Verplichte kickbokstraining

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:04

c_alsemgeest schreef:
Daarbij krijg je je uren gewoon weer terug, dus verlies je er niets op, behalve dat je een aantal keer oppas oid moet regelen.

De werkgever van TS vindt blijkbaar nog niet dat men die uren gewoon terugkrijgt (laat staan de extra reistijd), maar daarnaast is het toch gewoon een kwestie van kiezen?
Je hoeft als werknemer die dingen niet allemaal maar te ondergaan - een van de dingen die je kunt doen is kijken naar ander werk. Een paar jaar terug misschien niet haalbaar, maar nu wellicht wel. En als je bijvoorbeeld bewust kiest om parttime te werken om ook tijd met je eigen kinderen door te kunnen brengen, en je moet toch steeds aan het werk waardoor je alsnog oppas in moet schakelen en die tijd met de kinderen dus niet hebt - dan is het toch heel logisch dat mensen open staan voor andere posities waarbij dat niet nodig is of waarbij dat meer in onderling overleg wordt afgestemd?

Ik zeg niet dat mensen wegmoeten - ieder eigen keuze. Het is ook helemaal niet zo dat ik tegen trainingen en cursussen ben. Maar verplichtingen op onhandige tijden en zeker als de inhoud van die verplichtingen niet zo nuttig zijn of waarvan het nut niet duidelijk is, kunnen beslist demotiverend werken. En soms zijn werkgevers daar erg verbaasd over. (Zo liepen er bij een GGZ-instelling heel veel psychiaters weg, en toch viel het kwartje niet echt snel dat dat mede kwam dooor hoe die instelling met de psychiaters omging.)

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 15:17

Wij hebben nu nog geen cao. Zijn nog een relatief nieuw bedrijf wat nu gaat uitbreiden. Vanaf januari vallen wij onder de cao welzijn en zorg.

Ik ben absoluut voor trainingen maar het gaat mij er om dat ik er geen uren voor mag schrijven.
Misschien handig te vertellen dat ik momenteel s nachts alleen werk. Ik moet mijn ritme dus ook nog onderbreken. Meestal slaap ik namelijk nog van 18 tot 21.

Nogmaals ik vind het logisch dat er cursussen ed gehouden worden en dat je daar dan wel of niet verplicht heen moet. Het gaat er mij om dat ik er geen uren voor kan schrijven. En oppas, ja die heb ik voor de dagen dat ik slaap. Ik kan geen vrije dagen wisselen omdat wij maar met een klein team zijn voor de nachten

Janneke2

Re: Verplichte kickbokstraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:36

...ik weet niet uit mijn hoofd of de cao zorg 'algemeen bindend is verklaard', zo ja dan valt het bedrijf er nu al onder.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:39

Als je vanaf januari onder die CAO gaat vallen is dat nu ook al zo.
Verplichte cursussen/vergaderingen zijn verplicht, maar de uren worden betaald in geld cq tijd.
Met nachtdiensten zijn weer andere regels, dan mag het pas zoveel uur na zoveel nachtdiensten. Maar dat weet ik niet precies, werk geen nachten. Zou je even na moeten lezen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:47

Wescha schreef:
Wij hebben nu nog geen cao. Zijn nog een relatief nieuw bedrijf wat nu gaat uitbreiden. Vanaf januari vallen wij onder de cao welzijn en zorg.

Ik ben absoluut voor trainingen maar het gaat mij er om dat ik er geen uren voor mag schrijven.
Misschien handig te vertellen dat ik momenteel s nachts alleen werk. Ik moet mijn ritme dus ook nog onderbreken. Meestal slaap ik namelijk nog van 18 tot 21.

Nogmaals ik vind het logisch dat er cursussen ed gehouden worden en dat je daar dan wel of niet verplicht heen moet. Het gaat er mij om dat ik er geen uren voor kan schrijven. En oppas, ja die heb ik voor de dagen dat ik slaap. Ik kan geen vrije dagen wisselen omdat wij maar met een klein team zijn voor de nachten

Als je nachten draait en er geen uren voor mag schrijven is het inderdaad een ander verhaal. Dat had ik niet goed begrepen/gelezen.
Maar de CAO die jij noemt (waarschijnlijk welzijn & zorg of ook welzijn en maatschappelijke dienstverlening) zijn wel algemeen bindend verklaard trouwens. Dus dan val je er wel onder.
Je kan altijd als het echt niet lukt en je er niet uit komt met je management samen bij P&O (hoop dat het bedrijf die dan al wel heeft ;) ) het probleem voorleggen.
De grote van het bedrijf maakt namelijk niet uit, de werknemers moeten gewoon ondersteund worden op dit vlak.
Zeker als je met een dergelijke doelgroep, onregelmatig werkt.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:28

Byzonder.
Verplichte cursusen moeten de uren betaald worden.
Bij vrijwillige cursusen niet.
Succes. En of je iets aan kickboxen hebt? Je mag het niet eens gebruiken.
Met paarden fatsoenlijk omgaan heb je meer aan. Maar das mijn mening.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 18:19

Geen cao dus kan je ook niet verplicht worden om onbetaald te werken ( want dat is het)
Hoe staat dit genoemd in het CAO van zorg en welzijn?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 06:59

Shadow0 schreef:
c_alsemgeest schreef:
Daarbij krijg je je uren gewoon weer terug, dus verlies je er niets op, behalve dat je een aantal keer oppas oid moet regelen.

De werkgever van TS vindt blijkbaar nog niet dat men die uren gewoon terugkrijgt (laat staan de extra reistijd), maar daarnaast is het toch gewoon een kwestie van kiezen?
Je hoeft als werknemer die dingen niet allemaal maar te ondergaan - een van de dingen die je kunt doen is kijken naar ander werk. Een paar jaar terug misschien niet haalbaar, maar nu wellicht wel. En als je bijvoorbeeld bewust kiest om parttime te werken om ook tijd met je eigen kinderen door te kunnen brengen, en je moet toch steeds aan het werk waardoor je alsnog oppas in moet schakelen en die tijd met de kinderen dus niet hebt - dan is het toch heel logisch dat mensen open staan voor andere posities waarbij dat niet nodig is of waarbij dat meer in onderling overleg wordt afgestemd?

Ik zeg niet dat mensen wegmoeten - ieder eigen keuze. Het is ook helemaal niet zo dat ik tegen trainingen en cursussen ben. Maar verplichtingen op onhandige tijden en zeker als de inhoud van die verplichtingen niet zo nuttig zijn of waarvan het nut niet duidelijk is, kunnen beslist demotiverend werken. En soms zijn werkgevers daar erg verbaasd over. (Zo liepen er bij een GGZ-instelling heel veel psychiaters weg, en toch viel het kwartje niet echt snel dat dat mede kwam dooor hoe die instelling met de psychiaters omging.)

Mee eens. Je kinderen groeien maar 1x op. En als je werkgever daar structureel geen rekening mee houdt, of mensen hun vrije tijd afpakt door ze naar een cursus straatvechten te sturen, wat je niet eens mag gebruiken, en waar je geen uren voor betaald krijgt, ja, dan krijg je dat werknemers uiteindelijk vertrekken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 08:42

Ja maar als je gewoon 'werkt' mis je toch ook prachtige opgroei momenten van je koters of en wordt er vrije tijd afgepakt?
Dan zou ik helemaal maar niet meer gaan werken, zodat je àlle magische momentjes mee krijgt ;)
Het is niet structureel, het is een cursus van bepaalde tijd met een aantal trainingen.
Maargoed even serieus... na de aanvullende tekst van de TS is het duidelijk dat ze er geen tijd voor terug krijgt... wat dus niet mag en valt ze ws toch onder de COA zorg en welzijn omdat deze algemeen bindend verklaard zijn. Dus in principe staat zij in haar recht om te weigeren. Worden de uren gecompenseerd, mag de werkgever het verplichten mits er goede gronden zijn om te verplichten.

Het meest grappige vind ik vooral dat mensen denken dat je zoiets krijgt als kickboks training om je cliënten in elkaar te timmeren :')
Zulke 'out of the box" trainingen krijg je meestal voor teambuilding, vertrouwen en het leren van zelfbeheersing. Dat leer je namelijk ook bij kickboksen. Niet hoe je een cliëntje zo snel mogelijik k.o. krijgt :+

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:21

En gelukkig mag het ook niet c_alsemgeest :')
Snap niet waarom er voor kickbokstraining is gekozen (al is het wel leuk).
Had eerder voor een soort weerbaarheidscursus gekozen als baas zijnde..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:11

ja zou ook mijn idee zijn...

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:40

Wauw (hier een fanatieke kickbokster en trainer ondertussen) ik wilde dat wij dit kregen op ons werk haha nee grapje.

Ik werk met jongvolwassenen met een licht verstandelijke beperking. Kickboksen staat bij ons op het werk als not done...(Kickboksen is gericht op uitschakelen, is hard en wekt mogelijk nog meer agressie op bij de client). Dit mag echt niet naar onze clienten, wel krijgen we de basis vanuit aikido uitgelegd. Dat gaat meer om greeptechnieken en hoe je uit bepaalde grepen (bv verwurging) moet ontsnappen.
Ook leren we afweertechnieken. Overigens krijgen wij dit maar 1x in de 2 jaar op aanvraag...

Weet je zeker dat het echt kickboksles is? Kan me dat echt bijna niet voorstellen. Vind het ook niet pedagogisch verantwoord om dat in te zetten. Kinderen/clienten hebben vaak al zoveel meegemaakt (grote kans ook op het gebied mishandeling) dat dit soort dingen meer schade aanricht. En als kinderen/clienten dit zien vanuit de begeleiders, gaan ze het als normaal zien en zelf ook vaker slaan/schoppen.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 00:17

diesel83 schreef:
Wauw (hier een fanatieke kickbokster en trainer ondertussen) ik wilde dat wij dit kregen op ons werk haha nee grapje.

Ik werk met jongvolwassenen met een licht verstandelijke beperking. Kickboksen staat bij ons op het werk als not done...(Kickboksen is gericht op uitschakelen, is hard en wekt mogelijk nog meer agressie op bij de client). Dit mag echt niet naar onze clienten, wel krijgen we de basis vanuit aikido uitgelegd. Dat gaat meer om greeptechnieken en hoe je uit bepaalde grepen (bv verwurging) moet ontsnappen.
Ook leren we afweertechnieken. Overigens krijgen wij dit maar 1x in de 2 jaar op aanvraag...

Weet je zeker dat het echt kickboksles is? Kan me dat echt bijna niet voorstellen. Vind het ook niet pedagogisch verantwoord om dat in te zetten. Kinderen/clienten hebben vaak al zoveel meegemaakt (grote kans ook op het gebied mishandeling) dat dit soort dingen meer schade aanricht. En als kinderen/clienten dit zien vanuit de begeleiders, gaan ze het als normaal zien en zelf ook vaker slaan/schoppen.

ik werk met dezelfde doelgroep als jij, en wij mogen ook niet "kickboksen".

De cursus die wij hiervoor volgen vanuit de instelling heet "Dreigend en destructief gedrag (DDG training)", waarbij de nadruk op preventie ligt, maar inderdaad ook fixatietechnieken worden aangeleerd en jaarlijks herhalingen. Er zijn ook allerlei bepalingen opgenomen in de wet BOPZ (binnenkort wet zorg en dwang") waarin staat hoe en wat je mag fixeren/separeren (bijv niet overstrekken) en uiteraard moeten gedragswetenschappers dit goedkeuren per client. Het lijkt me niet dat een gedragswetenschapper goedkeurt dat je een client een "knal" verkoopt omdat hij stout is :')

Hele bijzondere keuze van de werkgever.. En dan nog niet eens gehad over het onbetaalde aspect.. niet mee akkoord gaan!