Puur Antwerpen VS. Gent (dus niet NL VS. BE) vond ik Antwerpen een betere optie. Ten eerste is het maar 1 uur en 15 minuten rijden van mijn ouders, dus kan ik elk weekend op en neer. Dat vond ik belangrijk de eerste 3 jaar aangezien je dan voor het eerst uit huis gaat en toch wel je ouders wilt zien. Tegen de tijd dat je dan naar de master in Gent gaat, dan woon je al 3 jaar uit huis en al de drang om naar huis te gaan minder groot zijn.
Verder is de groep in Antwerpen kleiner, meer vriendelijker ipv competitief. Je start namelijk met iets onder de 200 studenten ipv ruim 500.
Een derde reden was dat ik op deze manier 2 steden kan leren kennen en niet 6 jaar lang vast zit aan 1 plek. Ook leer je 2x zo veel mensen kennen. In dit vak is het belangrijk om vriendschappen connecties op te bouwen.
Een vierde reden is dat op beiden plekken het stoplichten systeem geldt. Dit houdt in dat je op 'groen' staat zolang je steeds 60% van de opgenomen studiepunten haalt. Kom je een keer onder de 60%, dan kom je op oranje te staan. Kom je een tweede keer onder de 60% dan sta je op rood en mag je de studie niet meer volgen.
Een voordeel van Antwerpen is dat je dit systeem hebt in de bachelor. Maar wanneer je naar de master gaat, dan krijg je een schone lei. Dus in principe kan je dan 2x onder de 60% komen zonder van de studie af te moeten. Ga je meteen naar Gent, dan krijg je die schone lei niet tussen de bachelor en Master heb ik begrepen.
Een laatste reden is dat er in Antwerpen in de bachelor al veel praktica is, terwijl in Gent dat niet zo is (heb om gehoord). Dus als Antwerpse student heb je al meer praktische ervaring wanneer je aan de master begint dan wanneer je meteen naar Gent gaat.
Hopelijk zijn mijn redenen duidelijk. Ik had haast dus heb je vraag snel beantwoord.