Hoe reageer jij op diefstal? (Tijdens je werk)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:52

git schreef:
Stel, je had bij deze man zijn stuur wel te pakken gekregen en daardoor was de scootmobiel omgekiept. Meneer valt op de grond en loopt daar schade bij op ? Of, de scootmobiel valt op jou en jij loopt daar schade bij op? Ik snap dat je een dief tegen wilt houden maar ik zou dit eerder doen door hem te waarschuwen, een winkel verbod te geven of de politie in te schakelen.

Triest wel eigenlijk, dat je je zorgen moet maken dat een 'dief schade op kan lopen en jij dan een probleem hebt. Tuurlijk, veiligheid gaat voor maar blijf het een apart iets vinden.

Niet werk gerelateerd maar heb wel eens ingegrepen bij een zakkenroller. Was in de tram in Amsterdam en een man zat in de handtas van mijn moeder. Toen ik het zag heb ik hem, puur instinctief, een keiharde bitchslap in het gezicht gegeven en ben ik hem als een viswijf uit gaan schelden. Eerst volgende halte ging hij er als een haas vandoor. Was niet handig maar het ging totaal onbewust. Als je iemand iets ziet doen wat buiten moraal valt doen je hersens gewoon anders als normaal. Je hoeft je dus nergens druk om te maken ts!

Ook wel eens meegemaakt dat een klant een doos gebak van de vitrine griste, stond zo verbaasd dat ik pas 10 seconden later reageerde. oliebol happens!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:58

marindexo schreef:
Ik heb als eerste medewerkster van de kassa afdeling gewerkt (nu nog steeds kassa maar als gewone hulpkracht). Dus helaas al een aantal winkeldiefstallen meegemaakt.

Tijdje geleden stond ik bij de ingang van de winkel de mandjes op te ruimen. Achter het tourniquettepoortje, dus in de winkel, zat een mevrouw in haar scootmobiel, met het stuur richting de ingang. Ze had al allemaal boodschappen in haar mandje dus ik vond het gek dat ze dan weer bij de ingang stond, maar ik dacht dat ze misschien problemen had met haar scootmobiel. Dus ik vroeg aan haar: ‘Gaat alles goed?’ Op dat moment kwam er iemand anders de winkel in waardoor het poortje open ging en die mevrouw op volle snelheid via de ingang de winkel uit. In de eerste instantie stond ik daar een beetje van :? Raar ze kan toch ook gewoon via de kassa’s de winkel uit dat is toch veel makkelijker :? Toen ik mevrouw in de verte het hoekje om zag rijden, viel bij mij pas het kwartje dat ze dus haar boodschappen had gestolen :+
De eerst volgende keer dat mevrouw kwam hebben we haar meteen een winkelverbod gegeven.

Verder eigenlijk alleen maar situaties waarin er vanuit de winkel wordt gezegd: ‘Hou die en die even in de gaten, die deed net iets in z’n rugzak of die deed raar.’ Zodra ze dan voorbij de kassa’s zijn (en de kans hebben gekregen om te betalen maar dit niet gedaan hebben), vragen of we in die persoons tas mogen kijken. Als iemand dan inderdaad iets gestolen heeft, meenemen naar het kantoor, 112 bellen en wachten op de politie.
Ik heb er zelf weinig moeite mee, maar ik snap heel goed dat collega’s dit spannend vinden. In dat geval mogen (moeten) ze altijd mij of een andere leidinggevende roepen, wij weten wat we moeten doen en hoe we het aan moeten pakken :)

... 112 bellen? Mag toch hopen van niet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:03

Rytir schreef:
Triest wel eigenlijk, dat je je zorgen moet maken dat een 'dief schade op kan lopen en jij dan een probleem hebt.

Waarom? Eigenrichting is niet nodig, en persoonlijk letsel is gewoon nogal een heftig iets. Daarom hebben we ook geen lijfstraffen. Is ook een simpele rekensom: wat kosten 12 flessen cola in aanbiedingsverpakking? Een tientje ofzo?
Maar wat denk je dat het kost als iemand een gebroken heup oploopt?

Liese1611: 112 bellen mag ook bij heterdaad. En anders zal de politie vast wel uitleggen of dat wel of niet de juiste optie is.

Olympia

Re: Hoe reageer jij op diefstal? (Tijdens je werk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:06

112 bellen kan als de dief heel heftig reageert. Heb zelf wel al eens meegemaakt dat ik het andere nr belde en dat ik met 112 werd doorverbonden, omdat de dief nogal agressief wasm.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:15

Shadow0 schreef:
Rytir schreef:
Triest wel eigenlijk, dat je je zorgen moet maken dat een 'dief schade op kan lopen en jij dan een probleem hebt.

Waarom? Eigenrichting is niet nodig, en persoonlijk letsel is gewoon nogal een heftig iets. Daarom hebben we ook geen lijfstraffen. Is ook een simpele rekensom: wat kosten 12 flessen cola in aanbiedingsverpakking? Een tientje ofzo?
Maar wat denk je dat het kost als iemand een gebroken heup oploopt?

Liese1611: 112 bellen mag ook bij heterdaad. En anders zal de politie vast wel uitleggen of dat wel of niet de juiste optie is.

Ik vind zelfbescherming en bescherming van je eigendommen wel iets anders dan lijfstraffen zeg maar, dus die vergelijking volg ik niet. Dat je iemand expres letsel toedient vind ik namelijk echt een heel ander verhaal. Ook in het geval van diefstal, wanneer je bijvoorbeeld op zijn Amerikaans een inbreker neerschiet oid...

Over het 112 verhaal, dat is best afhankelijk van de situatie. Als er sprake is geweest van acute dreiging is dat best heel terecht!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:17

Tazzey schreef:
Wie zegt dat die man niet al die pakken frisdrank bij zich had bij het betreden van de winkel?

en daarom ram je door t poortje heen?

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:30

Nabster schreef:
marindexo schreef:
Verder eigenlijk alleen maar situaties waarin er vanuit de winkel wordt gezegd: ‘Hou die en die even in de gaten, die deed net iets in z’n rugzak of die deed raar.’ Zodra ze dan voorbij de kassa’s zijn (en de kans hebben gekregen om te betalen maar dit niet gedaan hebben), vragen of we in die persoons tas mogen kijken. Als iemand dan inderdaad iets gestolen heeft, meenemen naar het kantoor, 112 bellen en wachten op de politie.
Ik heb er zelf weinig moeite mee, maar ik snap heel goed dat collega’s dit spannend vinden. In dat geval mogen (moeten) ze altijd mij of een andere leidinggevende roepen, wij weten wat we moeten doen en hoe we het aan moeten pakken :)

Maar als iemand nu agressief wordt? Iemand aanhouden na de kassa die zich herleidbaar opstelt is niet zo'n uitdaging. Als diegene zich verzet? Wat doe je dan?

Eigen veiligheid gaat ALTIJD voor in welke situatie dan ook. Wanneer wij iemand aanhouden doen we dit ook altijd met minimaal twee personen, een doet het woord en de ander houdt het in de gaten.
Wanneer wij 112 bellen voor winkeldiefstal wordt er altijd gevraagd of die persoon verzet toont. Bij nee, oke prima we komen eraan, meestal met twee man. Bij ja zijn ze er binnen twee minuten met vier man.

Fysieke agressie hebben wij gelukkig nog nooit meegemaakt in onze winkel, ik durf daarom ook niet te zeggen hoe ik en m’n collega’s zouden reageren. In principe geldt: laat iemand het codewoord omroepen en laat iemand anders 112 bellen als dat nog niet is gebeurt. Ook hebben wij een overvalsknop die een direct noodsignaal naar de politie stuurt, druk die in. Maar goed, uit angst/woede wil men nog wel eens anders reageren dan ‘moet’ dus hoe het in de praktijk zal gaan durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Verzet als in wegrennen en verbale agressie gebeurt wel. Wanneer iemand wegrent, laten gaan. Als je namelijk wel achter diegene aanrent en hem/haar vervolgens wil tegenhouden, moet je fysiek contact maken en de kans dat dat leidt tot fysiek geweld in zo’n situatie is groot. Neem dan die drie blikjes cola en zak chips maar mee, eigen veiligheid voorop. Het is wel een aantal keer gebeurt dat collega’s er achter aan gingen. Die gingen in de fight modus en zonder na te denken hup erachter aan. Dat is gelukkig altijd goed afgelopen.
Bij verbale agressie: blijf rustig, ga er niet op in en wanneer het dreigt te escaleren, laat het codewoord omroepen. Helaas is het zo dat verbale agressie dagelijks voorkomt (om welke reden dan ook), dus hier kijken we niet meer van op en weten we ondertussen allemaal goed mee om te gaan.

Verder bellen wij altijd 112 bij winkeldiefstal én wanneer iemand betaald met vals geld, dit mag want wij betrappen iemand op heterdaad. Ook al is de persoon is kwestie niet agressief en werkt die gewoon mee, geen risico nemen en bellen. Vond het in het begin ook gek hoor, en best spannend de eerste keer, maar heb het ondertussen al een aantal keer gedaan en nooit wat van de politie gehoord dat het niet mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:56

Een werkgever is verzekerd voor diefstal. De zelfscan is in het leven geroepen om te bezuinigen op personeel. Hiermee is rekening gehouden met het vermeerderderde diefstalpercentage. Ondanks meer diefstalnogelijkheden levert dit een hoger rendement dan wanneer er personeel aangenomen moet worden met de kans op ziekteverzuim van 250 euro kosten per dag.
Daarnaast ben je geen boa en mensen uit een scootmobiel trappen is al zeker not done. Je kunt en mag niets behalve ( en deze twee gooi ik altijd door elkaar ) staande houden. Het is aan de klant om daar naar te luisteren.
Als jij een leidinggevende functie hebt behoor je deze zaken te weten. Het lijkt mij overkomen dat je niet bestand bent tegen een situatie als deze. Je slaat door. Wanneer je het naar behoren doet is : eigen veiligheid eerst. Niet als een gek door de winkel gaan roepen dat er iets aan de hand is. Er zijn klanten aanwezig die je door dit gedrag kunt verliezen. Loopt een dief weg, jammer je hebt je best gedaan. Dan rest alleen nog aangifte met een duidelijke omschrijving eventueel met het afstaan van beelden die op dat moment gemaakt zijn. En daarmee houd jouw taak op.
Je verhaal klinkt alsof je het beste met je werkgever voor hebt, maar realiteit is anders. Werkgevers zijn niet blij met dit soort acties.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:03

elenaMM77 schreef:
Tazzey schreef:
Wie zegt dat die man niet al die pakken frisdrank bij zich had bij het betreden van de winkel?

Wij gaan hier uit van een eenzijdig verhaal. Ik had een kennis die een hersenbloeding heeft gehad en daardoor in een scootmobiel terechtkwam en daar zeer onhandig mee was, daar kwam bij dat ze vrijwel geheel doof was. Er wordt teveel uitgegaan van aannames.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:06

Tazzey schreef:
elenaMM77 schreef:

Wij gaan hier uit van een eenzijdig verhaal. Ik had een kennis die een hersenbloeding heeft gehad en daardoor in een scootmobiel terechtkwam en daar zeer onhandig mee was, daar kwam bij dat ze vrijwel geheel doof was. Er wordt teveel uitgegaan van aannames.

het is een optelsom..
deze persoon had klaarblijkelijk spullen in zijn mandje en niet een paar.
ik neem aan dat er gecontroleerd is inmiddels of er is afgerekend en TS het verhaal niet zomaar online slingerd.

dus dan zou deze arme man en verward, ongecoordineerd, maar tegelijk ook zeer gecoordineerd zijn, vergeten af te rekenen. Meerdere malen tegen de poort aanrijden en dan vol gas in verwarde toestand, zonder ongelukken te veroorzaken een na de poort de deur naar buiten hebben gevonden en dan ook nog netjes afgeslagen en zijn weg vervolgd?

dus verward op meerdere punten, maar wel voldoende coordinatie om precies t poortje te blijven vinden tot ie eruit rijdt en net niet verward genoeg om vol gas zijn route te vinden

ik geloof best in toevallen, maar dit is wel een beetje teveel toeval om een toeval te zijn.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 04-03-18 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 14:08

Tsja, dat van zn scootmobiel aftrappen.. Ik heb dit vlak na het incidentje geschreven, dus ik zou dat idd niet doen, maar ben wel van mening; als je zo bijdehand bent om te stelen, een poortje bijna stuk te rijden, en er vervolgens vol gas vandoor gaan op je scootmobiel (misbruik maken van het hulpmiddel dat je nodig hebt imo) ben je ook verantwoordelijk voor de gevolgen. Of dit nu een omgekiepte scootmobiel is, sleutel ervan kapot, eigen verantwoordelijkheid. Je kiest voor stelen, kies je ook voor het risico gepakt te worden.
Ik weet niet hoe het bedrijf erover denkt hoor, maar dit is mijn mening.

Idd mijn veiligheid gaat voor alles. Dat weet ik. Ik ben ook niet naar buiten gegaan, maar binnen gebleven. Was toch geen beginnen aan erachteraan te gaan. Hij nam de bochten zo hard dat hij zelf bijna omver ging.

Heb ook te horen gekregen dat ik het goed gedaan heb, een van de caissières had moeten omroepen maar die had het niet door zei ze. Op zo'n moment denk ik er nog niet aan regen haar te zeggen dat ze moet omroepen.

Ik weet ook zeker dat hij me omver gereden had mocht ik wel snel genoeg zijn geweest om hem tegen te houden. Aangezien hij een binnenkomende klant ook van haar sokken reed en ze echt even opzij moest springen.

In het geval van een ergens anders gekocht product was hij er niet zo vandoor gegaan.

Wanneer mensen agressief worden, of willen wegrennen doen wij de deur dicht. Kan er niemand in of uit. Er staat ook nooit iemand alleen wanneer er iemand gecontroleerd word maar altijd met 2 of meer.

Overigens heb ik deze functie nog maar net, dus ben nooit een van de eerste personen geweest op zo'n moment.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:11

Een scootmobiel heeft een kenteken. Als die op beeld staat kan je sowieso aangifte doen lijkt mij :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 14:12

Tazzey schreef:
elenaMM77 schreef:

Ik snap dat je dat zegt hoor. In eerste instantie dacht ik ook dat meneer mij niet gehoord had. Riep nog eens wat harder, hing over de balie heen (valt wel op), riep nog eens, en toen ging het gas open. Je rijd niet op dat tempo door een winkel heen, en dan mag iemand doof zijn, maar hoe ik daar stond valt wel op :+. Vervolgens had hij me kunnen zien rennen richting de ingang. Ook 'niet gezien', rijd me bijna van mn sokken bij de ingang zelf, vervolgens een klant bijna omver. Staan grote stenen bloembakken buiten, daar ging hij zo hard langs tijdens het maken van het bochtje om erlangs te raken dat hij bijna omkiepte, en daarna volgas er vandoor. Zoals hiervoor al gezegd word; een optel som. Eerst denk je; ach hij hoort me niet, tot je je realiseert dat er iets anders gaande is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:12

Gianti schreef:
Een scootmobiel heeft een kenteken. Als die op beeld staat kan je sowieso aangifte doen lijkt mij :)

geen kenteken toch? alleen verzekeringsplaatje

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:13

Danielleeee_ schreef:
Hmm misschien heb ik gewoon slechte humor. :') Maar meningen verschillen natuurlijk, ik begrijp aan de andere kant ook waarom je de humor er niet in ziet.

Het is de naam! :Y) Ik vind het ook grappig.
TS bedoeld dit natuurlijk niet letterlijk.
Sarcasme in berichten is soms lastig te intepreteren

Ik heb gister nog gezegd dat ik die kerel die mijn niet Nederlands sprekende onderburen een energie contract heeft afgetroggeld voor 3 jaar de nek wel om kan draaien... ~~}>
Maar eigenlijk ben ik heel lief en zou ik zoiets natuurlijk nooit doen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:13

elenaMM77 schreef:
Gianti schreef:

Kenteken/verzekeringsplaat, in ieder geval uniek en op naam :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:14

LoveUggs schreef:
Tsja, dat van zn scootmobiel aftrappen.. Ik heb dit vlak na het incidentje geschreven, dus ik zou dat idd niet doen, maar ben wel van mening; als je zo bijdehand bent om te stelen, een poortje bijna stuk te rijden, en er vervolgens vol gas vandoor gaan op je scootmobiel (misbruik maken van het hulpmiddel dat je nodig hebt imo) ben je ook verantwoordelijk voor de gevolgen. Of dit nu een omgekiepte scootmobiel is, sleutel ervan kapot, eigen verantwoordelijkheid. Je kiest voor stelen, kies je ook voor het risico gepakt te worden.

Idd mijn veiligheid gaat voor alles. Dat weet ik. Ik ben ook niet naar buiten gegaan, maar binnen gebleven. Was toch geen beginnen aan erachteraan te gaan. Hij nam de bochten zo hard dat hij zelf bijna omver ging.

Heb ook te horen gekregen dat ik het goed gedaan heb, een van de caissières had moeten omroepen maar die had het niet door zei ze. Op zo'n moment denk ik er nog niet aan regen haar te zeggen dat ze moet omroepen.

Ik weet ook zeker dat hij me omver gereden had mocht ik wel snel genoeg zijn geweest om hem tegen te houden. Aangezien hij een binnenkomende klant ook van haar sokken reed en ze echt even opzij moest springen.

In het geval van een ergens anders gekocht product was hij er niet zo vandoor gegaan.

Wanneer mensen agressief worden, of willen wegrennen doen wij de deur dicht. Kan er niemand in of uit. Er staat ook nooit iemand alleen wanneer er iemand gecontroleerd word maar altijd met 2 of meer.

Overigens heb ik deze functie nog maar net, dus ben nooit een van de eerste personen geweest op zo'n moment.

Je verhaal staat vol aannames en vrees dat je nog een hoop moet leren. Je kunt alles pas staven als hij ook veroordeeld wordt voor diefstal. Verder mag je hier geen enkele uitspraak over doen. Hoe frustrerend ook is

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 14:17

Anoniem schreef:
LoveUggs schreef:

Je verhaal staat vol aannames en vrees dat je nog een hoop moet leren. Je kunt alles pas staven als hij ook veroordeeld wordt voor diefstal. Verder mag je hier geen enkele uitspraak over doen.

Gelukkig ben ik niet de enige die er anders over denkt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:18

Gianti schreef:
elenaMM77 schreef:

Kenteken/verzekeringsplaat, in ieder geval uniek en op naam :)

Kenteken wel.
Verzekeringsplaat niet

Als je weet welke verzekeringsmaatschappij meneer heeft dan kan de politie bij die maatschappij de gegevens navragen...
maar ja. Je weet niet welke maatschappij

Een kenteken staat wel op naam en die kan gewoon gecheckt worden door politie

Maar op een scootmobiel zit alleen een plaatje

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:20

Anoniem schreef:
LoveUggs schreef:

Je verhaal staat vol aannames en vrees dat je nog een hoop moet leren. Je kunt alles pas staven als hij ook veroordeeld wordt voor diefstal. Verder mag je hier geen enkele uitspraak over doen. Hoe frustrerend ook is

En de beste stuurlui staan aan wal :Y)

En met deze uitspraak doel ik niet op TS

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:21

Gianti schreef:

Een scootmobiel heeft een verzekeringsplaatje. Dat is wat anders dan een kenteken.

Als de man de scoot via de wmo heeft zal meyra het bedrijf zijn om contact mee op te nemen omdat zij die dingen uitleveren en ook de verzekering regelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:22

Tazzey schreef:

Dan zou ie toch niks te verbergen hebben en er ook niet keihard vandoor gaan?

Olympia

En zij mogen die gegevens niet verstrekken aan jou als derde, dus zoveel moeite heeft geen zin.

luuntje

Scootmobiel heeft inderdaad een verzekeringsplaatje.
Althans zou dat moeten hebben.

Mijn scootmobiel weegt 150 kg. Volgens mijn man geen pretje om die op je tenen te krijgen.
Zomaar stoppen lukt niet.

Wellicht hebben jullie camerabeelden en kunnen jullie angifte doen.
Man een winkelverbod op laten leggen.
In elk geval goed in de gaten houden als hij weer komt.

Oftopic: ik ben met voet in het gips weleensmet scootmobiel de Hoogvliet supermarkt in geweest, maar wat een drama. Je ben dan megalomp. Zelfscan zou niet lukken kan dan de draai niet maken.

Ik. Heb weleens tegen een klnt voor mij gezegd, vergeet uw kruidenzakjes niet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:24

Annet_Dottie schreef:
Tazzey schreef:

Dan zou ie toch niks te verbergen hebben en er ook niet keihard vandoor gaan?

Het kan natuurlijk ook gaan om een verward persoon.
Maar diefstal is natuurlijk wel een voor de hand liggende verklaring