Van fulltime naar 32 uur werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Re: Van fulltime naar 32 uur werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 00:56

Ik wil meegeven dat het toch ook best wel snel went.. Ik ben een rustigere baan gaan doen met minder uren en betrap mezelf er regelmatig op dat ik vind dat ik het druk heb terwijl ik hiervoor regelmatig het dubbele werkte per week onder veel meer stress. Ik werk overigens 32 uur verspreid over 5 dagen zodat ik op 2 doordeweekse dagen paard smiddags kan doen en een verdieping kan schoonmaken.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 01:03

Voor degene die terug gingen naar 32 uur; blijf je dan niet dezelfde hoeveelheid werk houden? Zodat je of veel harder moet werken of toch weer extra uren moet maken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 01:14

Als je tegen een burn out aan het hikken bent zou ik niet twijfelen en zeker niet langer wachten

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 01:55

Als je graag de vrijdag vrij wilt. Is het geen idee dat je afspreekt dat als iemand eens vrij wilt op vrijdag jij komt werken en dan de donderdag vrij pakt?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 07:49

Paardenfan25 schreef:
Voor degene die terug gingen naar 32 uur; blijf je dan niet dezelfde hoeveelheid werk houden? Zodat je of veel harder moet werken of toch weer extra uren moet maken.

Nee wij zitten in een team die alles kan dus er blijft nooit iets liggen.
Goede overdacht is ook belangrijk

Ik heb afgelopen maanden ook fulltime gewerkt omdat het heel druk was maar ook weken rond de 55 uur en het viel me zelfs tegen wat ik meer kreeg ondanks overwerk tarief.

En je gaat er ook naar leven als je iets minder krijg maar die ene vrije dag geeft zoveel rust.

Ik start dan rustig op.
Neem de tijd voor mijn Blondje. Doe de boodschappen en rommel wat in huis spreek af met een vriendin voor een lunch of hightea.

Kook gelijk voor 2 dagen zodat ik het op woensdag makkelijk heb.

Ik mis zo'n dag dan echt als ik moet werken

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 09:01

Ik ben door de jaren heen van (soms meer dan) fulltime terug naar 32uur gegaan. Omdat het gewoon niet lekker combineerde met mn privé maar ook omdat ik er gewoon niet tegen kon.
En ik kan alleen maar zeggen: doen! Wat een verademing toen ik weer een extra dagje voor mezelf had. Later ging minder goed omdat het werk gewoon echt niet voor mij weggelegd was, maar dat terzijde.

Ik zie nu allerlei posts over "carrière maken" etc, maar imo moet je dat als laatste betrekken in je beslissing. Het enige wat voorop moet staan in je keuze, TS, is; waar word jij nu gelukkig van?
Is dat de situatie zoals die nu is? Volgens mij niet, anders maak je dit topic niet.
Dus dan is de volgende logische vraag: wat moet je doen om de situatie aan te passen dat je er wel gelukkig van wordt.

En uit mijn ervaring kan ik je meegeven; Veel geld verdienen is leuk en makkelijker, maar het maakt het leven niet gelukkiger.

En qua kopen van een huis, ga daar eens eerst echt met je vriend voor zitten en op een rijtje zetten wat jullie wensen zijn. Dan gewoon alvast eens rond gaan kijken wat voor huizen daarbij passen.
En bedenk je dat minder gaan werken na de koop betekend dat je hypotheek niet meer bij jouw salaris past en dat het financieel daarom nog krapper kan worden dan dat je voor ogen had.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:39

Bij een eerdere werkgever betekende het inderdaad dat ik mijn werk van 8 uur per dag ging doen in 6 uur. Terwijl mijn collega's rustig gingen opstarten met koffie drinken, zat ik als enige druk aan de slag want anders redde ik het niet. De werkdruk werd dus wel hoger, maar mijn weeklast minder want kon smiddags paard doen dus savonds lekker vrije avond. Bij mijn huidige werk zijn ze veel meer werknemergericht en wordt het geaccepteerd als je geen tijd voor dingen hebt dus hier geen last van. Wel een goed punt voor de TS om rekening mee te houden!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:52

Ik werk si ds 1 januari 30 uur ipv 38. Nu sta ik in een winkel dus is makkelijker misschien, maar ik heb ook mn dingen te doen buiten de klanten helpen. Die dingen red ik makkelijk in minder uur. Ik heb hier voor gekozen omdat ik merkte dat t me teveel werd. Ik ben in 2015 ziek geweest en werkte toen 20 uur, meer ging niet. In 2016 toen ik weer beter was opgebouwd naar 38 uur maar had altijd t gevoel dat ik liep te stressen. Nu eindelijk de knoop doorgehakt en in gesprek mn baas gegaan. Hij zag t ook zitten gelukkig. Ik werk nu dus 3 weken minder en geeft me zoveel rust. Ik doe wat in t huishouden en geniet van lekker een dagje niksen of ga met mn pony een rondje. Het is ook rustiger in mn hoofd. Ik mket ook meer aan mezelf denken, ipv aan mn baas. Iedereen is vervangbaar, al dacht ik altijd van niet.

Dus wat ik zeggen wil. Als je t financieel kan, doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:55

Ik werkte eerst 4 dagen en nu met kind 3 dagen.
Vond 4 dagen heerlijk, 5 dagen werken vind ik echt teveel. Helemaal als je naast je werk ook nog een soort van sociaal leven wilt hebben en hobby’s hebt.

En geld is niet alles, je uitgaven schikken zich toch wel naar wat je te besteden hebt. Ik ben dus van 4 naar 3 dagen gegaan en we hebben door het kind dus meer uitgaven, maar heb er nog totaal niks van gemerkt dat we nu minder te besteden hebben. We komen niks te kort.
En ja, we kunnen dan misschien niet in een groot huis wonen, of 4x per jaar op vakantie of 2 grote auto’s rijden. Maar het is maar net waar je prioriteiten liggen :)

En als je zoals ik hierboven lees dus hetzelfde werk moet gaan doen in minder uur, en dat lukt gewoon; dan werken je collega’s en jij voorheen dus toch totaal niet efficiënt :?
Of je bent dus als enige nu enorm efficiënt terwijl je minder uitbetaalt krijgt en hetzelfde werk doet; dan zou ik dus echt een hartig woordje met je baas gaan spreken :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:00

Ts, een andere optie zou kunnen zijn dat je buiten je werk ook andere prioriteiten gaat stellen. Verzorgpaard wil je blijven doen maar waarom heb je zelf ook nog een pony gekocht wanneer je het toch al zo druk had. En een keer minder sporten in de week en zorgen dat je het huishoudelijke werk uitbesteed geeft al veel lucht. Wanneer jullie een ander en zeer waarschijnlijk duurder huis kopen zit je wel aan je salaris vast dus zoek uit wat je wil voor het zover is.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 11:05

Bedankt voor alle reacties en het meedenken. :) Ik ga er nog eens goed over nadenken waar ik mijn prioriteiten wil leggen.

Carrière maken vind ik overigens niet interessant. Ik heb een goede baan en ambieer geen andere functie (volgende stap zou een management functie zijn, maar dan kan ik niet meer met de inhoud bezig zijn en dat vind ik nou juist leuk aan mijn werk).

Zelfde werk in minder uur is hier overigens totaal geen probleem. Ik heb geen drukke baan en indien nodig kan een collega inspringen. Zo doen we dat nu ook voor elkaar.

Huishoudelijk werk geven wij al uit handen, er komt elke week 3 uur iemand poetsen etc. dus daar ben ik geen tijd aan kwijt. :)

In bezigheden buiten werk schrappen wil ik simpelweg niet. Al deze dingen doe ik omdat ik het leuk vind en zijn voor mij - naast soms medisch noodzakelijk, zoals sport - ontspanning (met uitzondering van de studie, dat is niet echt ontspanning natuurlijk haha). Ik ben niet iemand die thuis zit of "niks" kan doen en vind het prettig om bezig te zijn. Ik zou het dus misschien alleen wel prettig vinden om een dag extra vrij te hebben, zodat ik wat meer de tijd kan nemen voor deze dingen. :)

Vanmiddag heb ik een momentje met mijn leidinggevende en misschien dat ik dan even aan hem vraag of ik de komende maand elke week een dag vrij kan nemen, om te kijken hoe dat bevalt. Ik heb net mijn urenkaart binnen gekregen en heb nog zat vrije dagen dus dat kan makkelijk. Bedankt voor degene die met dat idee kwam!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:25

Maar waarom doe je een master als je geen andere functie ambieert? Dan is zo'n studie toch weggegooid geld, als je die kennis nergens voor in gaat zetten? Want je hebt het niet nodig in je huidige functie (want die doe je al zonder die kennis). Gewoon een vraag hoor, ik zou niet graag met je willen ruilen, ik kan echt niet tegen al die hectiek en drukte. Daar ben ik niet voor gemaakt, moet echt mijn rustmomenten pakken.

Ik werk overigens 36 uur en had ook altijd 1x in de 2 weken een dag vrij, erg fijn. Nu werk ik 4 x 8,5 en 2 uurtjes thuis.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 11:44

Omdat ik een schaal omhoog kan als ik een master heb gedaan en omdat ik die master eigenlijk al wilde doen toen ik mijn bachelor haalde, maar er toen geen zin in had. Ik was vooral heel blij dat ik klaar was met mijn studie toen. In mijn huidige functie heb ik de master inderdaad niet nodig. Niet omdat de functie niet op dat niveau is, maar omdat ik er vanaf kwam met een assessment (er werd wel een master opleiding gevraagd). Mocht ik ooit een andere baan willen, dan is het natuurlijk wel zo mooi als ik die master heb. Het opent net wat meer deuren. En nu kan het, dus dan vind ik het zonde om het niet nu te doen. :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:20

Ik zou ook graag minder uren willen werken maar vind het momenteel zonde hoeveel salaris ik dan inlever. Ik werk 36 uur, 3 dagen van 8,5 uur en dan nog 1 dag tot 13 uur en een andere dag tot 13.30. Ik heb gelukkig ook de vrijheid om soms te kunnen schuiven. Afhankelijk wat je wil gaan doen met de vrije tijd is het misschien ook prettig om twee middagen vrij te zijn? Ik heb dinsdag en donderdag middag vrij maar kan ook langer blijven als er een bezettingsprobleem is.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:44

Ik zou het doen, meteen doen.
Maar ik zou het wel zo doen dat ik nog steeds iedere dag wat meer werk en zo dus die 12 dagen vakantie houdt.

Weet natuurlijk niet wat je verdiend maar ik neem even een gemiddelde van 100 euro per dag, dan zou je 200 euro per maand inleveren. Dan zou je van 2500 naar 2300 gaan, ik zou daar meteen aan gewend zijn.

Ik zou voor dat de kogel door de kerk is, het geld wat ik minder ga verdienen, alvast sparen, zodat ik eraan gewend ben.
Of ik zou dat een periode doen om te kijken of ik uitkom en hoeveel ik daadwerkelijk in moet leveren.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:46

Ik werk inmiddels al weer bijna 10 jaar 32 uur, ik zou niet meer anders willen. Ik ben op woensdag vrij en dat bevalt me zeer goed :o Ik heb toen wel iets salaris in moeten leveren, maar ik heb er geen moment spijt van gehad.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 14:01

A3a1 schreef:
Maar ik zou het wel zo doen dat ik nog steeds iedere dag wat meer werk en zo dus die 12 dagen vakantie houdt.

Weet natuurlijk niet wat je verdiend maar ik neem even een gemiddelde van 100 euro per dag, dan zou je 200 euro per maand inleveren. Dan zou je van 2500 naar 2300 gaan, ik zou daar meteen aan gewend zijn.

Ik zou voor dat de kogel door de kerk is, het geld wat ik minder ga verdienen, alvast sparen, zodat ik eraan gewend ben.
Of ik zou dat een periode doen om te kijken of ik uitkom en hoeveel ik daadwerkelijk in moet leveren.

Helaas ga ik er wel meer op achteruit dan 200 euro. Anders zou ik er inderdaad wel zo aan kunnen wennen :j
Meer werken en dan toch 12 dagen houden, mag helaas niet. Maar zoals ik al eerder zei, vind ik dat niet zo erg omdat ik veel vakantiedagen krijg van mijn werkgever.

Ik ga het gewoon eens een maand proberen door vakantiedagen op te nemen en kijken hoe het bevalt. En dan het deel van mijn salaris dat ik erop achteruit ga apart zetten. Dan heb ik een redelijk beeld van de mogelijke situatie denk ik :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:06

Over hoeveeltijd ben je klaar met je master Ts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:37

Frummels schreef:
A3a1 schreef:

Helaas ga ik er wel meer op achteruit dan 200 euro. Anders zou ik er inderdaad wel zo aan kunnen wennen :j
Meer werken en dan toch 12 dagen houden, mag helaas niet. Maar zoals ik al eerder zei, vind ik dat niet zo erg omdat ik veel vakantiedagen krijg van mijn werkgever.

Ik ga het gewoon eens een maand proberen door vakantiedagen op te nemen en kijken hoe het bevalt. En dan het deel van mijn salaris dat ik erop achteruit ga apart zetten. Dan heb ik een redelijk beeld van de mogelijke situatie denk ik :)

Die 12 dagen extra zijn natuurlijk in feite gewoon overuren die je opneemt, dus idd logisch dat je die dan niet meer hebt. Verdere vrije dagen zul je ook minder opnemen als je een dag minder werkt, afspraken plan je dan immers op die vrije dag. Dan heb je alleen nog dagen nodig voor echte vakanties.

Tja en verder idd beoordelen of de voordelen opwegen tegen het mindere salaris.

Is er geen optie dat je om de week een dag vrij neemt? Dus meteen je ATV opmaakt?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 16:41

Maartje1990 schreef:
Over hoeveeltijd ben je klaar met je master Ts?

Als het goed is over ongeveer 1,5 jaar.

Relaxed schreef:
Die 12 dagen extra zijn natuurlijk in feite gewoon overuren die je opneemt, dus idd logisch dat je die dan niet meer hebt. Verdere vrije dagen zul je ook minder opnemen als je een dag minder werkt, afspraken plan je dan immers op die vrije dag. Dan heb je alleen nog dagen nodig voor echte vakanties.

Tja en verder idd beoordelen of de voordelen opwegen tegen het mindere salaris.

Is er geen optie dat je om de week een dag vrij neemt? Dus meteen je ATV opmaakt?

Ik zou ook kunnen kiezen voor 36 uur ipv mijn huidige 38,75 uur. Dan lever ik namelijk niets in salaris in, alleen mijn ATV dagen. Dan zou ik de ene week 4x8 en de andere week 5x8 kunnen werken :j
Dat vind ik tot nu toe de meest aantrekkelijke optie, haha.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:43

Wat een luxeprobleem :') :=
Ik zie het punt niet zo.
Je weet volgens mij prima wat je wel en niet wil.

Als je niet bereidt bent om in te leveren op je luxeleven dan fulltime blijven werken.
Heb je andere prioriteiten en heb je geen moeite met een klein beetje minder luxe dan lekker een dagje minder werken.

Simpeler kan niet :)

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:44

4 dagen en dan langer werken........iedere dag een uur langer....en 12 atv dagen houd je dan dus dat is al 1 vrije dag per maand naast je vakantiedagen waarvan je zegt ik heb er heel veel van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:46

connie64 schreef:
4 dagen en dan langer werken........iedere dag een uur langer....en 12 atv dagen houd je dan dus dat is al 1 vrije dag per maand naast je vakantiedagen waarvan je zegt ik heb er heel veel van..

Als ze 36 uur gaat werken (4*9) is ze die ATV kwijt..

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 16:47

Relaxed schreef:
connie64 schreef:

Als ze 36 uur gaat werken (4*9) is ze die ATV kwijt..

Ik had het geloof ik ook al eerder geplaatst, maar 4x9 mag helaas niet hier, dus dat is dan geen optie. En dan heb ik inderdaad geen ATV dagen meer.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 16:48

BarbaLala schreef:
Wat een luxeprobleem :') :=
Ik zie het punt niet zo.
Je weet volgens mij prima wat je wel en niet wil.

Als je niet bereidt bent om in te leveren op je luxeleven dan fulltime blijven werken.
Heb je andere prioriteiten en heb je geen moeite met een klein beetje minder luxe dan lekker een dagje minder werken.

Simpeler kan niet :)

Je laat het wel makkelijk klinken zo ja haha. Ik ben heel goed in twijfelen en heel slecht in keuzes maken := Ik hoef pas uiterlijk in juli te beslissen, dus tot die tijd ga ik gewoon wat dingetjes proberen om erachter te komen wat ik prettig vind :)