Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gimme_Joy

Berichten: 7769
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:05

Misschien een beetje onconventioneel, maar ik heb voor mijn laatste sollicitatie een filmpje gemaakt. Link naar youtube in de brief en hoppa, ik werd aangenomen! :D

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:07

Er zitten nog redelijk wat taalfoutjes in. Ik stip het topic even vlug aan om morgen met m'n laptop wat makkelijker te kunnen verbeteren.

friendly
Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:07

Al zijn ze daar inmiddels wel onze nuchtere Max gewend qua directheid :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:11

laraxXxemma schreef:
Mag ik je wel een tip geven even los van je brief en spelling?

Nederlanders zijn direct. Erg direct. Vind ik niks mis mee hoor! Ben het zelf ook wel.
Maar buitenlanders zijn dit over het algemeen niet, niet gewend en kunnen dit niet altijd waarderen. Kan arrogant of onbeleefd overkomen.
Hou dit gewoon even in gedachte als je contact zoekt. Je hint er een beetje naar dat je dit wel wil laten doorschijnen namelijk, en nogmaals ik heb er geen probleem mee maar buitenlanders kunnen het niet altijd waarderen. Dit is de tip die ik kreeg voor ik naar België ging maar ik denk dat dit ook zeker op de UK van toepassing is.

Het klinkt erg gaaf dus ik hoop dat je er iets kan vinden!


Nou dat is dus ook mijn punt. Ik ben zelf inderdaad redelijk direct en ik houd ervan om dat in sollicitatiebrieven ook te doen, maar ik kan me voorstellen dat dit niet altijd gewaardeerd wordt :j

Gimme_joy, ja ik zit er ook sterk aan te denken om dat te doen hoor! En dan wel met een creatieve inzet, zoals beginnen terwijl ik het formule 1 spel op de Xbox doe oid. En daarna wel een professionele monoloog van 1,5e minuut oid. Maar ik ben daar zeker niet te bang voor, en je valt ook nog eens extra op! Maar ook dan moet mijn Engels wel redelijk strak zijn, al vraag ik me af of het in spraak iets minder snel vergeten wordt als je een fout maakt? :)

Gimme_Joy

Berichten: 7769
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:15

Joolien schreef:
laraxXxemma schreef:
Mag ik je wel een tip geven even los van je brief en spelling?

Nederlanders zijn direct. Erg direct. Vind ik niks mis mee hoor! Ben het zelf ook wel.
Maar buitenlanders zijn dit over het algemeen niet, niet gewend en kunnen dit niet altijd waarderen. Kan arrogant of onbeleefd overkomen.
Hou dit gewoon even in gedachte als je contact zoekt. Je hint er een beetje naar dat je dit wel wil laten doorschijnen namelijk, en nogmaals ik heb er geen probleem mee maar buitenlanders kunnen het niet altijd waarderen. Dit is de tip die ik kreeg voor ik naar België ging maar ik denk dat dit ook zeker op de UK van toepassing is.

Het klinkt erg gaaf dus ik hoop dat je er iets kan vinden!


Nou dat is dus ook mijn punt. Ik ben zelf inderdaad redelijk direct en ik houd ervan om dat in sollicitatiebrieven ook te doen, maar ik kan me voorstellen dat dit niet altijd gewaardeerd wordt :j

Gimme_joy, ja ik zit er ook sterk aan te denken om dat te doen hoor! En dan wel met een creatieve inzet, zoals beginnen terwijl ik het formule 1 spel op de Xbox doe oid. En daarna wel een professionele monoloog van 1,5e minuut oid. Maar ik ben daar zeker niet te bang voor, en je valt ook nog eens extra op! Maar ook dan moet mijn Engels wel redelijk strak zijn, al vraag ik me af of het in spraak iets minder snel vergeten wordt als je een fout maakt? :)


Dat denk ik wel. Zeker als je het leuk inkleed. Als je wil mag je mijn video wel zien? Moet je me even een pbtje sturen! En ik wil je ook best helpen met de tekst. Het is alleen wel Amerikaans Engels... Ik heb in Amerika gewoond een tijdje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:17

Dit is wat ik nu heb:

Citaat:
Dear sir/madam,


I am a third year student of applied psychology at the higher vocational education in the Netherlands and I was wondering if you have any internship opportunities available for psychology students, specifically in the field of stress management?

I await your reply with interest.


Yours cincerely,


Gimmy_Joy graag!! Ik heb er begin dit jaar zelf ook eentje gemaakt in het Nederlands en die werd heel positief ontvangen, maar ik ben altijd benieuwd naar anderen!

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:23

Ik zou wel jouw motivatie om hun specifiek te contacten toelichten. Nu kan dit ook makkelijk een mail zijn die je naar 100 bedrijven stuurt :)

xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:23

Joolien schreef:
Bedankt allemaal weer. Ik vond het echt lastig om eraan te beginnen, maar jullie helpen me echt super!!
Voordat ik mn sollicitatiebrief stuur, wil ik eerst nog meer informatie vergaren over het team, is er uberhaupt wel een team psycholoog of social worker oid aanwezig? Want ik heb namelijk bepaalde afstudeer ideeën die ik wil aanbieden, maar dan moet ik wel weten of dat er al is.
Nu had ik daarvoor meerdere mensen benaderd die werkzaam zijn of waren in de F1 maar ik krijg allemaal nul op het rekest, dus heb ik bedacht om Red bull zelf een bericht te doen. Deze heb ik zojuist geschreven(nog niet verstuurd) en ging iets makkelijker dan de sollicitatiebrief zelf. Ze hebben trouwens een mailadres voor algemene vragen over werk en stage, dus vandaar!

En ik dacht, ik zet m hier neer en shoot! :D Voor wie wil natuurlijk!

Citaat:
Dear sir/madam,

My name is Jolien [achternaam] and I would like to apply for an internship at Red Bull Racing. I am a third year student at applied psychology, at the higher vocational education in the Netherlands.

So that might be not not be the first education to think about when you think at of a Formula one team, and that is also why I have some questions about psychology and coaching in your team, before I send you my final appliance form.

My first question is; is it possible to do a psychology internship a the Red bull team? First of all am I interested if there is any possibility to do an internship as a psychologist at the Red Bull team. I assume that the drivers have their own personal psychologist or coach, but what about the team itself? Are there any psychologist, coaches or social workers involved?

And second: is there any form of stress management existing for the team members? Secondly, I would like to know if there is any kind of stress management for the team members. If not, is there any interest in develop to develop / in developing a stress management procedure for the team? I have already being been busy with creating working on something about some kind of stress management in the team, and it would be a great challenge to implement that in the team.

I really want to make a decent chance to do an internship at Red Bull racing, so with this information I would like to create the best chance there is. So I am really looking forward to your answer.

Thank you for your time.

Yours sincerely,

Jolien [achternaam]


Ik ben absoluut niet perfect in het schrijven van Engelse brieven, maar de aanpassingen hierboven zou ik persoonlijk zo veranderen. Ik neem aan dat er meer kenners zullen reageren, maar wellicht kan je hier alvast wat mee. :)

Edit: excuus, ik zie dat je hem ingekort hebt. Hopelijk heb je er dan iets aan voor je uiteindelijke motivatiebrief!
Laatst bijgewerkt door xNK op 10-10-18 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:23

Ik zie nogal wat 'spreekwoordjes', weet niet hoe je dat precies noemt. Veel 'if' waar ik 'whether' zou plaatsen bijvoorbeeld. Dat staat mooier. :)

rider

Berichten: 2011
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:27

Even wat snelle suggesties. Ik heb het idee dat je brief sowieso wat 'body'' mist, ik zou denk ik ook vermelden waarom je specifiek interesse hebt om bij dit bedrijf te werken. Het is allemaal een beetje bland, er mag tussen de regels door wat meer passie te lezen zijn.


Citaat:
Dear sir/madam Schrijf je deze brief aan een specifiek persoon? Gebruik dan de naam (Google is your friend). Als dit een open sollictatie is waarvan je niet precies weet aan welke afdeling/persoon je de brief richt, gebruik dan: To whom it may concern. Als je de brief schrijft aan een specifiek persoon en je kunt echt diens naam niet achterhalen, gebruik dan de formeel uitgeschreven versie, Dear Sir or Madam.

My name is Jolien [achternaam] and I would like to apply for an internship at Red Bull Racing. I am a third year student of Applied Psychology at [naam instituut] in the Netherlands.

Om verwarring over de opleiding te voorkomen kun je wellicht beter zeggen: I'm currently taking my bachelor's degree in Applied Psychology at [naam instituut] [/b]

So that might be not the first education to think about when you think at a Formula one team, and that is also why I have some questions about psychology and coaching in your team, before I send you my final appliance form. Het eerste deel van je zin is erg informeel. De gemiddelde Brit zal hier moeite mee hebben. De toon is ook wat dwingend. Ik zou deze paragraph schrappen en je volgende paragraph herformuleren als volgt:

I am writing to you because I want to inquire about the possiblities of doing a psychology internship with the Red Bull team. Apart from the personal psychologists or coaches of the drivers, are there other psychologists, social workers or coaches involved with the team?
De herhaling hier vind ik ook wat storend. Is er een andere manier om deze vraag te stellen?

De volgende paragraph zou ik ook herstructureren om het aantal vragen te verminderen. :

Furthermore, I would like to know if the team members are already enrolled in a stress managament programme. I would gladly contribute to this programme as an intern and if no such programme exists, I would be interested in developing stress management procedures for your team. I have experience with creating such programmes and would welcome the challenge to design and implement one for the Red Bull team.

De laatste paragraph is repetitief. Hou het to the point en zakelijk. :

I look forward to receiving your reply.


Yours sincerely,

Jolien [achternaam]

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:29

Ik voeg eigenlijk altijd een stukje toe over waarom het bedrijf me aanspreekt, vaak ook om te laten zien dat ik al op de website heb gekeken enz (bijv: "I know you have a team of psychologists" etc.) En eeen motivatie waarom je wilt komen stage lopen, vaak met iets van "ik kan en wil graag veel leren". Verder vind ik de brief ietwat stijfjes, zeker voor een brief aan een dergelijk bedrijf. Aan de andere kant is het wel Engeland en geef ik zelf gewoon nou eenmaal de voorkeur aan hele vlotte, vrij informele brieven. Weet niet of dat hier verstandig is.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:30

Citaat:
Dear sir/madam,

My name is Jolien [achternaam] and I would like to apply for an internship at Red Bull Racing. I am a third year student at applied psychology, at the higher vocational education in the Netherlands.

So thatIt might not be not the first education to think about when you think atabout a Formula one team, and that is also why I have some questions about psychology and coaching in your team, before I send you my final appliance form.

My first question is; is it possible to do a psychology internship a the Red bull team? I assume that the drivers have their own personal psychologist or coach, but what about the team itself? Are there any psychologist, coaches or social workers involved?

And secondly: is there any form of stress management existing for the team members? If not, is there any interest in developing a stress management procedure for the team? I have already being busy with creating something about stress management in the team, and it would be a great challenge to implement that in the team.
I have already worked on a stress management plan (misschien stress guidance?) for in a team/ in the team, and i would like to see if it would work in practise.

I really want to make a decent I'd like to make a good chance to dohave an internship at Red Bull racing, so with this information I would like to create the best chance there is. So I am really looking forward to your answer.

Thank you for your time.

Yours sincerely,

Jolien [achternaam]


Zo een beetje.
Ik weet niet zeker of je vertaling van je school klopt, daar moet misschien iemand anders nog naar kijken.

Onderaan de brief leg je eigenlijk hetzelfde uit als bovenaan, persoonlijk zou ik het gedeelte van een goede kans dus nog bovenaan zetten.

De zin in je tweede vraag vond ik wat informeel, dus die heb ik even compleet anders gezet en moet je even kijken of hij zo nog klopt.

Persoonlijk zou ik ook I'm ipv i am en That's ipv that is gebruiken, maar ik weet niet of dat iets van mij is of iets van in het geheel beter is.
Je gebruikt ook het woordje "So" veel, ik denk als vertaling van dus. Maar ook in nederlandse vorm is het niet mooi als je die veel gebruikt, probeer dat dus wat in te perken.
Verder geen slecht begin! Ik vind hem zelf niet te lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:31

Thanks Calijn. Deze brief is nog niet de sollicitatiebrief, dit is alleen een informerende brief, ik wilde het vooral kort en zakelijk houden. Of vind je dan evengoed dat ik m uitgebreider mag doen?

De rest ook weer bedankt. Ik raak alsmaar meer gemotiveerd hierdoor :D

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:33

Ik denk dat je met de info uit dit topic ook niet meer hoeft te vragen of er psychologen zijn daar. :)

rider

Berichten: 2011
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:34

Joolien schreef:
Thanks Calijn. Deze brief is nog niet de sollicitatiebrief, dit is alleen een informerende brief, ik wilde het vooral kort en zakelijk houden. Of vind je dan evengoed dat ik m uitgebreider mag doen?

De rest ook weer bedankt. Ik raak alsmaar meer gemotiveerd hierdoor :D


Hmm. Tja, enerzijds, enkel een vraag om informatie kun je beter kort houden, maar je weet natuurlijk niet wie de brief leest. Als dat dezelfde is die de sollicitatiebrief later leest is dit wel de eerste indruk die je maakt. Is het niet mogelijk om deze info bijvoorbeeld telefonisch te achterhalen? Je zou dit dan als body kunnen gebruiken voor je cover letter.

DearDarling

Berichten: 892
Geregistreerd: 14-03-09
Woonplaats: somewhere

Re: Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:40

Zou overigens ook beginnen met; to whom it may concern, sorry als dit al gezegd is, heb alleen reacties van TS gelezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:42

rider schreef:
Joolien schreef:
Thanks Calijn. Deze brief is nog niet de sollicitatiebrief, dit is alleen een informerende brief, ik wilde het vooral kort en zakelijk houden. Of vind je dan evengoed dat ik m uitgebreider mag doen?

De rest ook weer bedankt. Ik raak alsmaar meer gemotiveerd hierdoor :D


Hmm. Tja, enerzijds, enkel een vraag om informatie kun je beter kort houden, maar je weet natuurlijk niet wie de brief leest. Als dat dezelfde is die de sollicitatiebrief later leest is dit wel de eerste indruk die je maakt. Is het niet mogelijk om deze info bijvoorbeeld telefonisch te achterhalen? Je zou dit dan als body kunnen gebruiken voor je cover letter.


Nee helaas niet, ik kan het iig zo niet vinden. ook niet aan wie ik het schrijf. Maar ik heb idd al wat informatie gekregen over het team, waarmee ik weer vooruit kan en misschien deze hele brief niet eens hoef te schrijven.

Dan zit ik nog in tweestrijd. Bied ik mezelf enkel aan als stagiair, gewoon simpel en eenvoudig? Of presenteer ik mezelf als een stagiair met een afstudeerdoel?
Pfff keuzes keuzes... :')

Even voor de duidelijkheid;
Ik heb dus het idee om een afstudeerstage te doen, daar mag ik namelijk mee beginnen. Dus dan bied ik een afstudeerproduct aan, waarvan ik al een format heb klaar liggen. Welke ik uiteraard nog niet teveel ga uitdiepen, want a; ze moeten nieuwsgierig worden en b; ze moeten niet mijn idee overnemen(mocht het nou echt zo goed zijn haha). Of ik leg de lat niet te hoog en ga gewoon voor een algemene stage, waarna ik eventueel altijd nog mn afstuderen daar kan doen.

Sizzle

Berichten: 35738
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 07:16

Heb je een mogenlijkheid om een naam te achterhalen?
Brieven aan HR zonder naam hebben een veel minder hoge kans om er door te komen.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Re: Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 07:20

Ik zou bellen :D Zeker als je wilt vragen/overleggen over mogelijkheden bespreekt dat verschillende opties veel gemakkelijker dan een e-mailadres (die bovendien onbeantwoord kan blijven). Naar aanleiding van zo'n gesprek kun je veel beter inschatten hoe je een eventuele vervolgbrief moet insteken.

Room_Soesje
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 07:49

Normaal reageer ik bijna niet in topics maar nu even wel :D Ik studeer in het Engels dus mocht je hulp nodig hebben dan roep je maar.

Even voor de vertaling van je opleidingsinstituut, ik neem aan dat je aan een hogeschool studeert en dat is in het Engels University of Applied Sciences. Verder Sir/Madam altijd met hoofdletters en de rest is denk ik al een heel eind genoemd.
Succes!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:21

Mijn ervaring is dat alleen stage veel minder in trek is dan stage + afstuderen.

Verder heeft een kennis van mij op de afdeling Structural design van RB stage gelopen en zij zei dat ze alleen maar mensen aannamen voor een heel jaar (geen teamwisselingen binnen het seizoen). Nu weet ik nit of dat voor het psychologenteam ook geldt maar dan moet je dus óf een lange stage doen (wat zij heeft gedaan) of je afstuderen eraan vast weten te plakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:44

romy_janse schreef:
Normaal reageer ik bijna niet in topics maar nu even wel :D Ik studeer in het Engels dus mocht je hulp nodig hebben dan roep je maar.

Even voor de vertaling van je opleidingsinstituut, ik neem aan dat je aan een hogeschool studeert en dat is in het Engels University of Applied Sciences. Verder Sir/Madam altijd met hoofdletters en de rest is denk ik al een heel eind genoemd.
Succes!


Thanks. Hoe vertaal ik dat dan met psychologie erbij? Of is het dan 'I study psychology at the university of applied sciences?'

Bellen zou ik met alle liefde doen, maar de site heeft echt nergens een telefoonnummer haha, alleen een mailadres. Ik weet dat ik meer kans maak als ik persoonlijk contact opneem, maar dat is dus even moeilijk...

Magrathea dat is ook de bedoeling, voor een heel jaar :j

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:58

Ik zou zeggen "I am currently working on my bachelor degree in psychology at the university of applied sciences"
"I study blablabla" is een nogal nederlandse vertaling.

Sowieso is studeren een lange bezigheid dus het zou sowieso al "I'm studying" moeten zijn :j

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:09

Joolien schreef:
Bellen zou ik met alle liefde doen, maar de site heeft echt nergens een telefoonnummer haha, alleen een mailadres. Ik weet dat ik meer kans maak als ik persoonlijk contact opneem, maar dat is dus even moeilijk...


Ik kan zo een telefoonnummer op internet vinden hoor. :o

Maya_Mariel
Berichten: 92
Geregistreerd: 07-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:51

'University of Applied Sciences' is inderdaad HBO, maar ik neem aan dat je school een naam heeft? Ik weet dat Fontys bijv. Fontys University of Applied Sciences is in het Engels.

Misschien al door meerdere gezegd, maar gebruik nooit afkortingen (don't, I'm etc.) in Brits Engelse solicitatiebrieven. Afsluiting van je brief, het is 'Sincerily' (yours weglaten), maar persoonlijk zou ik gaan voor 'Kind regards'.