Wellant of Aeres

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 21:57

Emma_rebel schreef:
hmm ik vind dit wel jammer te horen want ik verheug me ontzettend op de opleiding en een baan buiten dieren/paarden lijkt me gewoon niet leuk maar ik ben wel blij dat ik het gevraagd heb en nu moet ik ontzettend gaan lopen nadenken wat ik ga doen... Ik ben wel teleurgesteld dat er zoveel negatiefeit over de opleidingen is maar ja dat zegt wel genoeg. Ik wil het misschien toch proberen voor mijzelf en als het niet werkt zoals ik al zei een opleiding hondentrimster doen wat wel redelijk per maand verdiend, opleiding duurt kort en is niet veel geld

Tuurlijk is het niet leuk om te horen, dat snapt iedereen heel goed!
Maar we proberen wel je te behoeden voor een niet zo slimme keuze, bedrijven kijken echt niet of je een papiertje voor poepscheppen hebt of niet, ze willen gewoon dat je met paarden kan werken en of je daar hard genoeg voor bent.

Het is negatief omdat de opleiding ook een negatieve uitkomst heeft, grootste gedeelte van de tijd. Zoals ik al zei, je komt er tussen of je komt er niet tussen.

Kan je niet kijken of je in het weekend ergens op een stal aan de slag kan? Ik werk ook al sinds mijn 15e in de weekenden en vakanties op een sportstal, erg leuk en je bouwt contacten en ervaring op. Geen diploma voor nodig, als ik zou willen kom ik waarschijnlijk wel in de paarden terecht.

Ik wil ook met dieren bezig zijn, en doe nu een rot opleiding niet met dieren. Ik kan stoppen en iets met dieren gaan doen ja, maar ik heb geen zin om 3/4 jaar te gaan zitten verspillen. Dus ik maak braaf dit af en zie wel wat er op mijn pad komt.

Waar ik wel nieuwschierig naar ben:
Wat zou je graag in de paarden willen doen?
stalhulp? Stalruiter? Groom?

xMalibu

Re: Wellant of Aeres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 22:04

Nou TS ik studeer hippische bedrijfskunde, ben bijna afgestudeerd en kan je maar een ding adviseren: bespaar jezelf de moeite en ga een andere opleiding doen!

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 16:36

LadyMadonna schreef:
"En dan kan ik gewoon stoppen"

*wie zal dat betalen, zoete lieve gerritje :)ddd *

nee kijk je hebt een 1 februari regeling en als je dan voor 1 februari de opleiding stopzet hoef je niets te betalen! en ik denk dat je na 6 maanden al redelijk weet wat je van de opleiding vind denk je niet?

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 16:38

prugelpiet schreef:
Emma_rebel schreef:
hmm ik vind dit wel jammer te horen want ik verheug me ontzettend op de opleiding en een baan buiten dieren/paarden lijkt me gewoon niet leuk maar ik ben wel blij dat ik het gevraagd heb en nu moet ik ontzettend gaan lopen nadenken wat ik ga doen... Ik ben wel teleurgesteld dat er zoveel negatiefeit over de opleidingen is maar ja dat zegt wel genoeg. Ik wil het misschien toch proberen voor mijzelf en als het niet werkt zoals ik al zei een opleiding hondentrimster doen wat wel redelijk per maand verdiend, opleiding duurt kort en is niet veel geld

Tuurlijk is het niet leuk om te horen, dat snapt iedereen heel goed!
Maar we proberen wel je te behoeden voor een niet zo slimme keuze, bedrijven kijken echt niet of je een papiertje voor poepscheppen hebt of niet, ze willen gewoon dat je met paarden kan werken en of je daar hard genoeg voor bent.

Het is negatief omdat de opleiding ook een negatieve uitkomst heeft, grootste gedeelte van de tijd. Zoals ik al zei, je komt er tussen of je komt er niet tussen.

Kan je niet kijken of je in het weekend ergens op een stal aan de slag kan? Ik werk ook al sinds mijn 15e in de weekenden en vakanties op een sportstal, erg leuk en je bouwt contacten en ervaring op. Geen diploma voor nodig, als ik zou willen kom ik waarschijnlijk wel in de paarden terecht.

Ik wil ook met dieren bezig zijn, en doe nu een rot opleiding niet met dieren. Ik kan stoppen en iets met dieren gaan doen ja, maar ik heb geen zin om 3/4 jaar te gaan zitten verspillen. Dus ik maak braaf dit af en zie wel wat er op mijn pad komt.

Waar ik wel nieuwschierig naar ben:
Wat zou je graag in de paarden willen doen?
stalhulp? Stalruiter? Groom?

Ik werk in het weekend al bij een tuincentrum wel op de dieren afdeling! Maar het is wel een goed idee om dat te doen ja, maar ik kijk het nog even aan mischien ook met mijn decaan overleggen (niet dat ie verstand heeft van de paarden branche)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:59

Emma_rebel schreef:
LadyMadonna schreef:
"En dan kan ik gewoon stoppen"

*wie zal dat betalen, zoete lieve gerritje :)ddd *

nee kijk je hebt een 1 februari regeling en als je dan voor 1 februari de opleiding stopzet hoef je niets te betalen! en ik denk dat je na 6 maanden al redelijk weet wat je van de opleiding vind denk je niet?

Ik neem aan dat je dan het deel van feb tot einde schooljaar niet hoeft te betalen? Want van aug/sept tot feb gaan ze echt geen gratis les geven gok ik?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:01

Van een februari regeling heb ik niet gehoord? Mbo 3 of 4 stoppen zonder diploma is gewoon terugbetalen, tenzij je in oktober van t eerste jaar al stopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:03

Het begin van het schooljaar tot februari is zó voorbij, en zeker geen 6 maanden. Volgens mij krijg je dan inderdaad al je geld terug (op aangeschafte boeken e.d. na). Pin me hier niet op vast en als ik jou was zou ik dit zeker goed uitzoeken. En hier echt geen keuze op baseren.

Mijn tip is: ga een studie doen die je leuk vindt, want anders houd je het echt niet vol, maar wees wel realistisch qua baankans. Misschien is er een andere opleiding die ook met jouw interesses te maken heeft maar die wel een beter toekomstperspectief biedt.

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 17:34

[/quote]

nee kijk je hebt een 1 februari regeling en als je dan voor 1 februari de opleiding stopzet hoef je niets te betalen! en ik denk dat je na 6 maanden al redelijk weet wat je van de opleiding vind denk je niet?[/quote]
Ik neem aan dat je dan het deel van feb tot einde schooljaar niet hoeft te betalen? Want van aug/sept tot feb gaan ze echt geen gratis les geven gok ik?[/quote]

ja dat klopt als je opzegt voor 1 februari kan je niet meer daar naar school toe natuurlijk

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 17:34

LiannePuthzy schreef:
Van een februari regeling heb ik niet gehoord? Mbo 3 of 4 stoppen zonder diploma is gewoon terugbetalen, tenzij je in oktober van t eerste jaar al stopt

ja dat bedoel ik oktober van het eerste jaar

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 17:36

Niece schreef:
Het begin van het schooljaar tot februari is zó voorbij, en zeker geen 6 maanden. Volgens mij krijg je dan inderdaad al je geld terug (op aangeschafte boeken e.d. na). Pin me hier niet op vast en als ik jou was zou ik dit zeker goed uitzoeken. En hier echt geen keuze op baseren.

Mijn tip is: ga een studie doen die je leuk vindt, want anders houd je het echt niet vol, maar wees wel realistisch qua baankans. Misschien is er een andere opleiding die ook met jouw interesses te maken heeft maar die wel een beter toekomstperspectief biedt.

we zijn uiteraard daar heel veel mee bezig op school maar tot nu toe spreek niets me aan...

en mijn broer is na dit jaar klaar met zijn hbo en die weet alles over studie financiering en dergelijke want die buit dat graag uit XD

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:40

Je weet écht niet in 1,5 maand of je het een leuke/degelijke opleiding vindt of niet...

Ik zou idd kijken voor een andere opleiding waar je wel wat aan hebt en daarna proberen werk te vinden in de paarden. Misschien kan je al proberen ergens naast je opleiding te werken? Ik werk bijvoorbeeld naast mijn HBO Vastgoed en Makelaardij studie op zaterdagen als groom bij een dressuurruiter.

Studiefinanciering is trouwens helemaal veranderd en niet meer te vergelijken met hoe dat nu zit. Daarbij is de regeling voor MBO en HBO heel anders.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:16

Zoals vele hier raad ik je af om aan de opleiding te beginnen. Je bent nu 15 en denkt je hele leven in de paarden te zitten. Ik dacht precies hetzelfde, maar ik heb toch pas geleden mijn paard verkocht. Waarom? Blessures bij mij die niet meer beter worden. En oh wat ben ik blij dat ik nooit aan die opleiding begonnen ben. Want dan had ik nu een omscholing kunnen gaan doen.
Er kan nog van alles gebeuren, je leven kan veranderen in 1 dag. En ja dit kan met elk beroep, maar met het meeste werk kan je aanpassingen doen. En in de paarden ben je met een lichamelijkgebrek afgeschreven.
Ga eens kijken bij opendagen van een niet groene opleiding.
Heb je naast paarden nog andere interesses? Ga gewoon eens kijken bij andere mbo scholen. Gewoon sfeer proeven en spreek met leerlingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:27

Ik snap de reacties hier die zeggen "je hebt er niks aan" echt wel, maar er zijn ook tegengeluiden.

Ik heb Manager Dierverzorging gedaan aan Aeres Barneveld (toen nog Groenhorst, was in 2014) en ik werk nu op een pensionstal.

Maar inderdaad, je werkt als veredeld putjesschepper. Je moet écht niet verwachten dat je veel met paarden zelf doet. Ik heb vandaag 7 uur gewerkt, daarvan heb ik 10 minuten met paarden in mijn handen gestaan (en dan alleen om ze van en naar de wei te brengen) en de rest was mesten, opstrooien, vegen en een hek repareren.

Wat dan wél weer heel erg mooi is aan het werk is de koppies die me verbaasd aankijken als ik 's ochtends binnen kom, het gehinnik als ik met de voerkar loop, en de warme adem van een paard in je nek als je toevallig even stilstaat naast een box om ergens op te wachten. Dat zijn hele fijne momenten waar ik intens van kan genieten, de rest van de dag nog.

Maar daar moet je het dus wel van hebben. Verwacht niet dat je bezig zal zijn met poetsen, longeren, rijden etc. Dat is helaas vaak voorbehouden aan jongeren met rijke ouders met connecties. Niet altijd natuurlijk (voordat ik heel bokt over me heen krijg) maar je bent eigenlijk niet meer dan een simpele poepschepper.

Als ik een maatschappelijk verantwoord advies zou moeten geven zou ik zeggen: ga voor een economische opleiding in voorbereiding op je hippische bedrijfskunde HBO.

Als ik naar mezelf kijk en mijn hart laat spreken: ik heb zelf universitair gestudeerd na Groenhorst omdat ik voelde dat er intellectueel meer in me zat. En vervolgens ben ik daar na 6 maanden mee gestopt omdat ik doodongelukkig werd en verlangde naar het werken met mijn handen en met paarden. En mijn hele omgeving schreeuwde nee, riep dat ik mijn potentieel verspilde omdat er nauwelijks werk te krijgen is in de dierenwereld en geen brood mee te verdienen is. En er is inderdaad nét een droge boterham mee te verdienen, met beleg als ik geluk heb. Maar ik ben gelukkiger dan ooit........

Wees verstandig, maar volg wel je hart!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:45

Je hebt echt geen speciale studie nodig om op een manege of pensionstal te werken...
@ xxx: je gaat nu toch echt niet vertellen dat je "manager" dierenzorg gestudeerd hebt en nu echt vindt dat je zonder die studie je huidige job niet zou kunnen uitvoeren...

Mesten, voeren en buitenzetten kun je iemand op één dag aanleren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:11

Emma_rebel schreef:
we zijn uiteraard daar heel veel mee bezig op school maar tot nu toe spreek niets me aan...

en mijn broer is na dit jaar klaar met zijn hbo en die weet alles over studie financiering en dergelijke want die buit dat graag uit XD

Volgens mij ben je nog leerplichtig dus dan zal je een opleiding moeten gaan doen. Niveau 2 opleidingen duren korter dan niveau 4 opleidingen. Als je zo'n opleiding gaat doen dan kun je relatief snel een diploma halen en als je het leuk vindt, dan kan je misschien nog niveau 3 of zelfs 4 gaan halen van dezelfde opleiding. Want soms is dezelfde opleiding er op meerdere niveau's. Als je het niks vindt dan zit je er niet lang aan vast en heb je toch een diploma op zak. In de tussentijd kan je dan bedenken wat je wél aanspreekt.

Succes in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:27

maximuss schreef:
Je hebt echt geen speciale studie nodig om op een manege of pensionstal te werken...
@: je gaat nu toch echt niet vertellen dat je "manager" dierenzorg gestudeerd hebt en nu echt vindt dat je zonder die studie je huidige job niet zou kunnen uitvoeren...

Mesten, voeren en buitenzetten kun je iemand op één dag aanleren...

Altijd fijn als er denigrerend over je vak gedaan wordt. Ja, mesten, voeren en buitenzetten kun je iemand snel aanleren. Vroege symptomen van aandoeningen herkennen, de groepsdynamica van een kudde of roedel begrijpen en doorgronden waardoor een groep dieren in vrede naar buiten kan ipv random door elkaar gegooid te worden met sociale onrust als gevolg, een analyse kunnen maken van het ventilatiesysteem van een stal om waar nodig verbeteringen aan te kunnen brengen én het efficiënt indelen van een revalidatieschema is echter niet iets wat je iemand even snel aanleert.

Ik zou het fijn vinden als je met wat meer respect over dit vak praat. Ik krijg opmerkingen van pensionklanten, dat ik hun zooi niet meteen achter hun kont opruim. "Sorry mevrouw, maar ik was te druk met ervoor zorgen dat je paard geen maagzweer krijgt van dat slechte voer van je" is iets wat ik dan graag zou zeggen.

Denk even verder na dan alleen poepscheppen. Ja, dat is je voornaamste taak. Maar afwijkingen in die poep kunnen herkennen, snel een monster kunnen nemen en laten analyseren waardoor er door jouw oplettendheid een ziekte bij het paard wordt geconcludeerd die anders veel later pas was ontdekt: dat is andere koek.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 24-04-19 14:32, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:35

TS waar woon je? Aoc Almelo heeft ook paardenhouderij. Daar zitten veel enthousiaste meiden en goede opleidinG met veel kennis.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:50

xxxx schreef:
Altijd fijn als er denigrerend over je vak gedaan wordt. Ja, mesten, voeren en buitenzetten kun je iemand snel aanleren. Vroege symptomen van aandoeningen herkennen, de groepsdynamica van een kudde of roedel begrijpen en doorgronden waardoor een groep dieren in vrede naar buiten kan ipv random door elkaar gegooid te worden met sociale onrust als gevolg, een analyse kunnen maken van het ventilatiesysteem van een stal om waar nodig verbeteringen aan te kunnen brengen én het efficiënt indelen van een revalidatieschema is echter niet iets wat je iemand even snel aanleert.

Ik zou het fijn vinden als je met wat meer respect over dit vak praat. Ik krijg opmerkingen van pensionklanten, dat ik hun zooi niet meteen achter hun kont opruim. "Sorry mevrouw, maar ik was te druk met ervoor zorgen dat je paard geen maagzweer krijgt van dat slechte voer van je" is iets wat ik dan graag zou zeggen.

Denk even verder na dan alleen poepscheppen. Ja, dat is je voornaamste taak. Maar afwijkingen in die poep kunnen herkennen, snel een monster kunnen nemen en laten analyseren waardoor er door jouw oplettendheid een ziekte bij het paard wordt geconcludeerd die anders veel later pas was ontdekt: dat is andere koek.

:') Dus je hebt die studie nodig gehad om gewoon gezond paardenverstand te kweken/ aangeleerd te krijgen...
Doe nu niet alsof het kernfysica oid is...

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:55

maximuss schreef:
xxxx schreef:

:') Dus je hebt die studie nodig gehad om gewoon gezond paardenverstand te kweken/ aangeleerd te krijgen...
Doe nu niet alsof het kernfysica oid is...

Precies dit, denk dat als je tussen dieren bent opgegroeid dat je dat ook wel allemaal kan zien en herkenen zonder daar een diploma voor te hebben

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:59

Clusius College :+

Nee, moet je zelf weten. Barneveld is groter en heeft meer opleidingen.
Clusius is een best klein mbo vergeleken met de rest, wel leuke sfeer. Maar volgens mij het laagste slagingspercentage?
Sowieso zou ik nooit de opleiding zelf willen doen :o Maar de lessen met paarden die ik op reet vmbo kreeg waren altijd erg leuk.

Vond het Wellantcollege ook leuk, alleen opleiding met dieren zou ik dat niet volgen. Als wat je fout kon bedenken over hamsters hadden ze fout neergezet. Dus ja. :')
Maar dat zijn uiteraard geen paarden.

Edit: zelf aanleren om in de paarden te werken? Nou nee.
Je leert inderdaad heel veel dingen die je als paarden eigenaar zelf niet zomaar tegen hoeft te komen.
Echt fysiologie, anatomie, etc. En met een opleiding maak je natuurlijk een sprongetje als zetje. ;)
Tuurlijk leer je paarden etc kennen als je er als stalhulp mee werkt, maar op die opleidingen leer je echt nog wel meer hoor. Theorie en praktijk.

Ben het dus eens met .Je leert geen lange lijnen, spiegelen, etc op een stal zomaar. En als je ergens solliciteert is het wel fijn als je weet wat je doet, en geen begeleiding nodig hebt. Ook als je die diploma hebt kan je nog bijscholen, dus nog beter worden.
Laatst bijgewerkt door Coby op 13-04-19 22:36, in het totaal 3 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:00

Je hoeft er zelfs niet tussen opgegroeid te zijn... Zoek goede begeleiding of een (al dan niet betaald bijbaantje) in ruil voor kennis (bij een goede stal) en dan sta je na een paar maand een pak verder dan met zo'n opleiding...

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 20:46

FindingMe schreef:
Ik snap de reacties hier die zeggen "je hebt er niks aan" echt wel, maar er zijn ook tegengeluiden.

Ik heb Manager Dierverzorging gedaan aan Aeres Barneveld (toen nog Groenhorst, was in 2014) en ik werk nu op een pensionstal.

Maar inderdaad, je werkt als veredeld putjesschepper. Je moet écht niet verwachten dat je veel met paarden zelf doet. Ik heb vandaag 7 uur gewerkt, daarvan heb ik 10 minuten met paarden in mijn handen gestaan (en dan alleen om ze van en naar de wei te brengen) en de rest was mesten, opstrooien, vegen en een hek repareren.

Wat dan wél weer heel erg mooi is aan het werk is de koppies die me verbaasd aankijken als ik 's ochtends binnen kom, het gehinnik als ik met de voerkar loop, en de warme adem van een paard in je nek als je toevallig even stilstaat naast een box om ergens op te wachten. Dat zijn hele fijne momenten waar ik intens van kan genieten, de rest van de dag nog.

Maar daar moet je het dus wel van hebben. Verwacht niet dat je bezig zal zijn met poetsen, longeren, rijden etc. Dat is helaas vaak voorbehouden aan jongeren met rijke ouders met connecties. Niet altijd natuurlijk (voordat ik heel bokt over me heen krijg) maar je bent eigenlijk niet meer dan een simpele poepschepper.

Als ik een maatschappelijk verantwoord advies zou moeten geven zou ik zeggen: ga voor een economische opleiding in voorbereiding op je hippische bedrijfskunde HBO.

Als ik naar mezelf kijk en mijn hart laat spreken: ik heb zelf universitair gestudeerd na Groenhorst omdat ik voelde dat er intellectueel meer in me zat. En vervolgens ben ik daar na 6 maanden mee gestopt omdat ik doodongelukkig werd en verlangde naar het werken met mijn handen en met paarden. En mijn hele omgeving schreeuwde nee, riep dat ik mijn potentieel verspilde omdat er nauwelijks werk te krijgen is in de dierenwereld en geen brood mee te verdienen is. En er is inderdaad nét een droge boterham mee te verdienen, met beleg als ik geluk heb. Maar ik ben gelukkiger dan ooit........

Wees verstandig, maar volg wel je hart!

ja kijk ik wil gewoon graag met paarden werken, ik hoef geen gods vermogen te verdienen zolang ik iets doe dat ik leuk vind! Ik zou dan wel iets meer willen doen dan "poepscheppen" en dat is lastig te vinden maar als ik nu online kijk is het gene wat ik wil wel te vinden. Thanx voor je advies

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 20:47

Nou bedankt allemaal, ik ga erg goed deze informatie verwerken en bedenken wat ik verder ga doen! Ik hoef geen reacties meer want ik heb er nu genoeg gehoord

bedankt allemaal voor het reageren :)