Op havo heb ik een economie maatschappij profiel. Ik wilde heeel graag biologie in mijn pakket aangezien dat wat meer opties geeft qua studie, maar ik vind vakken zoals economie, geschiedenis en aardrijkskunde belangrijk voor mijn algemene ontwikkeling, dus toen kon ik geen biologie meer doen..
En nu wordt het lastig. Volgens leraren op school is mijn denkwijze en manier van werken universiteit waardig, en zou ik ook gewoon op vwo niveau hebben moeten blijven. Helaas moet ik nu van hbo naar uni gaan.
Mijn interesse liggen vooral sociologie een dingen zoals politiek etc. Ik vind mensen heel interresant, Waarom maken ze bepaalde keuzes etc, maar ben sociaal niet sterk en vind de omgang met mensen niet fijn, hierdoor is psychologie dus geen optie. Vandaar dat ik sociologie eerder zou kiezen.
Vorig jaar met school naar een open dag geweest en uitleg gekregen over verschillende studies. Destijds dacht ik dat pedagogiek (en dan daarna na de uni) wel wat voor mij zou zijn. Echter bleek dat helemaal niet te kloppen, het eerste wat ze zeiden is dat als je er niet van houd om mensen te helpen en met ze om te gaan, dat je hier niet juist zit.. oh en ze zouden ook vakken zoals sociologie en psychologie schrappen, want ze gaan zich vanaf nu 100% richten op de praktijk en boeken lezen doe je thuis zelf maar.

Ik wist gelijk dat dit niks voor mij was, ik ben juist heel theoretisch en dat vind ik een stuk prettiger dan praktijk.
Daarna ging ik naar de uitleg over hbo rechten en sociale juridische dienst. Dit paste, tegen al mijn verwachtingen in, veel beter bij mij!
Mijn plan is dan ook om volgend jaar met hbo rechten te beginnen en hopelijk daarna naar de uni te gaan. Maar ik heb nog zoveel twijfels, hbo rechten is iets waarvan ik weet dat dit qua manier van leren beter bij me past, maar het is ook iets waar ik totaal geen passie voor heb. Helaas ben ik nog niks op hbo niveau dat in mijn profiel past tegen gekomen wat ik echt graag wil.
Zit zelfs erover te denken iets in de economische richting te kiezen, niet omdat ik het leuk vind.. totaal niet, maar ik ben er wel goed in