Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Taart meenemen, ja of nee?

Poll eindigt op

Ja
281 (34%)
Nee
539 (65%)

Totaal aantal stemmen: 820

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:34

Ook als je geen klik hebt kun je toch wel een stukje taart delen? Sommige dingen moet je niet te ingewikkeld maken. Als het leuk is is het leuk en als ze er geen zin in hebben zeggen ze 'nee bedankt' en als ze er erg moeilijk bij kijken heeft TS bovendien een redelijk idee hoe ze staan tegenover spontane invallen.
Wel een goed idee is om zelf bordjes / servetjes en voorgesneden stukjes mee te nemen.

Celebrations zou mij minder aanspreken dan zelfgemaakt, maar belangrijker, volgens mij is het zelf bakken juist een deel van de lol voor ts. En wat bij een sollicitatie naar een leuke functie in elk geval belangrijk is, is dat je kunt laten zien hoe je ongeveer zelf bent. (Wat heeft het voor zin om iemand anders te zijn?)
Sterkste statement dat TS kan maken is 'dit is wie ik ben!' En ik heb het idee dat zelfgebakken taart meer TS is dan een doosje Celebrations - zelfs als dat voor andere mensen anders ligt.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:34

Wat je ook doet, zorg dat je er helemaal voor gaat. Anders wordt het helemaal akward.

Persoonlijk snap ik ook niet hoe je dit zou brengen waardoor het valt onder ''humor''

Genoeg andere manieren om te laten zien dat je humor hebt. Ik heb meestal veel lol tijdens een interview. Er is altijd wel een kans om een grap in de conversatie te gooien.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:40

ik heb vorig jaar precies hetzelfde gehad, sollicitatie op mn verjaardag. Ik heb lang getwijfeld maar het niet gedaan ( overigens wel aangenomen)

Bedrijf had ook niet in de gaten dat het mijn verjaardag was, tot de eigenaar de datum van die dag opzocht en ik zei, makkelijk voor mij, mijn verjaardag. Ik had er nog een opmerking gemaakt dat ik zelfs op mijn verjaardag kwam solliciteren omdat ik het zo1n leuke baan vond.
Achteraf denk ik dat iets meenemen ook wel vreemd overgekomen was ondanks dat het een informeel bedrijf was waar iedereen met de verjaardag trakteert maar dat ik als nieuwkomer op een gesprek wel vreemd aangekeken was geworden

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:44

Janine1990 schreef:
Anoniem schreef:
Aan de ene kant ben ik bang dat het een beetje slijmerig overkomt, aan de andere kant denk ik JA grappig! Ik denk dat ik meer informatie over de functie nodig heb om een mening te kunnen vormen.

Helemaal mee eens...

Ik zou het eerder houden op zo'n toetertje die uitrolt als je er op blaast, wanneer ze over je verjaardag beginnen. Dat vind ik meer humor dan taart meenemen.

Nou dat zou ik dus echt niet doen :') als dat verkeerd valt dan sta je echt voor schut. En ik vind het ook vrij kinderachtig.

Ik zou inderdaad ook een kleinigheidje meenemen, die in je tas houden en even de sfeer afwachten. Als dat positief is het aan het einde na het gesprek geven.
(wel afhankelijk van welke baan e.d. Maar daar heb ik geen info over)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:48

sharon488 schreef:
Nou dat zou ik dus echt niet doen :') als dat verkeerd valt dan sta je echt voor schut. En ik vind het ook vrij kinderachtig.

Ik zou inderdaad ook een kleinigheidje meenemen, die in je tas houden en even de sfeer afwachten. Als dat positief is het aan het einde na het gesprek geven.
(wel afhankelijk van welke baan e.d. Maar daar heb ik geen info over)

True, maar als TS daadwerkelijk humor nodig heeft in haar werk... We weten immers niets over de functie he?

Hoe dan ook, je voelt eigenlijk al vanaf het eerste moment of het kan of niet. Als ik terug kijk naar de sollicitaties die ik heb gehad en de banen waarbij ik me naar heb gevoeld... Had ik gewoon veel beter naar mezelf moeten luisteren. Het eerste gevoel was daarbij namelijk nooit goed.
Daar had ik zelf nooit iets aan kunnen veranderen. En ik denk dat iedereen dit wel herkent.

zorro

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:14

Ik zou het niet doen. Ik heb regelmatig sollicitanten en zou het erg ongemakkelijk vinden als ze taart ofzo mee zouden nemen. Ik wil een goed beeld van ze, een goed gesprek, formeel of informeel, maar geen taart.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:20

Nee, ik zou niets meenemen van taart of iets anders lekkers. Zou op mij wat omkoperig/slijmerig overkomen. Zo'n toetertje dat uitrolt zou ik al helemaal niet doen. Dat zou op mij weer kinderachtig overkomen en ik zou zelfs denken dat de sollicitant het interview niet serieus neemt.
Ik zou gewoon jezelf zijn zonder al die toeters en bellen eromheen.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:23

Ibbel schreef:
Ik zou taart totaal niet waarderen als een sollicitant daarmee aan zou komen (maar ik zou ook geen afspraak voor een sollicitatiegesprek maken op iemands verjaardag, maar dan een dag ervoor of erna plannen - je plant tóch meerdere gesprekken, en meestal niet allemaal op 1 dag)

Hooguit zou je iets als celebrations oid mee kunnen nemen en als je koffie of thee krijgt aangeboden (dat is redelijk gebruikelijk) het aanbieden 'voor erbij omdat je jarig bent'. Maar ik zou er verder écht geen aandacht aan schenken/nadruk op leggen. Hoe 'lollig' 'creatief' of wat dan ook de baan is.

Hier sluit ik me bij aan. Zeker als het een ongemakkelijk gesprek wordt waarbij ze ook nog eens geen taart willen, zit jij straks alleen een stuk taart uit je doos weg te eten en met de doos + tas/jas in een hand te balanceren als je ze bij afscheid een hand wilt geven... :D

Mocht je echt iets mee willen nemen zou ik iets kleins meenemen, iets minder 'heftigs'. Verder zijn er vast veel andere manieren waarbij jouw humor overkomt, zonder taart. :)

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:34

Ik heb ja gestemd, ondanks dat een sollicitatiegesprek bij ons erg formeel is werd de taart erg gewaardeerd.
Teamleider had niet zitten opletten bij het uitnodigen van de kandidaten en deze had omdat het zijn verjaardag was ook zelfgemaakte taart mee en kwam binnen met de mededeling dat hij voor een later moment taart voor ons had meegenomen.
Mede door deze opmerking hoefde we dus niet op dat moment hals over de kop op zoek naar schoteltjes enz. maar werd de taart even aan de kant gezet.
Meneer ging weg met de mededeling dat of hij nu wel of niet aangenomen zou worden hij hoopte dat we er wel van zouden genieten.
Ik vond het een lief gebaar...
Als ik je openingspost lees dan zou ik het dus wel doen, zeker als ze op zoek naar naar iemand met de door jouw omschreven critiria, een taart kan dan net dat beetje extra zijn waardoor men je onthoud.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 23:41

Jeetje wat een feedback al! :)

Inmiddels is het idee van taart, als ik het ga doen, wel veranderd naar petit-fourtjes van de bakker. Kleinigheidje voor later bij de koffie.

Het betreft een baan in de acute gezondheidszorg. Wat dat betreft dus wel serieus. Op dit moment werk ik ook wel in deze sector en weet dus ook hoe het achter de schermen er aan toe gaat en wat voor 'soort' mensen er werken.

De vacature staat al een tijd open en ze zijn opzoek naar meerdere mensen. Ik heb dan ook het idee dat ik die dag de enigste zal zijn. Het zal voor mij dus ook niet een kwestie zijn van herinner mij. Dat doe ik hopelijk gewoon door een goed gesprek :)

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:44

Ik zou het niet doen, te bang om een akward situatie te creëeren. Zou het risico niet nemen, je wilt graag serieus genomen worden tijdens een dergelijk gesprek.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:44

Wat je ook doet, geen toetertje zoals genoemd werd!!

Tenzij je als cliniclown solliciteert.

In alle andere gevallen gaat niemand je serieus nemen.
Laatst bijgewerkt door Boras op 01-01-19 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:46

Ik zeg ook doen! Iets kleins als soesjes ofzo zou hier erg gewaardeerd worden. Een hele taart wordt snel als teveel gezien maar zo iets kleins is wel leuk en idd van bij de bakker i.p.v. ff in de appie een doos celebrations scoren. Dat os een afknapper

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 23:47

Boras schreef:
Wat je ook doet, geen toetertje zoals genoemd werd!!

Tenzij je als cliniclown solliciteert.

In alle andere gevallen gaat niemand je serieus nemen.

Haha nee absoluut niet, dat past dan ook weer totaal niet bij mij. Geen haar op m'n hoofd die daar aan denkt :')

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:53

Als je zelf iets wil maken, maak een cupcake :D Niet te groot en overdadig, maar je kan er wel je creativiteit in kwijt :)

Ik heb ook een keer een sollicitatiegesprek gehad op mijn verjaardag, ik heb er zelf geen aandacht aan geschonken, maar ik werk er nu wel al 5,5 jaar :')

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 00:10

Ik zou het zelf niet doen, mede omdat ik het lef er niet voor zou hebben en ik bang zou zijn dat het slijmerig over zou komen. Het lijkt me ook erg ongemakkelijk. Je moet je zelf wel 'verkopen', maar ik denk niet dat dit de beste optie is, zeker niet in acute zorgverlening, dat lijkt mij best wel serieus. En humor is goed, maar het lijkt me dat er een grens is. Voor degene die je sollicitatie afneemt is het 'maar' gewoon een dag. Stel JIJ neemt de sollicitatie af en jij bent jarig, dat je dan je sollicitant een stukje aanbied zou ik begrijpelijker vinden, omdat je ze dan sneller ontspannen zal zien. (Zal niet op mij werken maar goed haha). En dan beter zou kunnen beoordelen misschien.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 00:51

Als het in jouw beleving past, zou ik het doen. Misschien iets kleiner dan een echte taart.
Maar als je het toch niet aandurft, snap ik dat ook.
Uiteindelijk zal het niet doorslaggevend zijn voor wel of niet aannemen. Hooguit de kers op de taart.
Uiteraard ben ik wel nieuwsgierig hoe dit nu afloopt :+ .

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 01:00

Hmm ik weet niet hoe ik zou reageren als een sollicitant bij mij op gesprek komt en taart of cupcakes meenemen omdat het de verjaardag is van die persoon. Ik zou het zelf gewoon zakelijk houden, en misschien kan je nog ergens een opmerking maken wat IKV eerder al voorbij zou komen, dat je heel graag wilde komen solliciteren op je verjaardag, of zoiets.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 01:01

Ik zou het niet doen, ik vind het raar om mensen te trakteren die je niet kent en komt wat slijmerig over.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 01:04

Naar aanleiding van je opening dacht ik ja. Maar nu ik heb gelezen welke sector het is denk ik toch van niet. Ik vind dat niet klinken als een creatieve, grappige sector. Je verjaardag is voor jou een ding, maar voor een ander een gewone werkdag zoals zovelen.
Als je het wel doet, denk ik dat iets kleins zoals je zelf ook schrijft idd beter is. Het liefst wat je in de tas kunt houden evt.
Iig succes met de sollicitatie en een fijne verjaardag!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 01:52

Floko schreef:
Naar aanleiding van je opening dacht ik ja. Maar nu ik heb gelezen welke sector het is denk ik toch van niet. Ik vind dat niet klinken als een creatieve, grappige sector. Je verjaardag is voor jou een ding, maar voor een ander een gewone werkdag zoals zovelen.
Als je het wel doet, denk ik dat iets kleins zoals je zelf ook schrijft idd beter is. Het liefst wat je in de tas kunt houden evt.
Iig succes met de sollicitatie en een fijne verjaardag!

Oh, maar in de zorg zijn we gek op alles wat eetbaar is hoor :9 En als ik kijk naar mijn sollicitaties in het verleden (als operatie-assistent) dan zijn de gesprekken juist heel relaxed. Dus ik denk dat ze hier de humor wel van in kunnen zien, helemaal met de uitleg dat je jarig bent en dat het later voor bij de koffie is.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 02:12

Voor mij een nee, totaal niet zakelijk tijdens een eerste gesprek :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 02:13

Ik heb nog nooit een sollicitatie gehad waar dat logistiek haalbaar geweest zou zijn.
In sommige gevallen roteerde bijv 3 solicitanten gelijktijdig dus zat je aan een heel exact tijdsspan. De meeste anderen hadden hooguit 2 mensen in de kamer (al dan niet in pak) en dan dan is het al snel een verstorend element want waar praat je over als je niet over de baan praat als je ze niet kent.
Ook in sollicitaties waar mensen later erbij geroepen worden is er geen ruimte voor een fatsoenlijke onderbreking. Om nou je taartje enkel aan de dame van HR te presenteren die je de bedrijfsachtergrond geeft om je daarna door te schuiven is ook niet echt zinvol.
Op mijn laatste werk mocht ook absoluut niet op de werkvloer gegeten worden dus dan dwing je een pauze af.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 02:19

Ligt er dus helemaal aan waar je solliciteerd :D . Geen pak of eetverbod bij mij. Wel een ontspannen sfeer waar veel gelachen werd. Bij het grootste deel van mijn sollicitaties overigens.

Bij één was een taartje niet aan te raden. Maar die sollicitatie was een selectiedag die bestond uit 3 delen en waarvan er van de 150 geselecteerden (van de 1100) uiteindelijk 34 werden aangenomen. Toch l*llig als je dan aankomt met een taartje voor 6 personen :')

wel gaaf om mee te maken en helaas maar 1 jaar gewerkt. Maar binnen dat jaar op plekken geweest in het gebouw waar niemand komt. Heel tof!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 03:25

Wel doen. Stel er zijn nog andere die komen solliciteren dan moet je iets hebben of doen waardoor je opvalt. Wel even kijken hoe je gesprek loopt. Voelt het goed dan doen. Er is dan meteen iets waardoor jij op valt. Dan vergeten ze je niet meer.