Wat vinden jullie: niet op komen dagen ook je 1e werkdag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:42

chantal_bel schreef:
Dit zou bij mijn baas ontslag betekenen in de proeftijd...

Bij iedereen bijna gok ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:50

Lente schreef:
Die mag wegblijven. :j
Ziekmelding doe je via de telefoon. Ik ben hier tijdens mijn stage (waar ik boventallig stond) één keer vanaf geweken. Toen had ik net de hond onverwachts in laten slapen en ik kon alleen maar janken. Ik kreeg letterlijk geen woord naar buiten en heb toen (op tijd) een mail gestuurd om de situatie uit te leggen.

Kreeg ik overigens genadeloos voor op m'n flikker :')

Had je voor mij gewerkt dan had je nog een dag extra gekregen :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:53

bigone schreef:
Lente schreef:
Die mag wegblijven. :j
Ziekmelding doe je via de telefoon. Ik ben hier tijdens mijn stage (waar ik boventallig stond) één keer vanaf geweken. Toen had ik net de hond onverwachts in laten slapen en ik kon alleen maar janken. Ik kreeg letterlijk geen woord naar buiten en heb toen (op tijd) een mail gestuurd om de situatie uit te leggen.

Kreeg ik overigens genadeloos voor op m'n flikker :')

Had je voor mij gewerkt dan had je nog een dag extra gekregen :(:)

Ach ja, dat team was sowieso niet helemaal lekker :=

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:54

In die situatie? Inderdaad ontslag. Je zorgt dat je het netjes afhandelt, of je nou voor de Mcdo werkt of als chirurg. Beetje fatsoen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:55

Whut? Puber of niet, stage of niet, bijbaantje of fulltime, zou niets uit moeten maken. Iemand kan toch zelf wel bedenken dat je moet bellen, lijkt me. Dat hebben mijn leraren op de opleiding gezegd: als je ziek bent, je bent verhinderd of wat dan ook, zorg dan dat je optijd belt, zodat ook zij weten dat je in ieder gavak veilig bent. En als je dit niet doet, dat er een grote kans is dat je niet weer hoeft te komen. Voor mij zou het ook wegwezen zijn.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:56

gebeurt bij ons ook geregeld.
Of niet op komen dagen, vervolgens telefoon niet opnemen, maar na half 5 terugbellen: ja sorry, heb toch een andere baan aangenomen (contract en alles al getekend) :( :( :( :( Zeg dat op het moment van tekenen :7

Anoniem

Re: Wat vinden jullie: niet op komen dagen ook je 1e werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:58

In dit geval zou ik nagaan wat de normale gang van zaken bij ziekte is (lijkt me niet dat dit het is) en daarna inderdaad ontslag/niet verlengen van proeftijd. Het is bij 9 van de 10 bedrijven normaal om voor een bepaald tijdstip te bellen of in ieder geval iets te laten weten bij ziekte, als dat zo was geweest was het misschien nog een ander verhaal geweest. Nu is het meerdere uren geen gehoor, dat zou ik bij mijn werk ook niet kunnen flikken en ik werk er al langer dan mijn proeftijd.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:01

Vind het wel terrecht als deze persoon dan ontslagen wordt.
Ziek worden kan altijd, maar dan bel je dit toch meteen netjes door? Wat ik eigenlijk nog erger vind is dat deze persoon niet voor ze moest beginnen dit al had doorgegeven. Over het algemeen weet je wel voor je moet beginnen dat je ziek bent, dan geef je dit toch meteen door nog voordat je gemist wordt? Zijn natuurlijk altijd situaties waarbij je niet meer in staat bent om op tijd te bellen, maar een buikgriep lijkt me daar niet 1 van.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:03

Romeo2007 schreef:
Echt bizar hè?!

Ziek zijn is mogelijk, ook op je eerste dag. En dat mag! Alleen hoe je ermee omgaat...

Al lag je half in coma, je gaat. Ga na een uur weer naar huis omdat je echt te ziek bent maar toon goodwill. Hier zouden ze niet meer hoeven te komen. Gelijk klaar

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:03

Ik heb me van de week nog ziek gemeld via whatsapp. Tenminste, ik heb de functioneel aansturende op de zaal gebeld om 00.30, die zou het doorgeven aan de dienstindeler. Direct er achteraan mijn hiërarchisch leidinggevende een app gestuurd. 's middags toen ik weer een beetje recht uit mijn ogen kon kijken heb ik gebeld met de leidinggevende.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:04

KimD schreef:
Romeo2007 schreef:
Echt bizar hè?!

Ziek zijn is mogelijk, ook op je eerste dag. En dat mag! Alleen hoe je ermee omgaat...

Dan vind ik dat je alsnog moet komen opdagen, als de werkgever dan ziet dat je echt ziek bent, dan stuurt die je toch wel naar huis. Maar dan heb je je wel van je beste kant laten zien. :n

Vaak ziek geweest, waardoor ik snotverkouden achter de kassa zat... geen enkele keer naar huis gestuurd, dus die vlieger gaat niet op.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:05

Oakland1990 schreef:
Romeo2007 schreef:
Echt bizar hè?!

Al lag je half in coma, je gaat. Ga na een uur weer naar huis omdat je echt te ziek bent maar toon goodwill. Hier zouden ze niet meer hoeven te komen. Gelijk klaar

Dat vind ik dan ook weer overdreven := als ik echt ziek ben, ga ik niet. En mag hopen dat anderen dan ook hun verantwoordelijkheid nemen. Je steekt mensen aan of maakt misschien domme fouten.
Je zou bv maar geopereerd oid worden door iemand die hartstikke ziek is maar het toch even gaat ‘proberen’.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:06

Ik zou een stevig gesprek gaan voeren met die persoon en een schriftelijke waarschuwing geven. Personeel ligt niet voor het oprapen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:09

Citaat:
Dat vind ik dan ook weer overdreven := als ik echt ziek ben, ga ik niet. En mag hopen dat anderen dan ook hun verantwoordelijkheid nemen. Je steekt mensen aan of maakt misschien domme fouten.
Je zou bv maar geopereerd oid worden door iemand die hartstikke ziek is maar het toch even gaat ‘proberen’.

Hangt natuurlijk ook af van wat je doet en wie je baas is. Maar hier zouden ze echt wel zien dat je te ziek bent en je dus naar huis sturen, of je kan alsnog dan melden dat je te ziek bent en naar huis gaat. Bovendien gaat het over een allereerste werkdag en ik veronderstel dat je job je lief is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:10

Ik ga geen uur reizen om door een ander te laten concluderen dat ik te ziek ben om te werken, zodat ik weer een uur terug kan reizen. Dat kan ik zelf ook heel goed bepalen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:13

Die hoeft bij mij niet meer te komen.

Bij onze training afdeling ging dat ook een keer zo bij een nieuwe (maar dan na een week). Stuurd laat in de ochtend een app dat het niet goed ging en nam vervolgens de telefoon niet op. Er is toen zelfs iemand haar adres gaan achterhalen omdat ze bang waren dat ze ergens knock-out lag.
Bleek ze in de trein naar haar ouders te zitten ivm heimwee :=
Die hoefde ook niet meer terug te komen.

Om naar het werk toe te gaan terwijl je om het kwartier een toilet nodig hebt lijkt me erg overdreven. Gewoon netjes op tijd bellen en uitleggen moet gewoon kunnen.
Soms treft het lot je nou eenmaal op een ongelukkig moment.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:14

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit een puber in zijn eerste bijbaantje betreft of een oude rot in het vak in zijn nieuwe baan.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:16

Vjestagirl schreef:
Ik ga geen uur reizen om door een ander te laten concluderen dat ik te ziek ben om te werken, zodat ik weer een uur terug kan reizen. Dat kan ik zelf ook heel goed bepalen

Maar jij kan op je eerste werkdag vast ook je baas bellen dat je ziek bent. ;)

Ik werk in de zorg en ziek is ziek, kwetsbare mensen aansteken of wassen als je eigenlijk moet kotsen is niet fijn. Hier gewoon een appje in de team app “help ik ben ziek, wie kan m’n dienst draaien?”. Maar wij zijn misschien wel een bijzonder team.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:20

Vjestagirl schreef:
Ik heb me van de week nog ziek gemeld via whatsapp. Tenminste, ik heb de functioneel aansturende op de zaal gebeld om 00.30, die zou het doorgeven aan de dienstindeler. Direct er achteraan mijn hiërarchisch leidinggevende een app gestuurd. 's middags toen ik weer een beetje recht uit mijn ogen kon kijken heb ik gebeld met de leidinggevende.

Het hangt er maar vanaf wat de afspraken zijn in een bedrijf.
Ik merk dat Whatsapp voor steeds meer mensen een standaard communicatiemiddel wordt. Maar op de eerste dag laat je zien dat je weet hoe het hoort.
Maar goed. Er zijn dus wel mensen die geen idee hebben van 'medewerkersvaardigheden'.

Maar we hebben ook een stagiair gehad die dit op de eerste dag 'flikte'. Twee dagen afwezig en niet bereikbaar.
Na een goed gesprek bleek degene erg zenuwachtig en ziek door de spanning.
We hebben hem een tweede kans gegeven,...en nu is het een fijne collega.
Conclusie: niet alles is wat het lijkt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:20

Ik werk met veel pubers (horeca) en je zal je verbazen wat daar uit komt soms. _O-

Ik ben echt bijna nooit ziek, behalve met een griepje gevolgd door eenlongontsteking. Heb toen geappt om 4 uur ‘s nachts nadat ik had lopen kotsen. Dan kon ik uitslapen en kon mijn baas al vroeg vervanging regelen.

Het schijnt als je al niets kan (kon de trappen van mijn huis niet af) je ook niet in de stink patatlucht 20 kilo aardappelen te kunnen sjouwen enzo. Dacht dat ik beter was na een paar dagen dus ging werken. Ben maar naar huis gegaan na een half uurtje. Het draaide me voor de ogen. Echt laf. :roll:

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:24

Gewoon even bellen? Dat is niet zo moeilijk toch. Nee die zou bij mij mogen vertrekken.

Al heb ik mijn baas ook een keer geappt dat ik ziek was. Maar toen hing ik boven de wc en bleef het komen. Hij belde toen en goed 3 sec in het gesprek kwam het weer. Dus hij snapte mijn appje en hing weer op. Dat was wel een tikje gênant want je wil niet dat het komt. Maar in houden lukte ook niet meer :')

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:25

Wel een trend tegenwoordig.
Hoeveel stagiaires gewoon weg niet op komen dagen. Exact hetzelfde verhaal.
Of pubers / jonge twintigers die niet komen opdagen, omdat ze die dag geen zin hebben om te werken.

Instelling van tegenwoordig is echt rampzalig. Toen ik 16 was melde ik mij ook netjes op tijd ziek.

Al Met al: ontslag dus. Je hebt niks aan iemand met 0 motivatie en instelling

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:27

Je kunt natuurlijk de domme pech hebben dat je op je eerste werkdag ziek bent, maar om je dan te verstoppen is niet echt handig. Bellen en aangeven hoe erg je het vindt dat je niet kunt reizen/werken en dan maar hopen dat ze je nog willen. Als ik werkgever zou zijn dan zou het op deze manier voor mij in elk geval al niet meer hoeven.

Ik heb vroeger ooit een collega gehad (nou ja, we dachten dat ie onze collega zou gaan worden) die zich op zijn eerste dag ook van de domme hield. Tig keer gebeld en uiteindelijk vertelde hij dat hij niet kon komen omdat zijn brommer kapot was. Voor mij zou het al genoeg geweest zijn, maar mijn werkgever was niet flauw en gaf hem nog een kans. Morgen zou het gaan gebeuren. Weer niks. Nee, brommer was nog niet gemaakt. De volgende dag weer niks. Goed nieuws: de brommer deed het weer. Het slechte nieuws was dat ie z'n helm kwijt was en toch weer niet kon komen :D

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:28

Delphi schreef:
Ik vind ziekmelden via whatsapp, sms of mail echt not done. Laat staan je allereerste werkdag. Gewoon zelf persoonlijk bellen en je ziekmelden!
Daarbij vind ik het ook niet meer dan normaal dat je belt om je ziek te melden voor je werkdag zou beginnen en niet als je al een paar uur op je werk had moeten zijn.

Met een actie als deze zou het voor mij gelijk einde proeftijd zijn :evaw:

Ik heb mij ook weleens ziek gemeld via de whatsapp hoor. Ben nauwelijks ziek maar ik heb op tijd spreekuren staan en mijn manager val ik telefonisch niet voor 8.00 lastig want dan heeft ze ook recht op haar eigen tijd. daarna zit ze of in de trein of in overleg... Dus appje met officiële ziekmelding (maar bel als ik weet dat het voorstaande niet zo is) en probeer vooral de administratie te bereiken zodat ze dingen kunnen gaan regelen...

In dit geval; die attitude kun je niet gebruiken. Zo weinig verantwoordelijkheids gevoel of respect maakt hem/ haar nou niet bepaald een fijne werknemer of collega. Zou zeggen; toedeloe en succes ermee!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:33

Hoe de ziekmelding gaat als je een vaste medewerker bent is wat anders dan je eerste dag.
Er is bij mij laatst ook iemand tijdens werktijd weggegaan omdat ze haar zoon onverwachts naar het zh moest brengen en was dat in de haast even vergeten te melden.
No big deal uiteraard, kan gebeuren.

Maar op je eerste dag?