Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe hoog is jouw studieschuld?

Onder de 10.000
355 (57%)
10.000-15.000
64 (10%)
15.000-20.000
48 (7%)
20.000-25.000
30 (4%)
25.000-30.000
22 (3%)
30.000-35.000
18 (2%)
35.000-40.000
15 (2%)
40.000-45.000
15 (2%)
45.000-50.000
9 (1%)
50.000-55.000
9 (1%)
55.000-60.000
7 (1%)
60.000-65.000
4 (0%)
Hoger dan 65.000
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 614

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:40

Imaginaerum schreef:
blackpromise schreef:
maar volgens mij moet je een overlijdensrisicoverzekering
afsluiten bij een hypotheek. en dat wil dan zeggen dat heel de hypotheek bij overlijden van 1 van de 2 wordt afgelost. (je kan zelfs voor een paar euro meer per maand het beginbedrag van de hypotheek verzekeren dat je dat krijgt) maar dan alsnog is het niet handig om te verzwijgen.

Dat zou heel goed kunnen! Ik heb me er eerlijk gezegd nog niet zoveel verder in verdiept. :o

Nee, dat is niet verplicht werd ons toen verteld tenzij je een hypotheek met een NHG wil.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:42

Justme_Lisaa schreef:
WoW, ik schrik van de bedragen die hier genoemd worden als schuld. Heb €0,- schuld en een prima 4 cijferige spaarpot. Maar vind het bizar hoe hoog de studieschuld is. Heb daarnaast altijd gewoon gewerkt en het merendeel zelf betaald.

En je woonde ook op jezelf 4 tot 6 jaar lang?

Steeph

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:44

Maar, even voor de mensen die zeggen dat hun schuld 0 is, zitten jullie in het nieuwe of oude stelsel?

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:44

Wij hebben de studieschuld van mijn vriend afbetaald voor we een huis kochten. Ik heb geen studieschuld. Heb nooit meer 'geleend' dan de basisbeurs en dat is kwijtgescholden.

Ik heb 5 jaar gestudeerd, op kamers gewoond en een hobby gehad waarvoor ik veel moest reizen. Mijn ouders betaalden het collegegeld en een zakcentje van 50 per maand, de rest heb ik zelf voor gewerkt. Hierdoor wel een jaar langer gestudeerd, maar er kostenneutraler uitgekomen :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:45

Mijn studieschuld is (was, ben aan het afbetalen) erg hoog. Heel mooi als mensen het zonder studieschuld kunnen doen, maar als je op jezelf moet ben je al verplicht om te lenen en als je een drukke studie hebt kun je er niet genoeg naast werken om iets substantieels binnen te krijgen. Wel of geen studieschuld is zo afhankelijk van omstandigheden die niet altijd aan jou liggen. Als je thuis kunt blijven wonen scheelt dat al zo ontzettend veel. De beurs/aanvullende beurs is in de meeste steden lang niet genoeg om een kamer van te huren.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:49

Dat is ook precies de reden waarom ik thuis ben blijven wonen. Zag het nut niet van een kamer van 12 vierkante meter voor 700,-, terwijl het voor mij van huis tot collegezaal een half uurtje reizen was. Ik heb daarin gewoon mazzel gehad. Snap echt wel dat als je op kamers gaat je bij moet lenen, maar als je vervolgens maximaal leent om 6 maanden te gaan backpacken ben je in mijn ogen verkeerd bezig. Een oud collegaatje van me heeft daar ontzettend spijt van gehad. 40.000k schuld en ze staat nu al jaren met haar rug tegen de muur. Ze heeft al moeite met haar telefoon abbo.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:52

Ik ken niemand in mijn omgeving die het kon opbrengen op én op kamers te gaan én zes maanden kon gaan backpacken. Waren dat niet eerder mensen die thuis woonden en gingen lenen?

Ja het is fijn als je thuis kunt blijven wonen. Bij mij geen optie, want bij mij was het meer dan twee uur reizen en dan was je nog niet eens op de uni. Maar achteraf ben ik wel erg blij dat ik op kamers ben geweest, het heeft ontzettend veel gedaan voor mijn ontwikkeling. Je hebt het tijdens die tijd en daarna misschien niet makkelijk, maar ik vind zelf wel dat ik daar een beter en zelfstandiger persoon van ben geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:55

Ik zit in het nieuwe stelsel met een studieschuld van €0,- tot nu toe. Moet nog een jaar, maar ben niet van plan bij te lenen. Ik werk wel zo’n 32 uur naast mijn studie om mijn studie en paarden te kunnen betalen en ik woon nog thuis. Reistijd naar school is circa 1,5 uur met OV (lange leve het fantastische OV, want eigenlijk is het maar 20 km :roll: )

Het is druk en heel goed plannen en prioriteiten stellen, maar wel te doen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:58

watchthesky schreef:
Wij gaan de studieschuld (nu nog €8700, het was meer) eerst afbetalen voor we gaan kopen. Door niet melden kun je gruwelijk in de problemen komen, door wel melden heb je 15000 euro meer eigen geld nodig. Dan is afbetalen gewoon slimmer...
Sowieso een beetje stom :+ Als je dat eigen geld zou hebben, dan had je waarschijnlijk geen studieschuld :)*
Tenminste, met de huidige sneue spaarrentes is aflossen slimmer dan de schuld laten staan. “Vroegâh” was dat natuurlijk niet zo...

Dat is echt onzin wat je hier zegt... je hebt geen 15.000 meer eigen geld nodig hoe kom je daarbij?? je kan 15.000 minder hyoptheek krijgen maar dat is iets heel anders! Hier zelf gekocht dit jaar met studieschuld. Geen enkel probleem gewoon gemeld. Je kan iets minder lenen maar dat maakte voor ons niet uit , op basis van inkomen konden we al meer dan genoeg lenen.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:01

MarlindeRooz schreef:
Justme_Lisaa schreef:
WoW, ik schrik van de bedragen die hier genoemd worden als schuld. Heb €0,- schuld en een prima spaarpot. Maar vind het bizar hoe hoog de studieschuld is. Heb daarnaast altijd gewoon gewerkt en het merendeel zelf betaald.

En je woonde ook op jezelf 4 tot 6 jaar lang?

Ja, toevallig wel ;-). Zolang ik prima betaald kreeg voor werk en stage, ging het allemaal goed. Half jaar langer over de studie gedaan, maar dat is te verwaarlozen en niet te wijten aan mijzelf.

Edit, en ik viel onder het oude stelsel.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:24

Hier een studieschuld van circa 6500 euro, puur vanwege de vertraging die ik opliep tijdens mijn studie (wegens familieproblemen). Daardoor viel ik een tijd lang ineens in het nieuwe stelsel en mocht ik gaan lenen om te kunnen afstuderen. Heel zuur, want ik had mijn studie normaal gezien dus zonder schuld kunnen afronden. Daarbij woonde ik ook nog in Amsterdam.

Ik ga mijn schuld wel proberen zo snel mogelijk af te betalen, voordat ik een huis ga kopen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:30

Ik heb wel een flinke schuld. Denk dat ik rond de 35.000 uitkom als ik over een half jaar klaar ben. Elke zomer gewerkt, maar mijn studie koste door de weeks heel erg veel tijd dus een echte baan zat er buiten de zomer niet in. Verder geen hulp vanuit huis en wel op kamers. Maar ook als ik thuis was blijven wonen had ik mogen meebetalen want ik eet natuurlijk ook gewoon (en dat vind ik in mijn ogen terecht).
Jammer van de hypotheek, wij huren nu met z'n tweeën voor niet zoveel en kunnen daarnaast mooi sparen, dan komt kopen over 10 jaar wel.

En ja, wel een paard gehouden maar dat altijd lowbudget gedaan en daarnaast vrijwel niet geshopt of gefeest. Dat zijn dan gewoon keuzes om te maken. En het scheelt ook waar je gaat wonen. Ik woonde in een dorp naast de stad en dat scheelt ook behoorlijk.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:44

Brainless schreef:
NatasjavE schreef:
Dat kan de hypotheek verstrekker toch gewoon opvragen bij het BKR?
Dus niet opgeven lijkt me niet heel zinvol.

Zelfs een hypotheek staat niet geregistreerd bij de BKR; alleen als je achterstand met betalen hebt.

Dit is zeker niet waar. Alle kredieten die je hebt staan BKR geregistreerd. Ook als je rood mag staan op je rekening. Een lening bij de DUO valt daar buiten.
Als je niet aan je betaalverplichting voldoet registreren ze dat zij BKR zodat een andere kredietverstrekker zich even achter de oren krabt, voordat ze je een krediet geven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:47

Sheran schreef:
Mijn studieschuld is (was, ben aan het afbetalen) erg hoog. Heel mooi als mensen het zonder studieschuld kunnen doen, maar als je op jezelf moet ben je al verplicht om te lenen en als je een drukke studie hebt kun je er niet genoeg naast werken om iets substantieels binnen te krijgen. Wel of geen studieschuld is zo afhankelijk van omstandigheden die niet altijd aan jou liggen. Als je thuis kunt blijven wonen scheelt dat al zo ontzettend veel. De beurs/aanvullende beurs is in de meeste steden lang niet genoeg om een kamer van te huren.

Helemaal eens. De reden dat ik zo lang over mijn studie doe is dat ik tot mijn vierde jaar dacht dat ik het wel kon bekostigen met een bijbaan, want lenen was een vies woord ofzo. (Ook had ik niet door dat mijn studie moeilijker was dan dat ik in 3 jaar af zou kunnen ronden, wat vrij normaal is hier overigens... zeker 50% lukt het niet in 3 jaar)
Ik zit nog in het oude stelsel en hoop dat ik mijn master stufi nog omgezet kan krijgen, want door een misverstand dacht ik dat ik tot volgend jaar had om een diploma te halen, dit bleek dit jaar te zijn |(

Ik vind het een beetje jammer dat de gedachte heerst dat als je leent je blijkbaar alleen maar aan het feesten en reizen bent :) Ja ik ben wel eens op vakantie geweest van geleend geld, ik had namelijk wat behoefte aan ontspanning. Allemaal heel low budget overigens.

Thuis blijven wonen had ik ook kunnen doen behalve dan dat de frictie tussen mij en mijn ouders dat niet zo optimaal maakte. (Die relatie is er echt van opgeknapt doordat ik uit huis ben gegaan.)

Hoe dan ook is kopen voor mij nog niet aan de orde, maar ik vind het wel interessant om mee te lezen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 12:22

linnnh schreef:
Brainless schreef:
Zelfs een hypotheek staat niet geregistreerd bij de BKR; alleen als je achterstand met betalen hebt.

Dit is zeker niet waar. Alle kredieten die je hebt staan BKR geregistreerd. Ook als je rood mag staan op je rekening. Een lening bij de DUO valt daar buiten.
Als je niet aan je betaalverplichting voldoet registreren ze dat zij BKR zodat een andere kredietverstrekker zich even achter de oren krabt, voordat ze je een krediet geven.

Citaat:
HY – Hypothecair krediet

Hypotheken worden enkel negatief geregistreerd. De afkorting HY staat voor hypothecair krediet. Onder deze soortcode worden uitsluitend achterstanden en/of bijzonderheden op de hypotheek geregistreerd.

U wordt geregistreerd bij achterstand en/of bijzonderheid na drie maandtermijnen (in geld uitgedrukt) in de volgende gevallen:

Wanneer u maandelijks uw hypotheek afbetaalt en u mist drie maandtermijnen, wordt er een achterstand geregistreerd
Wanneer u uw hypotheek (half)jaarlijks afbetaalt en u betaalt daar drie maanden niet van, wordt er een achterstand geregistreerd
Wanneer u de laatste of twee laatste maandtermijnen voor de einddatum van uw hypothecair krediet niet afbetaalt, wordt er een achterstand geregistreerd

https://www.bkr.nl/veelgestelde-vragen/ ... gistreerd/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 12:28

Ik mag nu stage lopen, met Verhör, dus dat scheelt
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-22 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 12:46

Magrathea schreef:
Sheran schreef:

Helemaal eens. De reden dat ik zo lang over mijn studie doe is dat ik tot mijn vierde jaar dacht dat ik het wel kon bekostigen met een bijbaan, want lenen was een vies woord ofzo. (Ook had ik niet door dat mijn studie moeilijker was dan dat ik in 3 jaar af zou kunnen ronden, wat vrij normaal is hier overigens... zeker 50% lukt het niet in 3 jaar)
Ik zit nog in het oude stelsel en hoop dat ik mijn master stufi nog omgezet kan krijgen, want door een misverstand dacht ik dat ik tot volgend jaar had om een diploma te halen, dit bleek dit jaar te zijn |(

Ik vind het een beetje jammer dat de gedachte heerst dat als je leent je blijkbaar alleen maar aan het feesten en reizen bent :) Ja ik ben wel eens op vakantie geweest van geleend geld, ik had namelijk wat behoefte aan ontspanning. Allemaal heel low budget overigens.

Thuis blijven wonen had ik ook kunnen doen behalve dan dat de frictie tussen mij en mijn ouders dat niet zo optimaal maakte. (Die relatie is er echt van opgeknapt doordat ik uit huis ben gegaan.)

Hoe dan ook is kopen voor mij nog niet aan de orde, maar ik vind het wel interessant om mee te lezen :)

Eens.. ik vind het ook jammer dat mensen dat beeld hebben over lenende studenten. Ik kon niet bij Mn ouders blijven wonen omdat ze naar een verzorgingshuis zijn gegaan. Ik moest dus op kamers. Voor mn studie moest ik elk jaar stage lopen, waar ik niks voor betaald kreeg. Ik werkte in de weekenden in een restaurant maar dat verdiende nou niet echt geweldig. Ook kreeg ik geen financiële ondersteuning van familie. Ik moest dus wel bijlenen.. en ik ben totaal geen feestbeest, ik ging niet echt uit en daarnaast doe ik niet aan alcohol/andere middelen. Voor Mn studie moest ik wel elk jaar verplicht naar het buitenland, Mn eerste jaar 1 maand, Mn 2e jaar twee maanden en Mn derde jaar een half jaar. En dat kost ook veel natuurlijk.

Gelukkig nu een leuke fulltime baan gevonden, dus de lening staat nu uit. Ik moet nog twee vakken afronden van Mn opleiding. Dit is dus echt Mn laatste jaar.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 12:57

Heftig Emita! Wat goed dat het je toch (bijna) is gelukt! :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:02

Ik heb vorige maand mijn lening stop gezet (nieuw stelsel), met alleen nog mijn 4e jaar te gaan. Krijg ook geen prestatiebeurs meer. Heb inmiddels genoeg vooruit geleend om het laatste jaar te kunnen volhouden. Ik was (ben) hier altijd heel strikt mee geweest. Leengeld was voor de huur en voor collegegeld. Boodschappen en andere leuke dingen deed ik van 'ander' geld. Wat overbleef ging naar de spaarrekening.
Naast mijn studie was het echt geen optie om veel te werken. Ik werkte, toen ik op kamers zat en nog voltijd op school zat, 1 zaterdag ochtend een bijbaantje. Enorm veel geluk gehad dat ik dat baantje kon doen. Afgelopen jaar was voltijd stage, daar krijg je ook wel een vergoeding voor maar ook voor die 2,10 per uur kan ik mezelf niet onderhouden als stage 180 km van huis is. We worden ingedeeld op stage dus keus voor een stage dichtbij heb je niet, alleen als je uitzonderlijke omstandigheden hebt. Mijn stage in Brussel was erger daar kreeg ik alleen een erasmus+ beurs voor (+/- 1200) en met dat bedrag moest ik het een half jaar doen. Na 3 maanden alleen huur was die wel op.
Nu de gehele zomervakantie, op 1 overloopweekje na fulltime echt aan het werk 8 weken lang om te verdienen. Met studententarief, aangezien ik mijn diploma dus pas volgend jaar haal, maar hopelijk dan ook straks een voorsprong op mijn cv. Onder mijn laatste jaar even aankijken aangezien ik dan minor en afstuderen doe of het lukt om te werken en of het lukt om een baan te vinden die flexibel met mij is en in de buurt want dat zijn ook wel weer dingen.

Ik wil maar zeggen, lenen was voor mij een helpende hand, zodat ik mezelf niet een burn-out hoefde te werken. Want als ik niks wilde lenen moest ik minstens 4x zoveel werken als ik al deed, ook onder mijn fulltime stage. En dan zat ik aan het minimum.
Ik ben wel goed in sparen en besparen, dus tegen de tijd dat ik een huis zou willen hoop ik dat ik mijn schuld al afbetaald heb. Het is nou ook weer niet zo belachelijk veel, van mijn loon van afgelopen maand kon ik 2/3 opzij zetten en als mij dat straks altijd lukt zou ik binnen 2 misschien 3 jaar mijn hele lening moeten kunnen afbetalen terwijl ik nog een beetje kan sparen gezien ik met diploma wel wat meer verdien.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:02

Ik leen bijna maximaal bij omdat ik op kamers woon. Ik hoor ook van de mensen die nu afstuderen en een huisje willen kopen dat de adviseurs allemaal zeggen dat ze niet moeten zeggen dat ze een schuld hebben. Ook wordt aangegeven nog niet te gaan aflossen tot je iets gekocht hebt, want dan kunnen ze het wel achterhalen. Ik ga het ook niet aangeven hoor. Doet bijna niemand met een schuld :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:10

De meeste mensen geven het aan Sureido... en ik ken ook geen adviseurs die dit adviseren. Als jij het niet aangeeft en ze komen er later achter wat makkelijk kan dan heb je een probleem. De regels zijn zo dat ze rekening houden met het af betalen van je schuld dat je wel je maandlasten kan dragen... En zo veel minder is dat nou ook weer niet wat je dan niet kan lenen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:19

Yvank_ schreef:
De meeste mensen geven het aan Sureido... en ik ken ook geen adviseurs die dit adviseren. Als jij het niet aangeeft en ze komen er later achter wat makkelijk kan dan heb je een probleem. De regels zijn zo dat ze rekening houden met het af betalen van je schuld dat je wel je maandlasten kan dragen... En zo veel minder is dat nou ook weer niet wat je dan niet kan lenen.

Ik ken ze wel :) De meest recente is mijn huisgenoot die nu gaat samenwonen en die is laatst langs geweest en daar hebben ze het tegen gezegd, zij wist het niet. En in mijn omgeving hoor ik bijna iedereen die het niet opgeven maar dat zal dan wel verschil zijn met wie je omgaat en in wat voor omgeving je woont.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:21

Ik zou het ook altijd aangeven. Je krijgt er iets minder hypotheek door, maar als je ooit door omstandigheden met je hypotheek in de knoei komt scheelt het heel veel gedoe. De meeste banken laten je namelijk iets ondertekenen waarop je aangeeft geen studieschuld (meer) te hebben of daar melding van gemaakt te hebben. Ze zullen liegen niet echt waarderen bij de NHG e.d. dan heb je de hypotheek namelijk gewoon op valse voorwendselen gekregen.

In mijn kennissenkring gaan nu veel oud studenten een huis kopen, en niemand is zo stom om over hun studieschuld te liegen. Ik heb dat eigenlijk nog nooit gehoord. Ook onze adviseur gaf aan daar altijd gewoon eerlijk over te zijn.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:22

Jeetje, ik schrik van de hoge bedragen die hier langs komen! Ben ik even blij dat ik in de oude stelsel viel en gewoon thuis ben blijven wonen. Ik heb wel wat schuld er aan over gehouden, maar dat ga ik eind dit jaar in 1 x afbetalen. Dat bedrag is echt 1/10e van sommige bedragen die ik hier langs zie komen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:26

xRaisin schreef:
Jeetje, ik schrik van de hoge bedragen die hier langs komen! Ben ik even blij dat ik in de oude stelsel viel en gewoon thuis ben blijven wonen. Ik heb wel wat schuld er aan over gehouden, maar dat ga ik eind dit jaar in 1 x afbetalen. Dat bedrag is echt 1/10e van sommige bedragen die ik hier langs zie komen.

Het probleem is vaak (bij mij in elk geval), het moment dat je je realiseert dat het echt een slecht idee was denk je ook "ik had eerder moeten stoppen, maar als ik nu stop is al de investering voor niets geweest". En dat dan elk jaar opnieuw :')
Nu zit ik daadwerkelijk in het stadium dat het eind in zicht is (ja deze keer echt :') ) maar achteraf had ik na mijn tweede jaar bachelor al moeten stoppen en leerwerk HBO gaan doen ofzo. Had veel beter bij me gepast.