Km vergoeding woon-werkverkeer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Re: Km vergoeding woon-werkverkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 10:51

Er zijn vast bedragen voor reiskosten. Ik zou kijken of je netto salaris voor jouw toereikend is om van te leven.

Kostendekkend is reizen woonwerk nooit! Autokosten en brandsrofkosten zijn nooit te dekken met vergoeding...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 11:11

Ibbel schreef:
Voor woon-werk mag geen 19 ct/km betaald worden. Dat mag alleen voor andere zakenlijke km's. Voor woonwerk gelden standaardbedragen, die afgetopt zijn op max 30 km enkel reis. Ooit bedacht om af te dwingen dat mensen dicht bij hun werk gaan wonen.

Ik wordt al jaaaaren betaald volgens 19ct per km woon-werkverkeer. Doe mij dus eens wat wetgeving waaruit blijkt dat dat niet zo is!

Ik weet wel dat er nogal wat bedrijven zijn die daar hun eigen uitvoering aan geven (max km, of bedrag) maar het verschil kun je gewoon aftrekken bij de belasting.

TS: jouw werkgever hanteert dus een grens van 15km enkele reis. Dat is echt weinig. Dat zou betekenen dat ze voor 90km a 0,19 maal 22,2 (gemiddeld aantal werkdagen per maand full time) is 380 euro NETTO extra salaris zouden moeten gaan betalen om op basis van die 0,19 te compenseren.

Neem van mij aan, voor dat geld kun jij geen auto rijden! Ik heb daar ook naar gekeken en die bi-fuel Opel Corsa (benzine/LPG af fabriek) is een van de goedkoopste oplossingen voor dit soort afstanden te overbruggen. De kosten die niet gedekt worden zijn afschrijving en een deel van de onderhoudskosten.
Wil je die kosten ook ook naar redelijkheid gedekt hebben dan moet je rekenen met een salariscompensatie van zo'n 500 - 600 euro NETTO per maand. Dat betekend dat er bijna 1000 euro per maand bruto extra geboden zal moeten worden. Nou, heel eerlijk, die ben ik niet tegen gekomen en ik had partijen aan mijn staart hangen die me bijna op hun blote knieën smeekten om bij hen te komen werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:28

Indestal schreef:
Er zijn vast bedragen voor reiskosten. Ik zou kijken of je netto salaris voor jouw toereikend is om van te leven.

Kostendekkend is reizen woonwerk nooit! Autokosten en brandsrofkosten zijn nooit te dekken met vergoeding...

Dit ben ik niet met je eens.

Een werkgever is niet verplicht een vergoeding te betalen. E.e.a is afhankelijk van de CAO. Wel is het zo dat een werkgever max 0.19 ct per km onbelast mag vergoeden.
Voor TS is het van belang om te weten onder welke CAO ze valt.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:33

twinducklin schreef:
MissBambi schreef:
Dat belastingvoordeel (belastingvrije ruimte) klopt iig wel. :j hoe het precies in elkaar zit moet je me niet vragen maar wij krijgen dit (voorheen over de 13e maand. Nu tegenwoordig in november (cao vvt z&w) ook ieder jaar

Edit: ik weet wel dat ik dit voorheen altijd kreeg maar nu ik meer declareerde (zakelijke km's van en naar cliënten à 27 ct de km) had ik dit belastingvoordeel niet meer. Nu werk ik weer in het verpleeghuis en zal ik dit jaar weer een positief saldo hebben.

Het komt erop neer dat een gedeelte van je salaris (de ruimte die je dan hebt, laat zeggen 300 euro) van je brutosalaris afgehouden wordt, je dan belasting betaald en op dezelfde loonstrook die 300 euro weer terug krijgt als zijnde Reiskostenvergoeding.

Dit is een fiscale inruil voor reiskostenvergoeding. In de CAO vvt wordt dit volgens mij standaard aangeboden. Reiskosten in de Cao vvt zijn ook laag. Weet niet wat het nu precies is, maar er is een maximum bedrag ongeacht het aantal km.Paar jaar geleden was dat €68,- per maand, nu is het iets omhoog gegaan geloof ik.
Ik had toen 30 km enkele reis, kreeg door die inruil wel wat extra terug. Je krijgt dan een gedeelte bruto netto uitbetaald. Maar dat heeft wel ook gevolgen voor o.a. je pensioenopbouw.

Ik heb even gekeken wat de laatste keer bij mij de fiscale ruimte was toen ik nog in het verpleeghuis werkte en dus veel minder reiskostenvergoeding declareerd, dit is vanaf 2014 nooit meer dan 237 euro geweest.. heeft dit dan zoveel effect op je pensioenopbouw? Geloof dat wij 11,75 procent betalen (OP) en 0,25 AP. De andere jaren was het eenmaal niks en 2014, 2016 en vermoedelijk dit jaar ook rond de 120 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:20

ikke schreef:
Ibbel schreef:
Voor woon-werk mag geen 19 ct/km betaald worden. Dat mag alleen voor andere zakenlijke km's. Voor woonwerk gelden standaardbedragen, die afgetopt zijn op max 30 km enkel reis. Ooit bedacht om af te dwingen dat mensen dicht bij hun werk gaan wonen.

Ik wordt al jaaaaren betaald volgens 19ct per km woon-werkverkeer. Doe mij dus eens wat wetgeving waaruit blijkt dat dat niet zo is!

Ik weet wel dat er nogal wat bedrijven zijn die daar hun eigen uitvoering aan geven (max km, of bedrag) maar het verschil kun je gewoon aftrekken bij de belasting.

TS: jouw werkgever hanteert dus een grens van 15km enkele reis. Dat is echt weinig. Dat zou betekenen dat ze voor 90km a 0,19 maal 22,2 (gemiddeld aantal werkdagen per maand full time) is 380 euro NETTO extra salaris zouden moeten gaan betalen om op basis van die 0,19 te compenseren.
Ik wil ook niet geloven dat zij dmv meer loon de missende km vergoeding gaan betalen. Ik was zelf ook aan het rekenen geslagen en kom tot een bedrag waarvan ik aanneem dat zij nooit en te nimmer zo veel gaan betalen.

Neem van mij aan, voor dat geld kun jij geen auto rijden! Ik heb daar ook naar gekeken en die bi-fuel Opel Corsa (benzine/LPG af fabriek) is een van de goedkoopste oplossingen voor dit soort afstanden te overbruggen. De kosten die niet gedekt worden zijn afschrijving en een deel van de onderhoudskosten.
Wil je die kosten ook ook naar redelijkheid gedekt hebben dan moet je rekenen met een salariscompensatie van zo'n 500 - 600 euro NETTO per maand. Dat betekend dat er bijna 1000 euro per maand bruto extra geboden zal moeten worden. Nou, heel eerlijk, die ben ik niet tegen gekomen en ik had partijen aan mijn staart hangen die me bijna op hun blote knieën smeekten om bij hen te komen werken!

De info die ik nu heb is via het uzb gegaan en het zou zo maar kunnen dat het uzb van hun eigen regeltjes uit zijn gegaan ipv die van de nieuwe werkgever/inlener. Er staat nog een gesprek gepland voor een onderhandeling van het loon en de reiskosten. Het zou mij, gezien jullie reactie's en de mijn gedachtengang, niks verbazen dat het dan wel gewoon 19c p.km is.
Wat de CAO betreft daar kan ik morgen wel eens naar informeren onder welke ik val als ik overgenomen ben.

Ik ben in ieder geval niet van plan om zelf bij te moeten leggen op de reiskosten, dat is mij wel duidelijk. Ook heb ik geen trek in allerlei ingewikkelde constructies mbt de reiskosten. Mocht dit wel het geval gaan worden dan blijf ik gewoon bij mijn oude werkgever waar de zaken goed en helder geregeld zijn :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:24

Alleen via CAO kan een werkgever gedwongen zijn om kilometervergoeding te verstrekken. In veel CAO's is dit overigens niet opgenomen. Werkgevers hoeven dan helemaal geen kilometervergoeding te geven. Je hebt er dan ook geen recht op.

Overigens, ik lees hier iets over wat er wel en wat er niet mag kwa reiskostenvergoeding: er staat best wel wat onzin. Belastingtechnisch mag er 19 cent per kilometer belastingvrij worden vergoedt. Maar een werkgever is vrij om bijv. 40 cent per kilometer te vergoeden als hij dat wil. Doen ze vaak niet, maar het mag wel ;) En een werkgever is ook vrij om maximaal 15km te vergoeden. Of 20km. Of 50km. Ik heb nog geen werkgever gezien die er geen limiet op zette. 90km enkele reis vergoeden is erg veel. Meestal word je dan vriendelijk verzocht om dichterbij te komen wonen.

Wat je kunt doen is je mogelijk toekomstige werkgever vragen naar de mogelijkheden die hij biedt ten aanzien van de fiscale uitruil van woon- werk kilometers.

Compensatie voor reiskostenvergoeding via een hoger salaris is voor een werkgever een hele dure oplossing. Sommige werkgevers kiezen daarvoor omdat ze echt geen reiskostenvergoeding willen geven. Want als jij dat krijgt, kunnen anderen daar ook recht op hebben.

Aan jou de keuze: gaat het je echt om "the bottom line" of ga je om een andere reden voor die baan. Als dit de baan is die je wilt, zou ik het niet over laten gaan om wat kilometervergoeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:42

Ach, als het een beetje bij leggen is van mijn kant en het loon is er verder naar, dan wil ik die overweging best maken. Maar uiteraard zit daar voor mij wel een grens aan. Op zich bied deze nieuwe baan meer mogelijkheden op de langere termijn, denk daarbij aan meer verantwoording, beter aansluitend bij mijn ervaringen, en gelijk fulltime op contract. Bij mijn huidige werkgever is dit niet het geval en dat gaat ook nooit anders worden. Mits zij het nu zo benauwd gaan krijgen met dat ik op stap en alsnog met een voorstel komen. Zij hebben mij benaderd voor deze baan en ik hoef niet weg bij mijn huidige. Dus ik sta wel sterk wat dat betreft.
Aangezien het nieuwe bedrijf al wist dat ik van ver moet komen vind ik wel dat zij dan ook een passende reiskostenvergoeding horen aan te bieden :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:42

Waarom verwacht je dat je quitte komt met de vergoeding vs kosten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:52

Maar 40 weken maal 5 dagen maal 110km is wel 22.000km per jaar.
Dat is minimaal twee onderhoudsbeurten, 1600 ltr brandstof plus belasting, verzekering en afschrijving.

Mag je een punt van maken in mijn optiek.

Tatanka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:59

Misschien heb jij je antwoord al maar ik zet met een zelfde vraag. Maar ben al in dienst. Ik rij 104 km heen en terug. Maar ze bereken sowieso de kortste route en niet de snelste. Daarnaast heb ik een flexibel contract van min 20 uur. Maar werk er meestal 32. Ik werk overigens in de zorg.
Deze vraag heb ik aan mijn werk gesteld en ik kreeg dit antwoord:
De afstand voor woon-werkverkeer wordt berekend volgens de kortste route van de ANWB-routeplanner. Dit is: 41,9 km.
-T/m 30 km. enkele reis is de reiskostenvergoeding € 104,- per maand (bij een contract van 36 uur per week, 100%).
-Km. hierboven worden betaald voor € 0,08 per km.
-Je hebt een basiscontract van 20 uur per week (55,56%).

De reiskostenvergoeding is als volgt berekend:
-t/m 30 km enkele reis: € 104,- / 36 uur x 20 uur (55,56%) = € 57,78 per maand

-Km. boven 30 km: 11,9 x 2 = 23,8 km per dag
(Het maximaal aantal werkdagen dat we per jaar mogen rekenen bij een 100% contract is 214 dagen)
23,8 km x € 0,08 x 214 dagen / 12 maanden / 36 uur x 20 uur (55,56%)= € 18,86 per maand

€ 57,78 + € 18,86 = € 76,64 per maand

Je mag de dagen dat je meer werkt declareren via het ‘Declaratieformulier voor reis- en verblijfkosten’ uit het Kwaliteitshandboek. Dan krijg je daarvoor reiskostenvergoeding nabetaald.
Je mag ook gewoon alle werkdagen per maand declareren en dat wij het verschil nabetalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 14:07

Dees schreef:
Alleen via CAO kan een werkgever gedwongen zijn om kilometervergoeding te verstrekken. In veel CAO's is dit overigens niet opgenomen. Werkgevers hoeven dan helemaal geen kilometervergoeding te geven. Je hebt er dan ook geen recht op.

Overigens, ik lees hier iets over wat er wel en wat er niet mag kwa reiskostenvergoeding: er staat best wel wat onzin. Belastingtechnisch mag er 19 cent per kilometer belastingvrij worden vergoedt. Maar een werkgever is vrij om bijv. 40 cent per kilometer te vergoeden als hij dat wil. Doen ze vaak niet, maar het mag wel ;) En een werkgever is ook vrij om maximaal 15km te vergoeden. Of 20km. Of 50km. Ik heb nog geen werkgever gezien die er geen limiet op zette. 90km enkele reis vergoeden is erg veel. Meestal word je dan vriendelijk verzocht om dichterbij te komen wonen.

Wat je kunt doen is je mogelijk toekomstige werkgever vragen naar de mogelijkheden die hij biedt ten aanzien van de fiscale uitruil van woon- werk kilometers.

Compensatie voor reiskostenvergoeding via een hoger salaris is voor een werkgever een hele dure oplossing. Sommige werkgevers kiezen daarvoor omdat ze echt geen reiskostenvergoeding willen geven. Want als jij dat krijgt, kunnen anderen daar ook recht op hebben.

Aan jou de keuze: gaat het je echt om "the bottom line" of ga je om een andere reden voor die baan. Als dit de baan is die je wilt, zou ik het niet over laten gaan om wat kilometervergoeding.

Dit klopt helemaal!

En TS het uitzendbureau "mag" niet van haar eigen regeltjes uitgaan! Zij hebben de cao van de inlener (indien algemeen verbindend verklaard) te hanteren en dus óók de reiskostenvergoeding die daar geldt. Dus vanaf het moment dat je aan de slag gaat val je onder de cao die bij de inlener geldt, tenzij hij geen cao heeft....... En dan kan het nog zo zijn dat jouw werkgever onder de werkingssfeer van een cao valt.

De werkingssfeer van een cao is een bepaling in iedere cao, waarin staat beschreven op welke onderneming of ondernemingen en op welke werknemers de cao van toepassing is. De werkingssfeer is dus een belangrijke bepaling in iedere cao . Er zijn cao’s die uitsluitend gelden voor een onderneming (onderneming-cao ) en er zijn cao’s die van toepassing zijn op een hele bedrijfstak (bedrijfstak-cao) of een deel daarvan (sector-cao). In alle typen cao’s kan worden bepaald dat deze van toepassing is op een deel van de werknemers of op alle. Ook kan worden vastgelegd dat slechts een deel van de cao van toepassing is op bepaalde groepen werknemers. Op wie een cao precies betrekking heeft, wordt bepaald door de definitie van de begrippen werkgever en werknemer. Deze definities staan aan het begin van iedere cao.

Eerlijk gezegd is het belangrijk om vanaf het begin te weten onder welke cao een bedrijf werkt. Er zitten grote verschillen in cao's, ook in de secundaire arbeidsvoorwaarden.

Daarbij wil ik je nogmaals wijzen op de inlenersbeloning. Verdiep je daar even in, zodat je bij het uitzendbureau weet waar je over praat.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 14:17

ikke schreef:
Dat is minimaal twee onderhoudsbeurten, 1600 ltr brandstof plus belasting, verzekering en afschrijving.

Tenzij je door je huidige werkgever elders heen wordt gestuurd, kies je er toch zelf voor?

Ik heb 5 jaar 160km/dag 5dgn/week gereden en kreeg € 57 vergoeding. En mijn werkgever staat niet bekend om riante lonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 14:22

ikke schreef:

Je kan natuurlijk ook gewoon werk zoeken dat op 3 km afstand van je huis ligt?

Ik begrijp niet helemaal waarom er mensen zijn die vinden dat een werkgever reiskosten "moet" betalen. Je kiest er zelf voor om op een bepaalde locatie te gaan werken toch? En nogmaals; een werkgever is het niet verplicht tenzij het in de cao staat......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 14:42

[***] schreef:
ikke schreef:

Je kan natuurlijk ook gewoon werk zoeken dat op 3 km afstand van je huis ligt?

Ik begrijp niet helemaal waarom er mensen zijn die vinden dat een werkgever reiskosten "moet" betalen. Je kiest er zelf voor om op een bepaalde locatie te gaan werken toch? En nogmaals; een werkgever is het niet verplicht tenzij het in de cao staat......

Ehm, met name bepaalde detacheerders (en uitzendbureau's) hebben de voor mij opvallende tactiek om mensen ver weg te sturen, zonder daar serieus voor te willen betalen. Als ze het dan normaal vinden dat je 600 euro per maand reiskosten hebt, zonder daar serieus iets tegenover te stellen (ja, een auto van de zaak die je vervolgens feitelijk zelf betaalde omdat je een verplichte, flinke, bijdrage moest betalen voor die auto!) en dan verbaast zijn dat je bedankt voor het aanbod.

De andere kant is op dit moment ook heel simpel, zeker in bepaalde sectoren: dan zoek je toch een ander, werkgever. Succes.....

Als ik de posten van TS lees, is ze soort van gevraagd om daar te komen werken. Als je dan als werkgever zoveel belang hecht aan een specifieke werknemer, doe daar dan ook iets voor!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 14:48

ikke schreef:

Waar zou voor jou het omslagpunt liggen?

Heel gewoon is wonen op 25km afstand van je werk.
Zelfde rekensommetje geeft dan 10.000km. Ook goed voor een onderhoudsbeurt, 727 liter brandstof (mijn auto rijdt trouwens echt zuiniger dan 13,75km op een liter) en extra afschrijving. De overige kosten zijn kosten die je ook maakt als je je auto niet gebruikt voor woon-werk verkeer.

Als het om 25km enkele reis zou gaan, zou niemand perse zijn kosten voor woon-werkverkeer "gecompenseerd" willen zien. Kennelijk vinden we dat allemaal heel acceptabel.

Wat TS dan in feite mee zou moeten nemen in haar overweging, zijn de kosten die boven-acceptabel zijn. Dat is dus niet vanaf kilometer nul, maar vanaf kilometer 30 (ik noem maar een voorbeeld).
Dan komt het financiële plaatje er een stuk realistischer uit te zien.

Het is overigens een sterk onderhandelingspunt dat TS gevraagd is om daar te komen werken. Die potentiele werkgever zal dan ook de beurs willen trekken ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 15:08

Dees schreef:
ikke schreef:

Waar zou voor jou het omslagpunt liggen?

Voor mij persoonlijk?

Ik wil 'm reiskosten gewoon betaald hebben conform de wettelijke marges. Dat is in ieder geval in de branche waar ik werk vrij normaal. Ik wil een uur reizen als dat per trein kan (kun je je tijd nog nuttig maken) maar met de auto moet het bij 30km wel ophouden. Daarboven hangt er een prijskaartje aan, tenzij je een hele specifieke, met naam en toenaam bekende, werkgever bent. Dan zit er wel wat ruimte van mijn kant.

Maar dat zeg ik wel tegen de kanttekening dat ik meerdermalen per week benadert wordt voor allerlei funkties die ook maar enigszins in de buurt van mijn profiel zouden kunnen komen. In mijn vak is een schreeuwend tekort aan vakmensen, maar uniek is mijn vak daar ook niet in.

Houdt het wel redelijk. Want ook nu geldt: wie het onderste uit de kan wil, krijgt de deksel op z'n neus.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 15:28

Ik werk in de zorg, volgens mij is er nergens zo'n beroerde woon/reis regeling als daar :'). Ik kreeg vroeger ongeveer 45 euro per maand voor 90 km heen en weer, en dan full time werken. Nu heb ik t beter voor elkaar, maar 0.19 cent per km is echt niet overal.
TS ik zou gewoon gaan rekenen. Als ze vaste afspraken hebben voor woon/werkverkeer, ga jij die niet veranderen.
Je schrijft 110 km, en werk je fulltime? Dan zou je bij 0.19 cent per km dus ruim 400 euro in de maand krijgen. Onbelast.
Kijk dan eens wat je extra schaal je per maand opbrengt. Bij ons in de zorg is dat ergens tussen de 60 en 150 euro bruto per maand of zo. Dus niet perse een vooruitgang ;). Tuurlijk stijgt je uurloon en bij ons de onregelmatigheidstoeslag bijv. En vakantiegeld. Maar geen honderden euro's per maand ;). Op basis daarvan zou ik beslissen.
Daarbij ben ik gewend dat veel bedrijven niet zo moeilijk doen over 1 of 2 schalen hoger. Uiteindelijk bereik je je plafond gewoon iets sneller. Ben je op de top, dan krijg je er ook niets meer bij en vervalt je voordeel dus een beetje.
Wat wel je voordeel is, ze kunnen je niet een schaal terug zetten. Dus ga je dichterbij wonen is het voordeel voor jou ;).
En uit welk potje t uiteindelijk komt, ja ach. Sta je nu bij de winkel of bij het tankstation, je gebruikt dezelfde bankpas :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 17:04

Inxs schreef:
Zij hanteren nu een vast bedrag van 6 euro per dag voor de reiskosten en om het verschil te compenseren willen zij, zoals zij het zelf verwoorden, een hogere inschaling geven.
Persoonlijk vind ik dat ook vreemd omdat het mij lijkt dat zij duurder uit zijn dan het verstrekken van 19c p.km. Ergens zit er dus iets waar zij zelf beter van worden,

Het kan toch ook zo zijn dat zij qua reiskostenvergoeding gewoon geen uitzondering willen maken, zoals je zelf (volgens mij) ook al aangaf? Dan is het toch logisch dat als jij toch meer compensatie wil en zij daaraan tegemoet willen komen ze het via een andere weg willen doen? Wat zij er dan beter van worden is dat ze dus voor iedereen dezelfde reiskostenvergoeding hanteren. Of het voor hen ook daadwerkelijk duurder is hangt af van hoeveel ze jou tegemoet willen komen. Best kan dat dat lager is dan sec die 19 cent per km, maar voor jou zitten er ook weer andere voordelen aan dat het in je loon zit.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:09

MissBambi schreef:
Ik heb even gekeken wat de laatste keer bij mij de fiscale ruimte was toen ik nog in het verpleeghuis werkte en dus veel minder reiskostenvergoeding declareerd, dit is vanaf 2014 nooit meer dan 237 euro geweest.. heeft dit dan zoveel effect op je pensioenopbouw? Geloof dat wij 11,75 procent betalen (OP) en 0,25 AP. De andere jaren was het eenmaal niks en 2014, 2016 en vermoedelijk dit jaar ook rond de 120 euro.

Je max is afhankelijk van je km die je rijd. Je krijgt die aangevuld tot die 0.19 cent per km.
Voor mij was dat dus rond de € 800 wat ik kon invullen voor bruto / netto te verruilen.

Het maximale bedrag wat je kunt inruilen is je eindejaarsuitkering + eventueel je salaris volgens mij.
Dat heeft wel wat invloed op je pensioen als je zoals mij met 18 jaar begint met werken, dat is toch 49 jaar x dat bedrag als je in dezelfde situatie blijft..
Inmiddels woon ik kortbij mijn werk en werk ik minder uren dus is het bedrag ook een stuk lager.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:32

Bedankt voor je heldere uitleg! Ik woonde toen heel kortbij maar nu dadelijk ook niet meer dan 20 km

Toch eens even een berekening erop na slaan dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:17

Citaat:
Ehm, met name bepaalde detacheerders (en uitzendbureau's) hebben de voor mij opvallende tactiek om mensen ver weg te sturen, zonder daar serieus voor te willen betalen. Als ze het dan normaal vinden dat je 600 euro per maand reiskosten hebt, zonder daar serieus iets tegenover te stellen (ja, een auto van de zaak die je vervolgens feitelijk zelf betaalde omdat je een verplichte, flinke, bijdrage moest betalen voor die auto!) en dan verbaast zijn dat je bedankt voor het aanbod.

Ik ben serieus wel benieuwd naar welke detacheerders je dan verwijst. Want normaal gesproken betaalt de opdrachtgever/inlener de reiskosten en niet de detacheerder/uitzendbureau. In veel gevallen worden de reiskosten gewoon 1 op 1 doorberekend.

Als het daadwerkelijk zo is als jij stelt dan begrijp ik je volledig.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:31

Inxs schreef:
Ibbel schreef:

Vreemd, ik krijg bij mijn huidige werkgever gewoon 19c p.km betaald als reiskosten.

Ibbel heeft het goed ;)
Alleen als je via een uitzendburo werkt kan je een hogere vergoeding dan het standaard reiskosten forfait vergoed krijgen.

Als het bedrijf je tegemoed komt en het verschil met je huidige vergoeding als loon uitbetaald is dat netjes. Je betaald wel je belasting tarief daarover maar het is de enige methode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:38

Inxs schreef:
Ibbel schreef:

Vreemd, ik krijg bij mijn huidige werkgever gewoon 19c p.km betaald als reiskosten.

Ik heb bijna alleen maar werkgevers gehad die een max hanteerden, 130 euro of 148 euro zoiets, nooit kostendekkend iig.. Reken uit waar je netto op uit wil komen zodat het voor jou loont en kijk of ze dat accepteren.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:47

Het voordeel van meer salaris ipv meer reiskostenvergoeding is dat het ook voor andere zaken telt, zoals vakantiegeld, 13e maand, ww, hypotheekaanvraag, pensioen.. dus niet alleen maar nadelen :)

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:04

BMHP schreef:
Ibbel schreef:

Ibbel heeft hetgoed ;)
Alleen als je via een uitzendburo werkt kan je een hogere vergoeding dan het standaard reiskosten forfait vergoed krijgen.

Als het bedrijf je tegemoed komt en het verschil met je huidige vergoeding als loon uitbetaald is dat netjes. Je betaald wel je belasting tarief daarover maar het is de enige methode.

Heel bijzonder maar volgens mij mag je werkgever vanaf het nieuwe (intussen alweer oud ;) ) belastingstelsel max 0,19 cent per kilometer belastingvrij vergoeden voor, jawel, woon-werk verkeer.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... n_vervoer/