Mijn zoon en zijn Cito scores

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:12

Afschaffen die toetsen zeg ik. Kleuters rijpen op eigen tempo en manier. Daar moet je niet aan ‘bijspijkeren’. Geef ze gewoon lekker de tijd.
Vanaf groep 3 is er nog tijd genoeg om wat bij te sturen. En soms is het zoals het is en zal je leerstof op een andere manier aan moeten bieden. So be it.
(Ik heb jaren gewerkt met ‘rugzakleerlingen’ en heb nu moeilijk/anders lerende jongeren in huis).

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 21:16

Arabesk schreef:
kleuters toetsen vind ik kindermishandeling

Want?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:28

pittig_ding schreef:
Arabesk schreef:

Want?

Omdat het ze ontzettend onzeker maakt omdat ze erop gewezen worden dat ze dingen nog niet kunnen waar ze domweg nog niet klaar voor zijn.
Kleuters kunnen niet relativeren.

Ik wist niet dat er cito toetsen voor die leeftijd waren, ik ben licht in shock.

_mexx_lady_

Re: Mijn zoon en zijn Cito scores

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:32

Is dat niet licht overdreven Sizzle? Kleuters worden niet gewezen op wat ze goed of slecht doen. Indien een Cito slecht scoort wordt dit niet bij de kleuter in het gezicht gewreven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:33

Jullie denken er iets te zwaar over. Het zijn vragen van: 3 plaatjes, op welke plaatje zit het poppetje OP de kast. Of op welk plaatje zie je 3 appels.
Het stelt echt niks voor.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 21:34

_mexx_lady_ schreef:
Is dat niet licht overdreven Sizzle? Kleuters worden niet gewezen op wat ze goed of slecht doen. Indien een Cito slecht scoort wordt dit niet bij de kleuter in het gezicht gewreven.

Inderdaad, dit wordt met de ouders besproken. En ik heb dit ook niet bij mijn kind gelegd. Die heeft zelf niet eens door dat hij getoetst wordt.
De overheid eist dat de school laat zien hoe ze les geven en hoe dit dus door de kinderen wordt opgepakt.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 21:35

Suzanne F. schreef:
Jullie denken er iets te zwaar over. Het zijn vragen van: 3 plaatjes, op welke plaatje zit het poppetje OP de kast. Of op welk plaatje zie je 3 appels.

Ik heb ook de vragen gezien. Maar moet zeggen dat ik de inzicht vragen best nog wel pittig vond.
Het is een kwestie van goed luisteren...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:37

Als je mijn 4 jarige een test zou geven die ze verplicht moet maken en ze merkt dat ze het niet kan dan sluit ze af, wordt verdrietig en keert in zichzelf.
Kleuters met aanleg voor faalangst zijn niet grappig.

Een 4 jarige bij de BSO waar mijn dochter heen gaat heeft op school meegehoord dat ze nog niet goed genoeg praat. Nu praat ze dus helemaal niet op school terwijl ze in de opvang altijd kletst.

Ik ken het persoonlijk niet dus ik weet niet hoe het gaat maar ik zou in iedergeval niet willen dat ze ze zich bewust zijn dat ze een test maken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:38

TS, vanaf groep 3 vond ik wel een bepaalde lijn erin komen. Ik kan me de cito's van groep 1 en 2 (de uitslagen dan) niet eens meer herinneren. Ik zou er zelf niet veel waarde aan hechten. Het is een moment opname. Ik zou meer waarde hechten aan hoe de juf zelf vindt dat het gaat.
Maar je ziet met cito's vaak dat ze van een 1 terug gaan naar een 2 of van een 2 naar een 3. Van een 3 naar een 2, van een 2 naar een 1. Een vaste lijn is daar bij mijn beide kinderen nooit in gekomen.

Ik heb twee kinderen, die zitten nu in groep 4 en groep 7. Ik vind sowieso de Cito niet altijd goed aansluiten op de normale punten. Zo had mijn dochter in groep 6 een 8,5 en een 9 voor rekenen en met de Cito had ze een 3 score. Met begrijpend lezen had ze met de Cito een 1 score terwijl het cijfer een 7,5 was.
Overigens allemaal mooie scores hoor, maar ik hecht zelf meer waarde aan de gewone punten en de cijfers op het rapport dan aan de Cito uitslagen.

Zo wordt er ook een DMT afgenomen. Kinderen moeten dan in 3 min. zo veel mogelijk woorden lezen. Alleen goed gelezen woorden worden geteld. Ondanks dat mijn oudste dochter met lezen keurig op niveau leest en begrijpend lezen erg goed doet, scoort ze met de DMT al vanaf groep 3 een 4 op de Cito. Zij bouwt zoveel spanning op doordat het op tijd gaat. Ook neemt iemand anders dan de eigen leerkracht de DMT af en is dit in een andere ruimte. Ik denk ook dat zij daarmee gewoon op een 4 zal blijven en ik kan me daar werkelijk waar niet druk om maken.
Ik houd zelf helemaal niet van die druk die ze op de kinderen leggen om in een bepaalde tijd een bepaald aantal woorden te lezen of sommen te rekenen.

Arabesk schreef:

Heb je ervaring met kinderen die deze toetsen gehad hebben? Mijn beide kinderen hebben in de kleuterklas niet eens gemerkt dat het echt toetsen waren. Ze kregen gewoon wat opdrachten voor hun gevoel. Het is niet zo dat ze in rijtjes met de tafeltjes los van elkaar een uur zitten te blokken op een papiertje hoor, met een docent die stil rondloopt en observeert. Het gaat gewoon spelenderwijs.
Ik heb er zelf geen problemen mee, maar ik hecht zelf weinig waarde aan de Cito.

Hoe kom je erbij dat kleuters hier mee onzeker gemaakt worden? Is dat jouw eigen ervaring of denk je dat? Ondanks dat ik kleutercito's in de meeste gevallen ook onzin vind, kan ik absoluut niet beamen dat ze daar onzeker van worden. Laat staan dat ze gewezen worden op dingen die ze nog niet kunnen.
Zo moeilijk zijn die cito's niet en kinderen krijgen ze uitslag hiervan helemaal niet mee. Ze krijgen echt niet te horen hoeveel fouten ze hadden o.i.d.
Mijn ervaring is echt dat het spelenderwijs gaat. Maar ondanks dat heb ik het ook altijd onnodig gevonden hoor om in de kleuterklas Cito's af te nemen.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 21:40

Het is gewoon een werkboekje wat ze op andere dagen ook maken. Alleen dan nu misschien iets meer..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:40

pittig_ding schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik heb ook de vragen gezien. Maar moet zeggen dat ik de inzicht vragen best nog wel pittig vond.
Het is een kwestie van goed luisteren...

Klopt. Vaak weten ze het wel maar zit het in het opletten. Goed luisteren inderdaad. Later komen ze dit tegen met begrijpend lezen. Dan lezen ze de vraag niet goed. Heeft die van mij ook moeite mee gehad. Die wist het allemaal wel maar las gewoon niet en dacht er te makkelijk over.
In de kleuter toetsjes lezen ze inderdaad nog niet maar moeten ze luisteren. Dan kiezen ze dus zo voor de 3 peren ipv de 3 appels.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:41

Sizzle schreef:
Ik ken het persoonlijk niet dus ik weet niet hoe het gaat maar ik zou in iedergeval niet willen dat ze ze zich bewust zijn dat ze een test maken.

Op onze school ging dit inderdaad spelenderwijs en zonder dat de kinderen zich echt bewust waren van het feit dat ze een Cito maakte. Het woord Cito werd ook niet genoemd, net als toets o.i.d. Het was gewoon een werkje voor de jongste of voor de oudste.
Ook de score kregen ze niets van mee. Ik denk dat de kans veel groter is dat ze een algemeen gesprek opvangen tussen ouder en juf bij de inloop en dan iets horen over moeite met lezen/spreken/rekenen o.i.d. dan dat ze een cito score meekrijgen.

Vanaf groep 3 waren ze zich wel echt bewust van de Cito's. Alleen hebben wij als ouders altijd meegegeven dat het er om gaat dat ze hun best doen en niet om wat ze scoren. Dat wij liever horen van de juf dat het een lief behulpzaam kind is dat goed in de groep ligt, dan dat de scores allemaal 1tjes en 2tjes zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:49

Ik sluit me grotendeels wel aan bij Arabesk en Sizzle eigenlijk. En kleuters weten wel wanneer ze getest worden. Van cito-scores zullen ze geen benul hebben, maar ze kunnen prima inschatten of vragen bedoeld zijn om te controleren of ze iets wel of niet weten / kunnen. Wat er onvermijdelijk gebeurt is dat je een kind vraagt om jou te volgen, ipv dat je een kind in zijn ontwikkeling en aandacht volgt. En dat alleen al is zo'n gemiste kans.

En daarbij worden de toetsen ook nog eens over het algemeen zo opgezet dat de uitslag bepaald wordt op basis van opdrachten die ze (nog) niet kunnen. Dat is nou eenmaal hoe we de toetsen nu opzetten: je kijkt welke vragen een kind wel kan en welke niet, en dat geeft je dan een uitslag... maar het betekent dus dat vrijwel elk kind te maken krijgt met de situatie waarin het *niet* weet wat er gevraagd wordt. Dat is lekker motiverend.

Schaf maar af.
(De overheid, de inspectie en de scholen hebben elkaar te lang versterkt in die neiging het meetbaar te willen maken.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:52

Ik vraag me ook af of alle ouders er zo relaxed mee omgaan. Het zou me niets verbazen dat sommige prestatiegeile ouders daar toch echt consequenties aan verbinden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:55

Wij noemen het in de groep geen toetsen, we gaan een werkje in een boekje maken en dat vinden ze reuze interessant.
We zeggen nooit of iets goed of fout is, het is hun boekje en hun keuze waar ze een streepje zetten.
de uitslag is ook nooit bepalend voor een voortgang of iets dergelijks maar puur om te kijken hoe kinderen met het maken van opgaven omgaan en waar mogelijk wat extra aandacht aan besteed moet worden.
We geven de uitslag ook nooit in rapporten weer.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 21:56

Nouvel schreef:
Wij noemen het in de groep geen toetsen, we gaan een werkje in een boekje maken en dat vinden ze reuze interessant.
We zeggen nooit of iets goed of fout is, het is hun boekje en hun keuze waar ze een streepje zetten.
de uitslag is ook nooit bepalend voor een voortgang of iets dergelijks maar puur om te kijken hoe kinderen met het maken van opgaven omgaan en waar mogelijk wat extra aandacht aan besteed moet worden.

Bij ons op school komt het wel in het rapport. En dat bespreek je toch wel met het kind.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:58

Sizzle schreef:
Ik vraag me ook af of alle ouders er zo relaxed mee omgaan. Het zou me niets verbazen dat sommige prestatiegeile ouders daar toch echt consequenties aan verbinden.

Oh absoluut. Zo is het schooladvies dat ze in groep 7 krijgen ook een GROOT ding hier. Net als ZON kindjes in groep 3, kinderen die de plusklas volgen vanaf groep 4.
Die ouders heb je altijd, die peilen of jouw kind ook een zonnetje is/in de plusklas zit/toch wel een Havo VWO advies heeft?

Ouders waarbij de kinderen in de cito week extra vroeg naar bed moeten. Of ouders die de week van te voren met hun kinderen oude Cito's (geplukt van internet) gaan oefenen.
Overal heb je ouders voor :')

Ik geef mijn kinderen mee dat ik het bovenste rijtje op het rapport het belangrijkste vind. Omgang met leerkracht, omgang met leerling e.d. Ik hoop dat mijn kinderen gewoon normaal gemiddeld meekunnen zonder op de tenen te lopen. Maar ik hoop vooral dat ze fijn in hun vel zitten en lekker in de groep liggen. Mijn dochter zit nu in groep 7 en ik kan me werkelijk niet druk maken of zij een VMBO advies of een Havo VWO advies krijgt. Als het maar bij haar past. Ik wil niet dat zij ieder jaar op haar tenen moet lopen. Ik wil een gelukkig kind dat ook nog wat vrije tijd heeft voor vriendinnen, sport en hobby.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:03

pittig_ding schreef:
Nouvel schreef:

Bij ons op school komt het wel in het rapport. En dat bespreek je toch wel met het kind.

Cito uitslag komt bij ons ook in het rapport. Echter krijgen ze pas vanaf groep 3 een rapport bij ons. In de kleuterklas niet. Of je dit wel of niet met je kind bespreekt, daar kies je als ouder voor. Ik heb bijv. met mijn jongste (nu groep 4) echt niet besproken hoe ze de Cito gemaakt heeft. Ik heb gewoon gezegd dat ze een heel mooi rapport had en juist het eerste rijtje (omgang leerling, leerkracht, gedrag e.d.) besproken. Dat vond ik zo'n mooi rijtje dat ik dat wel even wilde benadrukken dat ik daar erg trots op was. Mijn oudste (groep 7) weet zelf wel waar de Cito uitslagen voor staan en met haar bespreek ik het wel.
Zij vindt snel dat ze iets slecht gedaan heeft, dus benadruk ik bij haar dat het ons totaal niet om de prestatie gaat. Als ze haar best doet is dat voor ons voldoende, ongeacht welk cijfer/score daar aan komt te hangen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:04

Als ik dit lees ben ik toch wel zo blij dat onze school niet aan kleutercito's en rapporten doet. Ik denk dat het faalangst in de hand werkt. Je kan wel zeggen dat je er niets over hebt gezegd tegen je kind, maar het feit dat je er hier vragen over stelt geeft wel aan dat je ermee zit. En dat voelen ze best aan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:04

Delphi schreef:
Overigens allemaal mooie scores hoor, maar ik hecht zelf meer waarde aan de gewone punten en de cijfers op het rapport dan aan de Cito uitslagen.

De cijfers voor het rapport bepaald de eigen leraar.
De cito is een landelijke toets.
Daaraan kun je meten hoe je kind landelijk scoort en op welk niveau ze op dat moment "horen" te zitten.

Hier een school in de buurt waarbij de kinderen op hun gewone rapport prima tot uitstekend scoorde.
Helaas bleek bij de tussentijdse cito (ze hadden enkele jaren daar niet aan meegedaan...) dat de hele klas maanden (lees: bijna een jaar!!) achter liep.
Groep 8 moest echt met spoed worden bijgespijkerd (terwijl groep 8 normaal alleen veel herhalen en verbreden is), anders zouden ze eind groep 8 niet op het niveau zitten voor het voortgezet onderwijs.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:14

Oh dan ben ik zo'n ahum ouder die Delphi noemt. :')
Ik heb altijd wel met haar geoefend, als we merkten dat er een onderdeel zwakker was dan gingen we dat oefenen. En faalangst heeft ze niet gekregen door de toetsen of de Cito's of het extra oefenen. Ze heeft juist geoefend met leren focussen, concentreren en goed leren de opdrachten te lezen.
En ik vind het inderdaad belangrijk dat ze een goede opleiding gaat doen, in ieder geval wat binnen haar mogelijkheden ligt. Het leven is een neus he, alles eruit halen wat er in zit. Presteren hoort bij het leven. Het hele leven wordt je getoetst en moet je presteren onder spanning. Met examens, autorijden, solliciteren, targets halen, sporten op niveau en de wedstrijden die erbij horen. Als ze van jongs af aan leren dat toetsen erbij hoort, raken ze daar ook niet van in de stress.
En misschien ben ik inderdaad wel wat veeleisend. Maar ik zou het zonde vinden als ze iets gaat doen onder het niveau dat ze aan kan.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:16

Suzanne F. schreef:

Als het niks voorstelt, waarom doen we het dan?

pittig_ding schreef:
De overheid eist dat de school laat zien hoe ze les geven en hoe dit dus door de kinderen wordt opgepakt.

Zie hier een antwoord op bovenstaande vraag. Het is een nobel streven dat we kinderen willen beschermen tegen onderwijs van onvoldoende kwaliteit. Het idee om kinderen al op jonge leeftijd te testen is dan niet zo gek. Als we in groep 1 alle 'dubbeltjes en kwartjes' tellen en in groep 8 weer weten we in theorie of de school het een beetje redelijk gedaan heeft. Toch? Helaas is het in de praktijk minder simpel. Door te toetsen maken we dingen belangrijk waarvan je je kunt afvragen of die echt zo belangrijk zijn. Andere dingen verliezen juist aan gewicht terwijl die niet in cijfers zijn uit te drukken. Ik daag elke ouder uit om eens op een rijtje te zetten wat er nu echt toe doet en na te denken over hoe toetsen daaraan kunnen bijdragen en op welke manier ze juist een risico vormen.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:29

Ik weet nog dat wij raar aangekeken werden toen we bij onze zoon aangaven dat we t beter vonden dat hij nog een jaar bleef peuteren. Ouders die dat vrijwillig zeiden? En over dat presteren... vreselijk. Als mijn kindersn hun best doen prima. Ben 23 jaar getrouwd geweest met een depressieve man, die dus ook gedwongen moest presteren. Nee bedankt, ieder in eigen tempo en eigen niveau. Mijn kids zijn nu 19 en 23 en studeren allebei een engelstalig hbo. En ik ben trots, omdat ik ze nooit gedwongen heb en xe zo ver al zijn! _/-\o_

Ocean_Child

Re: Mijn zoon en zijn Cito scores

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:34

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:39

Anoeska27 schreef:
Als ik dit lees ben ik toch wel zo blij dat onze school niet aan kleutercito's en rapporten doet. Ik denk dat het faalangst in de hand werkt. Je kan wel zeggen dat je er niets over hebt gezegd tegen je kind, maar het feit dat je er hier vragen over stelt geeft wel aan dat je ermee zit. En dat voelen ze best aan.

Ik vind dat ze in de kleuterklas helemaal niks hoeven te leren. De school waar ik op zat leerde je niks in de kleuterklas. Als je naar de 1e (groep 3) ging leerde je schrijven etc