Contractonderhandelingen baan in de zorg; Hoe pak ik het aan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 03:32

Dat er niet te onderhandelen valt in de zorg is grote onzin. En net wat je zegt in een schaal zitten ook nog veel tredes. Bovendien is er in de arbeidsvoorwaarden vaak ook wel wat mogelijk. Ligt er maar net aan hoe verstandig de p&o er is

Waarom spreek je die gedachtes niet uit? Desnoods geef je heel letterlijk aan wat je allemaal precies wilt en dat je het daar duidelijkheid in wilt hebben. Is dat allemaal moeilijk moeilijk dan zou ik deze laten lopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 08:45

Liever gisteren dan vandaag beginnen is geen hele goede basis om van start te gaan, zeker als het team al plat ligt. Van hun kant wel te snappen, maar jij hebt ook recht op een goed begin. Ik ben dan wel benieuwd waar die uitval door komt. Ik ben zelf ook wel eens in zo'n team van start gegaan, vol frisse moed. Maar uiteindelijk is er een reden waardoor dingen niet goed lopen en dat is als eenling moeilijk om te buigen. Uiteindelijk was het daar een combi van het management wat de boel niet goed ondersteunde (dat was door mij niet op te lossen) en een hele complexe clientengroep. Maar mn door dat management kon ik geen start maken en ben vastgelopen daar. Wil niets zeggen over de situatie van werkgever A natuurlijk, maar ik ben gelijk gewaarschuwd als ik zoiets hoor. Alle voorwaarden er om heen moeten wel helemaal goed zijn wil jij kunnen slagen. Management moet mee zijn, team moet er overwegend positief in staan. Goed dat je alles zo in overweging neemt. Ik heb er ook weer veel van geleerd, dus uiteindelijk had ik die ervaring ook niet willen missen. Maar op het moment zelf dacht ik er heel anders over.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:31

_suus19_ schreef:
Ja natuurlijk snap ik dat. Maar dingen werken van 2 kanten toch? Zij krijgen bedenktijd om te bedenken welke sollicitant ze aan willen nemen. Een werknemer mag dan ook de tijd krijgen om af te wegen welke werkgever het beste zou passen. Het is toch een belangrijke afweging, ik heb genoeg gejobhopt, dit zie ik wel als keuze voor de komende paar jaar. Ik denk daar graag goed over na.

Ja natuurlijk mag dat! Het is jouw keuze, je moet niks :) .

Voor mij echter zou iemand die lijkt te twijfelen( dus pas op hoe je je dit gaat brengen) reden kunnen zijn om zelf een keuze te maken.

c_alsemgeest

Re: Contractonderhandelingen baan in de zorg; Hoe pak ik het aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:43

ik vind het juist fijn als medewerkers een goed overwogen beslissing nemen...
beter dan iemand die blind het werk in stort, en er dan na 3 maanden achter komt dat het niks voor hun is.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 11:27

SusanH dat is inderdaad ook wel een manier om ernaar te kijken idd.

Net HR gesproken van bedrijf B. Ze gaan contact opnemen met iemand anders over de SKJ registratie en bellen me terug. Verder zeiden ze bij al mijn vragen dat kun je terug vinden in de CAO en is geen flexibiliteit in mogelijk. Voor salaris moet ik mijn huidige loonstroken meenemen. Mag dat zomaar? Dat ligt een stuk lager en is ook de voornaamste reden dat ik weg ga bij mijn huidige baan.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 11:58

Die zijn lekker makkelijk, zo lust ik er nog wel 30. En als ze op hun strepen blijven staan is het toch geen match voor je want dan wil je daar ook weer snel weg.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:00

Ze willen je loonstroken zien om te kijken wat je nu verdient en doen er dan 1 of 2 periodieken bovenop. Ik doe zelf HR en dat is best gebruikelijk hoort

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 12:09

Pantykous schreef:
Die zijn lekker makkelijk, zo lust ik er nog wel 30. En als ze op hun strepen blijven staan is het toch geen match voor je want dan wil je daar ook weer snel weg.

Daar ben ik ook bang voor. Maar het zijn 2 zo verschillende banen dat ik gewoon niet kan kiezen. Heb de hele nacht wakker gelegen en nu zo'n buikpijn van de stress :+

Deze die niet meedenken is wel de baan met regelmatige uren en een langer contract. Dus mijn verstand zegt daar moet je voor kiezen.

Die ander heeft onregelmatige tijden dus super nadelig vind ik. Ook lagere functieschaal en verder weg. Maar ik voel me daar veel beter op mijn plek. Maarja dat is ook maar wat ik er van gezien heb in een paar uurtjes....

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:13

Het mag, maar je mag ook weigeren het te geven. Persoonlijk zou ik al afgehaakt zijn voor bedrijf B moet ik zeggen, en zeker als dit er ook nog bij komt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:14

Er wordt werkgevers vaak verweten niet flexibel genoeg te zijn. Maar TS, met alle respect, als je op dezelfde twijfelachtige manier zoals je in dit topic overkomt (sorry, ik bedoel het niet banketstaaf :(:) ) het gesprek in bent gegaan met een boel eisen kan ik me voorstellen dat de werkgever dit direct afkapt door te zeggen dat je niet teveel flexibiliteit hoeft te verwachten. En dit is ook banketstaaf, maar voor jou tien anderen. Het betreft wat ik er van begrijp een functie op uitvoerend niveau toch? Pas op dat je jezelf niet uit de markt prijst. Jezelf proberen te verbeteren is logisch en heel begrijpelijk, maar pas op dat je je eigen glazen niet ingooit.
Laatst bijgewerkt door chevax op 09-02-18 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:19

Ik denk dat met name vrouwen vaak te moeilijk doen over dingen vragen. Nee is toch ook gewoon een antwoord?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:20

Pantykous schreef:
Ik denk dat met name vrouwen vaak te moeilijk doen over dingen vragen. Nee is toch ook gewoon een antwoord?

Dat vind ik eigenlijk wel een hele goede opmerking.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 12:22

Bij jullie hoef ik niet te solliciteren natuurlijk ;-)
Ik heb gewoon gezegd dat ik wat aanvullende vragen had voor ik defintief ja kon zeggen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:25

_suus19_ schreef:
Ik heb gewoon gezegd dat ik wat aanvullende vragen had voor ik defintief ja kon zeggen.

Waarom die aanname? Maar het klopt inderdaad dat ik mensen die meteen met een hele wensenlijst aankomen en flexibiliteit eisen van mij als werkgever onderaan mijn lijst komen. En dat terwijl er hier heel veel mogelijk is. Maar ik heb wel graag direct vanaf dag één duidelijk dat ik een bedrijf heb waar geld moet worden verdiend. Dat doen we samen, maar ik ben eindverantwoordelijke, op alle gebied, en leid het bedrijf op mijn manier. Nu heb ik een klein bedrijf, dat zal was ook wel verschil maken.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:30

_suus19_ schreef:

Volgens mij ligt mijn uitspraak in het verlengde daarvan toch. Durf te vragen, werkgever kan altijd nee zeggen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 12:48

Dat was meer bedoeld richting chevax dat ik te twijfelachtig overkom. Ik zeg hier op bokt meer dan tegen de werkgevers waar het om gaat. Daar heb ik uiteraard wat zakelijker naar gedaan dan zo twijfelachtig als ik hier over kom. Zo was mijn opmerking meer bedoeld.
Maar ik waardeer het wel hoor dat jullie dat zeggen. Maakt mij er extra alert op wat ik wel en beter niet kan zeggen/doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:48

chevax schreef:
Er wordt werkgevers vaak verweten niet flexibel genoeg te zijn. Maar TS, met alle respect, als je op dezelfde twijfelachtige manier zoals je in dit topic overkomt (sorry, ik bedoel het niet banketstaaf :(:) ) het gesprek in bent gegaan met een boel eisen kan ik me voorstellen dat de werkgever dit direct afkapt door te zeggen dat je niet teveel flexibiliteit hoeft te verwachten. En dit is ook banketstaaf, maar voor jou tien anderen. Het betreft wat ik er van begrijp een functie op uitvoerend niveau toch? Pas op dat je jezelf niet uit de markt prijst. Jezelf proberen te verbeteren is logisch en heel begrijpelijk, maar pas op dat je je eigen glazen niet ingooit.

Pardon?
Heb je de laatste tijd de berichtgeving gezien over de tekorten in de zorg?
Nee, als zij een goede is, dan heeft ze echt wel wat te eisen.

@TS: je hoeft je loonstrook niet te laten zien, heb ik ook niet gedaan bij mijn vorige werkgever, om dezelfde reden als jij...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:49

Romeo2007 schreef:
Ze willen je loonstroken zien om te kijken wat je nu verdient en doen er dan 1 of 2 periodieken bovenop. Ik doe zelf HR en dat is best gebruikelijk hoort

Gebruikelijk is het zeker, en een bewijs dat HR er vooral is voor de baas en niet voor de werknemer.
Eigenlijk slaat het namelijk helemaal nergens op, ook al is het gebruikelijk.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:54

Is dat iets typisch Nederlands dan?

Ik heb hier in .be nog nooit een loonstrookje moeten afgeven.

Verder TS, ik zie dat je psycholoog bent. Hier in ons kikkerlandje is daar relatief weinig onderhandelingsruimte rond in de zorg, in de privé een stuk meer. Het hangt er dan ook erg vanaf of je uitvoerend ingeschakeld zal worden of of er al wat management in zit. Als ze verwachten dat je een frisse wind laat waaien, snap ik niet dat je op gelijke voet in het team gezet wordt? Dan krijg je toch pure rolverwarring?

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 13:00

Loonstrook in laten zien is dat gebruikelijk? Ik werk dan niet in de zorg maar dat gaat een nieuwe werkgever niets aan
En een werknemer die weet wat ze wil en waard is en daarom dus ‘eisen’ neerlegt lijkt mij juist een fijn en duidelijk persoon
Heeft niets met flexibiliteit te maken of het missen daarvan

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 13:03

Romeo2007 schreef:

Het is niet "gebruikelijk", wel zijn er wel meer werkgevers die er om vragen, maar het overgrote gedeelte (gelukkig) niet.
Je bent het ook absoluut niet verplicht deze info te geven.

Mijn man is bezig met sollicitanten en er wordt wel gevraagd wat ze willen verdienen, maar er wordt nooit om een loonstrook gevraagd.
De loonschalen staan vast per functie maar er wordt wel gekeken naar ervaring/kennis voor de hoogte van de trede.
Ook bv een auto staat vast per loonschaal en valt niet over te onderhandelen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 13:13

Brainless schreef:
Romeo2007 schreef:

Het is niet "gebruikelijk", wel zijn er wel meer werkgevers die er om vragen, maar het overgrote gedeelte (gelukkig) niet.
Je bent het ook absoluut niet verplicht deze info te geven.

Mijn man is bezig met sollicitanten en er wordt wel gevraagd wat ze willen verdienen, maar er wordt nooit om een loonstrook gevraagd.
De loonschalen staan vast per functie maar er wordt wel gekeken naar ervaring/kennis voor de hoogte van de trede.
Ook bv een auto staat vast per loonschaal en valt niet over te onderhandelen.

In de zorg is het helaas wel gebruikelijk...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 19:31

Belsje schreef:
Is dat iets typisch Nederlands dan?

Ik heb hier in .be nog nooit een loonstrookje moeten afgeven.

Verder TS, ik zie dat je psycholoog bent. Hier in ons kikkerlandje is daar relatief weinig onderhandelingsruimte rond in de zorg, in de privé een stuk meer. Het hangt er dan ook erg vanaf of je uitvoerend ingeschakeld zal worden of of er al wat management in zit. Als ze verwachten dat je een frisse wind laat waaien, snap ik niet dat je op gelijke voet in het team gezet wordt? Dan krijg je toch pure rolverwarring?

Ik had zelf ingevuld dat ze op een groep kwam te staan. Gezien haar eerdere posts.

Overigens zijn die tekorten in de zorg niet overal Zo, betreft dit een werknemer zonder ervaring( toch? ) die veel verschillende banen heeft gehad en waarbij de opleiding niet compleet aansluit.

Dus ja, je mag wat eisen, maar ik zou niet te hoog in de boom gaan zitten :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 12:51

Bedankt voor al jullie input :)
Ik heb uiteindelijk de baan bij bedrijf B aangenomen. Ze hebben me nog wat extra uren gegeven, wat heel fijn is en waardoor het salaris sowieso boven dat van bedrijf A zal komen te liggen. Mijn vakantie is akkoord.
Meelopen met een WO'er gaat niet, of iig niet op hun kosten. Dus daar moet ik nog een oplossing voor bedenken. Misschien willen ze wel meedenken als ik er wat langer werk.
Van de week wordt ik gebeld door hun HR afdeling om de puntjes op de i te zetten :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:21

Gefeliciteerd met je nieuwe baan!