Manager vaak te laat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Manager vaak te laat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:25

Al je twee honden binnen krijgt met openingstijd kan je natuurlijk ook aan haar vragen of het niet handiger is haar eerste klant een half uur later te plannen.
Of haar eerste klant als die wel om 9 uur er zit gewoon laten zitten. Haar klant, haar probleem, mag zíj aan de klant uitleggen waarom die moet wachten.
Ook een manier.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:42

Als TS elke keer zich moet verontschuldigen tegen klanten dat haar manager te laat is dan zou ik er ook wel wat van zeggen hoor :') die mensen die zeggen van joh bemoei je er niet mee hebben denk ik niet met klanten te maken en er dus ook geen last van..

TS kan je niet vragen van wat moet ik doen als je te laat bent? Wat wil je dat ik tegen klanten zeg? Dan leg je de oplossing bij haar neer, wie weet heeft ze thuis drama met de kids en wil ze dr hart luchten en gaat t daarna beter

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:43

Wat ik een beetje mis in een aantal reacties is gewoon even praten. Ga is ff met haar zitten.

Leg haar voor dat je het lastig en vervelend vind dat je extra werk hebt in de ochtend omdat zij te laat is. Of ze een idee heeft hoe dit het makkelijkst op te lossen is. (wat Ibbel zegt, haar klant bv een half uur later).

Grote kans dat zij prima een idee heeft om dit op te lossen of er zo van schrikt dat ze toch wat aan haar tijden doet.

Ga het niet uitvechten over de rug van de klanten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:46

Als plichtsgetrouw en verantwoordelijk type weet ik dat het helemaal niet makkelijk is om de verantwoordelijkheden van een ander als het mis gaat de verantwoordelijkheden van de ander te laten.
Voor mij was dat vroeger een echte valkuil. Een heel ongezonde valkuil ook. Je kunt daarin heel erg vastlopen.

Wat mij toen werd bijgebracht: laat het daar waar het hoort en laat het los, anders raak je gefrustreerd of op den duur erger. Het is niet aan jou om het op te lossen en je kunt het niet oplossen.

Loslaten en relaxed zijn is iets wat je moet leren. Maar uiteindelijk ga je er de waarheid en de waarde van inzien. En lekker bevrijdend dat dat dan is joh *\o/*

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:47

Ik neem overigens wel aan dat je de gevolgen van haar afwezigheid aan haar doorgeeft.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:49

Boras schreef:
Als plichtsgetrouw en verantwoordelijk type weet ik dat het helemaal niet makkelijk is om de verantwoordelijkheden van een ander als het mis gaat de verantwoordelijkheden van de ander te laten.
Voor mij was dat vroeger een echte valkuil. Een heel ongezonde valkuil ook. Je kunt daarin heel erg vastlopen.

Wat mij toen werd bijgebracht: laat het daar waar het hoort en laat het los, anders raak je gefrustreerd of op den duur erger. Het is niet aan jou om het op te lossen en je kunt het niet oplossen.

Loslaten en relaxed zijn is iets wat je moet leren. Maar uiteindelijk ga je er de waarheid en de waarde van inzien. En lekker bevrijdend dat dat dan is joh *\o/*

Helemaal mee eens! Ik had dat "vroeger" ook als ik de trein miste omdat ik in de file stond. In het begon was ik me onwijs druk aan het maken, was echt wel gestrest daardoor. Tot ik dacht, maar wat helpt het mij? Niks, ik word alleen maar druk. Toen liet ik het los en voelde ik mij veel beter +:)+

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:55

Inmiddels heb ik ook wel geleerd om iemand anders problemen ook daar te laten, en ze niet mee op mijn bordje te pakken. Ik heb dat ook jaren gedaan hoor, maar uiteindelijk heb je alleen jezelf daarmee.

Iemand zei een keer heel treffend, eerst de brandjes blussen in je eigen kamer, voordat je wat anders gaat doen, en dat is ook zo!

Dus als je de klant die ze zelf ingepland heeft op een bepaald uur niet meteen kan helpen, ja jammer dan voor de klant, maar dat is niet jouw verantwoording.
Ik zou sorry zeggen tegen de klant, u wordt zsm geholpen, en dan moet die maar wachten tot ze er is.

Anders blijf jij straks het werk voor 2 mensen moeten doen, dat is wel lekker gemakkelijk geld verdiend zo. TS, ik proef uit wat je schrijft dat jouw leidinggevende heel erg leunt op je, er op vertrouwt dat je het steeds maar weer voor oplost, en dat ze dit vanzelfsprekend vindt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:04

Ik denk dat je het zelf mogelijk maakt, ts.
En het zelf in stand houdt.
Door de gevolgen te verdoezelen door jouw extra inzet.
Als je iets wilt veranderen, verander dat dan.
Dat is namelijk wel jouw verantwoordelijkheid.

Laat het maar klappen. Hoorde ik vroeger. Anders verandert er helemaal niets.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:14

Misschien is ze gewoon te blij met jou :j
Kan best zijn dat zij denkt van; Oh TS is toch altijd op tijd, dan kan ik wel wat later komen, want TS zorgt toch wel dat alles al klaar is voor de start enz enz.. en dat ze daardoor iets lakser is geworden in de loop van de tijd.

Misschien gewoon zelfs eens goed te laat komen? :P
(nee hoor, grapje haha)

Ik zou het tegen haar zeggen, en mocht er niets veranderen naar háár LGV stappen.
Bedoel, als er niemand ooit wat van zegt, waarom zou zij dan iets veranderen? Tenminste, ik kan me indenken dat er mensen zijn die zo denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:20

Wat als je gewoon netjes op tijd bent ts? Dus niet een half uur van tevoren er zijn. Kan best zijn dat ze dit al meerekent in haar planning 'ts is er toch al, dus ik kan ff rustig aan doen'.
Als je er om 8 uur moet zijn in vervolg gewoon zorgen dat je er 5 voor 8 bent, en niet eerder.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:49

Ik zou zeker een gesprek met haar aangaan!
Zeker als er een klant op haar moet gaan zitten wachten dat kan gewoon niet.

Ik zou zelf trouwens ook niet zo extreem vroeg aanwezig zijn. 5 min voor werktijd zou genoeg moeten zijn lijkt me, anders moeten ze dat half uur maar betalen

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:51

Waarom zou me ts moeten betalen omdat ze er zelf voor kiest om een halfuur vroeger te beginnen? Kiest ze toch zelf voor?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:26

Wel als het nodig is om dat half uur van te voren er zijn. Als je tijd nodig hebt om alles in gereedheid te brengen of schoon te maken en dat kost een half uur. Dan moeten ze dat ook gewoon betalen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:39

Haar probleem is haar probleem. Niet jou probleem. Stop er mee om alles voor haar op te lossen, dan valt het kwartje wel en zal je er van versteld staan hoeveel ze zelf kan. En als het kwartje niet valt...is dat wederom haar probleem.

Begin er eens mee om de komende 5 werkdagen 5 minuten voor opening aanwezig te zijn. Niet eerder. 5 minuten is prima. En aan het einde van de dag kan je ook alvast zorgen dat je sochtends gelijk kan beginnen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:05

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar het kan ook zijn dat jouw leidinggevende langer na sluitingstijd doorwerkt. Hoewel ik daar heel vaak mijn vraagtekens bij heb en heel erg geneigd ben om 'doorwerken' te zeggen. Zo hebben wij een aantal rondlopen die ook zeer regelmatig 'thuiswerken'. Eén van hen heeft zich een keer versproken, maar zelfs dan kan ik heel goed 1 en 1 bij elkaar optellen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:18

Het is niet aan een ondergeschikte ( in welke vorm dan ook, of hoe klein het verschil is), om haar meerdere aan te spreken over zoiets kleins als te laat komen.

Wat je eventueel als enige wel kunt doen, is aangeven dat jij nog niet ervaren genoeg bent, om in de ochtend 2 klanten tegelijk te doen + de telefoon erbij en of daar geen andere mogelijkheid voor is, zoals bijvoorbeeld het later inplannen van haar klant.

Zo schop je niet tegen haar schenen en kom je ook niet gelijk zo arrogant over alsof je het zelf beter doet, door altijd en eeuwig maar te vroeg te zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:26

Het is voor haar ook mogelijk om te laat te komen want jij lost haar problemen toch wel op.
Ik zou om te beginnen stoppen met haar problemen oplossen. Dus niet meer 2 klanten tegelijk aanpakken. Jij doet jouw klanten, punt. De andere klant kan wachten op jouw leidinggevende, dan kan zij het zelf oplossen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:28

Ik denk dat er drie hele goede tips zijn gegeven als je er iets mee wil.

Gewoon eens vragen, "het valt me op dat je vaak laat bent, is alles wel in orde?" dan komt er vast een verhaal! Geen oordeel, gewoon eens luisteren.

Deze vind ik ook een goede:

Ibbel schreef:
Al je twee honden binnen krijgt met openingstijd kan je natuurlijk ook aan haar vragen of het niet handiger is haar eerste klant een half uur later te plannen.
Of haar eerste klant als die wel om 9 uur er zit gewoon laten zitten. Haar klant, haar probleem, mag zíj aan de klant uitleggen waarom die moet wachten.
Ook een manier.

Voor je eigen gemoed en je verantwoordelijkheidsgevoel is het misschien ook nuttig te Googlen op cirkel van betrokkenheid en cirkel van invloed.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 23:44

Ik krikg ook de indfuk dat je te oplossingsgericht bent geweest tot nu.

Wellicht een kleine stap om als ze weer eens te laat is zonder afmelding gewoon eerlijk te bellen en benoemen dat er iemand staat te wachten. En anderzijds.. welke klacht ook. Ze is zelf eindverantwoordelijk en komen bij haar binnen. Kracht is dat het jou lukt problemen te laten zijn en blijven waar ze zij

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 10:08

Sorry, beetje late reactie.

Eerst wil ik even melden dat dit niks met arrogantie te maken heeft! Ik Ben best een control freak en kan best gestressed raken als dingen niet gaan zoals ik in gedachten heb. Zeker iets waar ik zelf aan moet werken, hier Ben ik me bewust van.
Helaas gaan stress en honden (in een voor hun stressvolle situatie al) niet zo goed samen.

Wij boeken bijna nooit honden specifiek voor onszelf in. We kijken op het moment dat de honden er zijn gewoon wie welke hond doet (op een aantal honden na).
Een laten wachten tot mijn Manager er is, is dus geen optie en hier zullen wij (incl ikzelf) echt klachten over krijgen vanuit hogerop!

Zal het denk ik gewoon echt eens voor moet leggen op een rustige en niet aanvallende manier.
Aankomende week heeft ze sowieso vakantie, dus zal na haar vakantie moeten zien hoe het gaat.

Tips hoe dat gesprek aan te pakken zijn nog steeds welkom!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:28

Zou gewoon vragen wat ze van jou verwacht als ze te laat is en aangeven dat jij er stress van krijgt. Dus vanuit jezelf en niet jij ben te laat maar ik heb er last van en hoe kunnen we dit oplossen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:28

ImkeTarek schreef:
We krijgen over het algemeen idd 2 honden binnen met openingstijd, dus moet idd dubbel werk doen. Tussendoor ook de telefoon opnemen wanneer deze gaat. Dit betekend dus dat ik minder tijd heb om de hond die ik moet doen te trimmen en ik dus mijn werk minder goed kan doen.
Doordat zij 10 jaar meer ervaring heeft, heeft ze genoeg aan minder tijd voor haar hond.

En nu geef je aan wat eigenlijk het probleem is. Het is niet het probleem dat zij te laat is, maar jij kan daardoor minder goed je werk doen. Dát is waar je over moet praten. En als je het brengt in de ik-boodschap, hoeft zij zich niet aangevallen te voelen. Uiteindelijk zou kwaliteit ook bij haar hoog in niet vaandel moeten staan, want ik zou als hondeneigenaar niet vrolijk worden van een minder goed getrimde hond.
Jij hoeft je niet druk te maken over haar gewerkte uren, ik neem aan dat jij betaald krijgt voor al jouw gewerkte tijd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:32

ImkeTarek schreef:
Wij boeken bijna nooit honden specifiek voor onszelf in. We kijken op het moment dat de honden er zijn gewoon wie welke hond doet (op een aantal honden na).
Een laten wachten tot mijn Manager er is, is dus geen optie en hier zullen wij (incl ikzelf) echt klachten over krijgen vanuit hogerop!

Ik neem aan dat kwaliteit gaat boven kwantiteit. Beter 1 klant goed helpen dan 2 tegelijk gehaast en rommelig.
Laat er maar 1 wachten. En laat die klacht maar komen. En dan? Jij doet je werk toch (aanwijsbaar) goed? Trek niet alles op jezelf en probeer niet alles zelf op te lossen voor een ander.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:37

Goof schreef:
ImkeTarek schreef:

Ik neem aan dat kwaliteit gaat boven kwantiteit. Beter 1 klant goed helpen dan 2 tegelijk gehaast en rommelig.
Laat er maar 1 wachten. En laat die klacht maar komen. En dan? Jij doet je werk toch (aanwijsbaar) goed? Trek niet alles op jezelf en probeer niet alles zelf op te lossen voor een ander.

Inderdaad; jij bent er gewoon en doet je werk. Zij is er niet en dus moet een hond wachten op haar. Of op jou tot je klaar bent en zij is er nog niet.

Ik zou gewoon bespreken met haar dat jij er last van hebt dat ze er nog niet is als de winkel al open is en dat er daardoor veel mensen moeten wachten en jullie daardoor klachten kunnen krijgen en dat wil je niet.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:39

ImkeTarek schreef:

Dat is dan toch juist mooi? Jij kan verklaren waar die klachten vandaan komen, je collega/leidinggevende komt niet op tijd waardoor klachten ontstaan omdat mensen moeten wachten. Hogerop kan toch moeilijk van je verwachten dat je 2 honden tegelijkertijd doet?

De eerste stap is toch echt het gesprek aangaan waar je tegenaan loopt wanneer zij er om 9 uur niet is.