Aanvechten van ontslag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:25

Als je in tussentijd nog gewerkt hebt, telt het ontslag vanuit je eerdere werk niet meer mee.
De werkloosheidsuitkering gaat terug op de laatste job. Niet op die je daarvoor gedaan hebt.
Heb je op je laatste job dan zelf je ontslag gegeven ?

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:42

poetser schreef:
Werken kan ik nu niet doen. Deze opleiding is speciaal voor mensen die werkzoekend zijn. Werken betekend in dit geval het verlies van recht op de opleiding.

In de tussentijd heb ik nog gewerkt, maar daar wil ik niet te veel van online zetten. Dat is tevens ook de reden dat ik daar niet meer werk.

Briefje inscannen en mailen heb ik ook gedaan. Kreeg dan telefoon dat ze het origineel moesten hebben en die heb ik een paar keer aangetekend verstuurd. Vanaf dat ik zelf weer wat mobiel was ben ik ze langs gaan brengen en die eerste heb ik dus op het bureau zien liggen nadat ik de aangetekende verwittiging kreeg dat ik dat briefje binnen de 24 uur moest binnenbrengen. Mijn bazin was op dat moment niet aanwezig, dus heb haar niet kunnen vragen waarom ze het niet doorgestuurd had. Dag later zei ze over de telefoon dat het in orde was. Het was doorgestuurd en er kwam geen gevolg.
De 2 briefjes daarna heb ik bewijs van afgifte gevraagd.
Eind juli volgde mijn ontslagbrief als dringende reden de ongewettigde afwezigheid. Volgens een ex collega is er al eerder iemand op dezelfde manier ontslagen.

1. Het werk dat je in tussentijd deed, was dat officieel? Indien ja: waarom doet je vakbond dan uberhaubt moeilijk om een ontslag bij een vorige werkgever? Je laatste arbeidsperiode moet in rekening genomen worden, wat daarvoor gebeurd is is in principe niet van tel.

2. Als het werk in tussentijd niet officieel was, neem ik aan dat je ondertussen ruim meer dan 13 weken werkloos bent geweest en géén werkloosheiduitkering aangevraagd hebt? Bij een ontslag om dringende reden heb je inderdaad geen recht op een uitkering, dat recht opent zich pas na een "sanctie" periode. In arrondisement leuven was dat over het algemeen een sanctie van 13 weken. Als je die periode zelf geen uitkering aangevraagd heb, heb je jezelf zogezegd al de nodige sanctie opgelegd en open je wel gewoon recht op een uitkering.

3. Ik begrijp de vakbond wel als ze zeggen 'aanvechten'. Zonder twijfel, je ontslag was volledig onwettig. Heb je alle datums goed? Datums van ziekte, wanneer ben je bij dokter geweest? Wanneer heb je een briefje voor hoe lang opgestuurd? Wanneer is de aangetekende waarschuwing gekomen? hoeveel periode is er daarna nog geweest? Hoeveel briefjes heb je daarna nog opgestuurd? Kan je op je telefoon nog aantonen dat je telefonisch contact hebt gehad met je werkgever?

Ontslag om dringende reden is héél moeilijk om als werkgever goed te doen en hard te maken. Er zijn heel veel wettelijke voorwaarden. Maargoed, zolang hun ontslagen werknemer er niet moeilijk over doet, hebben ze een 'win' natuurlijk.

Een voorbeeldje uit rechtspraak (van website van Securex)
"Het ontslag dat gegeven wordt omwille van het feit dat de werknemer zijn afwezigheid wegens ziekte niet met een medisch attest verantwoord heeft, wat tot desorganisatie van het werk leidde. De rechtbank is van oordeel dat de werkgever de nodige maatregelen had kunnen nemen om de desorganisatie te verhelpen, aangezien hij, hoewel het medisch getuigschrift ontbrak, wel behoorlijk (telefonisch) geïnformeerd was over de afwezigheid. De sanctie voor het niet afleveren van een medisch getuigschrift is immers het inhouden van het gewaarborgd loon, wat door de werkgever gedaan werd, zodat een ontslag een overdreven maatregel is. Bovendien werd het ontslag gegeven vlak voor de werknemer een loonregularisatie zou krijgen. Omwille van deze omstandigheden kent de rechtbank een schadevergoeding van 17 weken toe wegens kennelijk onredelijk ontslag (Arbeidsrechtbank Brussel, 11 oktober 2017)."

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 18:45

Ik zal in het dikgedrukt antwoorden

Florenc schreef:
poetser schreef:
Werken kan ik nu niet doen. Deze opleiding is speciaal voor mensen die werkzoekend zijn. Werken betekend in dit geval het verlies van recht op de opleiding.

In de tussentijd heb ik nog gewerkt, maar daar wil ik niet te veel van online zetten. Dat is tevens ook de reden dat ik daar niet meer werk.

Briefje inscannen en mailen heb ik ook gedaan. Kreeg dan telefoon dat ze het origineel moesten hebben en die heb ik een paar keer aangetekend verstuurd. Vanaf dat ik zelf weer wat mobiel was ben ik ze langs gaan brengen en die eerste heb ik dus op het bureau zien liggen nadat ik de aangetekende verwittiging kreeg dat ik dat briefje binnen de 24 uur moest binnenbrengen. Mijn bazin was op dat moment niet aanwezig, dus heb haar niet kunnen vragen waarom ze het niet doorgestuurd had. Dag later zei ze over de telefoon dat het in orde was. Het was doorgestuurd en er kwam geen gevolg.
De 2 briefjes daarna heb ik bewijs van afgifte gevraagd.
Eind juli volgde mijn ontslagbrief als dringende reden de ongewettigde afwezigheid. Volgens een ex collega is er al eerder iemand op dezelfde manier ontslagen.

1. Het werk dat je in tussentijd deed, was dat officieel? Indien ja: waarom doet je vakbond dan uberhaubt moeilijk om een ontslag bij een vorige werkgever? Je laatste arbeidsperiode moet in rekening genomen worden, wat daarvoor gebeurd is is in principe niet van tel.
Nee helaas niet. Vanaf dat ik doorhad dat mijn beloofde contract niet zou komen ben ik ook gestopt. Het enige dat die job mij heeft opgeleverd is dat ik met zekerheid kan zeggen dat ik fysiek weer in orde ben.

2. Als het werk in tussentijd niet officieel was, neem ik aan dat je ondertussen ruim meer dan 13 weken werkloos bent geweest en géén werkloosheiduitkering aangevraagd hebt? Bij een ontslag om dringende reden heb je inderdaad geen recht op een uitkering, dat recht opent zich pas na een "sanctie" periode. In arrondisement leuven was dat over het algemeen een sanctie van 13 weken. Als je die periode zelf geen uitkering aangevraagd heb, heb je jezelf zogezegd al de nodige sanctie opgelegd en open je wel gewoon recht op een uitkering.
Ik heb inderdaad geen uitkering aangevraagd in de tussentijd.

3. Ik begrijp de vakbond wel als ze zeggen 'aanvechten'. Zonder twijfel, je ontslag was volledig onwettig. Heb je alle datums goed? Datums van ziekte, wanneer ben je bij dokter geweest? Wanneer heb je een briefje voor hoe lang opgestuurd? Wanneer is de aangetekende waarschuwing gekomen? hoeveel periode is er daarna nog geweest? Hoeveel briefjes heb je daarna nog opgestuurd? Kan je op je telefoon nog aantonen dat je telefonisch contact hebt gehad met je werkgever?
De precieze datums kan ik nog opvragen bij de dokter. Het briefje dat voor problemen heeft gezorgd was voor 1 week, alle briefjes trouwens omdat de oorzaak pas half augustus aan het licht is gekomen. Dat briefje dateerde van begin juli, heb ik dezelfde nog langsgebracht omdat ik het belangrijk vond om mij toch even te laten zien. De aangetekende verwittiging kwam binnen bij mijn laatste gynaecoloog bezoek en diezelfde dag ben ik langs geweest. Het werk was vlakbij het ziekenhuis,dus dat was makkelijk. Daar heb ik het briefje zien liggen. Half augustus volgde mijn C4 met als ontslagdatum 20 juli wegens dringende redenen.

Ontslag om dringende reden is héél moeilijk om als werkgever goed te doen en hard te maken. Er zijn heel veel wettelijke voorwaarden. Maargoed, zolang hun ontslagen werknemer er niet moeilijk over doet, hebben ze een 'win' natuurlijk.

Een voorbeeldje uit rechtspraak (van website van Securex)
"Het ontslag dat gegeven wordt omwille van het feit dat de werknemer zijn afwezigheid wegens ziekte niet met een medisch attest verantwoord heeft, wat tot desorganisatie van het werk leidde. De rechtbank is van oordeel dat de werkgever de nodige maatregelen had kunnen nemen om de desorganisatie te verhelpen, aangezien hij, hoewel het medisch getuigschrift ontbrak, wel behoorlijk (telefonisch) geïnformeerd was over de afwezigheid. De sanctie voor het niet afleveren van een medisch getuigschrift is immers het inhouden van het gewaarborgd loon, wat door de werkgever gedaan werd, zodat een ontslag een overdreven maatregel is. Bovendien werd het ontslag gegeven vlak voor de werknemer een loonregularisatie zou krijgen. Omwille van deze omstandigheden kent de rechtbank een schadevergoeding van 17 weken toe wegens kennelijk onredelijk ontslag (Arbeidsrechtbank Brussel, 11 oktober 2017)."

Hier is het probleem dus dat het briefje WEL op tijd was van mijn kant, maar mijn bazin heeft het opzij gelegd met alle gevolgen vandien.

Ik heb vanmiddag nog contact gehad met de hoofdzetel en zij beweren dat ene briefje niet gehad te hebben. Over die dringende redenen wilde ze verder niks kwijt.

Die opleiding word geregeld via de VDAB en is speciaal voor werkzoekende die zich willen laten omscholen. Als ik nu ga werken verlies ik dus mijn recht op de opleiding.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:09

Ik begrijp ook niet dat je geen studie zou mogen beginnen als je geen uitkering hebt ? :?
De opleidingen van de vdab zijn voor ingeschreven werkzoekenden gewoon gratis.
Zij betalen inschrijvingsgeld en leermateriaal en dit hoef je niet terug te betalen.

En zorgkundige is een knelpuntberoep. Dus zelfs als je ondertussen gaat werken, is de opleiding nog steeds gratis.
Je recht op de opleiding verliezen, kan gewoon niet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:13

Waarschijnlijk bedoeld ze meer als ze geen werkloosheidsuitkering heeft, ze de opleiding niet kan volgen omdat ze een inkomen nodig heeft.
En als ze gaat werken, kan ze de opleiding niet volgen aangezien dat ook overdag is.

Kmbrly

Re: Aanvechten van ontslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:12

En die mails heb je die bijgehouden ?
En dat van die aangetekende brieven ?
Want dan sta je wel redelijk sterk tenzij ze aangeven in het contract dat het naar het hoofdkantoor moet gestuurd worden.

Ik werk voor een groot bedrijf in be en daar is gewoon alles per mail.
Stond wel laatst onwettig om dat ik niet gebeld had om te verlengen blijkbaar.
Alle documenten waren wel optijd door gemaild dus hebben ze dat aangepast.

Maar als je bepaalde tijd ingeschreven hebt gewerkt, dan telt deze toch voor de dop.

Ik denk dat het syndicaat het wilt proberen. Maar heb ook met een vriend meegemaakt, dat hij zelf ontslag nam en door bepaalde reden wel dop kreeg.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:22

Je werkgever zal gelijk hebben.
Als ik het goed lees gaat om een contract met bepaalde duur.

Je kan als werkgever iemand ontslaan wegens dringende reden, die je inroept bij ernstige inbreuken. Maar er hangen heel wat voorwaarden aan vast. Als hij het kan doen, heeft hij vaak al de goedkeuring van het sociaal bureau en contact gehad met een syndicaat.
Een werkgever zal dit niet zomaar kunnen inroepen.. Ofwel heb je al eerder inbreuken gedaan ofwel heb je controle van hun adviserende geneesheer gemist of..... noem maar op.
Op basis van 1 ziektebriefje die al of niet is ingediend kunnen ze het niet doen.
Het is een feit dat je een contract tekent dat het origineel ziektebriefje binnen de 2 werkdagen moet binnengebracht worden. Als je deze meerder keren mist dan volgt er ontslag. Via mail etc telt niet..

In België is het niet mogelijk om iemand te ontslaan zonder voorafgaande , gemotiveerd aangetekend schrijven. Deze heb je dus ontvangen. Gezien het om contract bepaald duur gaat is het zelf niet nodig om tot 3 aangetekende zendingen te doen (2x verwittiging bij 3x is ontslag)

Als werkgever hebben we zelf al 12 arbeiders ontslagen met dringende reden... Ik ken er mijn weg helaas in.

Bij ontslag dringende reden word dit via het gerecht bekeken. Deze beslissen of het al of niet gegrond is. Bij twijfel word je als arbeider zelf opgeroepen inclusief uw werkgever.
Ga jijzelf niet in protest word het dossier gewoon in een lade gegooid.

Als het een magere troost mag zijn, een syndicaat hier in België, die gaan vaak proberen maar ze hebben geen enkel bevoegdheid, deze zijn eerder bemiddelaars. Vele werkgevers lachen in hun vuist als er een briefje toekomt, gooien het bij een advocaat, inclusief bewijzen... Nogal vaak gaat de vakbond met hangend pootje terug naar de werkgever om te sussen en zeggen : zoek je maar vlug ander werk.
Besef heel goed dat je baas genoeg bewijzen zal hebben, het sociaal bureau de toestemming heeft gegeven en ze veelal zelf contact hebben opgenomen met een syndicaat en dat het om een contract bepaalde duur gaat.

Ben je ontslagen wegens dringende reden heb je geen rechten op uitkeringen van werkloosheid.