Vakantiebaan in de paarden wordt nachtmerrie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:45

Lees uit meerdere reacties dat het allemaal blijkbaar niet 'heftig genoeg' is. Dit is mijn ervaring, mijn angst en mijn emoties. Het gedrag van het bedrijf is in mijn ogen grensoverschrijdend geweest. Om die reden deel ik het ook, niet om gebagatelliseerd te worden.

Ik snap dat er vragen opkomen en ik vind het goed dat iedereen twijfelt over 'de waarheid' en of er iets aan mij te wijten valt. Dat is jullie goed recht, anders is het allemaal een broodje aap zoals we vaker tegenkomen op bokt. Maar dit ís de waarheid en dit is wat er is gebeurt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:50

Heel simpel, jij bent op tijd weer vertrokken na 1 dag, hele slimme keuze van je!!, die andere stagaire die het af wou maken heeft het denk ik slechter gehad.
Vind het stoer, hoor (weet je leeftijd niet) in je uppie naar andere kant van NL om te gaan werken, je verheugd je op leuke zomer job, met wel hard werken, maar je krijgt iets totaal anders....
En wijs besluit om snel weer te vertrekken, wat ze daar deden is echt niet normaal.

Hard werken in de paarden is normaal, maar ze hoeven echt geen misbruik van je te maken dat is weer wat anders en deze eigenaren waren verre van correct naar jou. Gelukkig is je niets echt vreselijks gebeurt, bij de titel dacht ik echt dat er iets heel ergs was gebeurt. Dit valt onder vreselijke asociale horken van werkgevers en echt niet kloppende kleding en slaapplaats en genegeerd los ijzer (los ijzer is niet altijd drama en misschien kwam de smid wel vandaag of morgen, maar de manier waarop ze reageerden is wel heel bijzonder, ik ben altijd blij als iemand me zoiets meld, al wist ik het al.).
Juist besluit van je om snel weer te vertrekken, groot gelijk!
Een vriendelijke ontvangst van werkgevers kost ze niets extra en het leven is meteen een stuk leuker.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:52

Bizar dat mensen proberen te bagatelliseren wat er met TS is gebeurd. Hoe ze het ook heeft beleefd, dit is niet hoe je met een werknemer omgaat in wat voor situatie dan ook. :n
Het moet verschrikkelijk voor je zijn geweest, TS. Om een leuke zomer met de paarden te verwachten, even je hoofd leeg kunnen maken, en dan kom je in zo'n horrorverhaal terecht. Wat goed dat je je verhaal deelt!
Nu ben ik wel benieuwd, naar waar/welke stal dit is geweest? Mag ook via PB!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:53

Askja schreef:
Eerlijk?
Geen leuke ervaring wat je beschrijft, maar bij je aanhef verwachtte ik eerlijk gezegd veel ergere zaken dan waarover jij het hebt ...
Daarbij vind ik het persoonlijk heel erg not done om te roken op een paardenbedrijf, wat de regels ter plekke ook zijn, maar dat terzijde. Als iemand op mijn erf ongevraagd zou gaan staan roken, zou ik ook in vrij duidelijke bewoordingen laten weten dat dat niet de bedoeling is.

Al met al geloof ik best dat je te maken had met vervelende werkgevers, maar voor de rest vind ik het allemaal een wat hoog drama queen gehalte hebben, waarbij ik een beetje het gevoel krijg (misschien geheel onterecht hoor) dat je hier en daar de zaken wat zwaar aanzet. Tenslotte horen we hier ook alleen jouw versie van het verhaal en die klinkt nogal gekleurd.

Ik zou zeggen: leer ervan. Je bot laten behandelen en genoegen nemen met een slechte slaapplek hoeft natuurlijk niet, maar een zomerjob met paarden is geen gratis vakantie, en hard werken als je 'in de paarden' zit is doodnormaal, dus werken van 8.00 tot 18.00 ook - ik denk dat je op menige stal langere dagen moet maken.

Not done om te roken. Ik vroeg de avond dat ik aankwam waar ik mijn peuk kwijt kon aan de man. Dit kon in de prullenbak en roken tijdens werk niet toegestaan, helemaal begrijpelijk toch? Daar heb ik me netjes aan gehouden. Jammer dat je er ook overheen leest dat ik bereid was hard te werken. De uren zijn voor mij prima, maar lijkt me minder voor kinderen onder de 18, zoals ik vermeld in mijn OP.

Tuurlijk gaat de andere kant van het verhaal een gigantische ontkenning zijn. Ik ben niet uit op smaad en laster en mijn verhaal is puur feitelijk.

Maflinger_S

Re: Vakantiebaan in de paarden wordt nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:58

Dat is helemaal geen fijne ervaring geweest TS, dat ben ik helemaal met je eens. Geen eten bij aankomst (en geen duidelijke afspraak daarover), vieze kleding en een matras op de grond op een niet zo schone zolder als kamer. Zo werkt het natuurlijk niet.

Voeg daarbij een blijkbaar niet erg sociaal en communicatief vaardige eigenaar die alleen maar commentaar levert, en je zelfvertrouwen daalt tot onder het vriespunt. Ik snap helemaal dat je daar gauw klaar mee bent.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:01

Ts als het meisje dat daar stage liep via bijvoorbeeld stage markt daar is gekomen lijkt het me goed dat ze daar een melding van maakt. Scheelt weer voor andere stagiaires!

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:02

Ik heb een idee dat ik weet over welk bedrijf het gaat, en zo ja, ik heb precies dezelfde ervaring gehad en meerdere mensen met mij.
Heb mij nog nooit zó klein gevoeld, naar m'n hoofd geslingerd gekregen dat ik dom was en dat ik niets kon enz. Ook voor de dieren werd er niet fatsoenlijk gezorgd.

Heb eens een review op Bokt gezet met naam enz erbij, want in principe mag dat gewoon want eigen ervaring. Ik kreeg binnen 5 minuten dreig telefoontjes met dat ze wisten waar m'n paarden stonden en waar ik woonde en blijkbaar had ik een geheimhoudingsverklaring getekend (wat niet zo was en niet nodig hoeft te zijn.). Het bericht moest verwijderd worden want anders zouden ze wel wat dingen doen daarmee.
Inmiddels weet ik wel beter en ben ik niet meer bang voor ze, maar die hebben me echt veel grijze haren gekost.
Ik leef dan ook ontzettend met je mee :(:)

Ik stuur je even een PB'tje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:08

SayaJones en ik hebben dus bij hetzelfde bedrijf gewerkt. Ik vind het enorm fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met deze ervaring. Ik twijfel nog enorm of ik de naam van het bedrijf bekend moet maken. Heb geen zin in gedoe met hun, omdat het al een paar maanden terug is en ik heb het naast me neergelegd.

Aan de andere kant merk ik nu ik dit heb geplaatst dat ik nog steeds 'boos' ben over hoe ik ben behandeld en mag de waarheid ook aan het licht komen.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:13

Sjolvir schreef:
Heel simpel, jij bent op tijd weer vertrokken na 1 dag, hele slimme keuze van je!!, die andere stagaire die het af wou maken heeft het denk ik slechter gehad.
Vind het stoer, hoor (weet je leeftijd niet) in je uppie naar andere kant van NL om te gaan werken, je verheugd je op leuke zomer job, met wel hard werken, maar je krijgt iets totaal anders....
En wijs besluit om snel weer te vertrekken, wat ze daar deden is echt niet normaal.

Hard werken in de paarden is normaal, maar ze hoeven echt geen misbruik van je te maken dat is weer wat anders en deze eigenaren waren verre van correct naar jou. Gelukkig is je niets echt vreselijks gebeurt, bij de titel dacht ik echt dat er iets heel ergs was gebeurt. Dit valt onder vreselijke asociale horken van werkgevers en echt niet kloppende kleding en slaapplaats en genegeerd los ijzer (los ijzer is niet altijd drama en misschien kwam de smid wel vandaag of morgen, maar de manier waarop ze reageerden is wel heel bijzonder, ik ben altijd blij als iemand me zoiets meld, al wist ik het al.).
Juist besluit van je om snel weer te vertrekken, groot gelijk!
Een vriendelijke ontvangst van werkgevers kost ze niets extra en het leven is meteen een stuk leuker.

Hier sluit ik mij bij aan. Hopelijk heb je de ervaring nu kunnen verwerken en alsnog een leuke zomer gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:17

Domi_94 schreef:
Hier sluit ik mij bij aan. Hopelijk heb je de ervaring nu kunnen verwerken en alsnog een leuke zomer gehad?

Ja zeker wel, nu ik dit heb gepost maakt het wel weer wat frustratie los. De zomer was prima, maar zonder dat avontuur waar ik naar uitkeek.

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:26

He bah zeg! Spijtig genoeg kan ik heel goed begrijpen hoe jij je moet gevoeld hebben (en wat dit met een mens doet)... Ik maakte 3 jaar geleden iets gelijkaardig mee in Frankrijk (zo'n 10u reizen met de auto). Ik was toen net 19 jaar en werd gedurende 3 dagen gekleineerd, beledigd en uitgekafferd door een koppel van in de 50 (zaakvoerders van de fokkerij) -O- Een reis dat 4 maanden zou duren heb ik na 3 dagen stopgezet nadat ik dit koppel over mij hoorde roddelen. Wat werd gezegd strookte absoluut niet met de werkelijkheid en door deze onrechtvaardigheid kon ik toch nog de moed bijeenrapen om hen te confronteren. Toen ik bij deze confrontatie werd afgewimpeld en letterlijk uitgelachen ben ik 'em gesmeerd!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:32

jeetje heftig. Ga je nu niet eens verantwoorden he, dit is hoe jij het beleefd hebt en hoe jij je voelde. Kan een ander niet over oordelen! Hoop dat je het een plekje kan geven, wel jammer he heb je een droom kom je uit in een nachtmerrie!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:35

cataplana schreef:
De rit kwam ten einde in een weiland, waar de man zijn auto open deed, en een grote hamer tevoorschijn haalde. Op dat moment dacht ik: dit is het. Ik ga hier in een greppel in the middle of nowhere liggen en niemand gaat me vinden. Het was onschuldiger, we gingen paaltjes slaan voor een nieuw weiland.

Hahahaha sorry even los van je verhaal vind ik echt dat je ontzettend leuk kan schrijven.
Ik leef helemaal mee in dit verhaal!

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:42

poes schreef:
Hoe de TS het ervaren heeft moeten we hier toch niet bagatelliseren.

Helemaal mee eens. Echt paardenwijven hier weer. Logisch dat er in de paardensector nooit wat verandert.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:50

Sodeju :x
Heel goed dat je na een dag bent opgestapt...ik was nog eerder weggegaan. Na 5 minuten ofzo...

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:55

Non de tju TS dat is heftig. Andere kunnen wel zeggen valt wel mee. aar een jonge meid waar zo overheen gelopen word... Ik snap dat TS bang was. Zou ik ook zijn.

Wat ik wel zou doen is dit melden bij stagemarkt en alle soort gelijke bedrijven en scholen zodat er geen stagaire meer gestuurd word. Paardenvolk kan hard zijn maar dit is toch wel over de top

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:58

Ik geloof heel sterk in: You teach people how to treat you.
Jij wil zo niet behandeld worden, dus je gaat weg. Goed gedaan.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:04

Citaat:
mijn verhaal is puur feitelijk

Dat kunnen wij niet controleren, wij moeten jou op je mooie blauwe (?) ogen geloven. En dat doen de meesten hier ook.
Het gaat mij er ook helemaal niet om jouw verhaal in zijn totaliteit in twijfel te trekken. Ik wil best aannemen dat je verhaal in essentie klopt. Maar ik blijf het een klein beetje overtrokken vinden hoe je het beschrijft.
'Nachtmerrie' vind ik ook wat overdreven voor één rotdag, waarbij je per saldo niets is aangedaan of overkomen, het viel alleen zwaar tegen, je kwam bij een slecht bedrijf terecht, werd bot bejegend en hebt, heel verstandig, na een dag je biezen gepakt, niets meer en niets minder.

Je opmerking over het roken neem ik maar even voor kennisgeving aan. Blijkbaar vind jij het normaal om te roken in de buurt van paarden, ik denk daar heel anders over. Maar er zullen vast zat plekken zijn waar dat wel geaccepteerd wordt.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:09

Jeetje TS, wat goed dat je vertrokken bent. Het is niet OK om op die manier behandeld te worden.

Voor veel is dit misschien wel een goeie om eens te lezen: https://www.scarymommy.com/twitter-thre ... _source=FB

Kortgezegd zou het op het volgende neerkomen;
Weet dat je áltijd recht hebt om ergens van weg te gaan wanneer dat voor jou zo voelt. Ik wil daarmee niet zeggen dat je alle activiteiten die je niet leuk vindt uit de weg zou moeten gaan, maar je hoeft jezelf niet op te schepen met situaties die jou dusdanig oncomfortabel maken dat je angstig bent of het gewoon niet meer trekt. Die situaties zijn ongezond en maken jou ongezond.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:11

Citaat:
Helemaal mee eens. Echt paardenwijven hier weer. Logisch dat er in de paardensector nooit wat verandert.

:D :D :D
Dus als er hier en daar een nuance bij het verhaal van de TS wordt geplaatst, is er direct sprake van 'paardenwijven' en een paardensector die nooit verandert? Ja hoor joh ...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:12

Denken dat je vermoord gaat worden lijkt me ook een tikje overdreven :+ maar verder klinkt t me al Eem vreselijk bedrijf en vreselijke dag voor Ts.

Bij ons op t werk hebben de grooms gewoon fatsoendelijke slaapgelegenheden. Als je toch nog eens op een fatsoendelijke plek wilt werken stuur me dan een pb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:18

Mooi artikel Anne., ik ben het daar mee eens.

Ik ga me niet verontschuldigen voor het gebruiken van de term ‘nachtmerrie’ Askja. Paarden stonden op een stuk land en 10 meter verder is de opgang van het terrein. Paarden werden alleen gepoetst op dat terrein. Tuurlijk sta ik niet te paffen naast een stal.

Maartje1990, dat was het ook, vooral omdat dat niet gebeurde en de man in kwestie me niets fysiek heeft aangedaan. Maar dat was letterlijk wat door mijn hoofd ging. Bedankt voor het aanbod.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:21

Askja schreef:
<KNIP>Het gaat mij er ook helemaal niet om jouw verhaal in zijn totaliteit in twijfel te trekken. Ik wil best aannemen dat je verhaal in essentie klopt. Maar ik blijf het een klein beetje overtrokken vinden hoe je het beschrijft.
'Nachtmerrie' vind ik ook wat overdreven voor één rotdag, waarbij je per saldo niets is aangedaan of overkomen, het viel alleen zwaar tegen, je kwam bij een slecht bedrijf terecht, werd bot bejegend en hebt, heel verstandig, na een dag je biezen gepakt, niets meer en niets minder.

Mee eens. Voor TS schokkend. Voor een ander wellicht niet. TS heeft er goed op ingegrepen in haar eigen belang. Een ander zou de noodzaak wellicht niet zien.

Askja schreef:
Je opmerking over het roken neem ik maar even voor kennisgeving aan. Blijkbaar vind jij het normaal om te roken in de buurt van paarden, ik denk daar heel anders over. Maar er zullen vast zat plekken zijn waar dat wel geaccepteerd wordt.

Kom zelfs regelmatig op plekken waar ik als bezoeker (en ex-roker) denk: nou, eigenaar, dat zou ik niet durven, op deze plek gaan staan met een brandende sigaret. Ook dat is klaarblijkelijk de een voor de ander.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:27

Goed dat je bent weggegaan als het niet goed voelde voor je. Ik kan heel goed begrijpen dat je een onveilig gevoel had.

De volgende keer een goede taakbeschrijving vragen en deftige afspraken maken op papier. Daarna een goed vooronderzoek doen: ervaringen vragen op bokt, andere reviews opzoeken etc.

Ik vind het wel vreemd dat de stagiaires deze toestand niet hebben aangekaart bij hun school. Een dergelijke plek lijkt mij geen goede werkplek voor een stagiaire en/of student.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:38

SayaJones schreef:
Heb eens een review op Bokt gezet met naam enz erbij, want in principe mag dat gewoon want eigen ervaring. Ik kreeg binnen 5 minuten dreig telefoontjes met dat ze wisten waar m'n paarden stonden en waar ik woonde en blijkbaar had ik een geheimhoudingsverklaring getekend (wat niet zo was en niet nodig hoeft te zijn.). Het bericht moest verwijderd worden want anders zouden ze wel wat dingen doen daarmee.

Dat zou haast een reden zijn om eens met meerdere mensen een gezamelijk verhaal te plaatsen (nieuwsredactie misschien?)
Want zo blijven er stagiaires / vakantiekrachten en ook klanten netjes onderzoek doen die niets tegenkomen omdat mensen die negatieve ervaringen plaatsen worden bedreigd. -O-