Geen vrij voor bnor rijexamen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:58

Dientje_Yara schreef:
Ik ga zijn contract nalezen en wellicht ziekmelden (stress) niet mijn ideale oplossing maar hij heeft meerdere opties aangeboden dat het wel kan. Hij kan die 1.5 uur erna gewoon langer doorwerken

En dan stuurt de werkgever een arbo arts, en is je vriend niet thuis... dan heb je pas echt gezeur.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 13:06

Dientje_Yara schreef:
Ik ga zijn contract nalezen en wellicht ziekmelden (stress) niet mijn ideale oplossing maar hij heeft meerdere opties aangeboden dat het wel kan. Hij kan die 1.5 uur erna gewoon langer doorwerken

Ja, slim idee! Reageren werkgevers meestal heel positief op, op dit soort acties. :roll:

Winged

Re: Geen vrij voor bnor rijexamen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:51

Nooit ziekmelden bij niet toegekend verlof! Stomste dat je kan doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:04

Als hij het direct gevraagd heeft en baas hield hem zolang aan het lijntje waardoor het nu zo lastig is geworden, en hij is vastbesloten toch te gaan en zich dan desnoods ziek te melden...dan zou ik dat toch niet op die manier aanpakken hoor :=

Als vaststaat dat je gaat, dan zou mijn keuze zijn om naar de baas toe te gaan en te zeggen: joh dat examen daar ga ik sowieso naartoe. Dus laten we proberen om er goed omheen te plannen.

Dus niet zomaar thuisblijven want het ligt er natuurlijk wel heel dik bovenop dat hij niet ziek is...wees dan een vent en zeg je baas gewoon waar het op staat :P

Als die het hoog wil spelen en iets zegt van "als je gaat dan hoef je niet meer terug te komen" dan zou ik zeggen: Ik ga sowieso, daarna kom ik weer z.s.m. terug en ik kan indien nodig overwerken om die uren in te halen. Maar als dat niet genoeg is dan doe je maar wat je moet doen.

Niet op een boze toon, maar gewoon heel standvastig van zo gaat het gebeuren.

En dan kan hij zelf kiezen of hij dit het waard vind om een ontslagprocedure voor in gang te zetten.

Maar ik vind dit een betere aanpak dan als een wezel ziekmelden.... waarna een kwaadwillende baas hem ook er uit kan willen gooien. En daar dan ook veel meer reden toe heeft èn dan ga je er niet uit als een vènt, wat je in het eerste voorbeeld wel doet :)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 17:39

Want het is ook helemaal niet doorzichtig dat hij er niet is na een afgewezen verlofvraag :')

Is er niemand anders die voor hem kan werken? Aangezien je het ook hebt over werken in het weekend, ga ik ervan uit dat er met roosters gewerkt wordt en niet met vaste uren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 17:43

Dientje_Yara schreef:

Goed plan, als hij zijn baan kwijt wil. +:)+
Als de werkgever niet mee wil werken is dat flauw. Maar je vriend heeft geen recht om dat op welke manier dan ook af te dwingen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 17:47

pmarena schreef:
Als hij het direct gevraagd heeft en baas hield hem zolang aan het lijntje waardoor het nu zo lastig is geworden

WG hield hem helemaal niet aan het lijntje, WG heeft het verzoek diréct afgewezen (en keer op keer). Dus dan is het gewoon oerstom om dat examen te laten staan (ook wetende dat het nu een heel erg drukke periode op het werk is). Nog stommer is het om je ziek te melden op de dag dat je verlof had willen hebben, overtreffende trap van dom (en ja, laf ook).

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 18:21

GDG schreef:
pmarena schreef:
Als hij het direct gevraagd heeft en baas hield hem zolang aan het lijntje waardoor het nu zo lastig is geworden

WG hield hem helemaal niet aan het lijntje, WG heeft het verzoek diréct afgewezen (en keer op keer). Dus dan is het gewoon oerstom om dat examen te laten staan (ook wetende dat het nu een heel erg drukke periode op het werk is). Nog stommer is het om je ziek te melden op de dag dat je verlof had willen hebben, overtreffende trap van dom (en ja, laf ook).

Als WG aangeeft er een mouw aan te passen dan ga je er toch min of meer van uit dat er wat geregeld word

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 18:22

pmarena schreef:
Als hij het direct gevraagd heeft en baas hield hem zolang aan het lijntje waardoor het nu zo lastig is geworden, en hij is vastbesloten toch te gaan en zich dan desnoods ziek te melden...dan zou ik dat toch niet op die manier aanpakken hoor :=

Als vaststaat dat je gaat, dan zou mijn keuze zijn om naar de baas toe te gaan en te zeggen: joh dat examen daar ga ik sowieso naartoe. Dus laten we proberen om er goed omheen te plannen.

Dus niet zomaar thuisblijven want het ligt er natuurlijk wel heel dik bovenop dat hij niet ziek is...wees dan een vent en zeg je baas gewoon waar het op staat :P

Als die het hoog wil spelen en iets zegt van "als je gaat dan hoef je niet meer terug te komen" dan zou ik zeggen: Ik ga sowieso, daarna kom ik weer z.s.m. terug en ik kan indien nodig overwerken om die uren in te halen. Maar als dat niet genoeg is dan doe je maar wat je moet doen.

Niet op een boze toon, maar gewoon heel standvastig van zo gaat het gebeuren.

En dan kan hij zelf kiezen of hij dit het waard vind om een ontslagprocedure voor in gang te zetten.

Maar ik vind dit een betere aanpak dan als een wezel ziekmelden.... waarna een kwaadwillende baas hem ook er uit kan willen gooien. En daar dan ook veel meer reden toe heeft èn dan ga je er niet uit als een vènt, wat je in het eerste voorbeeld wel doet :)

Hij gaat het op deze manier aanpakken

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 18:25

Destination schreef:
Want het is ook helemaal niet doorzichtig dat hij er niet is na een afgewezen verlofvraag :')

Is er niemand anders die voor hem kan werken? Aangezien je het ook hebt over werken in het weekend, ga ik ervan uit dat er met roosters gewerkt wordt en niet met vaste uren?

Nee iedereen is er in principe, de boxchef werkt nooit mee maar is wel zijn taak dus die kan naar mijn mening bijspringen.
Zaterdagen zijn vrijwillig en hij is 1 van de 3 die dat samen omwisselen. Is dus niet verplicht maar hij gaat nu ook niet meer overwerken naast zijn 50 uur die hij al in de 5 dagen maakt.
Ik blijf zeggen het is geven en nemen er zijn 7 andere die dus nooit op zaterdag werken

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 18:28

Nu ook al vanaf 05:00 aan t werk en nog niet klaar daar zeurt hij ook niet over meer dan 12 uur werken

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 18:30

Dientje_Yara schreef:
Destination schreef:

Nee iedereen is er in principe, de boxchef werkt nooit mee maar is wel zijn taak dus die kan naar mijn mening bijspringen.
Zaterdagen zijn vrijwillig en hij is 1 van de 3 die dat samen omwisselen. Is dus niet verplicht maar hij gaat nu ook niet meer overwerken naast zijn 50 uur die hij al in de 5 dagen maakt.
Ik blijf zeggen het is geven en nemen er zijn 7 andere die dus nooit op zaterdag werken

Dat is jouw mening, helaas ben jij niet de chef. Als je vriend (niet jij) een probleem heeft met de manier van zaken op zijn werk, moet hij of naar de baas of naar personeelszaken stappen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 19:34

Je spreekt constant over 'wij'. En jij vindt dat de chef maar moet bijspringen. En jij moet het contract maar even doorlezen.
Kan hij het zelf allemaal niet??

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 10:42

Mijn vriend heeft gisteren nog een keer geprobeerd of er echt geen mouw aan te passen is voor 2 uur verlof.
Ik kan niet geloven dat een werkgever zo kan reageren, schelden en dreigen dat hij snel uit zijn ogen moest verdwijnen voor hij lelijke dingen ging zeggen. Volgens hem kun je zelf je examen datum kiezen en heeft mijn vriend express deze datum gekozen, ik geloofde niet wat ik hoorde.
De boete voor afzegging kost ons 123 euro daarbij het betaalde examen, de volgende en alle lessen die erbij komen.
Ik ben gisteren gaan zoeken op wettelijke regels en werkgever mag afwijzen met een schriftelijke uitleg, dit is niet gebeurt. Er zijn wat meer zaken die meespelen waarom dit zo hoog oploopt.
Het erge is het is vandaag een normale dag en ze zijn gewoon om 2 uur vanmiddag klaar.

Ik spreek in de 'wij' vorm omdat ik mijn partner ondersteun

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 10:44

Vooralsnog het is zoals het is en het is heel erg jammer

De werkgever mag afwijzen met een gewichtige reden en dit moet hij schriftelijk kenbaar maken en dit is niet gebeurt omdat er geen gewichtige reden is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 10:46

Heel simpel, bij de eerste afwijzing voor het verlof had je vriend al een andere datum moeten kiezen voor het examen.

De juiste volgorde is éérst verlof vragen (en goedgekeurd krijgen) en dán je examen regelen.

En als hij in de bloemen werkt is het ook wel een beetje naïef om dat tijdens de valentijnperiode te doen en te denken dat het wel losloopt allemaal.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 10:48

Anoniem schreef:
Heel simpel, bij de eerste afwijzing voor het verlof had je vriend al een andere datum moeten kiezen voor het examen.

De juiste volgorde is éérst verlof vragen (en goedgekeurd krijgen) en dán je examen regelen.

En als hij in de bloemen werkt is het ook wel een beetje naïef om dat tijdens de valentijnperiode te doen en te denken dat het wel losloopt allemaal.

Aan het cbr kun je geen voorkeur geven dus hoe ga je dan eerst verlof aanvragen als je geen datum hebt?

Alsnog had de werkgever schriftelijk moeten afwijzen met een gewichtige reden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 10:55

Maar de werkgever heeft het afgewezen. Meerdere malen. Dat je vriend het gewoon heeft doorgezet.. tja.. harde en dure les.

Heeft je vriend het verlof overigens ook schriftelijk aangevraagd? Of werken ze via een roostersysteem om het aan te vragen en heeft hij daar de afwijzing in gekregen?

En nogmaals; het is ook gewoon heel naïef om in een drukke periode te verwachten dat je wel even vrij krijgt.
Iedere sector heeft een drukke periode waarin vrij krijgen lastig is. Billen branden, op de blaren zitten en naar het volgende examen toewerken.

Echt, neem je verlies. Een verstoorde arbeidsrelatie kan 'm z'n contractverlenging kosten. Zit je dan met je wettelijke regeltjes en principes. Poot stijfhouden schiet niemand wat mee op hoor, en dit is achteraf een manier zoeken om alsnog je gelijk te krijgen. Dat had je bij de eerste afwijzing moeten doen in plaats van nu het écht niet anders kan imo..

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:20

Dientje_Yara schreef:
Anoniem schreef:

Aan het cbr kun je geen voorkeur geven dus hoe ga je dan eerst verlof aanvragen als je geen datum hebt?

Alsnog had de werkgever schriftelijk moeten afwijzen met een gewichtige reden

Dat is niet waar.. De rijschool kan gewoon een datum en tijd kiezen hoor. Mijn man mag zelf kiezen wanneer hij op wilt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:27

De rijschoolhouder had gewoon het examen na Valentijnsdag kunnen plannen, wanneer je in de bloemen werkt weet je dat dit een van de toptijden qua omzet en werk is. Het is vervelend dat de WG niet meewerkt maar dit had gewoon simpel voorkomen kunnen worden door dit bij de rijschool te vermelden. Nu kun je de zwarte piet wel schuiven naar de WG/CBR enz maar je bent er zelf ook nog bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:34

Anoniem schreef:
Maar de werkgever heeft het afgewezen. Meerdere malen. Dat je vriend het gewoon heeft doorgezet.. tja.. harde en dure les..

Misschien even beter lezen. Werkgever heeft ze weken aan het lijntje gehouden en steeds gezegd dat er wel wat geregeld zoud worden, hij erop terug zou komen, en dat pas twee weken voor datum gedaan.

TS : inderdaad tegen werkgever zeggen dat hij gewoon gaat, dat hij op tijd heeft aangevraagd etc , en juridisch advies inwinnen , een werkgever waar de communicatie zo stroef mee verloopt, klinkt alsof er meer aan de hand is.

en wat betreft werkgevers : geen hand vol maar een land vol :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:38

Lezen wij dan een ander topic marieke? In het 2e bericht van TS lees ik namelijk dat het aangevraagd was weken geleden én afgewezen was. Dat ze dan constant probeerden om alsnog vrij te krijgen en daardoor iedere keer 'nee' krijgen noem ik niet aan het lijntje houden: dat noem ik koppig je poot stijfhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:39

Anoniem schreef:
Lezen wij dan een ander topic marieke? In het 2e bericht van TS lees ik namelijk dat het aangevraagd was weken geleden én afgewezen was. Dat ze dan constant probeerden om alsnog vrij te krijgen en daardoor iedere keer 'nee' krijgen noem ik niet aan het lijntje houden: dat noem ik koppig je poot stijfhouden.

Weken geleden aangevraagd 2 weken geleden afgewezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:40

MariekeB schreef:
Anoniem schreef:

Dientje_Yara schreef:
Dag is al ruim van tevoren aangevraagd maar steeds afgewezen.

Dat is wat letterlijk in TS d'r 2e bericht staat.

Dus dat die dag afgewezen was wist TS al. Dat de werkgever dan zo coulant is om te kijken of er wat mogelijk is, is heel aardig maar TS/dr vriend had er niet vanuit moeten gaan dat ze dan dat verlof wel kregen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:52

MariekeB schreef:

En een werkgever mag tot max 2 weken van te voren toe of afwijzen.