Eigen manege/stal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 01:23

mavantos schreef:
Moet dit nu? Ik heb altijd geleerd dat als je niets aardigs kan zeggen dat je dan beter je mond kan houden. Beetje de boel op zitten naaien, wat een belachelijk gedrag. Jullie moeten je schamen. Laat iedereen in z'n waarde.

Het klinkt als de droom van ieder paardenmeisje, ik zou goed kijken naar je inkomsten en uitgaven. Je kan beter 2 dingen heel goed doen dan 10 een beetje. Probeer voor jezelf duidelijk in beeld te brengen wat je zelf kan doen en waar je hulp bij nodig hebt. Een lesgever hoef je niet fulltime in te huren bijvoorbeeld.

Ik zou zeggen zoek de topics van ts en je snapt waarom

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 01:27

purny schreef:
mavantos schreef:
Moet dit nu? Ik heb altijd geleerd dat als je niets aardigs kan zeggen dat je dan beter je mond kan houden. Beetje de boel op zitten naaien, wat een belachelijk gedrag. Jullie moeten je schamen. Laat iedereen in z'n waarde.

Het klinkt als de droom van ieder paardenmeisje, ik zou goed kijken naar je inkomsten en uitgaven. Je kan beter 2 dingen heel goed doen dan 10 een beetje. Probeer voor jezelf duidelijk in beeld te brengen wat je zelf kan doen en waar je hulp bij nodig hebt. Een lesgever hoef je niet fulltime in te huren bijvoorbeeld.

Ik zou zeggen zoek de topics van ts en je snapt waarom

Die ken ik allemaal, maar dat betekent nog niet dat jullie het recht hebben iemand met de grond gelijk te maken. Als je het onzin vindt reageer je toch niet? Niemand die je verplicht te reageren. Als je jezelf zo veel beter vindt moet je er ook boven staan en gewoon je mond houden.

purny

Re: Eigen manege/stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 01:31

Ik maak haar niet met de grond gelijk ik geef goedbedoeld advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 01:33

purny schreef:
Ik maak haar niet met de grond gelijk ik geef goedbedoeld advies.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 01:36

Sommige mensen hebben dromen en vragen daarover advies. Ze vraagt niet of je haar wilt vertellen dat ze wat anders moet gaan doen en een opleiding moet gaan volgen. Steve Jobs had ook geen diploma en is ook zeer succesvol geworden.

Nogmaals ts, trek je niets aan van de reacties. Zulke mensen gunnen een ander niets, jaloezie heet dat ;) . Ik zou beginnen met eens te kijken bij het bedrijf, een bedrijfsplan te maken en vooral veel kennis verzamelen. Waar een wil is, is een weg. Het zal wel heel hard werken zijn.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 01:37

Er wordt wel gezegd dat TS wijzer moet worden, maar vind sommige reacties van mensen die hier reageren ook niet al te snugger. En het afschuiven op "goedbedoeld advies" is altijd makkelijk. Vind het echt kinderachtig wat er op pagina 1 wordt gezegd.
TS, denk wel goed na.. Het is niet niks.. maar als je iets perse wil dan kan je het!
En nee ik heb de vorige topics niet gelezen, maar hoe stom ze ook zijn, houd de eer dan en jezelf aan laat TS in haar eigen wereldje...

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 01:49

mavantos schreef:
Sommige mensen hebben dromen en vragen daarover advies. Ze vraagt niet of je haar wilt vertellen dat ze wat anders moet gaan doen en een opleiding moet gaan volgen. Steve Jobs had ook geen diploma en is ook zeer succesvol geworden.

Nogmaals ts, trek je niets aan van de reacties. Zulke mensen gunnen een ander niets, jaloezie heet dat ;) . Ik zou beginnen met eens te kijken bij het bedrijf, een bedrijfsplan te maken en vooral veel kennis verzamelen. Waar een wil is, is een weg. Het zal wel heel hard werken zijn.

Dit is niet vragen om advies maar om aandacht....

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 01:52

Festeropre schreef:
mavantos schreef:

Dit is niet vragen om advies maar om aandacht....

En wat moet je dan doen? Juist geen aandacht geven en niet reageren... Het leven is zo moeilijk niet hoor. Moet ik als 20-jarig broekkie dit nu aan volwassen mensen uitleggen? Kom op zeg :')

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 01:53

Het is toch niet gek dat mensen hier nogal moe worden van alle voornemens van TS, terwijl ze er nog geen één heeft gerealiseerd op paardengebied :') . Het is pas echt nieuws als TS de stal heeft gekocht en het hier laat zien op Bokt in plaats van voor de tigste keer te vragen om tips en truuks waar ze toch niets meedoet of mag dat niet worden gezegd?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 02:01

En wat moet je dan doen? Juist geen aandacht geven en niet reageren... Het leven is zo moeilijk niet hoor. Moet ik als 20-jarig broekkie dit nu aan volwassen mensen uitleggen? Kom op zeg :')[/quote]

Ga eens gauw naar bed jij broekie :)

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 08:00

Nou ik vind het een hele mooie droom en kan me heel goed voorstellen dat mocht je in de gelegen heid zijn die wil laten uitkomen . Ben zelf ook werkzaam op een manege en doe alles wat er maar moet gebeuren maar ik zou niet de baas hoeven zijn hoor elke dag werken nooit zonder zorgen en of je er nou echt rijk van word als je erg goed bent voor je paarden dan denk ik dat ook niet echt . Want dan laat je ze niet hele dagen werken komt de tandarts er twee keer per jaar bij om de acht weken de hoefsmid . Dan hebben we nog de zadelmaker en als je het echt goed wil doen de osteopaat . Bovendien dan moet hij/zij geen echt grote dingen mankeren want dan moet je nog op zoek naar vervanging het zou mijn voorkeur niet hebben . Zou het niet wijs zijn om eerst is een tijdje mee te gaan draaien op een stal in de buurt en je dan goed te gaan verdiepen hoe alles gaat misschien zeg je dan wel hetzelfde als ik heerlijk tussen de paarden maar zou geen baas hoeven zijn .

jonneke1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 08:25

Dat is voor TS ook een goede weg denk ik. Ga eerst eens stage lopen op een paardenhouderij. Dan leer je hoe het werkt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 08:46

jonneke1981 schreef:
Dat is voor TS ook een goede weg denk ik. Ga eerst eens stage lopen op een paardenhouderij. Dan leer je hoe het werkt.

Dat heeft ze reeds geprobeerd en maar 1 dag volgehouden, toen is ze weer naar huis gegaan. :o

jonneke1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 09:04

Okeee tja met die instelling weet ik niet of ze er wel komt.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 09:15

Zulke stage lopers hebben wij ook wel gehad dan ga je het niet redden denk . Al kan het natuurlijk ook zijn omdat je nog niet op je plek bent maar zou het in ieder geval eerst een half jaartje proberen . In de paarden bezig zijn is heel hard en lang werken en wanneer je klaar bent is altijd maar weer de vraag want geen haar op mijn hoofd die denkt het is nu vijf uur ik ben klaar dan hebben ze maar geen eten of schone stal en als een paard ziek is dan blijf je toch om te helpen ik zie de paarden eigenlijk meer als hard werkende collega’s want doen die het niet goed of zijn ze ziek dan komt er niks binnen en uiteindelijk zou dat betekenen geen brood op de plank . Ts je zou ook eens kunnen kijken voor stage in het buitenland dan leer je heel goed om voor jezelf te zorgen en dingen te regelen zonder hulp en ik moet zeggen vond het een hele leerzame periode !!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 09:27

Tussen de paarden is hard werken voor weinig geld.
In mn tussenjaar gedaan, ben een half jaar eerder begonnen met studeren :+.

Zoek eerst een (bij)baantje tussen de paarden en maak een naam.
Via via is altijd makkelijker reclame maken dan ineens een manege openen.
En kijk of er wel vraag naar is. Zonde als je er veel tijd en geld in stopt en de markt blijkt al verzadigd te zijn..

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:26

Heb niet het hele topic doorgelezen, maar wil toch graag reageren.

De droom die jij hebt, die had ik ook! Ik had niks, om mee te beginnen. Ik had een D pony waar ik wat mee rond hobbelde. Maar o, wat wou ik graag iets bereiken in de paardenwereld. Ik deed er alles voor.

Op mijn 16e paardenopleiding begonnen, en hard werken is wat ik deed. Ik ging stage lopen op stallen waar het niet lang leven de lol is en hard werken normaal is. Daarnaast spendeerde ik iedere vrije uren op mijn stage adres om maar ervaring op te doen.

Na 5 jaar stalhulp en groom te zijn geweest (geloof mij dat ik geluk moest hebben als ik een keer op paard mocht), kreeg ik eindelijk een baan als stalruiter. Dit hield in dat ik 10 tot 12 paarden op een dag moest rijden, dit 6 dagen in de week. En als de groom of stalhulp er een dag niet waren moest ik daarnaast ook nog eens 30 stallen mesten, voeren en paarden buiten zetten in mijn uppie. Geloof mij dat ik bloed zweet en tranen heb gewerkt. Na 5 jaar hard gewerkt te hebben als stalruiter verloor ik het plezier in het rijden, omdat er nu eenmaal een verschil is tussen 4 paardjes rijden of 12 paarden.

TS het ziet er allemaal zo mooi uit aan de buitenkant, maar vergis je niet. Je moet heel veel doorzettingsvermogen hebben. Als jij paarden van andere mensen gaat trainen, is het NOOIT goed genoeg! Je zal altijd kritiek krijgen vooral als je net begint, en dat kan soms heel hard zijn.

Jij denkt er allemaal zo gemakkelijk over en daar kan ik niet zo goed tegen, vooral omdat er mensen zijn die er mega hard voor werken en dan nog niet kunnen komen waar ze willen zijn. En jij denkt dat het een groot feest is. Je hebt geen idee waar je over praat.

Heb wel een adres waar je eens een maandje mee kan lopen, en dan mag je jezelf nog wel een keer afvragen of dit wel is wat je wil.

En het is geweldig dat je moeder en je familie alles hebben wat je nodig hebt, maar kennis komt van hard werken en vaak je neus stoten. En jij geeft mij de indruk dat je die kennis nog niet hebt. Anders zou je er niet zo gemakkelijk over denken.

Oh en hoe ga je het trouwens doen als je een keer van paard af dondert en iets breekt? Wie gaat dan je stallen mesten, je paarden voeren en ze binnen en buiten zetten? Je moet goed onthouden dat je verantwoordelijk bent voor je paarden en andermans paarden, en daar mag je absoluut niet licht of makkelijk over denken.

Daarnaast als jij nog geen wedstrijd ervaring hebt is er echt niemand maar dan ook niemand die jou gaat betalen om hun paard op wedstrijd te laten rijden.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:42

Citaat:
Even een update, er is veel gebeurd afgelopen tijd. Mijn eerste ervaring als groom zit erop en dat heeft niet lang geduurd :')

Ben helemaal voor niets naar Duitsland gegaan, zowat in Tsjechië. Man had gereageerd op mijn oproepje dat ik een tijd als groom wil werken. Hij zei dat hij iemand zocht om zijn paarden te poetsen en zadelen 's avonds als hij gaat trainen. En daarnaast kon ik overdag op de manege werken om stallen te mesten, voeren enz.
Laat hij mij zondag kennismaken met de paarden, deed ik het niet goed volgens hem, ik borstelde ze niet goed en was te lang bezig... terwijl hij zei ik laat je wel alleen zodat je kennis kan maken met ze, blijft hij wel een half uur weg en dan mij de schuld geven dat ik er lang over deed.
En ik was te voorzichtig zei hij, een van de paarden was erg druk, toen ik haar ging poetsen enz, werd ze opeens erg rustig. Hij werd geïrriteerd en ging hij als een gek poetsen, paard werd weer druk... Het werd mij allemaal teveel en ben in huilen uitgebarsten.
Ik hoefde niet voor hem te werken, dus ging ik ervan uit dat ik dan gewoon op de manege kan werken, bleken ze al iemand te hebben die vorige week al was begonnen, maar na twee dagen zich ziek had gemeld, die man ging ervan uit dat zij niet weer terug zou komen, maandag was ze er gewoon weer dus hadden ze niemand meer nodig.

Ik zat in een appartement, was weinig te eten, alleen rijst, pasta, koffie en pastasaus. Winkels zijn daar zondags gesloten en de supermarkt zit in een dorp 10 km verderop, maandag zou hij voor mij naar de winkel om boodschappen, dat heeft hij niet eens gedaan, heeft mij wat soep, toastjes meegegeven wat al vier jaar overdatum was, heb dus twee dagen geen groente of fruit gehad. Dinsdag maar naar een dorpje twee km verderop gelopen om bij een restaurant een normale maaltijd te eten en brood bij de bakker gehaald.

Vorige groom was zomaar vertrokken zonder iets te zeggen en had hem geblokt op whatsapp, dat zou wel niet voor niets zijn geweest.

Ben woensdag weer naar huis gegaan, hij heeft ook helemaal geen tickets betaald, ik ben uiteindelijk voor niets gekomen. Stiekem ben ik wel blij, want ik miste mijn familie en dieren en Duitsers zijn toch niet zo aardig als ik dacht :+

Ik ben nu weer bezig geweest met mijn bedrijfsplan, al veel investeerders die geïnteresseerd zijn, maar ik ben nog vaak zo ongeduldig. Opzoek naar een geschikte locatie nu en toch heel erg in twijfel om in de VS te starten, wat een hele procedure zal zijn, maar wel heel gaaf. In november hoop ik een besluit te nemen waar het wordt. Voor de duidelijkheid, ik ga zelf geen lessen geven, eerst wat jaren ervaring opdoen en dan diploma halen. Wil de lessen laten geven door gediplomeerde instructrices en al wat kennissen hebben aangeboden mij te helpen met stallen uitmesten :D Ik sta 100% achter mijn keuze en ga ervoor! Dit is echt wat ik wil, al zal ik er veel geduld voor moeten hebben en niet veel kunnen reizen.

Lees dit net in je vorige topic.

TS het spijt me dat ik dit moet zeggen, maar hou je paarden aub gewoon voor de hobby en ga je leven niet vergooien. Jij bent hier gewoon niet geschikt voor.

Je moet geluk hebben om een fijne werkgever te vinden, en ja 9 van de 10 keer word je uitgekafferd, het is nooit goed. En daar moet je tegen kunnen (er zijn natuurlijk uitzonderingen). En het spijt me maar een HALF UUR doen over 1 paard poetsen is ook gewoon veel te lang, mensen zoeken personeel dat zelfstandig en op eigen initiatief kan werken en zelf werk ziet, en niet om de 10 minuten komt vragen wat je nu weer mag doen!

Daarnaast als je al moet huilen als iemand geïrriteerd word dan vraag ik me af wat er gebeurd als je echt een keer goed op je lazerus krijgt. Paardenwereld is kei en kei hard meisje :)
Laatst bijgewerkt door CharmingS op 16-01-18 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:44

Hoewel ik het met de strekking van veel berichten eens ben vind ik de toon van sommige berichten wel wat onaardig. Ik snap het wel, het is het zoveelste topic van Ts en met echt goed advies doet ze toch niets. Maar reageer dan niet, of op zijn minst netjes.

Ts durft amper op haar eigen paarden te rijden, dus van rijden is volgens mij geen sprake Charmings. Werken op een stal lijkt me nog steeds een goed advies, en dan langer dan een paar dagen zoals de vorige keer.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:49

Eef_Bam schreef:
Hoewel ik het met de strekking van veel berichten eens ben vind ik de toon van sommige berichten wel wat onaardig. Ik snap het wel, het is het zoveelste topic van Ts en met echt goed advies doet ze toch niets. Maar reageer dan niet, of op zijn minst netjes.

Ts durft amper op haar eigen paarden te rijden, dus van rijden is volgens mij geen sprake Charmings. Werken op een stal lijkt me nog steeds een goed advies, en dan langer dan een paar dagen zoals de vorige keer.

Nou TS wil toch echt daadwerkelijk paarden van anderen gaan rijden en uitbrengen op wedstrijd.
Ben benieuwd hoe ze dat gaat doen als ze een groene 3 of 4 jarige in dr handen gedrukt krijgt, denk dat dan zo de pret er af is.

En het spijt me als ik lomp over kom maar het is de waarheid, ga er geen doekjes om binden ;). Als de TS hier niet tegen kan, dan heeft ze niets te zoeken in de harde paarden business, want ik breng het nog netjes :)

Ik denk dat de TS lekker moet genieten van haar paardjes die ze nu heeft en dr energie beter kan steken in het vinden van een nuttige opleiding waar ze iets mee kan in de toekomst. En dit is echt goedbedoeld advies :)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:51

De eerste opmerking was niet naar jou bedoeld hoor Charming, vooral tegen reacties op de eerste pagina. Vind jouw posts direct, maar netjes en respectvol.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:03

Een eigen stal hebben is keihard werken, het is geen 9 tot vijf baan, maar een 24 /7 / 365 baan. En ik kan het weten, heb zelf een kleine lesgeefstal met 8tal pony's en paarden, dus echt kleinschalig. Het is dat ik de zorg voor de paarden en pony's samen doe met mijn vader, anders had het mij niet gelukt in mijn eentje. Want naast de paarden heb ik ook nog twee kinderen in de basisschool leeftijd en een eigen huis te verzorgen.

Je bent continu aan het jongleren tussen de paarden, gezin en je lesklanten, deze druk moet je wel kunnen bolwerken.
De dagen zijn ontiegelijk lang en zwaar, vergis je hier niet in.
Heb genoeg paardenmeisjes uit hun romantische droom gehaald over het werken in de paardenwereld, deze is keihard, een goede naam opbouwen duurt jaren, een slechte binnen een dag.
Je krijgt heel veel oliebol over je heen en als je niet sterk in je schoenen staat en niet voor de volle 100 % achter je bedrijf, is het binnen korte tijd een hele dure flop.

Als ik zo de andere reacties lees, kun je het beter bij een droom houden die misschien in de verre toekomst eventueel zou uit kunnen komen. Maar doe eerst meer ervaring op in de paardenwereld, ga bij een trainings/handelstal werken. Of op een manege helpen.
Maar doe in ieder geval een opleiding die je sowieso een baangarantie geeft en dit is niet binnen de paardenwereld zo. Voor een goede baan in de paardenwereld heb je goede netwerken nodig.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:10

Beste TS, ik bedoel dit echt niet rot, en alvast mijn excuses als ik het totaal verkeerd heb, maar als ik zo je berichten lees, krijg ik de indruk dat je een erg verwend meisje bent die denkt dst met veel geld alles te koop is. Helaas werkt de volwassenwerekd niet zo. Tuurlijk is het handig als geld het probleem niet is, maar naast een zak geld heb je nog zoveel meer nodig!

Ga eerst eens nadenken welke richtjng je precies opwilt: of manege, of pensionstal, of opfok, of,of,of. Alles willen is misschien een beetje teveel van het goede. Kijk eerst eens of 1 richting wat voor je is. Als je een manege wilt beginnen, moet je een gediplomeerde instructeur hebben, misschien wel meer dan 1. Dit ben jij niet, je hebt niet zo veel ervaring en er de papieren niet voor.

Daarnaast moet je weten wat het bestemmingsplan is, en waarom staat de stal te koop? Ook moet je een boekhouder hebben (of toevallig iemand kennen die het voor je kan doen, maar dat is meestal ook niet gratis.)

Met veel dingen kan de oude eigenaresse je misschien helpen, maar wilt ze dat? Ze heeft de stal niet voor niets te koop staan.

En tot slot moet je beseffen dat het ook met de juiste mensen in dienst keihard werken is, mensen gaan commentaar op je hebben want jij bent als eigenaar verantwoordelijk voor heel veel dingen en je kan het nooit iedereen naar de zin maken. Het is een harde wereld en daar moet je tegen kunnen.

En hoe ga je klanten aantrekken en behouden? De oude klanten zijn het misschien niet met jouw werkwijze eens en er is zo een nieuwe stal gevonden. Succes, maar denk er eerst nog maar even heel goed oger na!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:13

Idd ts. Doe veel ervaring op. Ga langs bij stallen. Help waar mag.

Ik heb stage adressen gehad. En zoveel geleerd!
Rijden maal ik niet om. Ik geniet van het uitmesten. Voer klaar zetten. Paarden naar buiten. Klantencontacten.
Toen mn pony en later paard op pension moest. Mocht ik ook mee helpen.
Niet alleen daarmee. Maar ook met hooien en stro halen.
Hij leerde mij de kostenberekening. Leerde mij slim omgaan met wat je hebt.
Hij genoot van mijn hulp. En ik van zijn kennis.
Van voor tot achter leerde ik zijn bedrijf. En later mocht ik inhoudelijk deelnemen. Mij werd om expertise en hulp gevraagd.
"Hoe gaan we hier mee om. Wat gaan we doen."
Ik deed alles... Van uitmesten tot bakslepen en hooien van eigen land.

Helaas is de beste man veeeeeeel te vroeg overleden. En het doet mij nog pijn.
Op huidige pension help ik ook mee.
Gewoon omdat ik er van geniet.

Laat je hoop niet varen.
Begin al op papier.

Kostenraming.
Fourage. Onderhoud pand. Onderhoud terrein. Machines. Onderhoud machines. Hypotheek. Vaste lasten. Evt aanvraag van vergunningen. Afrastering kosten en omkosten.

En dan... Wat ben je minimaal nodig om break even te spelen.
Denk om de belasting!!! Veel mensen vergeten dit.
En dan je loon...
Wat MOET en WIL je minimaal overhouden.
Heb je dan genoeg aan je plan? Of moet je randactiviteiten er naast doen?

Hoeveel personen hebben een vast loon door werk buiten de manege en stal om?
Denk je om de slechte maanden?

Pas als je dat op papier hebt... Kom je verder.
Rijk...???
Nee...
Al ken ik persoonlijk maneges en stallen die echt niet koudjes bij zitten.
Dit om hun manier van omgaan.
Ik las osteopaat en zadelmaker...
Die komen er nooit.... Tenminste niet aan de maneges waar ik aan denk nu.
Tandarts amper.
Bieden heel veel randactiviteiten en hebben minimaal 180-210 klanten per week.
Kinderfeestjes. Buitenrittenen complete bruidsvervoer wordt aangeboden.
En daarnaast bieden deze maneges ook nog voor 60 paarden stalling aan. Rond de 280 euro per maand.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:21

Hoe is het met je angst TS?