Webshop beginnen, waar is vraag naar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:30

Nirvana_ schreef:
pjer schreef:
waar de meeste mensen niet bij stil staan is dat een webshop voor "erbij" niet zo gemakkelijk is. Ja je hebt de techniek en die zal jou dan wel goed afgaan, maar je hebt heel veel ruimte nodig om je voorraad op te slaan (ook bij een kleine shop kost dit je gemakkelijk een hele kamer). En dan de hoeveelheid tijd die het je kost moet je ook niet onderschatten. Je moet klanten beantwoorden, pakjes maken, voorraad bestellen, en pakjes wegbrengen naar de post.
En als je op vakantie gaat, wat doe je dan? Shop dicht? of iemand lief aankijken om dagelijks al jouw werkzaamheden over te komen nemen?

Toch een paar dingen om even over na te denken.

Precies, dit.
Ik doe het naast de paarden en fulltime baan, en ondanks dat wat ik verkoop mijn tweede passie is - is het niet makkelijk en ik zou zoveel groter kunnen groeien als ik meer tijd had :+

TS, het maakt het makkelijker als je iets hebt waar je zelf dicht bij staat. Daarentegen heb ik ook iemand eens horen vertellen dat hij echt marktonderzoek heeft gedaan naar 'wat mist'. Wat zijn trends, waar kan ik op inspringen. Hij is toen een webshop gestart in houten kinderspeelgoed (ook totaal niet wat hij had verwacht) en dat loopt super.

Je hoeft niet per sé eigen voorraad te hebben - tegenwoordig werken veel shops met dropshipping. Daarnaast kan je zelfs verkopen direct via Facebook en Instagram tegenwoordig, je hoeft niet eens meer een eigen website te hebben :+

En hoeveel denk je dan te kunnen verdienen?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:37

chevax schreef:
Bestaande merken zitten niet te wachten op iemand een webshop begint voor erbij. Een webshop runnen vraagt heel veel tijd en investeringen. Stel je voor, je wilt sieraden gaan verkopen? Hoe zie je de inkoop voor je? Je kunt pas gunstig verkopen als je goed kunt inkopen. En dat gaat vanuit bijv. China niet met een doosje, maar met een container tegelijk. Zie eerst maar eens dat je bedenkt wat je wilt, dat bekijkt of er markt voor is, hoeveel concurrenten er al zijn en waar je leveranciers zitten.

Op welk niveau denk je: wil je een webshop puur voor er bij om zelfgemaakte dingen te verkopen of zie je het als een inkomen? In dat laatste geval is het echt wel heel erg hard werken. Mensen denken vaak "ik ben handig met internet" en dan komt het wel goed. Het scheelt inderdaad als je zelf wat handig bent, maar dan nog is het bouwen van een site met bijv goede betaalmogelijkheden moeilijk en heb je met allerlei (Europese) wetgeving te maken. Nog maar niet te denken aan aansprakelijkheden enzovoort.

En dan de verzending. Als je blijft op het niveau van een keer per week een zelfgemaakte armband verkopen, is dat allemaal wel te overzien. Maar als jij echt een goedlopende webwinkel wilt, moet je een logistieke keten opzetten.

Kortom, een webshop klinkt zo leuk en makkelijk. Maar verdiep je er eens in en kijk eens naar de verdiensten van de grote shops.

Ik wil hier toch even op inspringen. Je hoeft niet meteen met containers groot te beginnen, dat kan ook klein. En ja, dan moet je of hogere prijzen vragen, of minder/geen winst draaien, of een beetje van beiden. Een inkomen eruit krijgen is inderdaad lastig, maar volgens mij zijn er verschillende mensen rijk geworden aan niet-werkende afslankdrankjes, dus wat dat betreft :+ Goede betaalmogelijkheden is tegenwoordig één klik, wetgevingen zijn overal in jip-en-janneketaal te vinden een de verzending lost zich ook wel op, doordat een SendCloud of MyParcel dat een stuk makkelijker maakt.

Kortom. Niet zoveel beren op de weg zien. Het beste is om iets te vinden met een laag risico (of geld investeren wat je kan missen) en dan gewoon doen. Een super leerzame ervaring is het sowieso.

---

Zie nu je bericht over het verdienen.
Elk 'normaal' bedrijf heeft een startinvestering van enkele tienduizenden euro's. Het duurt dus vaak jaren voordat je überhaupt winst gaat draaien.
Bij een webshop is de startinvestering een heel stuk lager, en al helemaal als je het handig doet.
Veel winst ga je er zeker in het begin niet uit halen. Maar ik ben ervoor om klein te beginnen en dan te groeien. Een volledig maandsalaris? Het kan, het is niet onmogelijk, maar wel lastig.
Veel webshophouders werken daarnaast nog of hebben een partner met vaste baan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 17:46

Ik ben me echt bewust van wat het inhoud om een webshop te runnen, laat ik dat voor op stellen.
Ik verwacht ook niks. Ik verwacht niet dat het een fulltime baan gaat worden en het echt voor inkomen gaat zorgen, ik verwacht in het begin sowieso niks en na een paar maanden misschien een leuk zakcentje? Het is dus voorlopig even puur voor de hobby. Het is ook niet zo dat ik een pakhuis aan opslag nodig heb. (Ligt natuurlijk aan wat je verkoopt, stel het worden wel sieraden dan is dat natuurlijk heel makkelijk op te bergen)

Om de vraag waarom ik dit wil te beantwoorden; ik ga volgend jaar zomer beginnen met een nieuwe opleiding die 1 avond per week word gehouden, ik ga dan nog maar 2 dagen per week werken bij mijn huidige baan dus heb enorm veel tijd over. Dit word dan gewoon mijn hobby en hopelijk gaat het uiteindelijk ook echt een vervanger van mijn huidige baan zijn.

Ik snap echt wel dat een webshop niet niks is en dat het hard werken is. Maar het is niet dat ik een tweede Zalando word. Het is gewoon voor de hobby en er zijn zo ontzettend veel webshops, dus zo moeilijk zal het ook weer niet zijn. (Wel als je weer terug komt op niveau Zalando :+)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:52

Nirvana_ schreef:
chevax schreef:
Bestaande merken zitten niet te wachten op iemand een webshop begint voor erbij. Een webshop runnen vraagt heel veel tijd en investeringen. Stel je voor, je wilt sieraden gaan verkopen? Hoe zie je de inkoop voor je? Je kunt pas gunstig verkopen als je goed kunt inkopen. En dat gaat vanuit bijv. China niet met een doosje, maar met een container tegelijk. Zie eerst maar eens dat je bedenkt wat je wilt, dat bekijkt of er markt voor is, hoeveel concurrenten er al zijn en waar je leveranciers zitten.

Op welk niveau denk je: wil je een webshop puur voor er bij om zelfgemaakte dingen te verkopen of zie je het als een inkomen? In dat laatste geval is het echt wel heel erg hard werken. Mensen denken vaak "ik ben handig met internet" en dan komt het wel goed. Het scheelt inderdaad als je zelf wat handig bent, maar dan nog is het bouwen van een site met bijv goede betaalmogelijkheden moeilijk en heb je met allerlei (Europese) wetgeving te maken. Nog maar niet te denken aan aansprakelijkheden enzovoort.

En dan de verzending. Als je blijft op het niveau van een keer per week een zelfgemaakte armband verkopen, is dat allemaal wel te overzien. Maar als jij echt een goedlopende webwinkel wilt, moet je een logistieke keten opzetten.

Kortom, een webshop klinkt zo leuk en makkelijk. Maar verdiep je er eens in en kijk eens naar de verdiensten van de grote shops.

Ik wil hier toch even op inspringen. Je hoeft niet meteen met containers groot te beginnen, dat kan ook klein. En ja, dan moet je of hogere prijzen vragen, of minder/geen winst draaien, of een beetje van beiden. Een inkomen eruit krijgen is inderdaad lastig, maar volgens mij zijn er verschillende mensen rijk geworden aan niet-werkende afslankdrankjes, dus wat dat betreft :+ Goede betaalmogelijkheden is tegenwoordig één klik, wetgevingen zijn overal in jip-en-janneketaal te vinden een de verzending lost zich ook wel op, doordat een SendCloud of MyParcel dat een stuk makkelijker maakt.

Kortom. Niet zoveel beren op de weg zien. Het beste is om iets te vinden met een laag risico (of geld investeren wat je kan missen) en dan gewoon doen. Een super leerzame ervaring is het sowieso.

---

Zie nu je bericht over het verdienen.
Elk 'normaal' bedrijf heeft een startinvestering van enkele tienduizenden euro's. Het duurt dus vaak jaren voordat je überhaupt winst gaat draaien.
Bij een webshop is de startinvestering een heel stuk lager, en al helemaal als je het handig doet.
Veel winst ga je er zeker in het begin niet uit halen. Maar ik ben ervoor om klein te beginnen en dan te groeien. Een volledig maandsalaris? Het kan, het is niet onmogelijk, maar wel lastig.
Veel webshophouders werken daarnaast nog of hebben een partner met vaste baan.

Ik denk dat ik heel veel ervaring heb in het opzetten van bedrijven en daarnaast ook nog van logistieke ketens in Europa, maar goed, ik kan maar schrijven waar je tegenaan loopt. En als je er vanuit gaat dat je eerst een paar jaar verlies maakt (of in ieder geval geen winst) én dat je startinvestering laag is, dan heb je in mijn ogen nog een lange weg te gaan.

Vronie

Re: Webshop beginnen, waar is vraag naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:54

Wat leuk dat je een webshop wil beginnen!
Ik ben zelf eigenaresse van een goedlopende webshop, moet wel zeggen het duurt wel even voordat je er echt geld aan over houdt (je verkijkt je er vaak op). Er zijn ontzettend veel dingen waar je rekening mee moet houden. Voor vragen en info mag je mij altijd pb'en. :)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:56

Shaggy09 schreef:
Ik ben me echt bewust van wat het inhoud om een webshop te runnen, laat ik dat voor op stellen.
Ik verwacht ook niks. Ik verwacht niet dat het een fulltime baan gaat worden en het echt voor inkomen gaat zorgen, ik verwacht in het begin sowieso niks en na een paar maanden misschien een leuk zakcentje? Het is dus voorlopig even puur voor de hobby. Het is ook niet zo dat ik een pakhuis aan opslag nodig heb. (Ligt natuurlijk aan wat je verkoopt, stel het worden wel sieraden dan is dat natuurlijk heel makkelijk op te bergen)

Om de vraag waarom ik dit wil te beantwoorden; ik ga volgend jaar zomer beginnen met een nieuwe opleiding die 1 avond per week word gehouden, ik ga dan nog maar 2 dagen per week werken bij mijn huidige baan dus heb enorm veel tijd over. Dit word dan gewoon mijn hobby en hopelijk gaat het uiteindelijk ook echt een vervanger van mijn huidige baan zijn.

Ik snap echt wel dat een webshop niet niks is en dat het hard werken is. Maar het is niet dat ik een tweede Zalando word. Het is gewoon voor de hobby en er zijn zo ontzettend veel webshops, dus zo moeilijk zal het ook weer niet zijn. (Wel als je weer terug komt op niveau Zalando :+)

Klopt, als je het hobbymatig doet, valthet prima te doen. En dan moet je het meer als hobby zien dan een inkomen. Maar een hobby waar je misschien ook nog iets aan overhoudt, is zo gek niet.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:03

Denk er ook aan dat je je in moet schrijven bij de kvk. Straks heb je de belastingdienst achter je aan

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 18:04

Ik ben al ingeschreven bij kvk.

Vronie, interessant! Ik zal je deze week nog een pb´tje sturen. :D

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:11

Zelf ook een webshop begonnen. Die is begonnen met een uit de hand gelopen hobby. Handelen/verkopen zit er nou eenmaal bij mij in.. Begonnen met spullen verkopen via marktplaats, daarna kwamen de facebook verkopen steeds meer en uiteindelijk een webshop begonnen.
Kies een product waar je ook echt achter staat.
Een goede webshop maken kost ook nog wel wat.. Je ziet tegenwoordig veel 'gratis' webshops, waarvan de indeling onduidelijk is, niet makkelijk kan zoeken naar artikelen en betaal systemen vreemd gaan. Je moet eerst weer een mail sturen met wat je wilt kopen etc, krijgt dan een mail terug met betaling gegevens.
Als ik ergens naar zoek en kom zn gratis webshop tegen klik ik gelijk op het kruisje en zoek verder.
Ook een betrouwbare leverancier vinden is vrij lastig. De meeste leveranciers willen geen webshops leveren. Dan moet je ook een fysieke winkel hebben.
Of je moet een product hebben wat je zelf ergens gaat laten maken en laat verschepen/vervoeren. Maar ook dan is een leverancier vinden erg lastig. Producten zijn weer net niet zoals jij ze wilt hebben, goedkoper materiaal dan dat je had besteld etc etc..

Leven van mijn webshop kan ik niet, en dat is ook nooit mijn doel geweest. Ik vind het leuk om het erbij te doen naast mijn gewone werk.
Het kost veel tijd om te adverteren, mails beantwoorden, verzendmaterialen regelen, pakketten versturen, bestellingen binnen krijgen en opruimen, administratie op orde houden etc etc. Je bent eigenlijk nooit klaar met werken..

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:48

Ik denk dat een succesvolle webshop precies andersom werkt; jij loopt ergens tegenaan waar vraag naar is, maar geen aanbod. En je maakt hier een webshop voor.
Andersom lijkt mij heel lastig. Sieraden webshops zijn er genoeg namelijk.
Zo had ik laatst les in ondernemen. Nu doe ik de opleiding monzorgkunde, totaal een andere richting, maar het ging over een mondhygiëniste die online slecht middelen kon vindenm die is zelf een webshop begonnen waarin zij dat aanbood. En dat loopt als een tierelier.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:54

Zou je het niet kunnen combineren met je huidige baan/opleiding die je gaat volgen? Bijv. van die steunkousen. Dat als je bijv. ziet dat er iets mist en slecht te verkrijgen is, je dat gaat verkopen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:22

Blijf weg van alles wat al goed te krijgen is op Amazon, eBay, zalando, bol, Coolblue, aliexpress of wish. Die mannen verslaan je gewoon op alle vlakken: service, prijs, snelheid, etc.

Ik zou inderdaad een niche zoeken die moeilijk te krijgen is. Zelf vind ik kleinschalige webshops niets dus ik ga er enkel heen als de grote het niet hebben en de fysieke winkel te ver is. Ik blijf zelf wel weg van Ali en wish.

Denk dat het juiste product echt heel belangrijk is. Maar wat dat dan is geen idee.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:29

Zelf heb ik juist een idee wat mee best een goed idee lijkt omdat ik het mis, maar ik heb dan weer geen idee waar je dan kunt inkopen en ik heb geen ervaring met websites maken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:31

Jullie moeten eens klappen :D

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:34

Ik zou wat mensen zoeken die produkten maken en voor wie jij dan de webshop doet.

Dan zou je bv bij mensen die vilten kunnen doen.
En je bv richten op sjaals en daar zoek je dan een paar handwerkers bij.

En dat kun je dan met 1 of verschillende assesoirs gaan doen.

Mensen die creatief zijn, hebben vaak iemand nodig die de marketing doet, misschien is dat een insteek.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 20:18

A3a1 schreef:
Ik zou wat mensen zoeken die produkten maken en voor wie jij dan de webshop doet.

Dan zou je bv bij mensen die vilten kunnen doen.
En je bv richten op sjaals en daar zoek je dan een paar handwerkers bij.

En dat kun je dan met 1 of verschillende assesoirs gaan doen.

Mensen die creatief zijn, hebben vaak iemand nodig die de marketing doet, misschien is dat een insteek.

Dat zou ik dus niet zo snel doen. De meeste handwerk vormen zijn echt vrij moeilijk winstgevend te verkopen. Als je goede producten wilt neerzetten zul je met goede startmaterialen moeten beginnen, deze kunnen al vrij duur zijn. Misschien goedkoper in bulk, maar dan zul je dus meerdere van hetzelfde product moeten verkopen. Vervolgens moeten de handwerkers dat gaan maken. Nu verschilt dit per item, maar als ze hier bijvoorbeeld 5 uur mee bezig zijn, en je wilt ze een eerlijk uurloon geven, dan zit je met materialen erbij vaak al heel hoog in prijs, zeker in vergelijking met iets uit de winkel. En dan heb je ook nog de kosten van je webshop onderhouden erbij. Of je handwerkers moeten het ook voor de hobby doen, maar dan heb je weer het probleem dat je dan ook niet kan verwachten dat je een steady aanvoer van producten hebt. Dus in het kort, handgewerkt producten zijn bijna niet winstgevend te krijgen. En hoeveel mensen zitten er bijvoorbeeld op vilten sjaals te wachten? Of je moet echt een hip nieuw merk op de markt kunnen zetten, maar denk je dat je daar in staat toe bent?

Heb je zelf geen hobbies ts waar je misschien iets mee kan? Het is natuurlijk leuker een product te gaan verkopen waar je zelf ook een passie of connectie mee hebt.

Een andere optie kan zijn om op zoek te gaan naar bepaalde goedkope 2e handse/vintage producted, om deze weer voor meer te verkopen, eventueel na opknappen. Bijvoorbeeld vintage merk kleding, juwelen, of bepaalde oude boeken of misschien echt iets super specifieks als model treinen ofzo. Zal ook wel niet heel winstgevend zijn, maar het speuren naar die voorwerpen is wel een leuke hobby element :).

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 12:05

Bedankt voor de tips :)
Mijn hobby is zo´n beetje alles wat met uiterlijke verzorging te maken heeft. Maar ik ben bang dat daar echt totaal geen markt voor is. Want je hebt een paar grote site´s en die doen het zo goed dat mensen (waaronder ik zelf) niet er over peinzen om ergens anders te bestellen.
Aantal jaar geleden waren paarden dan echt mijn hobby/sport en vind het nu nog steeds geweldig alleen heb momenteel niet meer de kennis om een ruiter webshop te beginnen. Althans, een professionele.

Ik denk dat ik echt even ga brainstormen en de komende tijd goed ga letten op kleine dingetjes in het dagelijks leven; loop ik ergens tegen aan? Was een bepaald product ideaal geweest maar bijna niet te koop? Et cetera.

Mijn moeder zegt iedere keer dat ze vind dat er weinig sites/winkels zijn die gewoon basic t-shirts in allerlei kleuren aanbied, van goede kwaliteit. Hoe denken jullie hier over? Ik zelf draag überhaupt amper t-shirt, en als ik die draag zijn het die goedkopere van de Hema. Maar qua kwaliteit zijn die inderdaad niet geweldig.

Zijn jullie het met mijn moeder eens? Of heeft ze gewoon niet goed genoeg gezocht? :P

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:02

Er is veel vraag naar 2e hands stofzuigers, je kan ze alleen wat moeilijk versturen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:04

Goede outdoorkleren voor lange vrouwen.
Of alle kleding voor lange vrouwen.

Daar zou ik nu eens blij mee zijn zi.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 17:21

Basic shirts zijn er genoeg.

Daarnaast is girave daar echt een top webwinkel voor.