Dochter wil graag leren lezen, hoe? Verstandig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 14:35

Bedankt voor alle antwoorden, hier kan ik zeker wat mee!
Ik ga deze vakantie eens naar de bieb en na de vakantie zal ik eens met haar juf gaan praten wat de eventuele extra mogelijkheden zijn.

Ze ziet het dus ook bij haar broer. Die zit in groep 3 en laat mij en haar zien wat hij geleerd heeft. En dat wil zij dus ook. Maar ik had geen idee waar ik moest beginnen, maar met jullie info kan ik aan de slag!

Edit: voorlezen die ik iedere dag en ze kijkt ook mee als ik makkelijke boekjes oefen met haar broer.
Montessori school zal lastig worden. Ik ben alleenstaande moeder en de kinderen gaan naar de bso en volgens mij is er geen school in mijn woonplaats.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:38

smurffie schreef:
Haar stimuleren om kind te zijn En te spelen. Het is goed voor een kind om de normale ontwikkeling te volgen . Dus zeker als je zegt dat ze emotioneel nog niet aan meer toe is, laat het lezen los en ga haar meer leren spelen.
Ergens komt deze drang vandaan.

Hahaha, nou die van mij gingen gewoon zelf aan de slag met een boek.

Op school leren ze letters. En mijn kinderen gingen gewoon zelf met de voorleesboekjes aan de slag.

Op de bank geconcentreerd turend in een boekje en dan:

MAMA, MAMA,... hier staat bos he? B.o.s,...bos.. jaaaaa hier staat bos. *\o/*

Ze doen het echt zelf hoor.

Ik heb ze gewoon tijdens het voorlezen de makkelijke woordjes laten lezen. Superleuk vonden ze dat.

beatje

Re: Dochter wil graag leren lezen, hoe? Verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:07

Mijn zoontje kon ook lezen toen hij naar het 1e ging in NL groep 3,nu werd dat op de kleuterschool wel wat gestimuleerd,maar hij was van kleins af aan gefacineerd door letters met 2 jaar kon hij al verschillende letters herkennen,De P van Parkeren maar ook van papa de M van mc Donald en van Mama zo breide hij al winkelend van alles aan elkaar. Het rare was wel dat hij aan het eind van het lager onderwijs dyslexie bleek te hebben.Maar door zijn leesvaardigheid dat lang heeft kunnen verbergen.Hij kon goed lezen maar met schrijven draaide hij letters om,bizar. Hij is trouwens opgegroeid als normale volwassene die nog graag leest maar er verder niks mee doet.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:12

Mag ze volgend schooljaarwel groep 3 starten?

Haar tegenhouden of niet voorzien in haar behoeften zal er alleen maar voor zorgen dat ze school saai vindt, haar motivatie verliest of gaat onderpresteren. Goed dat je er wat mee wil!

Kan de school je geen tips geven? Simpele boekjes lezen kan echt geen kwaad, maar let wel op met dingen zelf schrijven. Je leert ze snel dingen verkeerd aan en zie ze er daj nog maar uit te krijgen.

Ik ben op de basisschool waar ik werk verantwoordelijk voor de kids met een ontwikkelingsvoorspong, heel interessant. Mocht je een vraag hebben, pb maar! Succes.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:15

smurffie schreef:
Haar stimuleren om kind te zijn En te spelen. Het is goed voor een kind om de normale ontwikkeling te volgen . Dus zeker als je zegt dat ze emotioneel nog niet aan meer toe is, laat het lezen los en ga haar meer leren spelen.

Ze gaat vast niet de hele dag met het kind lezen.
Leren lezen is prima als het kind aangeeft eraan toe te zijn, en nieuwe vaardigheden aanleren op het moment dat kinderen eraan toe zijn is effectiever. Elk kind heeft een andere ‘normale ontwikkeling’.

Ik zou gewoon beginnen met boekjes lezen, in de bieb/boekhandel kijken welke boekjes er zijn om te starten met lezen.
Of miniloco, dat is een leuk spelletje en volgens mij is dat ook met woorden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:17

verootjoo schreef:
smurffie schreef:

Ze gaat vast niet de hele dag met het kind lezen.
Leren lezen is prima als het kind aangeeft eraan toe te zijn, en nieuwe vaardigheden aanleren op het moment dat kinderen eraan toe zijn is effectiever. Elk kind heeft een andere ‘normale ontwikkeling’.

Ik zou gewoon beginnen met boekjes lezen, in de bieb/boekhandel kijken welke boekjes er zijn om te starten met lezen.
Of miniloco, dat is een leuk spelletje en volgens mij is dat ook met woorden.

Miniloco.... Jaaahhh dat vond ik ook super tof.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:23

Storm schreef:
smurffie schreef:

Geloof me, dit heeft ze niet van mij. Ik ben zo lui als dikke stront.

Die drang is volgens mij gewoon 'een gezond kind is nieuwsgierig en wil leren/zich ontwikkelen'.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:27

Iedereen doet de dingen anders. Ik sprak met anderhalf perfect Nederlands en op mijn vierde las ik die dikke Pinkeltje boeken.
Maar ik denk dat het wel helpt dat ik altijd hele dagen naar die voorlees-cd's luisterde, en van die liedjes enz. Ook werd ik heel veel voorgelezen. En dan dus ook wel steeds hetzelfde boek. Ook toen ik nog niet kon lezen, kon ik die al "voorlezen" want ik onthield altijd PRECIES wat er stond. Dit omdat mijn moeder altijd expres een woordje of zinnetje ging veranderen, om te kijken of ik het merkte. Dus ik luisterde heel alert. Daarnaast ging mijn moeder altijd expres stukken overslaan (tenminste, dat probeerde ze) dus ik wist precies wanneer de bladzijde omgeslagen moest worden.
Zulk soort herhalingsoefeningen met een alert luisterend en meekijkend kind zorgt al voor een goede basis denk ik. Uiteindelijk kon ik het boek zelf voorlezen, exact ieder woord, en -belangrijk- op het juiste moment de bladzijde omdraaien. Net alsof ik echt kon lezen. Vanaf dat punt kon ik heel makkelijk écht leren lezen. Vond het superleuk. De afkeer kwam pas door al het "moeten" op school en later de universiteit. Daarom doe ik nu "dom" werk en lees ik alleen dingen die ik zélf interessant vind.
Als je kind graag wil leren lezen, zou ik het aanpakken zoals bovenstaand. Vaker hetzelfde boekje lezen en dan soms eens aanwijzen waar een bepaald woord staat of een letter aanwijzen en zeggen hoe die klinkt. En dan later eens een ander woord aanwijzen die met dezelfde letter begint. Dat soort dingen. Kijken of ze het onthoudt

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:44

Ik had vroeger ook altijd van die grote rode sprookjesboeken met bandjes erbij. Dan leer je ook woorden herkennen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:51

Als het kind wil lezen gewoon eerste woordjes boekjes geven.
Prentjes met een woord naast, later verhaaltjes etc.
Sommige zijn er gewoon vroeg mee.

Ik begon ook heel vroeg met 'lezen'. Gewoon puur uit nieuwsgierigheid en na-aperij. Heb nog kinderfoto's waar vader z'n krant zit te lezen en ik er heel geconcentreerd naast hem zat na te apen met een prentenboekje :+ .

Weet niet meer of ik ook al echt kon lezen (lees: meer dan een woordje) voor ik het op school moest leren maar heb er geen enkele moeite mee gehad.
Achteraf wel m'n interesse in lezen verloren door het verplichte boeken (de ene al oninteressanter dan de andere) lezen op school. Voor m'n 12-14 jaar verslond ik boeken en kon uren in een bibliotheek doorbrengen.
Na die verplichte lectuur is dat sterk afgenomen.

Als jouw kind nu wil lezen zou ik dat gewoon toelaten en aanmoedigen zonder verplichtingen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:11

Ik heb hier een dochter die in januari 5 wordt. Al toen ze naar school ging, kon ze makkelijke korte woordjes lezen. Op dit moment leest ze alles zo ongeveer. Bij wijze van spreken kan ik haar een roman geven en ze kan het vlot lezen. Voorleesboeken leest ze zelf aan haar broertje voor. Ze schrijft veel voor ons en opa en oma. Ze heeft zowel het lezen als er rekenen vrijwel zelf aangeleerd. Op dit moment komt de interesse in rekenen. Sociaal emotioneel heeft zij het echter ook heel moeilijk. Ze vind het vreselijk spannend in de klas en durft bijna niet te praten. Cognitief gezien is ze er na dit schooljaar echt aan toe om naar groep 3 te gaan. Sociaal gezien valt dat te bezien.
Thuis is ze een ontzettend ander kind dan op school. Vrolijk, mondig en kletst de hele dag door.
Wij laten haar zelf kiezen wat ze wil. De ene dag zit ze de hele dag met haar neus in de boeken, de volgende dag wil ze buiten naar de speeltuin.
Ieder kind ontwikkeld anders en op zijn eigen tempo. En op die manier waar de interesses liggen.
Ik ben er dus erg voor om het kind te geven waar het om vraagt en daarnaast te bieden wat het nodig heeft. Bij onze dochter wordt er op school aan haar cognitieve vermogen weinig aandacht besteed, hooguit om haar sociaal gezien te kunnen stimuleren. Er wordt gewerkt aan een veilig gevoel creëeren zodat ze langzaamaan steeds wat losser komt.
Dat kan ik thuis niet doen, omdat ze zo anders is. Wel stimuleer en juig ik toe als zij met kindjes af wil spreken. Ik denk namelijk dat dat bijdraagt in de sociale ontwikkeling.
Ik weet niet op welk gebied jouw dochter sociaal gezien nog niet aan groep 3 toe is natuurlijk dus die situatie kan heel anders zijn.
Maar in principe zou ik dus wel bieden waar ze om vraagt. Begin met simpele leesstart boekjes uit de bibliotheek en als ze zelf aan geeft meer te willen ga je een stapje verder. Je hoeft het niet te stimuleren, de interesse is er namelijk al. Geef simpelweg wat ze vraagt.
Waar mogelijk kun je haar helpen sociaal te groeien en dat te stimuleren, dat is nooit verkeerd. Maar een kind dwingen iets te doen wat ze niet willen werkt toch niet, en niet ieder kind is een buiten kind, en niet iedereen zit te wachten op de grootste vrienden groep....
Laatst bijgewerkt door JustMe8484 op 23-12-18 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:14

Wat leuk zo'n leergierig kindje! Ons jongste was ook zo. Kende op zn 3e alle letters, had hij zich zelf aangeleerd....hij wilde ook in groep 1 leren lezen. Ik heb hem toen de serie veilig leren lezen via mp gekocht en toen later met hem hele eenvoudige boekjes gaan lezen, op zn eigen initiatief. Hij vind het helemaal geweldig haha... klas overslaan zou ik niet snel doen, eerder extra werk in groep 2. Onze jongste is heel leergierig dat zie je ook in zn spel terug. Hij maakt hele constructies van lego en daar sprongen ze op school ook op in. Maar hij moest wel ontzettend wennen in groep 3, omdat het echt heel anders is en het leren dan een moeten is....

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:19

Squla.nl is leuk en leerzaam. Op deze site of op de app hebben ze speciale leerspelletjes voor kinderen vanaf de peuterleeftijd tot de middelbare school. Leuk dat je kindje zo leergierig is!

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:29

Op Yurls heb je ook werkboekjes in thema waarin rekenen en taal (lezen en schrijven) kunnen worden geoefend op een leuke en speelse manier.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:33

mijn nichtje is net 5 geworden en die was ook al bezig met woordjes lezen voordat ze op school begonnen met letters. Daar zijn ze nu wel mee bezig, maar kan helemaal geen kwaad om ze af en toe eens een leuk speels boekje te geven om te leren lezen. Mijn nichtje is er niet de hele dag mee bezig, maar ze pakt zelf zo nu en dan eens een boekje en wilt heel graag leren lezen. En ze kan nu al veel 3letter woordjes. Maar zit absoluut geen drang achter en lekker spelen kan ze ook hoor ;) het liefst een hele dag door haha.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:47

Dorine92 schreef:
Ook toen ik nog niet kon lezen, kon ik die al "voorlezen" want ik onthield altijd PRECIES wat er stond. Dit omdat mijn moeder altijd expres een woordje of zinnetje ging veranderen, om te kijken of ik het merkte. Dus ik luisterde heel alert. Daarnaast ging mijn moeder altijd expres stukken overslaan (tenminste, dat probeerde ze) dus ik wist precies wanneer de bladzijde omgeslagen moest worden.

Haha, ik schijn ook zo precies te zijn geweest. En mijn moeder 'las voor' tijdens het autorijden als ik met nijntje-boeken op de achterbank zat. En dat ging altijd mis bij Nijntje in de speeltuin, want daar hangt Nijntje ondersteboven, en draaide ik het boekje om. (Nog steeds als ik dat plaat zie heb ik altijd de neiging om het om te draaien.)
Dan kwam ik dus op de pagina ervoor uit, en als mijn moeder dan doorging met de volgende bladzijde was het 'NEE! Niet goed!"

Zelf las ik ook erg vroeg. En een neefje zei op z'n tweede bij de L van een lesauto al 'dat is mijn letter!' (en dat klopte.)

AnnemiekeJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:14

Is de app "Squla" misschien een idee? Het is een veilige app die aansluit bij de methode van school. Spelenderwijs leren de kinderen hier lezen, rekenen en andere leuke onderwerpen. Je kunt zelf het niveau aanpassen. De app kost wel geld.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:50

Mijn dochter heeft zichzelf leren lezen door een spel mini Loco? Met die blokjes, boekjes en daar komt als je het omdraait het juiste figuur tevoorschijn. Wij zaten aan tafel waar een pak melk stond en ineens zei ze: Mm.EE. LL. Kk. Ze kende de letters maar niet het hele woord, stonden als ouders wel gek te kijken haha..Toen boekjes gehaald en voor we het wisten kon ze lezen.https://www.bol.com/nl/p/loco-mini-ik-l ... lsrc=aw.ds

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:04

zelf heb ik me voor genomen dat we dat niet doen, ik heb meerdere kinderen gekend die dat wel deden.
meerdere kwamen toch in de problemen in een latere stadium, eentje deed het super die was met 16 al klaar met het gymnasium...die was hoog begaafd.
dus tja wat is wijsheid....maar laat haar echt wel kind zijn tot zij klaar is om verder te gaan.
wat ik wel met kind doe is het schrijven van letters op papier en met scheerschuim op tafels ,zie pinterest en ook van die stippel lijntjes en letters om na te tekenen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:20

Leuk hoor, zo'n leesgierig kind. Onze oudste las ook al erg snel zelf, wij hebben altijd voorgelezen, elke avond een poosje voor het slapen gaan. Met de Nijntje boekjes leerde ze snel de letters en woordjes herkennen, en daarna hebben we de AVI boekjes gehaald. Toen ze eenmaal doorhad hoe het zat kwam de hele reutemeteut aan Pinkeltjes, Puks en dergelijke.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:25

smurffie schreef:

Wat is een normale ontwikkeling? In mijn optiek, zowel moeder als juf (van origine), is normaal dát wat het kind aangeeft te willen leren.

Storm, ik kan je aan diverse materialen helpen als je wilt? Ik wil en kan je ook uitleggen hoe te gebruiken. Pb maar!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:30

Als een kind wil lezen, kun je het beter begeleiden IPV dat ze het zelf gaan aanleren.
Ik vind het een dooddoener dat kinderen moeten spelen en daarom niet mogen leren.
Elk kind is anders, pas je aan aan het kind IPV het kind aan je overtuiging.

Zorgen dat je de leesklanken gebruikt en niet de alfabet letters-klanken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:54

Dochter van een collega was ook zeer leergierig en op de kleuterklas sociaal niet al te handig.
Ze verveelde zich als ze een spelletje voor de tweede keer moest doen.
Meisje zit nu in groep 3 en krijgt hier deels leeswerk voor groep 4 en nu die leergierigheid gebruikt wordt, gaat het sociaal ook meteen stukken beter. Omdat ze zich niet meer verveeld tussen het spelen door, maar uitgedaagd wordt, kan ze van het gewone spelen veel meer genieten.

Kwa tips heb je denk ik al genoeg ontvangen, maar ik wilde deze ervaring even met je delen.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:01

Is het geen idee dat je de leerkracht van een groep hoger om oefeningen vraagt die je mee naar huis kan nemen? Zij weet hoe ze het moet aanpakken in de klas, wellicht kan ze je met tips vooruit helpen?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 19:55

Weer bedankt voor al jullie tips en ervaringen!

Ik kreeg ook al een tip dat ze weet hoe ze moet spellen en op welke plaats de letters moeten staan. Dus K a t (en dan mee klappen) en weten waar de r in peer staat. Maar goed, dat kan ze dus al. Zelfs de juffen vertelden me dat ze versteld van haar staan. Ook rijmt ze de hele dag door.

Angelique, ik pb je! Thnx!