ZZP + vaste baan + huis kopen. Hoe zit dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:38

Janine1990 schreef:
Prairy schreef:
Wij zijn bij de Rabobank juist wel goed geholpen, waar de geprezen onafhankelijk adviseur het compleet verprutst heeft.
En mijn man heeft een eigen bedrijf (3 jaar cijfers, maar niet de beste, omdat hij uit elkaar gegaan was met zijn zakenpartner), en ZZP bedrijf net opgestart, het andere bedrijf had zijn parnter gehouden, die cijfers zijn wel een soort van meegenomen geloof ik (in ieder geval om te zien dat zijn inkomen vrij constant is). Niet het makkelijkste dossier dus. Ik had een 'fulltime' baan met niet al te fantastisch salaris.
Wat ik ook fijn vind is dat de Rabobank ook een Groene Hypotheek aan biedt (voor ons nu nog niet van toepassing, misschien later wel), daar zou je nog nar kunnen kijken. Wellicht dat dat ook opties biedt.

Startend kan heel lastig zijn, als je in ieder geval jaarcijfers kunt laten zien waarbij de stijgende lijn zichtbaar is, helpt dat wel. Een plan is leuk, harde cijfers zijn beter.

In ieder geval veel succes. Als je een plan hebt en een toekomst visie, ben je in mijn ogen al veel verder dan de meeste mensen :)

Zie even dit:

Matheno schreef:
Rabobank deed bij ons absoluut niet moeilijk, we konden binnen 24 uur een hypotheek afsluiten.
Maar goed, mijn man en ik werken beide fulltime met een mooi salaris.

En zet dit af tegen het bedrag dat TS van Rabobank krijgt op gegeven... ;) Aan de hand van het verhaal dat TS vertelt over de zaak die weer opgebouwd wordt na flink te hebben geleden onder een recessie. ;)

Een onafhankelijk adviseur kan het ook geheel fout hebben, heeft mijn zusje onlangs ook ondervonden.
Vandaar dat je op zoek moet gaan naar een GOEDE onafhankelijk adviseur.
Een goede adviseur vind je in je kennissenkring.

Zelf zit ik ook gewoon bij Rabobank met mijn rekeningen, voor de hypotheek was het geen optie.
En ik geloof ook gerust dat je er een prima hypotheek kan afsluiten. Maar in mijn omgeving heb ik veel verhalen gehoord dat als je met een laag salaris daar binnen komt (zeg een kleine 2000 bruto p/m) dat ze je hard uitlachen. En dan zit ik in Groningen, volgens mij kan je daar prima een huisje voor kopen hier.
Euh... dat weet ik wel zeker... Op dat bedrag heb ik mijn huis gekocht.

Ik snap je even niet (kan ook komen omdat mijn hoofd vol verkouden watten zit) :)

De onafhankelijk adviseur die wij hadden, stond goed aangeschreven, maar had voor ons na 2 maanden nog niks geregeld, waarbij het bij de Rabobank wel binnen 1,5 week geregeld was, omdat we daar gewoon een goede adviseur hadden. En ook daar verschilt het wel bij de Rabobank, net als bij alle banken denk ik.

Maar het is nu eenmaal lastiger om als zelfstandige een hypotheek te krijgen, bij de ene bank wat meer dan bij de andere. De hoogte van de te verkrijgen hypotheek zal wellicht iets verschillen, maar belachelijk grote verschillen kunnen het niet zijn, uiteindelijk moet elke bank zich aan de maximale leenbedragen houden o.b.v. inkomsten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:02

Prairy schreef:
Ik snap je even niet (kan ook komen omdat mijn hoofd vol verkouden watten zit) :)

De onafhankelijk adviseur die wij hadden, stond goed aangeschreven, maar had voor ons na 2 maanden nog niks geregeld, waarbij het bij de Rabobank wel binnen 1,5 week geregeld was, omdat we daar gewoon een goede adviseur hadden. En ook daar verschilt het wel bij de Rabobank, net als bij alle banken denk ik.

Maar het is nu eenmaal lastiger om als zelfstandige een hypotheek te krijgen, bij de ene bank wat meer dan bij de andere. De hoogte van de te verkrijgen hypotheek zal wellicht iets verschillen, maar belachelijk grote verschillen kunnen het niet zijn, uiteindelijk moet elke bank zich aan de maximale leenbedragen houden o.b.v. inkomsten.

Ja kijk, maar dan hebben we het niet over verschillende bedragen dus.
Dan heeft die onafhankelijk adviseur serieuze steken laten vallen.

Bij mijn zusje een heel ander verhaal. Per ongeluk de verkeerde adviseur gekozen. Prima vent hoor, maar het bleef aan mijn zusje en haar man knagen dat vrienden en kennissen met dezelfde inkomens en beroepen serieus meer geld konden lenen.
Uiteindelijk andere adviseur gesproken, die het wél goed uitrekende... Ze konden 60k meer krijgen.
Ik ging er vanuit dat je op dit soort fouten doelde van jullie onafhankelijk adviseur. Want die zijn er ook genoeg.

In mijn geval, ABN, was het ook binnen 2 weken geregeld. Volgens mijn adviseur is dat vrijwel overal gelijk.

Maar om eerst bij Rabobank binnen te komen met een al laag inkomen, lijkt in mijn omgeving niet zo vanzelfsprekend.

sas66

Re: ZZP + vaste baan + huis kopen. Hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:44

Ik heb niet alles gelezen wat hier boven staat, maar als je nu nog niets kunt aantonen vwb je verdiensten als zzp-er, wordt het denk ik wel een erg lastig verhaal om 250k te gaan lenen. Enige jaren terug wilde ik een hypotheek oversluiten van 200k die ik prima op mijn eigen salaris kon lenen (dat had ik nl de 10 jaar daarvoor ook al gedaan). Mijn man was toen zzp-er en ik moest de laatste ingediende aangifte van hem laten zien om zijn inkomen aan te tonen of een accountantsverklaring overleggen. Ronduit belachelijk vond ik, maar het was dat of niet.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:57

Oja, dat hebben wij inderdaad ook moeten doen, een accountantsverklaring overleggen met de prognose voor zijn ZZP activiteiten en die van de BV die nog niet voldoende jaarcijfers had.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:59

Hier kreeg ik ook geen hypotheek bij de rabobank. (wilde maar een hypotheek van 120.000).

Daarnaast was het maar 67% van de aankoops prijs van het huis de rest kwam uit eigen zak. (en in 2014 het huis voor een lage prijs gekocht..dus de hypotheek-marktwaarde verhouding lag eerder tussen de 55-60%). Dus zeer weinig risico voor een bank......immers mocht het fout lopen die 120.000 zouden ze er ruimschoots uithalen.

Had een meerder ? jaars contract (uiteraard geen intentieverklaring...want dan doen ze niet in de wetenschap). Zodra je bij de rabobank 1 vinkje mist (dus dat vaste contract) gaat het feest niet door

Nou ik kreeg die hypotheek niet hoor........

Sta je dan met je zeer goed gevulde bankrekening, mooie baan, meerjarige contract en 3 afgeronde WO beta opleidingen........maar nee hoor...verder kijken dan hun neus lang is.

(de onafhankelijke adviseur die wilde mij juist veelste velen lenen....dat vond ik ook niet ok). ING wilde wel meedenken en daar kreeg ik zonder problemen die gewenste 120.000.

Want die snapten gelukkig wel dat iemand met mijn capaciteiten ook na afloop van het toen geldende contract ik wel aan meer dan genoeg inkomen zou kunnen komen.

Rabobank was niet zo blij dat ik ook bij ze weg ging...goh....hoe zou dat komen....

Dus ja hypotheek afsluiten bij rabobank gaat prima..mits je maar aan alle vinkjes behaald. Is de situatie iets speciaals/anders dan krijg je gewoon nee te horen. (of een belachelijk laag bedrag).

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:51

Studiemiep er zijn zoveel zoals jij die geen hypotheek kunnen krijgen, moeten ze voor jou dan een uitzondering maken? Ik bedoel te zeggen dat er regels zijn en die zijn er niet voor niets; deze regels zijn mede bepaald door wet&regelgeving, AFM, Nibud etc. Daar vanaf wijken als bank kan best wat voeten in de aarde hebben. Moeten ze dan helemaal nergens van afwijken? Nee tuurlijk niet, met een goed verhaal moet dat kunnen, maar bedenk ook eens hoe het aan de andere kant van de tafel is, als adviseur. Het is zo makkelijk om banken maar overal de schuld van te geven.. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:54

Marrit13 schreef:
Studiemiep er zijn zoveel zoals jij die geen hypotheek kunnen krijgen, moeten ze voor jou dan een uitzondering maken? Ik bedoel te zeggen dat er regels zijn en die zijn er niet voor niets; deze regels zijn mede bepaald door wet&regelgeving, AFM, Nibud etc. Daar vanaf wijken als bank kan best wat voeten in de aarde hebben. Moeten ze dan helemaal nergens van afwijken? Nee tuurlijk niet, met een goed verhaal moet dat kunnen, maar bedenk ook eens hoe het aan de andere kant van de tafel is, als adviseur. Het is zo makkelijk om banken maar overal de schuld van te geven.. ;)

Volgens mij bedoelt Studiemiep alleen maar te zeggen dat Rabobank heel erg moeilijk is met het verstrekken van een hypotheek als je niet alles volgens de 'gemiddelde' weg doet.
Want daar is Rabobank kennelijk op ingespeeld, niet op abnormaliteiten.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:57

Nou wat bijzonder is dat dat juíst wel het geval is.. Toevallig ( :+ ) werk ik bij de Rabo en ik doe niets anders dan hypotheken vertrekken buiten de kaders eigenlijk. Zo ook mijn collega’s van de buurtbanken waar we veel contact mee hebben :D maar de ene zaak is de andere niet, dat is een feit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:03

Marrit13 schreef:
Nou wat bijzonder is dat dat juíst wel het geval is.. Toevallig ( :+ ) werk ik bij de Rabo en ik doe niets anders dan hypotheken vertrekken buiten de kaders eigenlijk. Zo ook mijn collega’s van de buurtbanken waar we veel contact mee hebben :D maar de ene zaak is de andere niet, dat is een feit.

Kan natuurlijk heel goed ook persoongerelateerd zijn hoor :j
Niet elke adviseur zal alles even goed weten. De een heeft wat meer inzicht dan de ander en slaat meer mogelijkheden op dan de ander, om meteen present te hebben bij de klant.

Ik heb het alleen van horen zeggen in mijn omgeving. Dan heb je al snel te maken met maar enkele adviseurs. Voor mij een reden om niet naar Rabobank te gaan. Was ik er via mijn adviseur terecht gekomen, prima. Maar ik was dan ook wel een heel eenvoudig geval met een perspectiefverklaring.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:05

Ik heb de indruk dat de Rabobank de laatste tijd weer meer zin heeft in het verstrekken van hypotheken dan pak hem beet 10 jaar geleden, toen leek het wel of ze het liever niet deden als je iedereen zo hoorde die van een hele koude kermis thuis kwam :P

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:07

Ja is zeker subjectief en verschilt per persoon! (En regio, daar zitten ook verschillen in) :) Toch jammer van de slechte ervaringen.

Edit; kan best pmarena, je ziet wel wat golfbewegingen binnen banken. Dan weer daar op focussen, dan weer daar. Is soms ook gedreven door AFM of wet/regelgeving. En wisselingen in de RvB. Zoveel factoren :D

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:07

Ik geef banken nergens de schuld van...ik vond alleen de rabobank heel kortzichtig. Immers had ik GEEN eigen geld en WEL dat vaste contract (of die intentie verklaring) dan kreeg ik wel een hypotheek bij de rabobank....

Nu had ik 70.000 contant...., nog een 3 jaars contract academisch ziekenhuis, prima salaris ruimschoots voldoende om bijna 200.000 te lenen met voldoende groei voor de toekomst en 3 afgeronde WO opleidingen en ik wilde maar een hypotheek van 120.000.... (als je ziet dat mensen alleen tegenwoordig al een hypotheek van 250.000 willen..). (zonder noemenswaardig eigen geld)

Ik dacht dus serieus dat mijn huisbank mij zonder problemen wel een hypotheek wilde verstrekken.

Kreeg bij de ING ook nog eens een mooie rente korting vanwege de hypotheek vs. woningwaarde :Y)

Ach 1 voordeel...ik ben nu bijna hypotheek vrij :-). Zijn nu verder aan het kijken voor het volgende huis.......(dit x wel met zijn 2tjes..) en dat gaat dan echt om serieus geld... en nee dan gaan we niet naar de Rabobank.
Laatst bijgewerkt door orkaan op 27-08-18 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:09

pmarena schreef:
Ik heb de indruk dat de Rabobank de laatste tijd weer meer zin heeft in het verstrekken van hypotheken dan pak hem beet 10 jaar geleden, toen leek het wel of ze het liever niet deden als je iedereen zo hoorde die van een hele koude kermis thuis kwam :P

Ik had het gesprek eind 2013....maar stond dus zo weer buiten...kwam echt van een koude kermis thuis.

Volgens mij is het ook dat rabobank ieder zijn eigen regio heeft (dat het zeg maar wel rabobank is...maar ieder met eigen..."regeltjes/dingetjes"? ) ?

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:13

Dat was zo, nu niet meer :) Maar nog wel lokaal ingesteld wat ik zelf heel leuk vind, kennis van het werkgebied is een groot voordeel (maar soms ook nadeel).

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 12:52

Marrit13 schreef:

Ik heb eigenlijk ook een goede ervaring met de Rabobank. Op grond van m'n inkomen icm het oorspronkelijke bedrag van m'n studieschuld kon ik relatief weinig lenen, maar omdat ik al jaren een vrije sector huur kan betalen, kon de Rabobank daarop het hypotheekbedrag baseren (begin dit jaar).

Overigens is het uiteindelijk een andere bank geworden, maar dat had weer andere redenen.