Welke studie heb jij gekozen en waarom?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lestrange01

Berichten: 2831
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 19:41

Pff.. ik heb geen flauw idee wat ik moet gaan kiezen. Ben eerste jaar middelbare school vwo tto begonnen, maar ben toen (best onterecht) terug gestuurd naar de havo. Ik wilde altijd naar de universiteit en dat was toen al een droom die in niet door kon gaan.
Op havo heb ik een economie maatschappij profiel. Ik wilde heeel graag biologie in mijn pakket aangezien dat wat meer opties geeft qua studie, maar ik vind vakken zoals economie, geschiedenis en aardrijkskunde belangrijk voor mijn algemene ontwikkeling, dus toen kon ik geen biologie meer doen..

En nu wordt het lastig. Volgens leraren op school is mijn denkwijze en manier van werken universiteit waardig, en zou ik ook gewoon op vwo niveau hebben moeten blijven. Helaas moet ik nu van hbo naar uni gaan.

Mijn interesse liggen vooral sociologie een dingen zoals politiek etc. Ik vind mensen heel interresant, Waarom maken ze bepaalde keuzes etc, maar ben sociaal niet sterk en vind de omgang met mensen niet fijn, hierdoor is psychologie dus geen optie. Vandaar dat ik sociologie eerder zou kiezen.

Vorig jaar met school naar een open dag geweest en uitleg gekregen over verschillende studies. Destijds dacht ik dat pedagogiek (en dan daarna na de uni) wel wat voor mij zou zijn. Echter bleek dat helemaal niet te kloppen, het eerste wat ze zeiden is dat als je er niet van houd om mensen te helpen en met ze om te gaan, dat je hier niet juist zit.. oh en ze zouden ook vakken zoals sociologie en psychologie schrappen, want ze gaan zich vanaf nu 100% richten op de praktijk en boeken lezen doe je thuis zelf maar. -O-

Ik wist gelijk dat dit niks voor mij was, ik ben juist heel theoretisch en dat vind ik een stuk prettiger dan praktijk.

Daarna ging ik naar de uitleg over hbo rechten en sociale juridische dienst. Dit paste, tegen al mijn verwachtingen in, veel beter bij mij!

Mijn plan is dan ook om volgend jaar met hbo rechten te beginnen en hopelijk daarna naar de uni te gaan. Maar ik heb nog zoveel twijfels, hbo rechten is iets waarvan ik weet dat dit qua manier van leren beter bij me past, maar het is ook iets waar ik totaal geen passie voor heb. Helaas ben ik nog niks op hbo niveau dat in mijn profiel past tegen gekomen wat ik echt graag wil.

Zit zelfs erover te denken iets in de economische richting te kiezen, niet omdat ik het leuk vind.. totaal niet, maar ik ben er wel goed in

beauty1love

Berichten: 560
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 19:54

beauty1love schreef:
Ik zit nu in het laatste jaar van wo toerisme op de universiteit van Wageningen *D

Erg leuke en vooral brede studie waarin je het fenomeen toerisme bekijkt vanuit een economisch, sociologisch en milieuwetenschappelijk perspectief. Is een hele brede opleiding waarin je best een brede basis krijgt en nog heel veel kanten op kan. Ga nu zelf beginnen aan een minor in business economics en hierna verder studeren met een master in business administration.

Ik had trouwens ook een NG/NT profiel

business economics en business administration zitten ook in mijn lijstje inderdaad! redenen waarom jij dit gekozen hebt en ben benieuwd hoe het je bevalt!![/quote]

Ik wilde eerst alleen de bachelor business administration doen maar begon in V6 te twijfelen of ik dat over tien jaar nog leuk zou vinden. Toen kwam ik toevallig toerisme tegen, waarin je dus eigenlijk dat economische/management combineert met sociologie en milieuwetenschappen.. ik kan er straks alsnog de kant van BA mee op, maar mocht me dat ooit gaan vervelen kan ik er nog veel meer mee doen omdat we daarnaast dus best een goede achtergrond krijgen in sociologie en milieuwetenschappen.. daarnaast vind ik dat ze ons een heel uniek perspectief aanleren waarin we dus naar een situatie/probleem kijken vanuit al die drie richtingen in plaats van alleen vanuit een management of economisch standpunt. Ik verwacht dus dat ik daar later veel voordeel van heb *D

De opleiding zelf vind ik echt super leuk! Bij elk vak kijk je dus naar de toerisme sector maar met de achtergrond die je krijgt kan je ook naar hele andere dingen kijken die niets met toerisme te maken hebben.. goede kans dus ook dat ik later niets met het toerisme gedeelte ga doen.

Mocht je meer willen weten dan stuur maar even een pb!

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Welke studie heb jij gekozen en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:08

Diergeneeskunde is ook niet alles, het klinkt mooier dan het is. Als je uitgeloot wordt moet je naar België en als je na zes jaar studie klaar bent is er geen of weinig werk. Als je geluk hebt kun je aan de slag bij een kliniek, mag je allerlei nacht en weekenddiensten draaien waarbij je opgeroepen kunt worden. Heb je maximaal drie dagen echt werk en verdien je 1500 euro per maand en maak je oerlange dagen. En vergeet niet dat onder veeartsen het zelfmoordpercentage het allerhoogst is van alle beroepsgroepen! Dat vond ik echt schokkend!

Met vwo NT zou ik toch ns langs TU Delft of Wageningen gaan.

Gianti

Berichten: 10956
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:12

Geneeskunde omdat ik altijd al arts wou worden hahaha

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:14

Ik heb fotografie gestart en niet afgemaakt. Eerst een tijd gewerkt, daarna kleuteronderwijs gedaan... Iets waar ik zelf niet zou op gekomen zijn, maar het is een betaalde opleiding hier (als je uitkeringsgerechtigd bent) en zo ben ik daar op gekomen. Ik kon er mij zeker in vinden, heb het zonder problemen voltooid. Nu op zoek naar werk!

Ladyingreen

Berichten: 241
Geregistreerd: 03-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:18

Ik heb tuin-en landschapsinrichting gestudeerd. En ik ontwerp nu van allerlei zaken in de openbare ruimte (parken, pleinen, woonwijken, ect) én tuinen. Via Van Hall Larenstein kun je allerlei kanten op 'in de groene wereld'. Van laboratorium technieken tot bos-en natuurbeheer. Watermanagment, voedingsmiddelen technologie... zeker ook interessant als je duurzaamheid een belangrijk thema vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:29

Ik studeer Advertising! :)


Ik heb zelf eerst VWO, toen havo en toen weer VWO gedaan! :) NG/NT. Vanaf dat ik klein was wist ik heel zeker dat ik diergeneeskunde wilde studeren. Vandaar dat ik na havo weer VWO ben gaan doen.

Echter kwam ik er halverwege 6VWO achter dat diergeneeskunde 'm toch niet ging worden. :+ Ik wist heel zeker dat nóg zes jaar de boeken in mij gewoonweg niet gelukkig ging maken, dus wat toen? Ik heb naast dat diergeneeskunde dingetje ook altijd gezegd dat ik iets wilde doen waar ik veel mensen mee zou bereiken.


Ik ging kijken op de open dag van de [naam], en had een lijstje van wat studies die me wel leuk leken. Verwachtingen had ik niet, enkel Advertising stond onderaan mijn lijstje. Daar ging ik gewoon even kijken omdat we er toch waren. Door een docent van daar werd ik gepusht om mee te doen aan de workshop die gegeven werd, en...

Ik was opslag verliefd. Advertising was wat ik ging studeren. :j En zo gezegd, zo gedaan. Het is oprecht één van de beste keuzes van mijn leven geweest; ik heb het zó ongelofelijk naar mijn zin! We gingen vrijwel meteen aan de slag met echte opdrachten voor echte klanten. Je leert je ideeën verder ontwikkelen en uitwerken tot concepten, en ze daarna aan de man te brengen. Je wordt eigenlijk gewoon opgeleid tot creative director. :j Ik heb al gewerkt voor Spotify, NS en heb een add in het NRC gemaakt die ook nog eens een prijs won! *\o/* En dat allemaal in het eerste jaar.

Je hoeft nooit een boek open te slaan (behalve ter inspiratie), en je hoeft nooit te stampen of wat dan ook. Enkel bedenken, maken en gewoon doen! Dat betekent niet dat het geen moeilijke studie is want het is ontzettend zwaar; veel tranen zijn reeds gelaten. :+ Maar ik heb me nog geen moment verveeld, en mijn studie is echt mijn leven geworden. :j Ik heb me oprecht nog geen moment verveeld.

Het vooruitzicht na de studie is ook goed; als je bij ons op de opleiding gestudeerd hebt, staat iedere deur, zowel in NL als internationaal voor je open, en dat zijn geen mooie praatjes. Op portfolio avonden komen agencies gericht naar je zoeken en heb je de stageplekken en baankansen voor het uitkiezen. Geen grap.


Je hoeft niet goed te kunnen tekenen of allemaal bijzondere kunstdingen te kunnen voor deze opleiding, dus laat het woord "kunstacademie" je niet afschrikken. Als je gekke of goeie ideeën hebt en je graag ergens in vastbijt kan dit wellicht de studie voor jou zijn. Vervelen zal je je nooit, het is één groot avontuur. :)

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-18 20:34

Lestrange01 schreef:
Pff.. ik heb geen flauw idee wat ik moet gaan kiezen. Ben eerste jaar middelbare school vwo tto begonnen, maar ben toen (best onterecht) terug gestuurd naar de havo. Ik wilde altijd naar de universiteit en dat was toen al een droom die in niet door kon gaan.
Op havo heb ik een economie maatschappij profiel. Ik wilde heeel graag biologie in mijn pakket aangezien dat wat meer opties geeft qua studie, maar ik vind vakken zoals economie, geschiedenis en aardrijkskunde belangrijk voor mijn algemene ontwikkeling, dus toen kon ik geen biologie meer doen..

En nu wordt het lastig. Volgens leraren op school is mijn denkwijze en manier van werken universiteit waardig, en zou ik ook gewoon op vwo niveau hebben moeten blijven. Helaas moet ik nu van hbo naar uni gaan.

Mijn interesse liggen vooral sociologie een dingen zoals politiek etc. Ik vind mensen heel interresant, Waarom maken ze bepaalde keuzes etc, maar ben sociaal niet sterk en vind de omgang met mensen niet fijn, hierdoor is psychologie dus geen optie. Vandaar dat ik sociologie eerder zou kiezen.

Vorig jaar met school naar een open dag geweest en uitleg gekregen over verschillende studies. Destijds dacht ik dat pedagogiek (en dan daarna na de uni) wel wat voor mij zou zijn. Echter bleek dat helemaal niet te kloppen, het eerste wat ze zeiden is dat als je er niet van houd om mensen te helpen en met ze om te gaan, dat je hier niet juist zit.. oh en ze zouden ook vakken zoals sociologie en psychologie schrappen, want ze gaan zich vanaf nu 100% richten op de praktijk en boeken lezen doe je thuis zelf maar. -O-

Ik wist gelijk dat dit niks voor mij was, ik ben juist heel theoretisch en dat vind ik een stuk prettiger dan praktijk.

Daarna ging ik naar de uitleg over hbo rechten en sociale juridische dienst. Dit paste, tegen al mijn verwachtingen in, veel beter bij mij!

Mijn plan is dan ook om volgend jaar met hbo rechten te beginnen en hopelijk daarna naar de uni te gaan. Maar ik heb nog zoveel twijfels, hbo rechten is iets waarvan ik weet dat dit qua manier van leren beter bij me past, maar het is ook iets waar ik totaal geen passie voor heb. Helaas ben ik nog niks op hbo niveau dat in mijn profiel past tegen gekomen wat ik echt graag wil.

Zit zelfs erover te denken iets in de economische richting te kiezen, niet omdat ik het leuk vind.. totaal niet, maar ik ben er wel goed in


Je zou ook nog altijd na je havo 5 en 6 vwo kunnen doen, heb je wat meer tijd om te denken en kun je meteen universitair beginnen zonder eerst een studie te hoeven doen die je echt niet ligt haha. Het ligt zou ik er ook nog 2 jaar langer achteraan plakken om door te leren maar ja... haha

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-18 20:40

Arabesk schreef:
Diergeneeskunde is ook niet alles, het klinkt mooier dan het is. Als je uitgeloot wordt moet je naar België en als je na zes jaar studie klaar bent is er geen of weinig werk. Als je geluk hebt kun je aan de slag bij een kliniek, mag je allerlei nacht en weekenddiensten draaien waarbij je opgeroepen kunt worden. Heb je maximaal drie dagen echt werk en verdien je 1500 euro per maand en maak je oerlange dagen. En vergeet niet dat onder veeartsen het zelfmoordpercentage het allerhoogst is van alle beroepsgroepen! Dat vond ik echt schokkend!

Met vwo NT zou ik toch ns langs TU Delft of Wageningen gaan.

Salaris en werkgelegenheid hebben mij ook best we afgeschrikt, ondanks dat ik dol ben op dieren!
Maar jij bent paardentandarts toch, is dat eerst ook de opleiding diergeneeskunde? en hoe is jou werkgelegenheid enzo?


Resistance schreef:
Ik studeer Advertising! :)


Ik heb zelf eerst VWO, toen havo en toen weer VWO gedaan! :) NG/NT. Vanaf dat ik klein was wist ik heel zeker dat ik diergeneeskunde wilde studeren. Vandaar dat ik na havo weer VWO ben gaan doen.

Echter kwam ik er halverwege 6VWO achter dat diergeneeskunde 'm toch niet ging worden. :+ Ik wist heel zeker dat nóg zes jaar de boeken in mij gewoonweg niet gelukkig ging maken, dus wat toen? Ik heb naast dat diergeneeskunde dingetje ook altijd gezegd dat ik iets wilde doen waar ik veel mensen mee zou bereiken.


Ik ging kijken op de open dag van de Willem de Kooning Academie, en had een lijstje van wat studies die me wel leuk leken. Verwachtingen had ik niet, enkel Advertising stond onderaan mijn lijstje. Daar ging ik gewoon even kijken omdat we er toch waren. Door een docent van daar werd ik gepusht om mee te doen aan de workshop die gegeven werd, en...

Ik was opslag verliefd. Advertising was wat ik ging studeren. :j En zo gezegd, zo gedaan. Het is oprecht één van de beste keuzes van mijn leven geweest; ik heb het zó ongelofelijk naar mijn zin! We gingen vrijwel meteen aan de slag met echte opdrachten voor echte klanten. Je leert je ideeën verder ontwikkelen en uitwerken tot concepten, en ze daarna aan de man te brengen. Je wordt eigenlijk gewoon opgeleid tot creative director. :j Ik heb al gewerkt voor Spotify, NS en heb een add in het NRC gemaakt die ook nog eens een prijs won! *\o/* En dat allemaal in het eerste jaar.

Je hoeft nooit een boek open te slaan (behalve ter inspiratie), en je hoeft nooit te stampen of wat dan ook. Enkel bedenken, maken en gewoon doen! Dat betekent niet dat het geen moeilijke studie is want het is ontzettend zwaar; veel tranen zijn reeds gelaten. :+ Maar ik heb me nog geen moment verveeld, en mijn studie is echt mijn leven geworden. :j Ik heb me oprecht nog geen moment verveeld.

Het vooruitzicht na de studie is ook goed; als je bij ons op de opleiding gestudeerd hebt, staat iedere deur, zowel in NL als internationaal voor je open, en dat zijn geen mooie praatjes. Op portfolio avonden komen agencies gericht naar je zoeken en heb je de stageplekken en baankansen voor het uitkiezen. Geen grap.


Je hoeft niet goed te kunnen tekenen of allemaal bijzondere kunstdingen te kunnen voor deze opleiding, dus laat het woord "kunstacademie" je niet afschrikken. Als je gekke of goeie ideeën hebt en je graag ergens in vastbijt kan dit wellicht de studie voor jou zijn. Vervelen zal je je nooit, het is één groot avontuur. :)

Ohh dit klinkt ook wel wat dadelijk meteen even opzoeken, kan alleen inderdaad niet echt tekenen enzo haha

Anoniem

Re: Welke studie heb jij gekozen en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:44

Geen zorgen, ik kan ook niet tekenen. :') En sommige van mijn klasgenoten kunnen nog minder goed tekenen.

Je kan even op de site kijken ja, maar daar wordt je niet héél veel wijzer van. Ze maken er geloof ik een sport van om alles zo ingewikkeld mogelijk te beschrijven ofzo. :') Je mag me in ieder geval alles vragen, PB box staat open! :) En ga als je het leuk vindt gewoon even op de open dag kijken, en doe dan mee aan een workshop. Tot die workshop leek het me namelijk niets, pas toen ik meedeed was ik om (gelukkig maar).

Lestrange01

Berichten: 2831
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:50

Jeroeleke schreef:
Lestrange01 schreef:
Pff.. ik heb geen flauw idee wat ik moet gaan kiezen. Ben eerste jaar middelbare school vwo tto begonnen, maar ben toen (best onterecht) terug gestuurd naar de havo. Ik wilde altijd naar de universiteit en dat was toen al een droom die in niet door kon gaan.
Op havo heb ik een economie maatschappij profiel. Ik wilde heeel graag biologie in mijn pakket aangezien dat wat meer opties geeft qua studie, maar ik vind vakken zoals economie, geschiedenis en aardrijkskunde belangrijk voor mijn algemene ontwikkeling, dus toen kon ik geen biologie meer doen..

En nu wordt het lastig. Volgens leraren op school is mijn denkwijze en manier van werken universiteit waardig, en zou ik ook gewoon op vwo niveau hebben moeten blijven. Helaas moet ik nu van hbo naar uni gaan.

Mijn interesse liggen vooral sociologie een dingen zoals politiek etc. Ik vind mensen heel interresant, Waarom maken ze bepaalde keuzes etc, maar ben sociaal niet sterk en vind de omgang met mensen niet fijn, hierdoor is psychologie dus geen optie. Vandaar dat ik sociologie eerder zou kiezen.

Vorig jaar met school naar een open dag geweest en uitleg gekregen over verschillende studies. Destijds dacht ik dat pedagogiek (en dan daarna na de uni) wel wat voor mij zou zijn. Echter bleek dat helemaal niet te kloppen, het eerste wat ze zeiden is dat als je er niet van houd om mensen te helpen en met ze om te gaan, dat je hier niet juist zit.. oh en ze zouden ook vakken zoals sociologie en psychologie schrappen, want ze gaan zich vanaf nu 100% richten op de praktijk en boeken lezen doe je thuis zelf maar. -O-

Ik wist gelijk dat dit niks voor mij was, ik ben juist heel theoretisch en dat vind ik een stuk prettiger dan praktijk.

Daarna ging ik naar de uitleg over hbo rechten en sociale juridische dienst. Dit paste, tegen al mijn verwachtingen in, veel beter bij mij!

Mijn plan is dan ook om volgend jaar met hbo rechten te beginnen en hopelijk daarna naar de uni te gaan. Maar ik heb nog zoveel twijfels, hbo rechten is iets waarvan ik weet dat dit qua manier van leren beter bij me past, maar het is ook iets waar ik totaal geen passie voor heb. Helaas ben ik nog niks op hbo niveau dat in mijn profiel past tegen gekomen wat ik echt graag wil.

Zit zelfs erover te denken iets in de economische richting te kiezen, niet omdat ik het leuk vind.. totaal niet, maar ik ben er wel goed in


Je zou ook nog altijd na je havo 5 en 6 vwo kunnen doen, heb je wat meer tijd om te denken en kun je meteen universitair beginnen zonder eerst een studie te hoeven doen die je echt niet ligt haha. Het ligt zou ik er ook nog 2 jaar langer achteraan plakken om door te leren maar ja... haha



Helaas is dat niet echt een optie.. ik ben 19 wanneer ik klaar ben met de havo en ik word gillend gek als ik dan nog twee jaar extra op de middelbare school doorbreng :+, daarbij heb ik ook geen extra taal dus ik mag niet naar het vwo. Anders had ik dat zeker gedaan

Anoniem

Re: Welke studie heb jij gekozen en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:51

@Lestrange ik heb na havo vwo gedaan en had ook geen extra taal, ik kreeg vrijstelling. :) Overigens was ik ook al 20 toen ik uiteindelijk klaar was, haha.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:00

Eest 3 weken ICT maar daar zat ik niet op mijn plek. Dat jaar afgemaakt in rechtspraktijk maar ook daar zat ik niet op mijn plek.
Daarna verpleegkunde gedaan, dit wel afgemaakt en doe het graag. Is het iets wat ik blijf doen tot mijn pensioen, nee. Maar voor nu genoeg uitdaging.
Doel is om in België nog de specifieke lerarenopleiding te doen zodat ik kan/mag lesgeven.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Welke studie heb jij gekozen en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:08

Nee geen DGK gedaan, ik heb niks met virussen, infecties en erfelijkheid :+. Het moet dichtbij biomechanica blijven dan vind ik het nog interessant; hoeven/benen en het gebit. Een aparte opleiding gedaan alleen op het gebit gericht.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Welke studie heb jij gekozen en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:20

Ik heb MBO dierverzorging gedaan en studeer nu cultureel erfgoed :)

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Welke studie heb jij gekozen en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:31

Als je biologie en natuurkunde leuk vindt...is dan wageningen uni niks? Richting dierwetenschappen ofzo?

Goof

Berichten: 29115
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:35

Ik wist ook nooit wat ik wilde worden of studeren, behalve dat ik 'wel iets met Engels wilde'. Zodoende ben ik de lerarenopleiding Engels gaan doen alhoewel ik niet het onderwijs in wilde. Wel een stage gaan doen, want zonder kom je niet aan diploma en dat beviel uiteindelijk zo goed dat ik toch 13 jaar in het onderwijs ben blijven hangen :+
Al enkele jaren wilde ik iets anders en vorig jaar heb ik (om ongeveer dezelfde reden als arabesk) het onderwijs verlaten. Ik werk nu al coach voor kinderen met autisme en biedt begeleiding op het gebied van onderwijs. Zo kom ik dus nog steeds in allemaal verschillende scholen, maar kan ik wel intensief 1 op 1 de begeleiding bieden die kinderen echt nodig hebben.

Castilja

Berichten: 2517
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:45

Ik ben de HBO Acteursopleiding gaan doen omdat ik verder niets zo uitdagend, leuk, eng en verschrikkelijk vind als spelen. Heb nog een jaar een andere studie gedaan maar voelde me daar een vreemde eend in de bijt, ondanks dat het een prima studiejaartje was. Het is een soort onderbuikgevoel dat ik van spelen mijn beroep moet maken :P

taartjee
Berichten: 2600
Geregistreerd: 10-04-12

Re: Welke studie heb jij gekozen en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:58

Studie keuze maken was bij mij ook echt een drama. Ik heb na de havo (profiel EM met biologie) geprobeerd om creatieve therapie te gaan doen, werd daar helaas op afgewezen en ben toen SPH (social work) gaan doen. Na een half jaar hier al mee gestopt en heb heel lang niet geweten wat ik dan moest gaan doen. Ik heb daarna anderhalf jaar gewerkt en ben 2 jaar geleden begonnen op de VAVO om mijn profiel om te gaan zetten en heb het eerste jaar scheikunde gehaald en vorig jaar natuurkunde.

Nu zit ik in mijn eerste jaar van forensisch onderzoek en ik voel me er helemaal thuis! Als kleine spruit was ik al helemaal geobsedeerd van ongelukken die in mijn dorp waren gebeurd en als het op de weg naar huis was dan bleef ik kijken. Ik ben een echte ramptoerist en nu mag ik hopelijk van mijn ramptoerisme mijn beroep gaan maken :D

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Re: Welke studie heb jij gekozen en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 22:14

Ik heb Logistiek en Technische vervoerskunde gedaan aan de HvA met uitstroomrichting Zorglogistiek.

Mijn keuze is eigenlijk tot stand gekomen met mijn vooropleiding verzorgende en sociaal pedagogisch werk. Ik zag hoe het op de werkvloer eraan toe ging en dat motiveerde mij om op een andere manier naar de zorg te willen kijken. Meer vanuit de procesmatige hoek ervoor zorgen dat alles rond het primaire zorgproces goed op orde is en de zorgprofessionals weer het werk kunnen doen waar ze het vak voor hebben gekozen.

Ik ben nu projectmanager zorglogistiek in een groot academisch ziekenhuis en ik heb geen spijt van mijn keuzes toen terwijl iedereen me voor gek verklaarde dat ik na de SPW niet voor SPH koos.

In een van je eerst reacties gaf je aan bedrijfskunde maar ook gezondheidszorg interessant te vinden mijn werk maakt een combinatie van de 2. In zorglogistiek zijn achtergronden als (technische) bedrijfskunde, logistiek en wiskunde gangbaar.

Je geeft ook aan geen super VWOer te zijn en het jezelf niet te moeilijk te willen maken dan is een HBO wel fijner en je kan als je wil daarna nog steeds je master aan de universiteit gaan doen als je daar zin in hebt.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 22:19

Ik bedacht gewoon iets en dat vond ik leuk en toen ging ik het studeren :+

Zo heb ik pedagogiek gestudeerd (6 weken), lucht & ruimtevaarttechniek (1+7 jaar, BSc gehaald) en doe nu een master biomedical engineering. Ook met dit laatste was het zo dat ik het tegenkwam en ik heb me niet eens verdiept in andere opties. :=
Het bevalt zeer goed! Ik ga komend jaar afstuderen :)

Dat is wel het voordeel van de TU Delft, als je "iets technisch" wilt doen kun je met ongeveer elke studie uiteindelijk wel bij bijna elke master uitkomen die je wil. In het ergste geval zul je wat schakelvakken moeten volgen.

Diertjec

Berichten: 4632
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Welke studie heb jij gekozen en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 22:24

Ik heb in 6 jaar mijn havo diploma gehaald, toen nog een extra jaar met scheikunde en natuurkunde gedaan. Waarbij natuurkunde rap afviel en ik scheikunde net niet met een voldoende heb kunnen afronden. Daarna een halfjaar HBO fysiotherapie gedaan, waarbij ik tot de conclusie kwam dat de theorie toch wel heel zwaar was.
Daarna de opleiding tot hoefsmid gevolgd en daar ben ik nu in gediplomeerd :D

Keuze tot hoefsmid kwam, omdat ik altijd al wat met paarden wilde doen, maar geen dierenarts (bah eerst VWO halen), geen paardenhouderij (proffesioneel stallenveger had ik het idee) en ga zo maar door. Toen bleef hoefsmid over, op de open dag wezen kijken en dat was echt heel tof :D

Hutcherson

Berichten: 7505
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 22:25

Ik heb ergotherapie gestudeerd op de HAN.
En ben nu ergotherapeut. Echt een groeiend beroep en we zullen steeds belangrijker worden met de komst van de babyboomers die verouderen. Maar jev kunt feitelijk alle richtingen op (ziekenhuis, revalidatie, handspecialisatie, kinderen, psychisch, babys, ouderen, artrose, dementie, verpleeghuis etc etc etc)

Pieneappel

Berichten: 509
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 22:39

Ik doe sinds twee weken de HBO opleiding MBRT.(Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische technieken)
Je kan oa. op de afdelingen Radiologie, Nucleaire geneeskunde, Radiotherapie werken.


Misschien is dat ook wel iets voor jou omdat je profiel NG/NT hebt gedaan.

Ik heb het gekozen omdat ik in de gezondheidszorg wil werken, maar niet te veel aan mensen wil zitten. Ik vind het medische heel interessant.

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 22:53

Ik heb het Science Programme in Maastricht (MSP) gedaan. Ik had ook een NT/NG profiel op het VWO en vond natuurkunde, scheikunde en biologie allemaal leuk. Ik had dus ook al verschillende open dagen in die richting bezocht maar het was het allemaal net niet. Ik ging ook naar de open dag in Maastricht en hoewel ik er niet echt in geinteresseerd was (het leek me veel te breed en vaag) toch ook maar even bij MSP gaan kijken, en toen was ik om, en ik ben nog altijd blij dat ik die keuze heb gemaakt.

Omdat de studie zo veel verschillende vakken aanbiedt kun je nog even de tijd nemen om te kijken wat je nou echt leuk vindt, maar vooral de sfeer is er heel fijn. Waar ik ook veel aan heb gehad is het PBL systeem waarin je echt zelf met de stof bezig bent, en dat je doormiddel van projecten en je scriptie al veel praktijkervaring krijgt tijdens de studie.

Nu doe ik een master biologie. In het begin was ik nog bang dat ik door mijn brede bachelor te weinig specifieke kennis zou hebben maar dat valt heel erg mee: die info zoek je makkelijk op en ik heb er juist veel aan dat ik goed met anderen kan communiceren, ook mensen die niet uit mijn vakgebied komen, door het interdisciplinaire aspect en de PBL.

Als je natuurwetenschappen leuk vind zou ik het zeker eens opzoeken, en anders is een ander university college of liberal arts en sciences opleiding misschien wat voor je!