Wanneer het werkplaatje perfect lijkt..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfan25

Re: Wanneer het werkplaatje perfect lijkt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:24

En bij de politie?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 15:39

Wat dat ZZP'en betreft, steek je licht eens op bij andere ICT'ers die op die basis werken. Er is heel veel mogelijk. Evt kun je me PB'en als je vragen hebt, mijn partner werkt al ca 18 jaar als ZZP'er in de ICT.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 08:22

Heb je er al eens over nagedacht om 32 uur te gaan werken? Dan kan je wel het werk doen wat je leuk vindt, maar kan je in je vrije tijd lekker “niet achter de computer zitten”.

JJanss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 08:06

Heel erg bedankt voor alle reacties, suggesties en pb's!! Zitten een hoop goede tips tussen :D
Fijn ook om te lezen dat er mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten, dacht soms dat het aan mij lag...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:42

Je zou ook kunnen kijken of je een baan zou kunnen vinden waarin je ook deels een analisten rol hebt. Als ik bij ons kijk zijn er genoeg mensen die wel programmeren, maar ook veel in overleg zitten. Die veel aan refinement doen, business wensen vertalen naar het daadwerkelijk programmeer werk. Nu zit ik juist wel het liefst 9 uur aan een stuk met volle focus in de code gedoken, maar bij ons zou het totaal geen probleem zijn om ook een meer gedeelde rol te hebben en dus breder bezig te zijn dan puur programmeren/achter de computer zitten.

Ook zou je kunnen kijken of je niet in de richting van architect zou kunnen bewegen. Dan denk je heel erg mee over de architectuur van de applicaties, maar niet perse full on in de code.

Daarnaast zou ik je willen adviseren om eens dieper te duiken in wat je nu tegen staat aan zo lang achter de computer te zitten. Ik bedoel dan vooral, als je het werk zelf wel leuk vind, dan heb je die tijd toch amper door?. Misschien is het ook dat ik er totaal geen moeite mee heb, maar als je echt het leuk vind om code te kloppen en “complexe puzzels op te losse”, dan vliegt de tijd toch vanzelf voorbij? Is het bijvoorbeeld niet een focus probleem? Of misschien vind je het eigenlijk toch niet zo leuk?

JJanss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 08:35

Bedankt voor het goede advies!
Het allergrootste probleem is dat ik lichamelijk overal last van krijg. Ik heb vreselijke hoofdpijn van het hele dag naar een scherm kijken. Mijn nek en schouders zitten helemaal vast en zorgen waarschijnlijk voor die hoofdpijn waarschijnlijk in combinatie met mijn ogen... Ik ben hiervoor al bij fysiotherapeut, chiropractor, osteopaat, opticien etc. geweest. Alles helpt voor even een beetje, maar niemand heeft een blijvende oplossing...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:04

In hoeverre heb je in je huidige baan de vrijheid om je werkdag zelf in te delen? Het lijkt me namelijk voor je werkgever ook niet erg efficiënt om iemand te hebben die zich niet kan concentreren en daardoor uren naar het scherm zit te staren.

Kun je bijvoorbeeld een aantal uren vanuit huis werken? Zodat je bijv in de ochtend naar kantoor gaat, rond de lunch naar huis en lekker met de paarden aan de slag gaat en dat je in de avond nog 3u gaat werken bijvoorbeeld?

Sowieso is het logisch dat je lichaam klachten krijgt van het zitten achter een scherm. In hoeverre heb je de mogelijkheid om tussendoor een stuk te wandelen? Doe desnoods een fitbit om en stel in dat ie elk uur een signaal geeft dat je een stukje moet lopen. Ook al is het maar 5 of 10 minuten. Ga even koffie halen op een andere verdieping en wandel via de postkamer weer terug (ofzo?). Ga een half uur wandelen in je lunchpauze ipv je boterham zittend te eten.

Of zoals iemand anders al opperde, misschien kan je 32u werken? En dan niet 4 dagen maar 5 kortere dagen? 3 dagen van 6u en 2 van 7u bijvoorbeeld?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:23

Zit je goed ergonomisch? Heb je wel eens wisselen tussen staand en zittend werken uitgeprobeerd? Bij ons heb je bijvoorbeeld sta/zit bureaus. Zit je wel eens op zon skippybal?

Dat zijn allemaal dingen die bij ons veel gebruikt worden om fysiek in orde te blijven.

Fitbit die je elke uur herinnerd te lopen is een goede. Ook heb je software die je op de computer kunt installeren die (afhankelijk van hoe streng je het in stelt) je computer op slot gooit en je beweeg rek en strek oefeningen laat doen voor een minuut of 2-3.

Draag je een bril? Je hebt speciale glazen die het makkelijker maken om lange uren naar de computer te kijken.

JJanss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 09:27

Het is een nogal oud en vastgeroest bedrijf; er is geen flexibiliteit in werkuren of thuiswerken, de moderne werkplek met staplaatsen of een skippybal hebben ze ook nog nooit van gehoord... Daarnaast is het kantoor misschien 20 vierkante meter groot en bestaat uit een verdieping, dus heel veel loopruimte is er niet. Ik probeer regelmatig (1 tot 2 keer per uur) even op te staan en een paar passen te zetten, maar veel is dit niet. Ik wandel wel iedere dag in de pauze een half uur tot 45 minuten. Ik heb zo'n bril geprobeerd Shiloh, maar helaas had dit bij mij niet veel effect.
Ben me nu vooral aan het oriënteren op alle gegeven opties en mogelijkheden, waarvoor nogmaals mijn dank! Want ik ben er wel achter dat ik het op deze plek niet lang (meer) vol ga houden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:00

Ik zou toch eens kijken naar een andere werkgever er is zoveel te kiezen in de ICT. Mijn man werkt in de ICT en die zit echt geen 8 uur per dag achter een scherm. Ze zoeken geregeld nieuwe mensen bij het bedrijf waar hij werkt. Maar het is midden NL en jij zit nu in het zuiden. Mijn man is destijds van Limburg naar deze kant van NL verhuisd omdat hier gewoon veel meer werk te vinden is als waar hij vandaan komt.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 17:21

En iets als scrum master/product owner? Dat kun je combineren met echt programmeerwerk. Met jouw opleiding is heel veel mogelijk dus ik zou het niet radicaal omgooien. Je kunt ook nog aan de slag bij een detacheringsbureau als je zzp te spannend vindt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:21

Hihi. Ik had haar een pb gestuurd met eigenlijk exact hetzelfde.

Ik zou ook kijken naar een andere werkgever, ik zit bij een detacheerder als Java programmeur en daar is zo veel flexibiliteit om uit te zoeken wat je uiteindelijk wilt die je vervolgens ook binnen het bedrijf kunt realiseren.

Er zijn zoveel hippe bedrijven die gezondheid belangrijk vinden. Er zijn er bijvoorbeeld zelfs die gratis massages aanbieden ed. Maar ook goede moderne ergonomische werkplekken. Sta zit bureaus. Fiets bureaus. Skippybal ballen.

En inderdaad. Ik zit zelden de hele dag achter een scherm. Ik ben juist blij als het eindelijk een keertje wél kan.

JJanss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 11:47

Super bedankt allemaal voor alle suggesties! Heel nuttig!!!
Ik neig op dit moment het meest naar docent worden of de opleiding daartoe volgen... even helemaal wat anders.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:52

Als ik jou was, zou ik op zoek gaan naar een andere, frisse, nieuwe werkgever, ipv meteen een hele andere opleiding te gaan doen. Je hebt goede baan perspectieven zeg je, dan zou ik als eerst op zoek gaan naar een andere baan. Het lijkt nu eerder dat je werkgever een beetje het probleem is en niet zo zeer je achtergrond en opleiding an sich. Er zijn echt wel werkgevers die investeren in werknemers, om het zo prettig mogelijk te maken en jou behoeftes ook tegemoet te komen.

RedKiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:03

Wat Amyyy zegt, vind een werkgever die wel naar jou wensen luistert en hier iets mee doet, die zijn er genoeg want er is niet genoeg hoogopgeleid IT personeel (IT recruiter geweest, dus ik ken de markt wel een beetje). Ik denk dat als je bijvoorbeeld een fijnere werkplek zou hebben, tijdens de lunch tijd zou kunnen krijgen om te gaan sporten of je huidige wandeling nog wat langer te maken, dat het dan al een stuk fijner is! Ook waar er oog is voor een ergonomische werkplek, anders dan zullen de fysieke klachten alleen maar erger worden.
En daarnaast, probeer eens 32 uur ipv 40. Ja, 1/5 van je inkomen valt weg, maar bij mij betekende het een wereld van verschil qua energie hebben, lekker in mijn vel, nog amper ziek en dat ik op die dag lekker met het paard bezig ben of aan mijn (jaja) IT studie. Het is maar één dag, maar het kan een enorm verschil maken.

Blijf iig niet zitten op een plek waar je je zo niet lekker voelt, dat is verschrikkelijk en geestdodend.