Overstappen naar leuke baan met minder salaris

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:01

Amyyy schreef:
Aangezien de TS in haar vorige bericht zegt nog te gaan vragen naar een eindejaarsuitkering, denk ik dat ze er niet van op de hoogte is, want die is namelijk berekend in je IKB.

Je IKB bestaat uit 8% vakantiegeld, 6% eindejaarsuitkering, 1,5% levensloopbijdrage en 0,8% bovenwettelijke vakantiedagen, je mag alleen nu zelf kiezen waarvoor je het geld gebruikt. Je krijg inderdaad je vakantiegeld dus gewoon per maand (kan, maar je kan het ook ergens anders voor in laten zetten)

Ik heb ook een IKB, 18% in totaal, kan hem meteen maandelijks uitkeren, maar bijvoorbeeld ook 1 of 2x per jaar.. Ik ging er netto ook op achteruit in mijn huidige baan, maar door IKB ga ik er netto op jaarbasis flink op vooruit.

Dus voor TS een goede om dat even te checken :j

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 13:05

@wildgirl, helaas is de communicatiebranche een sector waar de banen helaas niet voor het oprapen liggen en zeker niet bij een gemeente :o , ik heb al kunnen onderhandelen dat het salaris wat omhoog ging (zie mijn startbericht), maar meer zit er echt niet in. Ze zijn ook gebonden aan deze salarisschaal. Het is nu 'take it or leave it' maar ik ga het toch maar doen. Deze functie biedt mij ook de mogelijkheden om in de toekomst sneller een overstap te doen naar een andere leuke communicatiefunctie en dan heb ik hier al ervaring opgedaan *\o/*. Alleen jammer dat mijn familie het belachelijk vindt wat ik ga doen, maar een leuke baan is me toch ook wel wat waard :)

karuna
Drukke kabouter

Re: Overstappen naar leuke baan met minder salaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:08

Wat is het reistijd verschil tussen de twee banen? En voor een dergelijk klein verschil als je het zou kunnen veroorloven zou ik snel klaar zijn en overstappen

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:11

- is waar je nu werkt 40u fulltime? Bij een gemeente is dat 36u. Dus als je parttime dezelfde uren maakt heb je dus een hoger fte waardoor je salaris ook iets hoger ligt.
- had je al een eindejaarsuitkering? Die krijg je in elk geval zeker bij de gemeente. Telt ook mee qua salaris natuurlijk.
- hoeveel vakantiedagen had je en hoeveel krijg je er nu? Ik heb nog nooit zoveel vakantiedagen gehad als toen ik bij een gemeente werkte. Is ook geld!
- en idd die bruto/netto berekening maken. Vaak scheelt het netto minder dan je denkt.

Veel succes met je nieuwe baan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:25

Achja, als je burn-out raakt en daarna rond moet komen van een wia heb je ook minder geld.
En ik spreek uit ervaring.
Dus ga iets doen dat je leuk vindt en waar je energie van krijgt.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:31

Klinkt als een mooie kans! Wel jammer dat je er op in moet leveren, maar idd zijn die schalen wel vastgesteld en bepalend.

Ik zou ook even kijken naar wat je uiteindelijk over houdt. Bij de gemeente betaal je wel een flinke pensioenpremie. Maar ja bouwt ook mooi pensioen op natuurlijk. En een vaste eindejaarsuitkering is ook fijn (nu opgenomen in het IKB samen met vakantiegeld, maar goed dat komt wel daaruit voort). Daarnaast is fulltime bij de gemeente maar 36 uur, dus mocht je nu 40 uur werken, dan valt het met de daling in salaris misschien nog wel mee omgerekend?
Enige prut ding bij de gemeente vind ik de verlofdagen, dat zijn echt weinig dagen als je niks bijkoopt / structureel te veel werkt. (20 dagen)

Succes met je keuze!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:48

Ik ga met mijn voorgangers mee
Overstappen dus

En dat je familie het belachelijk vindt? Zij moeten niet elke dag die job doen ,jij wel . Als het jou aanspreekt dan zeker doen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:55

Heb je inderdaad het vakantiegeld en de eindejaarsuitkering bekeken?
Verder is bij de overheid fulltime 36 uur. Dus als je nu 40 uur werkt kan het allemaal nog wel meevallen qua uurloon.
Ik vind dat je bij de overheid niet heel veel vakantiedagen hebt, maar vaak kan je kiezen voor een 40-urige werkweek waardoor je dus 4 uur per week compensatieverlof opbouwt.

Allemaal dingen om mee te nemen!
Verder zou ik altijd gaan voor een leuke baan tov geld, zeker als het verschil te overzien is!!

Edit: zie dat dit vlak voor mij ook nogmaals gezegd is :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:55

miccamaaike schreef:
Klinkt als een mooie kans! Wel jammer dat je er op in moet leveren, maar idd zijn die schalen wel vastgesteld en bepalend.

Ik zou ook even kijken naar wat je uiteindelijk over houdt. Bij de gemeente betaal je wel een flinke pensioenpremie. Maar ja bouwt ook mooi pensioen op natuurlijk. En een vaste eindejaarsuitkering is ook fijn (nu opgenomen in het IKB samen met vakantiegeld, maar goed dat komt wel daaruit voort). Daarnaast is fulltime bij de gemeente maar 36 uur, dus mocht je nu 40 uur werken, dan valt het met de daling in salaris misschien nog wel mee omgerekend?
Enige prut ding bij de gemeente vind ik de verlofdagen, dat zijn echt weinig dagen als je niks bijkoopt / structureel te veel werkt. (20 dagen)

Succes met je keuze!

Haha. Jouw post is eigenlijk precies wat ik vlak na jou typte.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:11

Ik ben in november overgestapt naar een andere baan. In bruto uurloon ruim een euro ingeleverd. Maar bij mijn nieuwe baan krijg ik onregelmatigheidstoeslag, wat dus ook lekker kan oplopen. Wel krijg ik minder reiskostenvergoeding en ik werk iets minder uur. Ook kreeg ik bij mijn oude baas om de 4 weken uitbetaald en nu per maand. Ik ben een stuk blijer, uitgeruster, tevreden en dat voor die paar tientjes die ik per maand minder krijg. Dat is het mij meer dan waard geweest.

Bovendien zat ik bij mijn oude baan aan mijn tax qua uurloon. Omdat het een andere branche is zit ik nu in trede 0 en ga ik elk jaar dus nog flink wat omhoog komende tijd. Dus uiteindelijk ga ik ook veel meer verdienen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:16

Ik zou het ook zeker doen! Plezier in je werk drukt zich niet uit in geld. Is eventueel een half dagje minder werken een optie? Dan vang je zo het gat een beetje op.
En gefeliciteerd met je nieuwe baan *\o/*

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:24

En communicatie bij een gemeente is zoooo leuk... Ik spreek uit ervaring :D Dus ik zeg: doen! Als jij hier gelukkiger van wordt, omdat je met meer plezier naar je werk kan, moet je het zeker doen. Uiteindelijk zit jij 's avonds met jezelf op de bank; en dat is toch prettiger op het moment dat je plezier hebt toch? :)

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 15:28

@Lizzyy, halve dag minder werken? Dan houd ik juist toch minder over en ik ga al minder verdienen of snap ik niet :7 ?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:34

Ik heb hetzelfde gedaan, alleen in een iets andere volgorde. Ergens gestopt omdat ik het er vreselijk vond. Nu een baan die ik super vind. Ik ga altijd met plezier naar m'n werk, voel me gewaardeerd en heb het geweldig naar m'n zin. Verdien minder. Maar mijn geluk is echt belangrijker dan die paar euro's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:36

Mazida schreef:
@Lizzyy, halve dag minder werken? Dan houd ik juist toch minder over en ik ga al minder verdienen of snap ik niet :7 ?

Als je van 40 naar 36 uur gaat en je gaat dan 300 euro minder verdienen, dan kan het zijn dat het uurloon bijna niets scheelt.. Maar ik neem aan dat je die eventuele omrekening wel hebt gemaakt ;)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:53

Absoluut doen :j
De baan waar ik het meeste verdiende daar was ik uiteindelijk ook het meest ongelukkig. Uiteindelijk zit je er veel te veel uur om je energie en humeur te verpesten. Uiteindelijk gaat het niet om geld (tot op een zekere hoogte natuurlijk), maar veel meer over waardering en plezier.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 17:33

Cowboy55 schreef:
Amyyy schreef:
Daarnaast hebben alle gemeentes een IKB van 16,8% bovenop je bruto loon, heb je dat al mee gerekend? Per juli gaat het IKB naar 17,05%, dus nog iets meer zelfs.

Ik weet niet hoe ver je van de gemeente af woont, maar bijvoorbeeld zo veel mogelijk reiskostenvergoeding uit laten keren is gunstig, omdat dit onbelast is, en je netto dus meer over houdt. Zo ook met vakbondencontributie en abonnement voor de sportschool

Maar IKB is arbeidsvoorwaarden die je toch al had maar dan anders ingezet. Zoals vakantiegeld. 'Bovenop je bruto loon' is dan een gevaarlijke opmerking. Het suggereert iets dat anderen niet hebben en dat is voor een groot deel niet zo.

In sommige zorg-cao's is de eju al 8,33%.
Voordeel van de gemeente kan zijn ouderschapsverlof, dat is deels vergoed en dat is bij veel bedrijven onbetaald. Dat kan je uiteindelijk kinderopvang schelen.
IKB wordt bij steeds meer cao's en bedrijven ingevoerd, zo bijzonder is dat niet meer.

Maar het belangrijkste (voor mij) is de inhoud van de baan en de cultuur van het bedrijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 17:59

Mazida schreef:
@wildgirl, helaas is de communicatiebranche een sector waar de banen helaas niet voor het oprapen liggen en zeker niet bij een gemeente :o , ik heb al kunnen onderhandelen dat het salaris wat omhoog ging (zie mijn startbericht), maar meer zit er echt niet in. Ze zijn ook gebonden aan deze salarisschaal. Het is nu 'take it or leave it' maar ik ga het toch maar doen. Deze functie biedt mij ook de mogelijkheden om in de toekomst sneller een overstap te doen naar een andere leuke communicatiefunctie en dan heb ik hier al ervaring opgedaan *\o/*. Alleen jammer dat mijn familie het belachelijk vindt wat ik ga doen, maar een leuke baan is me toch ook wel wat waard :)

Volgens mij weet je al heel goed wat je wilt. Geeft vast een fijn gevoel! Plezier is zoveel meer belangrijker dan geld. Waarom staat je familie daar niet achter?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:25

Mazida schreef:

Ik bedoel dat je voor dat loon dan een half dagje evt minder kan gaan werken waardoor je redelijk hetzelfde loon houdt alleen werk je dan 36 uur i.p.v. 40. Tbv onderhandelen dan.
Vriendin geeft het ook zo gedaan. Die ging van 40 uur werken (€2500, ik noem wat, ken haar salaris niet), naar 36 uur werken, voor dezelfde €2500. Zo wat duidelijker? :)

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:30

Inderdaad, geld is niet alles!
Plezier hebben in je werk is veel belangrijker :D

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:16

Lizzzy, zo werkt het niet bij de overheid.
Baan is ingedeeld in een bepaalde loonschaal, en als je minder wilt werken, gaat automatisch je salaris ook omlaag. Het is geen bedrijfsleven waar je je salaris nog kunt uitonderhandelen. Binnen de loonschaal is wel het eea mogelijk maar je kunt niet ineens iets heel anders willen.

Hetzelfde geld voor je vakantiedagen en IKB. Dat is allemaal gewoon vastgesteld en dus voor iedereen gelijk. Daar valt niks in te onderhandelen. Maar IKB is best prima geregeld bij de gemeente dus je zit dan niet verkeerd.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:11

miccamaaike schreef:
Lizzzy, zo werkt het niet bij de overheid.o
Baan is ingedeeld in een bepaalde loonschaal, en als je minder wilt werken, gaat automatisch je salaris ook omlaag. Het is geen bedrijfsleven waar je je salaris nog kunt uitonderhandelen. Binnen de loonschaal is wel het eea mogelijk maar je kunt niet ineens iets heel anders willen.

Hetzelfde geld voor je vakantiedagen en IKB. Dat is allemaal gewoon vastgesteld en dus voor iedereen gelijk. Daar valt niks in te onderhandelen. Maar IKB is best prima geregeld bij de gemeente dus je zit dan niet verkeerd.

Maar wat Lizzy denk ik bedoelt is dat het loon gebaseerd is op een 36-urige werkweek in plaats van op een 40-urige werkweek. Dus het loon dat wordt aangeboden is voor 36 uur werken.
Als je nu 40 uur werkt kan het dus zo zijn, dat ook al is het loon in totaal minder, dat het per uur niet veel scheelt. Omdat je dus ook minder uur werkt.

Edit: Ik lees het bericht van Lizzy nu terug en weet toch niet zeker of ze dit bedoelt :')
Het is in ieder geval wel iets om mee te nemen!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:15

Simbaa, dat is wat ik zelf ook al eerder schreef, volgens mij bedoelt lizzy idd wat anders. Tenminste, zo lees ik het.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:18

Je moet doen wat jij graag wilt en niet wat je familie wilt. Ook al kan ik me voorstellen dat het lastig kan zijn en het kan voelen alsof je je moet verdedigen. Het is uiteindelijk wel jouw leven.
Deze baan klinkt als een hele goede kans. Je krijgt vermoedelijk spijt als je deze kans niet zou aangrijpen. :)