officiële waarschuwing bij de Dirk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:49

Bij mij op werk zijn ze nu ook heel streng wat betreft FIFO vullen en doen ze ook FIFO controle. Wanneer je twee keer betrapt wordt, ben je ontslagen. Ik begrijp heel goed dat ze iemand een officiële waarschuwing geven na een keer niet FIFO vullen. Dat is mogelijk de enige manier om de luie en ongemotiveerde werknemers te 'motiveren' het goed te doen. Het is jammer dat iemand die het perongeluk een keer vergeet hiervan de dupe is, maar je kan hierin geen onderscheid maken tussen de werknemers.
Wat betreft de sfeer; ik heb een keer gehad dat mijn verlofaanvraag niet goed was verwerkt, waardoor ik per ongeluk een keer gespijbelt heb. Ik had ook het idee dat de sfeer anders was (wat opzich ook wel begrijpelijk is vanaf hun kant). Ben toen gewoon weer heel hard en goed gaan werken en binnen no time was het weer zoals daarvoor.
Ik hoop voor jou ook dat het snel weer goed komt en je hier verder geen last meer van zult krijgen!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 23:03

Het is niet echt netjes dat ze gelijk zo hard zijn. En zeker ook alleen tegen jou. Maar goed daar is bijna iedereen het wel mee eens.

Zij betalen jou niet voor je overuren, krijg je daar dan extra vakantie dagen voor of helemaal geen compensatie. Want dat zou het voor mij heel simpel zijn 17-20 is 17-20 en geen minuut lager. Tenzij er natuurlijk compensatie is. Ik zou niet voor nop 1,5 uur langer blijven. Een keer een halfuurtje oke. Maar niet 1,5 uur zijn ze helemaal gek.

Anoniem

Re: officiële waarschuwing bij de Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 23:07

Ik vind een officiële waarschuwing wel gelijk behoorlijk overdreven eerlijk gezegd.. Fifo vullen was "vroeger" echt heel "normaal" toen ik op m'n 16e (ben nu 27) in een supermarkt werkte deed iedereen dat, was de normaalste gang van zaken.
Zelf kom ik regelmatig in de AH nog tegen dat er niet Fifo gevuld is dus wat je zelf ook zegt er zijn echt wel meer die het niet doen.
Zelfde verhaal met spiegelen trouwens ik deed niet anders maar dat is tegenwoordig ook om te huilen :x
Ik vind het sowieso ook wel raar dat alleen jij dan een waarschuwing krijgt en je collega niet die het ook niet goed doet.
Überhaupt als het de eerste keer is dat het fout gaat zou ik ff zeggen joh denk er extra om , als jij dan beterschap beloofd vind ik dat genoeg. Gaat het dan weer fout word het al een ander verhaal.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 23:16

Ik spiegel zelfs automatisch nog in een supermarkt. En kom best vaak producten tegen over datum, met schimmel, vieze schappen. Meld dat altijd bij een bedrijfsleider. Waarvan er een met droge ogen durfde te bewren dat er iedere week controle op was. Product was 2 maanden over datum :r

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 23:27

Het is vervelend dat jij er op werd aangesproken, terwijl je collega dit ook deed. Helaas gebeurt zoiets wel vaker.
Als je het leuk werk vindt, laat dit je motiveren om goed te blijven werken. Als de sfeer of het werk je niet aanstaat, zoek wat anders.
Als het gesprek met de leidinggevende wilt aangaan, doe dit dan constructief en duidelijk, niet klagend.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 00:35

Wat vervelend! Ik heb lang achter de kassa gewerkt van een andere supermarkt en bij ons werd er echt niet altijd FIFO gevuld en gespiegeld door de vakkenvullers. Als dat gezien werd, werd er een opmerking over gemaakt en moest diegene het betreffende vak opnieuw vullen/spiegelen. Als dat langer duurde dan je werktijd, had je pech en ging je onbetaald langer door. Dat duurde hooguit een kwartier of zo. Een officiële waarschuwing kreeg je echt niet snel.

Wat ik zou doen als ik jou was, is je bezwaar heel rustig, netjes en overzichtelijk opschrijven, eigenlijk zoals je hier hebt gedaan, maar dan net wat complimenteuzer naar je werkgever toe. Uitleggen dat je het fijn vindt om er te werken, dat de sfeer zo goed is, dat je zo goed je best doet, wat is er gebeurd, dat je van streek bent en waarom, dat de sfeer nu veranderd is, dat je je schaamt en dat je bang bent dat je door één moment van onoplettendheid, waar je je voor schaamt, geen contractverlenging krijgt. Dat lucht in elk geval op. Neem die brief mee als je je leidinggevende wilt spreken, dan kan je hem namelijk aan je leidinggevende geven als je het gesprek eng vindt of emotioneel wordt. Het ergste wat er kan gebeuren, is dat ze zeggen dat je waarschuwing blijft staan, maar ik denk dat ze het op deze manier (als je het rustig brengt) wel kunnen waarderen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:01

Je had niet moeten tekenen. :n

Dit is wel een erg overtrokken reactie. Fouten maken mag en hier hadden ze best een schriftelijke waarschuwing voor kunnen geven. Ze horen je daarnaast ook uit te betalen de uren die je hebt gewerkt.

Ik heb het bij mijn vorige baan ook een x gehad. Toen wilde ze mij ook een OW geven voor een kassaverschil van bijna 90 euro in de min. Toen ik vroeg of ze uit had gezocht en zeker wist dat het klopte kreeg ik een twijfelende ja. Ik heb niet getekend, ben naar het kassakantoor gelopen en had zelf binne 5 minuten mn verschil opgelost. Iemand had op mijn hoca pas iets verkeerd weg gescand en zo was mijn verschil ontstaan. Blij dat ik nooit getekend heb.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:06

Olympia schreef:

Dit is wel een erg overtrokken reactie. Fouten maken mag en hier hadden ze best een schriftelijke waarschuwing voor kunnen geven. Ze horen je daarnaast ook uit te betalen de uren die je hebt gewerkt.

Ik heb het bij mijn vorige baan ook een x gehad. Toen wilde ze mij ook een OW geven voor een kassaverschil van bijna 90 euro in de min. Toen ik vroeg of ze uit had gezocht en zeker wist dat het klopte kreeg ik een twijfelende ja. Ik heb niet getekend, ben naar het kassakantoor gelopen en had zelf binne 5 minuten mn verschil opgelost. Iemand had op mijn hoca pas iets verkeerd weg gescand en zo was mijn verschil ontstaan. Blij dat ik nooit getekend heb.

Want als je tekent dan.......?!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:11

Ik denk dat TS ook nogal flabergasted is. Ik wist zelf niet eens dat je zou moeten tekenen bij een officiële waarschuwing. Ik vind het ook een bizar overtrokken reactie. Je kan toch gewoon aangeven van joh, let even op. Maar gelijk dreigen met gevolgen voor contract verlening ... bah...

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:14

Cowboy55 schreef:
Olympia schreef:

Dan heb je dus een officiele waarschuwing en kan dat bij meerdere een groot gevolg hebben op je baan/contract.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:18

Ik kreeg een keer een officiele waarschuwing bij m'n stage. We gingen verhuizen en we kregen oude merchandise van MyBrand mee (van festivals) en toen zei ik, als de Amsterdamse die ik ben, "Wow dit kan je best goed verkopen eigenlijk" a la sarcasme

Kreeg ik de volgende ochtend een officiele waarschuwing omdat ik dat dus niet mocht doen. Terwijl ik helemaal niks gedaan had. In discussie gegaan maar ze bleven bij hun standpunt. Heb t maar met een korrel zout genomen want wist zelf wel beter, de sfeer was even daarna een beetje schimmig maar dat waait vanzelf wel over.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:22

Was jij op dat moment alleen aan het vullen of vulde je collega ook?
Als je collega op dat moment ook vulde vind ik het niet rechtvaardig.
Extra uren krijg je vaak in tvt uitbetaald dat wil zeggen tijd voor vrije tijd.
Als ik ergens boos over kan worden is het wel dingen over datum. Het is misschien wel een goede les voor de mensen die niet fifo vullen uit laksheid of luiheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:28

xDenies schreef:
Ik denk dat TS ook nogal flabergasted is. Ik wist zelf niet eens dat je zou moeten tekenen bij een officiële waarschuwing. Ik vind het ook een bizar overtrokken reactie. Je kan toch gewoon aangeven van joh, let even op. Maar gelijk dreigen met gevolgen voor contract verlening ... bah...

Nou nou... zoveel is er nu ook weer niet aan de hand. Als TS vanaf nu gewoon netjes FIFO vult en zich aan de regels houdt is er echt niets aan de hand. Het is heus niet zo dat je contract nu direct niet meer verlengd wordt, ze willen gewoon even duidelijk maken dat je FIFO moet vullen. Als TS goede wil toont en verbeterd zal ze gewoon haar bijbaantje houden. Dat formulier is er gewoon zodat je baas bewijs heeft dat jij bent aangesproken op het niet goed uitvoeren van je werkzaamheden. Simple as it is, want het is het belangrijkste deel van je werk! Meestal wordt er een three strikes- principe gebruikt. Je hebt gewoon drie kansen je te verbeteren, doe je je werk dan nog niet, dan vlieg je er uit. Maar één waarschuwing heeft niet echt consequenties.

Wanneer dit zich dan nog een paar keer voordoet zal je op gesprek moeten komen of wordt je contract misschien niet verlengd. Maar nogmaals, doe gewoon je werk zoals het je is geleerd, vraag het als iets onduidelijk is en doe je best! Dan komt het echt wel goed. Als je je er de volgende keer nog naar over voelt kun je een gesprekje aanknopen met je leidinggevende, heb het er even over en vertel hoe je je er bij voelt.

Overigens is het wel erg vreemd dat overuren niet betaald worden. Hebben jullie dan geen inklok-systeem? Heb je je loonstrookje gecheckt op het aantal gewerkte uren en komt dit overeen met het rooster of met de daadwerkelijk gewerkte uren?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:33

Olympia schreef:
Cowboy55 schreef:

Dan heb je dus een officiele waarschuwing en kan dat bij meerdere een groot gevolg hebben op je baan/contract.

En als je niet tekent niet? Geloof je dat echt?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:38

Het is zo. Ik heb 13 jaar in een supermarkt gewerkt en zo werken ze. Er gebeuren heel veel dingen in een supermarkt die CAO technisch anders in elkaar steken.

Net zoals dat ik mijn beoordeling wel eens heb getekend voor gelezen, maar niet akkoord bevonden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:40

Olympia schreef:
Het is zo. Ik heb 13 jaar in een supermarkt gewerkt en zo werken ze. Er gebeuren heel veel dingen in een supermarkt die CAO technisch anders in elkaar steken.

Net zoals dat ik mijn beoordeling wel eens heb getekend voor gelezen, maar niet akkoord bevonden.

Maar als ik als ondernemer besluit om iemands contract niet te verlengen dan verleng ik het niet. Punt. Of daar dan wel-of-niet getekende waarschuwingen onder liggen of niet. Toch? Of is die ondernemersvrijheid per CAO uitgesloten?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:00

xJitskee schreef:
xDenies schreef:

Nou nou... zoveel is er nu ook weer niet aan de hand. Als TS vanaf nu gewoon netjes FIFO vult en zich aan de regels houdt is er echt niets aan de hand. Het is heus niet zo dat je contract nu direct niet meer verlengd wordt, ze willen gewoon even duidelijk maken dat je FIFO moet vullen. Als TS goede wil toont en verbeterd zal ze gewoon haar bijbaantje houden. Dat formulier is er gewoon zodat je baas bewijs heeft dat jij bent aangesproken op het niet goed uitvoeren van je werkzaamheden. Simple as it is, want het is het belangrijkste deel van je werk! Meestal wordt er een three strikes- principe gebruikt. Je hebt gewoon drie kansen je te verbeteren, doe je je werk dan nog niet, dan vlieg je er uit. Maar één waarschuwing heeft niet echt consequenties.

Wanneer dit zich dan nog een paar keer voordoet zal je op gesprek moeten komen of wordt je contract misschien niet verlengd. Maar nogmaals, doe gewoon je werk zoals het je is geleerd, vraag het als iets onduidelijk is en doe je best! Dan komt het echt wel goed. Als je je er de volgende keer nog naar over voelt kun je een gesprekje aanknopen met je leidinggevende, heb het er even over en vertel hoe je je er bij voelt.

Overigens is het wel erg vreemd dat overuren niet betaald worden. Hebben jullie dan geen inklok-systeem? Heb je je loonstrookje gecheckt op het aantal gewerkte uren en komt dit overeen met het rooster of met de daadwerkelijk gewerkte uren?

Vaak krijg je de overuren in extra tijd uitbetaald

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:11

purny schreef:
Vaak krijg je de overuren in extra tijd uitbetaald

In een nulurencontract dat je als vulploeger hebt is dat niet erg gebruikelijk hoor. :n Daar krijg je in de meeste gevallen gewoon je gewerkte uren uitbetaald, omdat je toch al flexibel werkt. De meesten hebben geen verlofdagen, snipperuren of hoe je het noemt. Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-03-18 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:12

Als je een bijbaantje hebt krijg je dit niet in eigen tijd.. Dan heb je ook geen snipperuren.

Ik vind het wel apart dat iedereen dit zo overdreven vind. Het gaat om etenswaren, die anders achteraan blijven liggen en weggegooid kunnen worden. Waar klanten mee in aanraking komen en waardoor er dus een negatief beeld kan ontstaan over de winkel als er stelselmatig producten liggen die over de THT zijn. Vullen is geen hogere wiskunde, je weet wat je moet doen en hoe en als je dat dan niet doet kan dat consequenties hebben. 90% krijgt de OW terecht omdat ze te laks zijn om de andere producten er uit te halen, bij TS is dat misschien niet zo maar de procedure is helder en dus krijgt ze een OW. Gebeurd dat 1x dan is er niets aan de hand, het is tenslotte een (hele duidelijke) waarschuwing.

Het is gewoon nodig.. Omdat er dus zoveel jongeren werken die geen zin hebben om FIFO te vullen en het dan ook maar gewoon niet doen. Dan is dit of een manier om ze wakker te schudden, of het is een manier om ze er uit te zetten als het niet veranderd na de eerste (en evt 2e) keer.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:32

Dit is erg overdreven en klinkt als een manier om je er makkelijk uit te kunnen werken.
Kan me voorstellen dat je er niet prettig onder voelt.
Leermoment voor jou; Nooit gelijk tekenen. Spul mee naar huis nemen en info inwinnen voor je zomaar je handtekening zet.
Nu heb je geen poot meer om op te staan want je hebt al getekend.
Wel zou ik een officiële klacht indienen.

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:35

xmcw schreef:
Destination schreef:
Ach joh, kan gebeuren! Heeft jouw collega ook een officiële waarschuwing gehad?

Nee zij heeft geen waarschuwing gehad. Ik heb langer gewerkt dan zij, maar ik word alleen uitbetaald voor wat er op mijn rooster staat terwijl ik ruim 1,5 uur langer gewerkt heb.

Hadden ze je gevraagd of je langer kon blijven, of heb je dat uit jezelf gedaan?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:46

BarbaLala schreef:
Dit is erg overdreven en klinkt als een manier om je er makkelijk uit te kunnen werken.
Kan me voorstellen dat je er niet prettig onder voelt.
Leermoment voor jou; Nooit gelijk tekenen. Spul mee naar huis nemen en info inwinnen voor je zomaar je handtekening zet.
Nu heb je geen poot meer om op te staan want je hebt al getekend.
Wel zou ik een officiële klacht indienen.

Want dan weet je tenminste zeker dat dit relatief onschuldige voorval helemaal uit de klauw loopt en ze je contract niet verlengen?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:54

Cowboy55, ik denk dat je een heel verkeerd beeld hebt van de supermarkt wereld. Ze zoeken dan indd wwl wat anders zoals bijv te oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:07

Olympia schreef:
Cowboy55, ik denk dat je een heel verkeerd beeld hebt van de supermarkt wereld. Ze zoeken dan indd wwl wat anders zoals bijv te oud.

Ik denk dat ze een heel goed beeld heeft van de supermarktwereld.
Ik inmiddels ook en dit soort controles zijn normaal, een OW als consequentie ook en ja dat is nodig.
Omdat niet FIFO vullen voor de winkel veel consequenties kan hebben en omdat mensen van 14-17 nou eenmaal niet allemaal een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben en hun werk goed willen doen. Ze staan er bijna allemaal voor het geld en het werk doen zoals het moet lukt ze niet altijd. Dit is nodig om ze wakker te schudden of om de echt lakse mensen er uit te kunnen halen. Als iedereen het er zo in gaat gooien gaat het achterste product over datum, kan de winkel boetes krijgen als zij controle krijgen, is het slecht voor de reputatie als klanten die producten er vaker uithalen en kost het geld omdat producten niet meer verkocht kunnen worden. Zo ongeveer elke supermarkt heeft deze controles incl OW en dat is gewoon terecht en het mag wettelijk gezien.
Kan je je heel druk om maken maar je kan het ook zien zoals het bedoeld is, als een hele duidelijke waarschuwing.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:08

xJitskee schreef:
xDenies schreef:

TS haalt toch zelf aan dat dit gezegd is door die persoon. Als je al wat onzeker bent aangelegd kan dit behoorlijk hard aankomen. Een officiele waarschuwing is meer als voldoende en hoeft geen sneer na te krijgen zoals gezegd is:

Citaat:
Ja. Ik moest het ondertekenen en ze zeiden dat dit gevolgen kon hebben voor het verlengen van mijn contract.

Ja. Ik vind dat persoonlijk erg flauw. Dan hoeft er inderdaad 'niet veel aan de hand te zijn', ik mag vinden dat het nergens voor nodig is om die opmerking er achter aan te gooien ;)