronteerd worden. Dat is ook jouw verantwoordelijkheid als stagebegeleider naar zijn toekomstige collega's en werkgevers toe.

Ik snap dat dit moeilijk is, je gunt iemand een stap vooruit. Aan de andere kant: een school kan dingen aanbieden maar is een andere omgeving dan een werkplek. Net als met rijinstructie: soms kan de instructeur een aanwijzing 100 keer geven maar de ruiter kan of wil dat niet opvolgen. Soms helpt het als de jury dan laat weten dat het echt fout is en hij een onvoldoende krijgt. Je hebt natuurlijk ook ruiters die zeggen dat de jury er dus niks van weet en hij gelijk had. Dat wordt nooit een goede ruiter. Je wilt niet dat zo iemand als professioneel ruiter of instructeur gaat werken.

Hij moet leren dat er consequenties zijn aan dit gedrag. Succes komt je niet aanwaaien en moet niet door papa gekocht kunnen worden. Het is jouw taak als stagebegeleider om aan te geven dat zijn prestaties en werkhouding onder de maat en niet acceptabel zijn en dus de stage met een onvoldoende beoordeeld moet worden. Dit vergezeld van feitelijke argumenten. Punt.

Het is daarna de taak van zijn opleiding om aan te geven of hij verder kan en zo ja, wat hij daarvoor moet doen. Jouw rol is dan klaar.
Sterkte hiermee!
Laatst bijgewerkt door Martie op 11-01-19 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:56

Wieberen en iemand anders, die wel gemotiveerd is, een kans geven.

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:57

Wauw, wat een ontzettend onbeschoft persoon. Wees blij dat je een stage hebt... en er dan nog zo mee omgaan. Dat iedereen niet even slim of goed is in zijn taken snap ik nog wel, maar met zo'n houding erbij.... 8)7
Heel jammer voor jou dat al je moeite en hulp niet met beide handen aangepakt worden door meneer.
Dikke onvoldoende geven en geen tijd meer in steken. Je hebt echt meer dan genoeg gedaan!

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:59

Been there, done that.
Inderdaad, kansloos..... maar ook voor jou. Hier is gewoonweg geen eer te behalen, op geen enkel front. Zolang jij het gevoel houdt dat je hem moet redden, gaat het inderdaad alleen maar slechter worden.
School benaderen, onderbouwt aangeven wat er niet loopt en de bal bij hun leggen. Jullie tijd, jullie eisen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:01

Stel dat dit je directe collega was, zou je zo’n attitude dan accepteren? Wat maakt dat jij zijn tekortkomingen wilt aanvullen? Jij bent niet verantwoordelijk voor zijn leerproces, enkel voor het supporten ervan. Als hij zich niet laat supporten houdt het op.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:02

Dat je hem een onvoldoende moet geven heb je zelf ook wel bedacht, ik denk dat de moeilijkheid voor jou 'm vooral zit in dat er niet echt een moment is geweest dat je met je vuist op tafel sloeg en een harde grens gesteld hebt. Ook omdat zijn pappie een rol speelt.

Ik zou zeggen, maak het voor jezelf niet moeilijker dan het is. Jij bent zijn begeleider dus het is aan jou om te bepalen of hij slaagt of zakt, die macht heb je gewoon gekregen bij je aanstelling als begeleider. en daarmee ook het vertrouwen dat je het inzicht hebt om zulke beslissingen te maken. Gebruik die macht en inzicht en twijfel niet aan je oordeel. Als harde reden om het nu te doen kan je eventueel het liegen gebruiken. Maar het is allang duidelijk toch?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 18:03

Poehee, dat zijn veel reacties en nagenoeg unaniem.

Even een paar antwoorden:
Of er iets leuks aan hem is? Vast. Maar hij is niet een persoon die bij mij als persoon past. Zijn vrienden vinden hem vast leuk. Zijn familie zeker.

Personeelszaken heeft me ook geadviseerd in de afgelopen vier maanden als het ging om gespreksvoering. Niet l*llig bedoeld, maar ik heb mijn diploma’s (hbo en wo) Communicatie al jaren op zak, en ik had zelf al alle ingangen geprobeerd. Ik heb zelfs aan hém gevraagd hoe ik met hem om moet gaan. Ook dat weet ie niet.

Waarom ik advies vraag...
Ik ben een vechter en geef niet graag op. Dat dat ook mijn valkuil is, dat blijkt in deze en jullie punt is daarom zeer terecht. Mijn lontje is vrij lang en mijn geduld vaak best goed. Maar toen ik er vandaag achter kwam dat hij gelogen heeft, toen ging er een knop om.

Hem nú terugroepen kan niet. Hij is op voetbalkamp in het buitenland. Kost twee stagedagen. Heeft geen vrije dagen meer over, dus ik heb gezegd dat hij sowieso die dagen moet inhalen. Om hem te leren dat er regels zijn waaraan hij zich moet houden. Maar vooral omdat hij wist dat het stagedagen kostte maar niet met oplossingen kwam (dan had ik ze kwijtgescholden het gaat mij om initiatief).

Mijn (onze) zieke directeur is op de hoogte. Die wilde per direct zijn stage stoppen. Maar ik vond dat hij in ieder geval een kans moest krijgen om te kunnen verbeteren. Dat is nu onze deal.

@Gillbo: ik kan mijn verhaal flink onderbouwen (en dat heb ik toch gedaan neem ik aan? Ook al is het een topje van de ijsberg?).

Goed, jullie reacties zijn verhelderend. Dank daarvoor! Ik laat ze bezinken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:04

lieveli schreef:
Bye Felicia.

Klaar.
Lord dit roep ik ook al weken tegen een bepaald persoon :')

Heftig TS, mag ik vragen om wat voor bedrijf het gaat, puur interesse vanuit professioneel oogpunt. Ik zou hier denk ik geen geduld voor op kunnen brengen, marketing is best een vrije branche, maar er zijn grenzen.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:06

Ik schrok van het stukje ik hoor het mijzelf voor de 60ste keer uitleggen. Tegen stagiaires moet je duidelijk zijn hier heb je een schrift ik leg het je uit ik verwacht dat je het allemaal noteert. Want zoals mijn vader mij ooit leerde 'Wie schrijft die blijft'. Oh en een vraag stellen is niet erg! Maar 3x dezelfde vraag dan is bij mij mijn geduld al op haha ik refereer altijd naar het schriftje waarin ze alles hebben opgeschreven. 18 jaar dan weet je nog niks van het leven die mag je in mijn ogen best een schop onder hun kont in de goeie richting geven.