Als hij het direct gevraagd heeft en baas hield hem zolang aan het lijntje waardoor het nu zo lastig is geworden, en hij is vastbesloten toch te gaan en zich dan desnoods ziek te melden...dan zou ik dat toch niet op die manier aanpakken hoor

Als vaststaat dat je gaat, dan zou mijn keuze zijn om naar de baas toe te gaan en te zeggen: joh dat examen daar ga ik sowieso naartoe. Dus laten we proberen om er goed omheen te plannen.
Dus niet zomaar thuisblijven want het ligt er natuurlijk wel heel dik bovenop dat hij niet ziek is...wees dan een vent en zeg je baas gewoon waar het op staat

Als die het hoog wil spelen en iets zegt van "als je gaat dan hoef je niet meer terug te komen" dan zou ik zeggen: Ik ga sowieso, daarna kom ik weer z.s.m. terug en ik kan indien nodig overwerken om die uren in te halen. Maar als dat niet genoeg is dan doe je maar wat je moet doen.
Niet op een boze toon, maar gewoon heel standvastig van zo gaat het gebeuren.
En dan kan hij zelf kiezen of hij dit het waard vind om een ontslagprocedure voor in gang te zetten.
Maar ik vind dit een betere aanpak dan als een wezel ziekmelden.... waarna een kwaadwillende baas hem ook er uit kan willen gooien. En daar dan ook veel meer reden toe heeft èn dan ga je er niet uit als een vènt, wat je in het eerste voorbeeld wel doet