Wat te doen na je HBO?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:23

Ik heb hetzelfde gestudeerd als jij, maar dan in België. Na mijn afstuderen beginnen werken, eerst een tijdje in het buitenland, dan terug in België. De eerste job in België heb ik 1,5 jaar gedaan. Bij het volgend bedrijf en in een nieuwe functie (wel altijd binnen HRM) ben ik één jaar gebleven. Dan heb ik ergens drie maanden gezeten, en dan weer een jaar bij nog een andere werkgever :Y). Altijd topwerkgevers, veel voordelen, heel redelijk loon, maar gewoon telkens niet mijn ding. Ik loop de muren op als ik van 9 tot 5 achter mijn bureau moet zitten. Zelfs het meest uitdagende werk, wordt naar mijn gevoel oersaai....

Wat ik toen gedaan heb, en ik je hélemaal kan aanraden:
- Schrijf je goede kwaliteiten (werkgerelateerd) op, schrijf je slechte kwaliteiten op
- Vraag 5 van je beste vrienden om goede en slechte kwaliteiten van je op te schrijven
- Neem je laatste evaluatie van je werk erbij, haal daar de goede en slechte dingen uit en lijst die op
- Maak van je huidige job een analyse: welke aspecten vind je fijn? Welke vind je niet fijn?
- Doe hetzelfde van je eerste job
- Maak een lijstje met 'droomjobs' - met de nadruk op "droom". Geen rekening houden met diploma's, praktische problemen,... Bij mijn stond daar bv oorlogsjournalist, spoedarts en eigenaar van een kinderboerderij op. Niet helemaal realistisch :')
- Ga van dat lijstje na waarom je juist die jobs gekozen hebt, en hoe onrealistisch ze juist zijn? Kan je er misschien wel komen mits bijstuderen bv

Op basis van die dingen, kan je beginnen zoeken naar een job die je écht wil doen, omdat je dan ook pas voor jezelf het volledige plaatje wat duidelijker hebt.

Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij de politie :Y). Absoluut geen 9-5, 50-50 verdeling in bureauwerk en het werk op de baan, veel variatie in taken en interventies, veel contact met mensen, werk met wel degelijk een maatschappelijke meerwaarde, voldoende actie om het allemaal wat interessant te houden..

Succes ermee!

xNathaliee

Re: Wat te doen na je HBO?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 11:16

Bedankt voor de tips Florenc! Fijn dat jij je plek nu helemaal hebt gevonden :) Hoop dat ik dat ook snel zal hebben :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:20

Wil je iets wat helemaal anders is?
Dan is het onderwijs of de HBO-V nog een optie.
Dat zijn studies die je duaal kunt doen als zij-instromer.
Daarbij wil de werkgever vaak ook nog wel een deel meebetalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:27

xNathaliee schreef:
Frummels schreef:
Misschien kunnen wij je helpen meedenken? Of is dat niet de insteek van je topic? :)
Zo ja: misschien kun je dan vertellen wat je absoluut niet zoekt en welke kwaliteiten je wel en niet hebt?

Yes, juist wel :j
Wat ik niet (meer) wil is van 9 tot 5 achter een bureau zitten en grote getalen werk weg werken waar je ook nog eens een MBO salarisje voor krijgt :=

Al ben ik wel iemand die heel hard, geconcentreerd en zelfstandig kan werken. Of ik het leuk vind is een tweede..

Iemand wel eens van die beroepskeuze testen gedaan? Ik wel eens op school maar daarna nooit meer. Wellicht is dat iets?

Dus je wil eigenlijk weinig werk doen en veel geld verdienen? Ik dacht niet dat het zo werkt als junior/starter.. :') Daarnaast heb je gewoon min. loon, wetten en regeltjes.
Ik heb inderdaad een BKT gedaan en daar kwam wel het een en ander uit waarvan ik zou denken dat dit bij mij zou passen. Is een traineeship niet iets? Ik weet niet wat je nu doet qua richting maar als bijvoorbeeld consultant ben je veel op pad.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 11:50

Haha bobje26 ik bedoel meer je hebt banen dat je de hele dag achter je bureau zit en productie aan het draaien bent (100 dossiers op een dag ziet). Of even grofweg gezegd je werkt als kapster en hebt op een dag 8 klanten. En dat eerste is wat ik tijdens mijn stage en nadat ik afgestudeerd ben steeds heb gedaan maar daar word ik dus niet gelukkig van.