Stagiair uitgenodigd maar reageert niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:31

verootjoo schreef:
Jennyj01 schreef:
Je wil niet weten hoeveel mensen er op vakantie zijn. Zeker die die kinderloos zijn. Niet netjes dat er niet gereageerd wordt maar andersom wordt er ook heel vaak niet gereageerd. Stop je veel tijd in je brief en krijg je niet eens antwoord. Om een standaard automatisch berichtje.

Maar als je weet dat je hebt gesolliciteerd, zorg je toch dat je bereikbaar blijft :?
En je wilt daar werken als stagiaire, dat is een gunst van het bedrijf. Je kost tijd, geld en ze willen je wat leren. Ik vind het best onaardig als je dan gewoon niet meer reageert.
Ik ga er dan zelf ook geen tijd meer in steken, mijn leerproces is het niet. Terwijl ik het geweldig leuk vind om gemotiveerde stagiaires te begeleiden, daar haal ik energie uit en leer ik zelf ook veel van. Maar stagiaires die bij de aanmelding al energie vreten begin ik na een aantal slechte ervaringen niet meer aan.

Maar die persoon heeft niet gesolliciteerd, dat is het hele punt. Het bedrijf van TS heeft hem actief benaderd

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:39

Magrathea schreef:
verootjoo schreef:
Maar als je weet dat je hebt gesolliciteerd, zorg je toch dat je bereikbaar blijft :?
En je wilt daar werken als stagiaire, dat is een gunst van het bedrijf. Je kost tijd, geld en ze willen je wat leren. Ik vind het best onaardig als je dan gewoon niet meer reageert.
Ik ga er dan zelf ook geen tijd meer in steken, mijn leerproces is het niet. Terwijl ik het geweldig leuk vind om gemotiveerde stagiaires te begeleiden, daar haal ik energie uit en leer ik zelf ook veel van. Maar stagiaires die bij de aanmelding al energie vreten begin ik na een aantal slechte ervaringen niet meer aan.

Maar die persoon heeft niet gesolliciteerd, dat is het hele punt. Het bedrijf van TS heeft hem actief benaderd

Degene had zelf een oproep op LinkedIn geplaatst. Dat moet je niet doen als je daarna op vakantie of slecht bereikbaar bent. :+

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:44

Waarschijnlijk hebben er meer gereageerd en wacht hij of zij de beste af voordat ze reageren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:12

Nirvana_ schreef:
Degene had zelf een oproep op LinkedIn geplaatst. Dat moet je niet doen als je daarna op vakantie of slecht bereikbaar bent. :+

Dat is toch niet (helemaal) hoe Linkedin werkt? Ik heb ook staan dat ik op zoek ben naar een stageplek, maar dat is meer voor als mensen naar aanleiding van mijn sollicitatie naar m'n linkedin gaan zoeken. Niet zodat ik achterover kan leunen en wacht tot de aanmeldingen binnen stromen := En ik verwacht eigenlijk ook niet dat ik een spontane aanmelding krijg via Linkedin. (Ook deels omdat ik in een nogal specifiek gebied zit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:59

Magrathea schreef:
Nirvana_ schreef:

Dat is toch niet (helemaal) hoe Linkedin werkt? Ik heb ook staan dat ik op zoek ben naar een stageplek, maar dat is meer voor als mensen naar aanleiding van mijn sollicitatie naar m'n linkedin gaan zoeken. Niet zodat ik achterover kan leunen en wacht tot de aanmeldingen binnen stromen := En ik verwacht eigenlijk ook niet dat ik een spontane aanmelding krijg via Linkedin. (Ook deels omdat ik in een nogal specifiek gebied zit)

Euh dat is juist hoe Linkedin Werkt :') Ik zag de wereld aan oproepen voorbij komen voor stages, interim klussen, enz.. Dat is juist waar je het Linkedin netwerk voor gebruikt :j

Magrathea

Re: Stagiair uitgenodigd maar reageert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:21

Oh.. Nou, ik ken niemand die dat doet in elk geval := Maar misschien is dat in andere gebieden gebruikelijker

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:50

Ja daag, ik ga er vanuit dat jij wel wat beters te doen hebt dan achter een mogelijke stagiair aan jagen. Next!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:52

Ik krijg via linkedin geregeld mails met een vraag of ik interesse heb in een gesprek. Ik reageer er nooit op. Waarom niet? Ik heb de ervaring dat die mails naar 100 anderen tegelijk gestuurd worden. 1 keer had ik interesse en bleek dat dezelfde mail ook bij collega's binnengekomen was. Dan neem ik het niet serieus meer. Dit is dus de andere kant van linkedin. Wie weet heeft deze stagiair dit ook zo ervaren.
Gewoon laten varen, klaar.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:58

Denk dat je wel onderscheid kunt maken in een persoonlijke mail (aanhef met je naam bijvoorbeeld en verwijzing in de mail naar je oproep) en een algemene 13 in een dozijn mail om mensen te lokken..
En geen bericht krijgen van LinkedIn? Hoe dan? Zelfs nu ik mijn account heb verwijderd krijg ik nog mail van ze, ik werd er stapelgek van en het verwijderen van mijn account was op een gegeven moment nog het enige dat ik kon verzinnen om geen mail van ze te krijgen over dat ik mail had, dat iemand me wilde toevoegen, dat er een interessante vacature was bij bedrijf x, y of z en ga zo maar door.

Ik vind de 'stagezoeker' erg laks omgaan met zijn eigen oproep en geef TO groot gelijk als ze het hierbij laten. Kom zeg, voor niets gaat de zon op.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:15

Typisch millennials :roll: tikje lui, denken dat de hele wereld op hen zit te wachten en dat ze 'god's gift' aan bedrijven zijn. Dus reageren is niet nodig, aanbiedingen kunnen wel wachten.

Overdreven natuurlijk, maar ik merk bij die generatie wel een beetje dat ze iets minder eager zijn om snel te reageren op dit soort zaken.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:23

Ik zou er klaar mee zijn.

Ik nodig leerlingen uit om op intake / sollicitatie te gaan. Nu heb ik 2 gevalletjes waar ik al helemaal klaar mee ben. Nummer 1 heeft na aanleiding van zijn uitnodiging een mail gestuurd met de vraag of het op een ander tijdstip kan, ivm examens. Ik heb hem en zijn moeder in cc meegenomen (aangezien die altijd het contact met ons onderhield) 2 opties gestuurd aan data en tijdstip, met als vraag te antwoorden wat hem het beste uitkomt ivm toetsen. Naja, ik heb inmiddels gebeld en nog een keer gemaild, maar niks geen reactie meer.... Datum 1 is inmiddels verstreken, misschien staat hij volgende week ineens voor de deur.

Nummer 2 heeft ook een mail gedaan om de afspraak te verzetten, deze beantwoord. Kreeg bericht terug, was akkoord, maar of ik de officiele brief nog een keer wilde sturen met de nieuwe datum. Dit heb ik gedaan. Krijg ik deze week wederom een e-mail waar hij moet zijn, hij heeft nooit geen brieven gehad. Uhh... hoe weet je dan je eerste afspraak, die is ook per post verstuurd?? Terug gestuurd dat hij op de vestiging in Rijssen kan komen, krijg ik weer een mail terug (jaja, terwijl ik het adres nog in mijn email handtekening heb staan) 'waar is dit dan???' :') Oke, next!!!!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:32

Och helemaal iet meer reageren, ik zelf en meerderen in mijn omgeving heb het al meermalen meegemaakt dat iemand was aangenomen op komtrakt en gewoon niet komt...niet...en helemaal,niks laat horen en de meer met fatsoen, ahum, de dag van beginnen afzegt...

Maar ook op sollicitaties wordt er vaak genoeg door de werving en selectie bureaus of de werkgevers zelf niet gereageerd als ze er geen interesse in hebben...

Op deze banenmarkt graag og traag, dan niet....zowel werkgever als werknemer, geen initiatief? Geen fatsoen? Weg ermee...

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:39

Anoeska schreef:
Typisch millennials :roll: tikje lui, denken dat de hele wereld op hen zit te wachten en dat ze 'god's gift' aan bedrijven zijn. Dus reageren is niet nodig, aanbiedingen kunnen wel wachten.

Overdreven natuurlijk, maar ik merk bij die generatie wel een beetje dat ze iets minder eager zijn om snel te reageren op dit soort zaken.

Nou.. inderdaad overdreven, zo als je zelf ook al zegt..

Ikzelf zou afwachten of er nog een reactie komt en wat hier dan in staat. En pas daar uit conclusies gaan trekken. Nu geen energie/ tijd aan besteden. Je kunt er nu toch niks meer mee doen.
Maar ik vind het beide kanten op asociaal om niks meer te laten horen. Wat mij betreft hoef je heus niet altijd direct ergens op te reageren. Maar bij een sollicitatie verwacht ik toch een paar dagen na de sluitingstermijn wel een reactie en als ik ergens word uitgenodigd maar zie er van af dan vind ik uiterlijk 2 dagen wel een redelijk termijn.
Helaas denkt niet iedereen er zo over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:52

germie schreef:
Ik krijg via linkedin geregeld mails met een vraag of ik interesse heb in een gesprek. Ik reageer er nooit op. Waarom niet? Ik heb de ervaring dat die mails naar 100 anderen tegelijk gestuurd worden. 1 keer had ik interesse en bleek dat dezelfde mail ook bij collega's binnengekomen was. Dan neem ik het niet serieus meer. Dit is dus de andere kant van linkedin. Wie weet heeft deze stagiair dit ook zo ervaren.
Gewoon laten varen, klaar.

Ja, maar nu was het een gerichte reactie op de oproep van de stagiair zelf ;)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 09:35

Ik zou er klaar mee zijn! Graag of niet :j
Next !

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:05

Ik vermoed dat deze stagiair wellicht verschillende stages aangeboden heeft en dat hij geen interesse heeft in jullie stage, dat er een beter aanbod bij zat. Ik zou het ook vergeten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 15:30

Anoeska schreef:

Typisch oudere generaties, vol aannames over millenials en denkende dat die hen op hun blote knietjes mogen bedanken dat ze gratis mogen komen werken voor hun bedrijf. :roll:

Vooroordelen kunnen twee kanten op hè! :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 17:54

Ik kreeg gisteren via Linkedin ook weer een berichtje met hallo Germie (eigen naam dan), en of ik interesse zou hebben in een gesprek want ze hadden wat leuks voor me. Ik reageer daar ook niet op, want ook al heet het persoonlijk, ik weet dat waarschijnlijk 2 of 3 collega's exact hetzelfde berichtje ontvangen hebben. Dus het hoeft niet eens desinteresse van de stagiair te zijn.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:45

germie schreef:
Ik kreeg gisteren via Linkedin ook weer een berichtje met hallo Germie (eigen naam dan), en of ik interesse zou hebben in een gesprek want ze hadden wat leuks voor me. Ik reageer daar ook niet op, want ook al heet het persoonlijk, ik weet dat waarschijnlijk 2 of 3 collega's exact hetzelfde berichtje ontvangen hebben. Dus het hoeft niet eens desinteresse van de stagiair te zijn.

Met het enige verschil dat die stagiaire wél opzoek is en jij niet.. Lijkt me nogal uitmaken in dit verhaal.

Ik zou hem ook mooi laten lopen, prima dat je eventueel meerdere aanbiedingen hebt maar even een kort antwoord terug mailen lijkt me niet te veel gevraagd. Dat kan zelfs op je telefoon vanaf je vakantieadres.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 23:47

Update: hij heeft inmiddels gereageerd dat hij al een andere stage had gevonden in de tussentijd, maar ons bedrijf "zeker een van ze favorieten was en op zijn lijstje stond en hij wel contact op zou nemen als hij afgestudeerd zou zijn". We hebben hem netjes succes gewenst met z'n stage, verder niks.

Het was alleen wel fijn geweest als hij wat eerder had gereageerd, nadat we hem een persoonlijke mail hadden gestuurd. :+ Hij hoeft ook niet meer aan te kloppen na z'n afstuderen op deze manier (afgezien van dat we geen startersvacature gaan krijgen).

Vervolgens kregen we de volgende dag van hem nog de link door van een kennis van hem die misschien wel interesse had, die wel dezelfde dag reageerde met een CV en motivatie erbij. Nog even kijken wat we daar mee gaan doen, want qua profiel is de match minder (op papier).

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 23:50

Daantjuh88 schreef:
Ik zou er klaar mee zijn.

Ik nodig leerlingen uit om op intake / sollicitatie te gaan. Nu heb ik 2 gevalletjes waar ik al helemaal klaar mee ben. Nummer 1 heeft na aanleiding van zijn uitnodiging een mail gestuurd met de vraag of het op een ander tijdstip kan, ivm examens. Ik heb hem en zijn moeder in cc meegenomen (aangezien die altijd het contact met ons onderhield) 2 opties gestuurd aan data en tijdstip, met als vraag te antwoorden wat hem het beste uitkomt ivm toetsen. Naja, ik heb inmiddels gebeld en nog een keer gemaild, maar niks geen reactie meer.... Datum 1 is inmiddels verstreken, misschien staat hij volgende week ineens voor de deur.

Nummer 2 heeft ook een mail gedaan om de afspraak te verzetten, deze beantwoord. Kreeg bericht terug, was akkoord, maar of ik de officiele brief nog een keer wilde sturen met de nieuwe datum. Dit heb ik gedaan. Krijg ik deze week wederom een e-mail waar hij moet zijn, hij heeft nooit geen brieven gehad. Uhh... hoe weet je dan je eerste afspraak, die is ook per post verstuurd?? Terug gestuurd dat hij op de vestiging in Rijssen kan komen, krijg ik weer een mail terug (jaja, terwijl ik het adres nog in mijn email handtekening heb staan) 'waar is dit dan???' :') Oke, next!!!!

Wow, dat is wel bizar. Nummer 1 ook z'n moeder mee in het contact? Dat vind ik al helemaal vreemd..

Ik zie trouwens ook de meest rare dingen langskomen in CV's, van mensen die een link naar hun Facebook in het CV zetten tot mensen die als bijbaan "strandbedjesbeheerder" hebben staan :')

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 00:03

Millennials lui? Ik voel me niet aangesproken.
Ik vind dat je geen conclusies mag trekken over die jongen. Wie weet is hij al bezig met een andere baan maar houdt deze nog even ter zijde, of heeft hij op het moment hele andere dingen aan zijn hoofd.
Het bedrijf heeft ten slotte hem benaderd en niet andersom...

Gewoon opzoek gaan naar een ander en mocht hij nog op tijd reageren voordat je een nieuwe hebt gevonden dan kan je altijd nog kijken hoe hij is?

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 00:08

_Tristan schreef:
Ik vind dat je geen conclusies mag trekken over die jongen. Wie weet is hij al bezig met een andere baan maar houdt deze nog even ter zijde, of heeft hij op het moment hele andere dingen aan zijn hoofd.

Gewoon opzoek gaan naar een ander en mocht hij nog op tijd reageren voordat je een nieuwe hebt gevonden dan kan je altijd nog kijken hoe hij is?

Ik vind dat als je zelf een oproep op LinkedIn plaatst je best binnen een week mag reageren als een bedrijf twee keer initiatief neemt om contact op te nemen. :) Zelfs als ik ongevraagd door een recruiter wordt benaderd reageer ik, ook al zit ik er niet op te wachten.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 18:26

Art_ofLiving schreef:
_Tristan schreef:

Ik vind dat als je zelf een oproep op LinkedIn plaatst je best binnen een week mag reageren als een bedrijf twee keer initiatief neemt om contact op te nemen. :) Zelfs als ik ongevraagd door een recruiter wordt benaderd reageer ik, ook al zit ik er niet op te wachten.

Ja maar dat vind jij, dat is geen regel of iets. Zo vind ik dat vind je niet zo moet oordelen om de redenen die Tristan aandraagt. Ook denkt hij nog met jullie en zijn kennis mee door iemand anders aan te bevelen.

Jullie wilden hem duidelijk graag hebben, dan vind ik zo'n giftige "nu hoeft hij niet meer aan te kloppen" een beetje jammer. Als het qua functie en profiel matcht zou ik hem in de toekomst gewoon op gesprek uitnodigen en bekijken hoe hij dan overkomt. Als hij dan laks lijkt, kan je hem alsnog afwijzen natuurlijk.

Als dat echt geen optie is, vind ik het wel eerlijk om nu open tegen hem zijn en zeggen dat hij niet meer welkom is + de reden waarom. Dan kan hij er in ieder geval nog iets van leren :)

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 18:57

Dat is waarom ik heb gewacht tot na mijn vakantie met het actief zoeken van een afstudeerstage. Dan weet ik zeker dat ik tijd heb om goed te communiceren met een bedrijf. (Of langs te komen op gesprek)

Overigens had ik mijn vorige stage zo gevonden. Het is jammer dat ik nu wel in Nederland wil blijven maar anders was ik daar graag terug gegaan. (België)

Ik reageer graag direct met een antwoord. Wellicht dat wanneer ik onderweg ben, ik even wacht tot ik thuis achter de laptop zit om ook een nette mail terug te schrijven.

Toen ik trouwens vorig jaar een stage bedrijf zocht heb ik naar 3 bedrijven geschreven waarvan ik van 2 niks meer heb gehoord (terwijl ze wel een stage plek open hadden) en mijn derde had ik ook meteen een enorm klik mee dat ik niet verder ben gaan zoeken en daar ook ben gaan stage lopen. (Overigens was de klik wederzijds want ik kreeg een 10 van mijn stagenbegeleidster)

Maar nu is het wel gerichter zoeken omdat het om een afstudeerstage gaat. Merk dat sommige mede studenten ook erg laks kunnen zijn hoor, maar veel nemen het zoeken net zo serieus als ik gelukkig. :)

Ik denk dat sommige studenten ook niet beseffen dat een stage plek (zeker een afstudeerstage oid) ook kan leiden tot een baan en dat je, zoals hier boven ook al werd geschreven, wel een bepaalde indruk achter laat bij het 'wel lezen maar niet reageren' stukje.