Tips voor staand werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Castilja

Re: Tips voor staand werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:05

Ik heb aikido op mijn opleiding en heb daar geleerd hoe je uren achtereen kunt staan zonder last te krijgen van je rug/benen. Misschien helpt het voor jou ook, ik merk enorm verschil namelijk. Het is geen stom fabeltje, ik ben vrij nuchter maar dit werkt echt. :')
Zet je twee voeten naast elkaar en verplaats je gewicht heel rustig iets naar voren. Het is even zoeken, maar op een bepaald punt merk je dat er op het punt vóor je tenen (even vergeten hoe het heet) meer gewicht komt en dat het je vrij weinig moeite kost zo te blijven staan. Dat punt moet je hebben. Ik doe ook veel staand werk bij mijn bijbaan en als ik merk dat mijn rug begint te protesteren zoek ik dat punt direct op.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 12:46

Dankjewel voor de tip!
Het is gelukkig echt alleen mijn voeten die pijn doen, rug en benen valt wel mee.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:27

Oh sorry, dat had ik dan even gemist. Ja dan inderdaad investeren in goede schoenen, maar die tip is al langsgekomen. Heb je geen fysio in je vriendenkring die je wat tips kan geven om overbelasting te voorkomen?

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:37

Ik slikte magnesium erbij en sindsdien geen pijn meer gehad. Voeten in de avond omhoog is inderdaad ook fijn!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:21

OneAndOnlyx schreef:
gabyfedde schreef:
Goede schoenen en ... steunkousen. Klinkt oma-achtig, maar het scheelt enorm. Voorkomt ook bv spataders die staand werk anders veroorzaakt.

Ik zou niet te snel naar steunkousen gaan, want die kunnen ook nare gevolgen hebben voor de doorbloeding van je benen..

Kun je dit uitleggen?

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:05

_Denise_ schreef:
Goede schoenen en ... steunkousen. Klinkt oma-achtig, maar het scheelt enorm. Voorkomt ook bv spataders die staand werk anders veroorzaakt.

Ik zou niet te snel naar steunkousen gaan, want die kunnen ook nare gevolgen hebben voor de doorbloeding van je benen..[/quote]

Kun je dit uitleggen?[/quote]

Omdat het zo strak om je benen zit. Compressiekousen zag ik voorbij komen, dat klinkt in mijn oren veel minder drastisch.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 11:59

Steunkousen ondersteunen juist de doorbloeding van je benen, want die draag je als de doorbloeding faalt en je bijvoorbeeld vocht vasthoudt etc.
Je moet ze alleen laten aanmeten zodat ze goed zitten en goede tegendruk geven.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:44

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd over welke nare gevolgen je spreekt, OneAndOnlyx.

OneAndOnlyx schreef:
Omdat het zo strak om je benen zit. Compressiekousen zag ik voorbij komen, dat klinkt in mijn oren veel minder drastisch.

Deze termen worden vaak door elkaar gebruikt. Geen van beiden zit te strak, mits goed aangemeten. Steunkousen werken goed preventief en kun je in de winkel kopen. Je vindt ze bij de Hema, Kruidvat, bij de apotheek... Compressiekousen, ofwel therapeutisch elastische kousen, worden aangemeten bij reeds bestaande problematiek. Hierin is een grote variatie in drukklasse en breiwerk. Wat wordt aangemeten is geheel afhankelijk van de indicatie. Ik meet voornamelijk kousen aan bij spataderen, veneuze inssuficiëntie, oedemen en trombose. Bij beroepen waar men langdurig moet staan op de benen kan ik lichte compressiekousen of steunkousen aanbevelen, daar deze tegendruk op de vaten geven waardoor de doorbloeding wordt ondersteund.

Overigens is het belangrijk om bij een staand beroep toch proberen de kuitspieren aan het werk te zetten. Het aan- en ontspannen van deze spier fungeert als een pomp voor de venen (welke het bloed terug naar het hart vervoeren). Dus bij korte stukjes lopen de voet nadrukkelijk afwikkelen en om de zoveel tijd oefeningen doen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 00:20

Wat voor oefeningen raad je bijvoorbeeld specifiek aan (of af)?

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 00:36

Ik werk sinds 2013 in een dierenwinkel en wij staan ook de hele dag (m.u.v pauzes) ik heb zwakke enkels een knie die een flinke tik heeft gehad, een heup en schouder die ik langdurig heb overbelast vanwege de knie.

- blijven lopen is toch wel het belangrijkst! loop naar klanten toe vraag of ze het kunnen vinden.
- benen strekken, even je been naar je kont tillen en aan je enkel trekken
- licht gebogen knieën rechte rug (dus niet ingezakt in je eigen karkas) benen iets uit elkaar, schouders los en iets naar voor

Draag je nieuwe schoenen of oude van een vorige medewerker? Mijn eerste paar waren van een oud medewerkster geweest en binnen een half jaar liep ik 'op de grond' toen heb ik een nieuw paar gekregen en dat gaf echt verlichting, mijn hakken deden zo veel zeer dat ze begonnen te jeuken.

aparte kousen en sokken geven misschien even verlichting maar op den duur helpt dat ook niet meer. Trust me iknow ;)

blijf positief en lachen! niet te veel op de klok kijken want dan duurt het allemaal alleen maar langer en gaat het alleen maar meer zeer doen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 16:58

Het zijn gelukkig nieuwe schoenen, die eigenlijk prima zitten.
Ik mag helaas niet echt veel lopen, we moeten in ons hokje blijven. Het is ook vaak te druk om achter de kassa uit te komen.