Sheran schreef:Mijn studieschuld is (was, ben aan het afbetalen) erg hoog. Heel mooi als mensen het zonder studieschuld kunnen doen, maar als je op jezelf moet ben je al verplicht om te lenen en als je een drukke studie hebt kun je er niet genoeg naast werken om iets substantieels binnen te krijgen. Wel of geen studieschuld is zo afhankelijk van omstandigheden die niet altijd aan jou liggen. Als je thuis kunt blijven wonen scheelt dat al zo ontzettend veel. De beurs/aanvullende beurs is in de meeste steden lang niet genoeg om een kamer van te huren.
Helemaal eens. De reden dat ik zo lang over mijn studie doe is dat ik tot mijn vierde jaar dacht dat ik het wel kon bekostigen met een bijbaan, want lenen was een vies woord ofzo. (Ook had ik niet door dat mijn studie moeilijker was dan dat ik in 3 jaar af zou kunnen ronden, wat vrij normaal is hier overigens... zeker 50% lukt het niet in 3 jaar)
Ik zit nog in het oude stelsel en hoop dat ik mijn master stufi nog omgezet kan krijgen, want door een misverstand dacht ik dat ik tot volgend jaar had om een diploma te halen, dit bleek dit jaar te zijn
Ik vind het een beetje jammer dat de gedachte heerst dat als je leent je blijkbaar alleen maar aan het feesten en reizen bent

Ja ik ben wel eens op vakantie geweest van geleend geld, ik had namelijk wat behoefte aan ontspanning. Allemaal heel low budget overigens.
Thuis blijven wonen had ik ook kunnen doen behalve dan dat de frictie tussen mij en mijn ouders dat niet zo optimaal maakte. (Die relatie is er echt van opgeknapt doordat ik uit huis ben gegaan.)
Hoe dan ook is kopen voor mij nog niet aan de orde, maar ik vind het wel interessant om mee te lezen