Zomaar geen pauzes uitbetalen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Dracarys

Re: Zomaar geen pauzes uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 01:28

Ik werkte 12 tot 15 uur op een dag en elke minuut werd uitbetaald.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 01:33

_Dracarys schreef:

Dat is omdat het minimale wat ze moeten betalen 3 uur is, tenzij je bv schoonmaker bent (dan is dat anders geregeld via het CAO).
Daarbij hoef je tijdens 3 uur werken eigenlijk geen pauze te hebben.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 01:58

Bij mijn eerste baan had ik een baas die de koffiepauze uitbetaalde, maar dat is ook de enigste geweest.

Eerder regel dan uitzondering dat je pauzes (dus ook de koffiepauzes) niet uitbetaald krijgt. Ze zijn nu eenmaal ook niet verplicht die uit te betalen, dus als ze dat nu veranderd hebben, kun je daar niets tegen doen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 02:16

Brainless schreef:
_Dracarys schreef:

Dat is omdat het minimale wat ze moeten betalen 3 uur is, tenzij je bv schoonmaker bent (dan is dat anders geregeld via het CAO).
Daarbij hoef je tijdens 3 uur werken eigenlijk geen pauze te hebben.

Ik denk dat ze bedoelt dat dat het aantal uren is dat ze op een dag werkte, niet de tijdstippen. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 02:24

Ohh zo...
Ik kreeg alle uren betaald (horeca) maar daar hadden we geen echte pauzes; even snel een glaasje achter in de keuken en weer door.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 02:30

Shaggy09 schreef:
Helaas is het wettelijk niet verplicht om pauzes door te betalen. Ook je koffiepauze niet. Maar wanneer je 5,5 uur aaneengesloten arbeid verricht is een werkgever wel verplicht om je een pauze van minimaal 15 minuten te laten nemen.

Ik vind het van de zotte dat er werkgevers zijn die dat kwartiertje niet doorbetalen. Dat het halfuur niet word doorbetaald is gebruikelijk.

Volgensmij is je werkgever wel verplicht om tijdig aan te geven dat je een pauze niet meer doorbetaald krijgt.

Onder welke CAO val je TS? En wat staat er in je contract?

Het dikgedrukte klopt en in in de arbeidstijdenwet geregeld. Verder hoort elk bedrijf een CAO of regelenent te hebben over de pauzetijden, die moet minimaal aan de arbeidstijdenwet voldoen.

Wel of niet doorbetalen van de pauzes is niet bij wet geregeld en dus aan de werkgever zelf over te beslissen eventueel in overleg met een vakbond en/of de OR (afhankelijk van het aantal vaste medewerkers).

Elke wijziging op je standaard rooster moet minimaal 4 weken van tevoren gemeld worden aan de werknemer, zodat je de tijd hebt iets te regelen. Binnen de 4 weken termijn kan een wijziging in het rooster alleen op “vrijwillige” basis doorgevoerd worden.
Maar pauzetijden mag niet zomaar gewijzigd worden als er een OR aanwezig is, zal er eerst een instemmingsverzoek door de werkgever gedaan moeten worden.

Nou is TS een uitzendkracht, als zij niet gedetacheerd is, heeft ze er gewoon mee in te stemmen of te stoppen bij dat bedrijf. Je uitzendbureau is je werkgever en je hebt als “losse” uitzendkracht gewoonweg geen vast rooster (ook al werk je wel op vaste dagen en tijden).

Om op de vraag van TS terug te komen, zolang jou niet verteld is dat er iets verandert is, zou ik geen slapende honden wakker maken en gewoon klokken zoals je dat altijd gedaan hebt.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 11:42

Daphara schreef:
Shaggy09 schreef:
Helaas is het wettelijk niet verplicht om pauzes door te betalen. Ook je koffiepauze niet. Maar wanneer je 5,5 uur aaneengesloten arbeid verricht is een werkgever wel verplicht om je een pauze van minimaal 15 minuten te laten nemen.

Ik vind het van de zotte dat er werkgevers zijn die dat kwartiertje niet doorbetalen. Dat het halfuur niet word doorbetaald is gebruikelijk.

Volgensmij is je werkgever wel verplicht om tijdig aan te geven dat je een pauze niet meer doorbetaald krijgt.

Onder welke CAO val je TS? En wat staat er in je contract?

Het dikgedrukte klopt en in in de arbeidstijdenwet geregeld. Verder hoort elk bedrijf een CAO of regelenent te hebben over de pauzetijden, die moet minimaal aan de arbeidstijdenwet voldoen.

Wel of niet doorbetalen van de pauzes is niet bij wet geregeld en dus aan de werkgever zelf over te beslissen eventueel in overleg met een vakbond en/of de OR (afhankelijk van het aantal vaste medewerkers).

Elke wijziging op je standaard rooster moet minimaal 4 weken van tevoren gemeld worden aan de werknemer, zodat je de tijd hebt iets te regelen. Binnen de 4 weken termijn kan een wijziging in het rooster alleen op “vrijwillige” basis doorgevoerd worden.
Maar pauzetijden mag niet zomaar gewijzigd worden als er een OR aanwezig is, zal er eerst een instemmingsverzoek door de werkgever gedaan moeten worden.

Nou is TS een uitzendkracht, als zij niet gedetacheerd is, heeft ze er gewoon mee in te stemmen of te stoppen bij dat bedrijf. Je uitzendbureau is je werkgever en je hebt als “losse” uitzendkracht gewoonweg geen vast rooster (ook al werk je wel op vaste dagen en tijden).

Om op de vraag van TS terug te komen, zolang jou niet verteld is dat er iets verandert is, zou ik geen slapende honden wakker maken en gewoon klokken zoals je dat altijd gedaan hebt.

Dankjewel Daphara
Dit was inderdaad mijn vraag :)
Het maakt me niet dát de wijziging wordt doorgevoerd, maar of ze dat zomaar mogen doen zonder van te voren ons hiervan op de hoogte te stellen.
Bij mijn vorige banen werd geen enkele pauze uitbetaald dus ik vond ze hier al erg royaal dat ik maar een half uur niet uitbetaald krijg.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 16:38

maar Daphara's antwoord betreft wijzigingen in de tijden. En die worden niet gewijzigd. Jij hebt alleen het vermoeden dat de koffiepauzes niet meer worden uitbetaald omdat die opties nu ook bij de in/uitklok klok staan.
En dat is wat anders dan dat er wijzigingen zijn doorgevoerd wat betreft je pauzetijd.
Als ze dit idd niet meer gaan uit betalen, was het wel netjes geweest om dat aan het personeel mede te delen, maar omdat pauze uitbetaling niet verplicht is, is neem ik aan het ook niet verplicht om dat te melden als daar mee gestopt wordt.

Maar goed; kan ook gewoon zijn dat ze die opties erbij op hebben gezet, om zo in de gaten te houden dat mensen niet te lang pauze houden. Iedereen heeft wel 1 of meerdere collega's die op de een of andere manier hun koffiepauze altijd weten op te rekken naar 25 min ipv 15.
Als dat teveel gebeurt, gaat een bedrijf daar wel meer bovenop zitten.

Of heb je ondertussen nu contact gehad met het UB en is het idd 100% zeker dat de koffiepauzes niet meer worden uitbetaald?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 16:46

Banyu schreef:
Koffie pauzes betalen ze altijd uit. Lunchpauzes doen ze niet altijd.

Bij de supermarkt waar ik werkte niet.
Daar moesten we voor de koffiepauzes uitklokken en als je in je pauze extra kassa moest draaien was je de sjaak. Doei pauze!

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:42

Bedoel inderdaad 12 uur tot 15 uur per dag haha niet van 12 tot 15 :+