Pauzes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:21

Jildau schreef:
Ik ben 9 uur aanwezig (8 tot 5) op mijn werk en krijg 7,5 uur betaald omdat er 3x een pauze van een halfuur bij zit. Dat je 8 uur betaald krijgt en 1 uur pauze hebt op een dag is volgens mij heel normaal.

1 uur pauze is inderdaad heel normaal maar wat ze bedoeld is dat ze 1 uur pauze hoort te krijgen maar dat ze 9 van de 10 keer misschien een kwartiertje pauze krijgt, dan werkt ze dus wel 8,75 per dag.
Maar als nog worden er maar 8 uur per dag uitbetaald.

TS : je hebt hierin groot gelijk, hierbij moet je echt op je strepen staan! Als jij recht hebt op 1 uur pauze (onbetaald) dan hoor jij dit te krijgen.
Krijg je dit niet maar je bent wel 9 uur op je werk horen ze je gewoon die 9 uur uit te betalen.

Tevens vindt ik niet dat de baas van je kan verwachten dat je functioneerd als iemand die geen bepreking heeft.
Ik werk ook met wajongers, wij kijken wat ze aan kunnen en wat ze kunnen. Wij zorgen dat er werk is wat deze mensen kunnen doen. Hebben ze begleiding nodig dan krijgen ze dit ook.
En het ergste in het hele verhaal is ook nog eens dat je baas waarschijnlijk niet eens het minimumloon voor je betaald, je bent dus een hele goedkope kracht voor hem maar hij verwacht wel dat je net zoveel doet als een kracht met het normale loon.

Laat je hierin niet meeslepen! De baas mag best wat van je verwachten maar ik heb hier het idee dat de baas denkt een goedkope kracht te hebben die wel vollop meedraait!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:25

:= nou nou toon die muziek maakt.

JC is er niet om voor jou het mooiste en makkelijkste baantje te zoeken hij moet je helpen om je draai te vinden.
Je bent met autisme en Wajong niet het pareltje in de maatschappij veel bedrijven zijn huiverig om mensen met Wajong, beperking, of ander iets een baan aan te bieden.

Eerst zeggen dat je niet leuk vindt of in jou geval NIKS kun je later niet terug draaien. De toon is al gezet.
WG is daarmee gekwetst

Ik heb zelf ook berperking maar draai mee in de maatschappij dus ik weet waar ik over praat.
Maar als je onderhouden wordt door de staat mag je wel minder noten hebben op je zang.

Volgens mij gaat niet om de pauzes maar werk is niet leuk en met mensen werken ook niet.
Ik lees uit je posten dat je er weg wilt, je pa zegt dat je opzoek moet gaan naar andere baan......zoiets kan natuurlijk geen kwaad.
Je mag zelf ook dingen ondernemen

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 22:30

De begeleiding die ik hoor te krijgen, krijg ik niet..

En als mijn JC 2 uurtjes mee loopt, dan ben ik hem meer aan het begeleiden dan hij mij....

XxLMMxX

Re: Pauzes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:36

Mijn ervaring is dat voor veel wajongers met autisme horeca een moeilijk beroep kan zijn. Blijf goed in gesprek met je Werkcoach. Dan komen jullie vast een eind.

En verder kijken kan uiteraard. Daar zal je Werkcoach je vast in kunnen ondersteunen.

Hebben jullie echt geen klik met elkaar, kan je altijd bij het uwv de vraag neerleggen of er een wisseling van coach mogelijk is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:36

De uren lijkt me normaal. Dus als je een uur pauze hebt, dat dit niet wordt uitbetaald. De horeca is ook een sector waarin je flexibel moet zijn en waar de werkdruk hoog kan liggen. Zo te horen is dat iets waar jij moeite mee hebt. Wellicht is dit inderdaad niet jouw baan, maar je werkt er nog maar kort. Misschien moet je het toch nog even de kans geven!?

Ik zou alleen proberen in oplossingen te denken en niet in problemen. Je hebt wel werk! Dat is heel mooi toch? Werk is niet altijd even leuk, maar je hebt toch geld nodig om van te leven. Ik denk dat je jobcoach misschien wel wilt proberen om je te motiveren en te proberen om je instelling daarin iets te veranderen.

Waarom werk je 24 uur in 3 dagen? Wie heeft bepaald dat je 3 dagen aan het werk gaat? Is 4 x 6 uur geen optie, of 5 x 5 uur?
Is dit al eens serieus besproken?

Je werkgever geeft aan dat je de werksnelheid niet aan kan. Vinden er wel eens gesprekken plaats tussen je werkgever en je jobcoach over hoe het gaat?
Wellicht is het een idee om eens met zijn 3en rond tafel te gaan.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 25-06-18 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:39

Siggislief schreef:
De begeleiding die ik hoor te krijgen, krijg ik niet..

En als mijn JC 2 uurtjes mee loopt, dan ben ik hem meer aan het begeleiden dan hij mij....

Maar ik neem aan dat jouw jobcoach jou observeert en mee kijkt hoe het gaat? Niet dat hij meewerkt? In welke zin moet jij hem begeleiden dan?

Welke begeleiding verwacht je op zo'n moment dan van je jobcoach?

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 22:44

Delphi schreef:
De uren lijkt me normaal. Dus als je een uur pauze hebt, dat dit niet wordt uitbetaald. De horeca is ook een sector waarin je flexibel moet zijn en waar de werkdruk hoog kan liggen. Zo te horen is dat iets waar jij moeite mee hebt.

Ik zou alleen proberen in oplossingen te denken en niet in problemen. Je hebt wel werk! Dat is heel mooi toch? Werk is niet altijd even leuk, maar je hebt toch geld nodig om van te leven. Ik denk dat je jobcoach misschien wel wilt proberen om je te motiveren en te proberen om je instelling daarin iets te veranderen.

Waarom werk je 24 uur in 3 dagen? Wie heeft bepaald dat je 3 dagen aan het werk gaat? Is 4 x 6 uur geen optie, of 5 x 5 uur?
Is dit al eens serieus besproken?

Je werkgever geeft aan dat je de werksnelheid niet aan kan. Vinden er wel eens gesprekken plaats tussen je werkgever en je jobcoach over hoe het gaat?
Wellicht is het een idee om eens met zijn 3en rond tafel te gaan.

We hebben voor 3 dagen gekozen door mijn knieblessure.
In het begin was het ook 3 dagen en verspreid over de week heen.

En toen ik daar aan gewend was zijn ze naar 4 dagen gegaan en dan 3 dagen achter elkaar.

Bleef pijn houden aan de knie, dus het is nu iedere keer verspreid over de week met een herstel dag er tussen.

Over 2 weken gaan we (zonder het besproken te hebben met mij) 2 dagen achter elkaar proberen.

(Nu is het steeds Dinsdag,Donderdag & Zaterdag werken. En over 2 weken word het Dinsdag, Vrijdag & Zaterdag werken)

Hij werkt wel mee in die 2 uurtjes maar als hij vraagt aan mij of ik een taak heb voor hem hebt.
En als ik zeg afwassen dan is de wereld te klein.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:55

Maar als je een knieblessure hebt en nog steeds pijn hebt, zou ik hiermee naar de huisarts gaan. Wellicht kan hij of de arbodienst (als dat in jouw situatie van toepassing is) aangeven wat haalbaar moet zijn voor jou.

Het moet niet zo zijn dat jij heel de dag met pijn in je knie daar staat of rondloopt. Maar is het niet mogelijk om je uren over 5 dagen uit te spreiden. Dat je 5 x 5 uur gaat werken? Dan is de belasting voor je knie misschien minder en doordat je 5 dagen werkt, wen je misschien lichamelijk sneller aan het staan en lopen (als de huisarts/Arboarts dit verantwoord acht!)

Binnen dit huidige werk ... wat zou jij het liefste willen qua dagen/uren? Welke aanpassingen op je werk zouden voor jou het verschil kunnen maken?

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 23:04

Het werk wat ik altijd vrijwillig heb gedaan nemen ze geen mensen aan wegens geen geld.
Dus ik moet dat alleen houden wanneer ik zelf wil gaan.

Maar ben daar wel al zeker 8.5 jr vrijwilliger.

Maarja wil best staan maar niet non stop de hele dag.

Dus ik ga denk ik vanaf morgen rond kijken...nu eerst naar bed.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:40

@TS, wat nog wel een punt is om aan te halen bij je werkcoach, als het zo is, is dat de pauzes voor jou niet goed zijn als oplaadtijd.
Dat hoeft niet te gelden voor jou, maar het kan wel spelen: autisme kan maken dat de hele andere omgeving van werk en eventueel sociaal doen met collega's en allerlei impliciete verwachtingen maken dat voor jou de pauze niet echt een pauze is waarin je je oplaadt, maar alleen maar tijd met bijna dezelfde druk als tijdens werken, alleen dat je dan heel even op een stoel kunt zitten.

In dat geval heb je dus wel 9 uur de belasting en dat is lang, ook psychisch. Ik denk niet dat je de pauzes dan uitbetaald kunt krijgen, maar wellicht dat het wel een redelijk kan zijn om gewoon minder lange dagen te maken.

Heb je eventueel een behandelaar die je bij kan staan? Autisme levert een redelijk risico op op overbelasting en bijkomende gezondheidsproblemen, dus het is best nuttig dat serieus te nemen, zeker als je al fysieke problemen hebt. (En ook omdat de inschatting van de ernst van fysieke problemen ook al niet altijd makkelijk is, pijnbeleving kan heel erg anders zijn waardoor je misschien dingen kapotloopt terwijl je dat niet eens goed voelt op het moment zelf.)

Kom goed voor jezelf op, je moet nog een tijdje mee!

tita schreef:
Je bent met autisme en Wajong niet het pareltje in de maatschappij

In tegendeel! Mensen met autisme vind ik juist wel de pareltjes. Het is echt het gemis van de maatschappij dat we proberen mensen in hokjes te duwen die niet passen - en dan verbaasd zijn dat ze na een tijdje (waarin ze over het algemeen hun uiterste best doen om te voldoen en te functioneren) overbelast raken.

Stel dat we ons meer richten op het juist wel zoeken van een plek waar iemands talenten en mogelijkheden tot z'n recht komt? Volgens mij hebben we daar allemaal wat aan. Voor een baantje in de horeca zijn zoveel mensen te vinden die dat wel leuk vinden, waarom zou je daar iemand willen die het niet wil en ook nog eens fysiek en mentaal niet aankan?

Citaat:
veel bedrijven zijn huiverig om mensen met Wajong, beperking, of ander iets een baan aan te bieden.

Helaas wel. Veel bedrijven zijn namelijk erg huiverig om kritisch naar zichzelf te kijken, en naar hoe je werk waardevol kunt maken en in kunt richten dat mensen er met respect behandeld worden en mensen er met veel plezier werken. Maar dat ligt niet aan de Wajong, dat is een mentaliteit van het bedrijfsleven. (En die mentaliteit kost helaas heel veel, want er zijn zoveel meer mensen die daardoor op een bepaald moment in de problemen komen.)

Citaat:
Maar als je onderhouden wordt door de staat mag je wel minder noten hebben op je zang.

Wat mij betreft is iedereen gelijkwaardig en mag iedereen gewoon opkomen voor goed werk. Je hoeft je vanwege een beperking niet stil te houden.

@TS: trek je dit soort negatieve dingen niet aan. Je bent een belangrijk lid van onze maatschappij. Je verdient een plek waar je goed kunt meedraaien.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:27

tita schreef:

Heel erg dat jij ook een beperking heb maar dan mag deze opmerking wel achterwege gelaten worden. Er word hier gewoon misbruik gemaakt van TS.
Het participatieplan word niet serieus genomen. TS heeft al vaak aangegeven dat het niet gaat maar word gewoon niet serieus genomen.

(Overigens krijg ik het idee dat er veel werkgevers zijn die wel de lusten willen maar niet de lasten. Je doet precies hetzelfde als je gewone 'volwaardige'collega's maar krijgt wel minder betaald)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:02

Of er echt misbruik wordt gemaakt weten we niet we horen het verhaal nu maar van 1 kant natuurlijk. Maar feit blijft dat ts zich niet begrepen en gehoord voelt en daar klachten van ondervindt. Een andere behandelaar erbij betrekken zoals Shadow aangeeft vind ik een goed idee. Iemand die er van buiten naar kan kijken en samen met ts kan zoeken naar een oplossing.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:04

Shadow0 schreef:
tita schreef:
Je bent met autisme en Wajong niet het pareltje in de maatschappij

In tegendeel! Mensen met autisme vind ik juist wel de pareltjes. Het is echt het gemis van de maatschappij dat we proberen mensen in hokjes te duwen die niet passen - en dan verbaasd zijn dat ze na een tijdje (waarin ze over het algemeen hun uiterste best doen om te voldoen en te functioneren) overbelast raken.

Stel dat we ons meer richten op het juist wel zoeken van een plek waar iemands talenten en mogelijkheden tot z'n recht komt? Volgens mij hebben we daar allemaal wat aan. Voor een baantje in de horeca zijn zoveel mensen te vinden die dat wel leuk vinden, waarom zou je daar iemand willen die het niet wil en ook nog eens fysiek en mentaal niet aankan?

Citaat:
veel bedrijven zijn huiverig om mensen met Wajong, beperking, of ander iets een baan aan te bieden.

Helaas wel. Veel bedrijven zijn namelijk erg huiverig om kritisch naar zichzelf te kijken, en naar hoe je werk waardevol kunt maken en in kunt richten dat mensen er met respect behandeld worden en mensen er met veel plezier werken. Maar dat ligt niet aan de Wajong, dat is een mentaliteit van het bedrijfsleven. (En die mentaliteit kost helaas heel veel, want er zijn zoveel meer mensen die daardoor op een bepaald moment in de problemen komen.)

Citaat:

Wat mij betreft is iedereen gelijkwaardig en mag iedereen gewoon opkomen voor goed werk. Je hoeft je vanwege een beperking niet stil te houden.

@TS: trek je dit soort negatieve dingen niet aan. Je bent een belangrijk lid van onze maatschappij. Je verdient een plek waar je goed kunt meedraaien.

Helemaal mee eens!

Als je een beperking hebt, ben je niet meer dan anderen, maar zeker ook niet minder. En als andere mensen mogen kiezen wat ze voor werk doen en op zoek kunnen gaan naar een baan die past bij hun kennis, kunnen en talenten, waarom mag iemand met een beperking dat dan niet? Mensen met een beperking - of dat nu autisme of iets anders is - zijn in de eerste plaats, net als iedereen anders, mensen. Ik hoop dan ook, TS, dat je aan je JC op zeker moment duidelijk kan maken dat je iets wil gaan doen met je interesses en talenten!

En ja, er zijn wel wat werkgevers die niet zo openstaan voor mensen met een beperking. Gelukkig zijn er ook werkgevers die dat wel doen en echt hun best doen om ook mensen met een beperking de kans te bieden zich te ontplooien en werk te doen waar ze goed in zijn, dat aansluit bij hun mogelijkheden en talenten. (Wat ben ik blij dat ik zo'n fijne werkgever heb! :) ).

Het is imo niet omdat de staat je (financieel) ondersteunt, dat je daarom zomaar alles over je heen moet laten gaan en met alles akkoord moet gaan... Het is fijn dat we leven in een land waar die zorg voor mensen met een beperking of ziekte er is, maar ja, soms kan het wel beter of anders. En als dat correct gebeurt mag die feedback vind ik ook gegeven worden.
Ik ben ook van mening dat je niet moet gaan profiteren van het systeem dat er is, maar je mag imo wel vragen waar je recht op hebt. Bovendien, door te gaan werken draagt TS ook haar steentje bij aan de maatschappij.

TS; ik hoop echt dat jullie hieruit gaan geraken. Het is beslist geen fijne situatie waar je nu in zit. Blijf het aangeven bij je JC en vraag indien mogelijk eventueel een andere jobscoach aan als je je door deze niet gehoord voelt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:19

Integendeel. Wij onderhouden ook de mensen die een bijstandsuitkering hebben en andere wajongers. We betalen net zoveel belasting als een ander.
En bovendien. Niet iedere beperking is hetzelfde.