Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ibbel schreef:Voor woon-werk mag geen 19 ct/km betaald worden. Dat mag alleen voor andere zakenlijke km's. Voor woonwerk gelden standaardbedragen, die afgetopt zijn op max 30 km enkel reis. Ooit bedacht om af te dwingen dat mensen dicht bij hun werk gaan wonen.
Indestal schreef:Er zijn vast bedragen voor reiskosten. Ik zou kijken of je netto salaris voor jouw toereikend is om van te leven.
Kostendekkend is reizen woonwerk nooit! Autokosten en brandsrofkosten zijn nooit te dekken met vergoeding...
twinducklin schreef:MissBambi schreef:Dat belastingvoordeel (belastingvrije ruimte) klopt iig wel.hoe het precies in elkaar zit moet je me niet vragen maar wij krijgen dit (voorheen over de 13e maand. Nu tegenwoordig in november (cao vvt z&w) ook ieder jaar
Edit: ik weet wel dat ik dit voorheen altijd kreeg maar nu ik meer declareerde (zakelijke km's van en naar cliënten à 27 ct de km) had ik dit belastingvoordeel niet meer. Nu werk ik weer in het verpleeghuis en zal ik dit jaar weer een positief saldo hebben.
Het komt erop neer dat een gedeelte van je salaris (de ruimte die je dan hebt, laat zeggen 300 euro) van je brutosalaris afgehouden wordt, je dan belasting betaald en op dezelfde loonstrook die 300 euro weer terug krijgt als zijnde Reiskostenvergoeding.
Dit is een fiscale inruil voor reiskostenvergoeding. In de CAO vvt wordt dit volgens mij standaard aangeboden. Reiskosten in de Cao vvt zijn ook laag. Weet niet wat het nu precies is, maar er is een maximum bedrag ongeacht het aantal km.Paar jaar geleden was dat €68,- per maand, nu is het iets omhoog gegaan geloof ik.
Ik had toen 30 km enkele reis, kreeg door die inruil wel wat extra terug. Je krijgt dan een gedeelte bruto netto uitbetaald. Maar dat heeft wel ook gevolgen voor o.a. je pensioenopbouw.
ikke schreef:Ibbel schreef:Voor woon-werk mag geen 19 ct/km betaald worden. Dat mag alleen voor andere zakenlijke km's. Voor woonwerk gelden standaardbedragen, die afgetopt zijn op max 30 km enkel reis. Ooit bedacht om af te dwingen dat mensen dicht bij hun werk gaan wonen.
Ik wordt al jaaaaren betaald volgens 19ct per km woon-werkverkeer. Doe mij dus eens wat wetgeving waaruit blijkt dat dat niet zo is!
Ik weet wel dat er nogal wat bedrijven zijn die daar hun eigen uitvoering aan geven (max km, of bedrag) maar het verschil kun je gewoon aftrekken bij de belasting.
TS: jouw werkgever hanteert dus een grens van 15km enkele reis. Dat is echt weinig. Dat zou betekenen dat ze voor 90km a 0,19 maal 22,2 (gemiddeld aantal werkdagen per maand full time) is 380 euro NETTO extra salaris zouden moeten gaan betalen om op basis van die 0,19 te compenseren.
Ik wil ook niet geloven dat zij dmv meer loon de missende km vergoeding gaan betalen. Ik was zelf ook aan het rekenen geslagen en kom tot een bedrag waarvan ik aanneem dat zij nooit en te nimmer zo veel gaan betalen.
Neem van mij aan, voor dat geld kun jij geen auto rijden! Ik heb daar ook naar gekeken en die bi-fuel Opel Corsa (benzine/LPG af fabriek) is een van de goedkoopste oplossingen voor dit soort afstanden te overbruggen. De kosten die niet gedekt worden zijn afschrijving en een deel van de onderhoudskosten.
Wil je die kosten ook ook naar redelijkheid gedekt hebben dan moet je rekenen met een salariscompensatie van zo'n 500 - 600 euro NETTO per maand. Dat betekend dat er bijna 1000 euro per maand bruto extra geboden zal moeten worden. Nou, heel eerlijk, die ben ik niet tegen gekomen en ik had partijen aan mijn staart hangen die me bijna op hun blote knieën smeekten om bij hen te komen werken!
En een werkgever is ook vrij om maximaal 15km te vergoeden. Of 20km. Of 50km. Ik heb nog geen werkgever gezien die er geen limiet op zette. 90km enkele reis vergoeden is erg veel. Meestal word je dan vriendelijk verzocht om dichterbij te komen wonen.
Dees schreef:Alleen via CAO kan een werkgever gedwongen zijn om kilometervergoeding te verstrekken. In veel CAO's is dit overigens niet opgenomen. Werkgevers hoeven dan helemaal geen kilometervergoeding te geven. Je hebt er dan ook geen recht op.
Overigens, ik lees hier iets over wat er wel en wat er niet mag kwa reiskostenvergoeding: er staat best wel wat onzin. Belastingtechnisch mag er 19 cent per kilometer belastingvrij worden vergoedt. Maar een werkgever is vrij om bijv. 40 cent per kilometer te vergoeden als hij dat wil. Doen ze vaak niet, maar het mag welEn een werkgever is ook vrij om maximaal 15km te vergoeden. Of 20km. Of 50km. Ik heb nog geen werkgever gezien die er geen limiet op zette. 90km enkele reis vergoeden is erg veel. Meestal word je dan vriendelijk verzocht om dichterbij te komen wonen.
Wat je kunt doen is je mogelijk toekomstige werkgever vragen naar de mogelijkheden die hij biedt ten aanzien van de fiscale uitruil van woon- werk kilometers.
Compensatie voor reiskostenvergoeding via een hoger salaris is voor een werkgever een hele dure oplossing. Sommige werkgevers kiezen daarvoor omdat ze echt geen reiskostenvergoeding willen geven. Want als jij dat krijgt, kunnen anderen daar ook recht op hebben.
Aan jou de keuze: gaat het je echt om "the bottom line" of ga je om een andere reden voor die baan. Als dit de baan is die je wilt, zou ik het niet over laten gaan om wat kilometervergoeding.
ikke schreef:Maar 40 weken maal 5 dagen maal 110km is wel 22.000km per jaar.
Dat is minimaal twee onderhoudsbeurten, 1600 ltr brandstof plus belasting, verzekering en afschrijving.
Mag je een punt van maken in mijn optiek.
Dat is minimaal twee onderhoudsbeurten, 1600 ltr brandstof plus belasting, verzekering en afschrijving.
[***] schreef:ikke schreef:Maar 40 weken maal 5 dagen maal 110km is wel 22.000km per jaar.
Je kan natuurlijk ook gewoon werk zoeken dat op 3 km afstand van je huis ligt?
Ik begrijp niet helemaal waarom er mensen zijn die vinden dat een werkgever reiskosten "moet" betalen. Je kiest er zelf voor om op een bepaalde locatie te gaan werken toch? En nogmaals; een werkgever is het niet verplicht tenzij het in de cao staat......
Dees schreef:ikke schreef:Maar 40 weken maal 5 dagen maal 110km is wel 22.000km per jaar.
Waar zou voor jou het omslagpunt liggen?
. Ik kreeg vroeger ongeveer 45 euro per maand voor 90 km heen en weer, en dan full time werken. Nu heb ik t beter voor elkaar, maar 0.19 cent per km is echt niet overal.
. Tuurlijk stijgt je uurloon en bij ons de onregelmatigheidstoeslag bijv. En vakantiegeld. Maar geen honderden euro's per maand
. Op basis daarvan zou ik beslissen.
.
Inxs schreef:Zij hanteren nu een vast bedrag van 6 euro per dag voor de reiskosten en om het verschil te compenseren willen zij, zoals zij het zelf verwoorden, een hogere inschaling geven.
Persoonlijk vind ik dat ook vreemd omdat het mij lijkt dat zij duurder uit zijn dan het verstrekken van 19c p.km. Ergens zit er dus iets waar zij zelf beter van worden,
MissBambi schreef:Ik heb even gekeken wat de laatste keer bij mij de fiscale ruimte was toen ik nog in het verpleeghuis werkte en dus veel minder reiskostenvergoeding declareerd, dit is vanaf 2014 nooit meer dan 237 euro geweest.. heeft dit dan zoveel effect op je pensioenopbouw? Geloof dat wij 11,75 procent betalen (OP) en 0,25 AP. De andere jaren was het eenmaal niks en 2014, 2016 en vermoedelijk dit jaar ook rond de 120 euro.
Citaat:Ehm, met name bepaalde detacheerders (en uitzendbureau's) hebben de voor mij opvallende tactiek om mensen ver weg te sturen, zonder daar serieus voor te willen betalen. Als ze het dan normaal vinden dat je 600 euro per maand reiskosten hebt, zonder daar serieus iets tegenover te stellen (ja, een auto van de zaak die je vervolgens feitelijk zelf betaalde omdat je een verplichte, flinke, bijdrage moest betalen voor die auto!) en dan verbaast zijn dat je bedankt voor het aanbod.
Inxs schreef:Ibbel schreef:Voor woon-werk mag geen 19 ct/km betaald worden. Dat mag alleen voor andere zakenlijke km's. Voor woonwerk gelden standaardbedragen, die afgetopt zijn op max 30 km enkel reis. Ooit bedacht om af te dwingen dat mensen dicht bij hun werk gaan wonen.
Vreemd, ik krijg bij mijn huidige werkgever gewoon 19c p.km betaald als reiskosten.
Inxs schreef:Ibbel schreef:Voor woon-werk mag geen 19 ct/km betaald worden. Dat mag alleen voor andere zakenlijke km's. Voor woonwerk gelden standaardbedragen, die afgetopt zijn op max 30 km enkel reis. Ooit bedacht om af te dwingen dat mensen dicht bij hun werk gaan wonen.
Vreemd, ik krijg bij mijn huidige werkgever gewoon 19c p.km betaald als reiskosten.
BMHP schreef:Ibbel schreef:Voor woon-werk mag geen 19 ct/km betaald worden. Dat mag alleen voor andere zakenlijke km's. Voor woonwerk gelden standaardbedragen, die afgetopt zijn op max 30 km enkel reis. Ooit bedacht om af te dwingen dat mensen dicht bij hun werk gaan wonen.
Ibbel heeft hetgoed ;)
Alleen als je via een uitzendburo werkt kan je een hogere vergoeding dan het standaard reiskosten forfait vergoed krijgen.
Als het bedrijf je tegemoed komt en het verschil met je huidige vergoeding als loon uitbetaald is dat netjes. Je betaald wel je belasting tarief daarover maar het is de enige methode.
) belastingstelsel max 0,19 cent per kilometer belastingvrij vergoeden voor, jawel, woon-werk verkeer.