Werk negeert advies arbo arts

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:55

Wij hebben dat ook gehad, alleen speelde de arbo het spelletje met de werkgever mee, heel smerig allemaal.
In ons geval ging het om een bedrijfsongeval met een elleboog prothese als gevolg.
Werkgever zette heel veel druk dat mijn man moest komen werken. De eerdere arboarts die we hadden was het hier niet mee eens. Opeens hadden we een andere arboarts die binnen 3 minuten kon beslissen dat mijn man voor 40 uur zonder beperkingen weer aan het werk kon (zonder ook maar 1 ding gevraagd te hebben wat hij kon, of bekeken te hebben).
Waren 2! ziekenhuizen die zeiden dat hij hiermee absoluut niet mee aan het werk mocht.
Dit hebben we ook aangegeven bij zowel de werkgever als arboarts. Werkgever gaf aan dit zwart op wit te willen hebben van het ziekenhuis. Arbo gaf aan "wij bepalen en niet het ziekenhuis.

Het ziekenhuis heeft een brief verzonden naar de werkgever, die zo zogenaamd niet hadden ontvangen (apart want ze wisten niet dat we die al aangevraagd hadden, want we hadden 2 weken erna pas een afspraak staan bij het ziekenhuis). Maar het ziekenhuis heeft de brief opnieuw verzonden. Hierin stond alles uitgelegd). Werkgever zei tegen alle afspraken in dat ze toch wilde dat hij aan het werk kwam want de arbo vond dat ook.

Wij hadden een second opinie aangevraagd bij het uwv. Deze kosten dien je wel zelf te betalen en de uitslag van het uwv is bindend.
Bij het uwv zeiden ze wel: een werkgever kan je verplichten om toch op je werk te komen voor de uren die je normaal werk. Alleen moeten ze rekening mee houden met wat je wel en niet kan. Maar banketstaaf gezegd, ze kunnen je de hele dag op een stoel laten wachten en maar 1 klein banketstaaf dingetje laten doen.

Het uwv heeft zoveel beperkingen opgelegd dat bovenstaande eigenlijk van toepassing was. Dit is in 3 verschillende verslagen gezet.
1 beperkte voor de werkgever
1 met iets meer info voor de arbo (deze mogen ze niet doorspelen naar de werkgever)
1 voor mijn man.
Helaas speelde de arbo een vies spelletje en heeft zijn dossier doorgespeeld naar de werkgever (kwamen we later achter omdat de werkgever info wist wat alleen de arbo wist).
Werkgever bleef eisen dat mijn man kwam werken, ondanks dit gewoon niet ging en al helemaal niet op het dak. Mijn man heeft wel zijn wil getoond en is heen gegaan. Maar al snel was hij kots misselijk van de pijn. Zijn baas weigerde hem nar huis te brengen (collega had hem opgehaald omdat mijn man ook geen auto mocht en kon rijden). Hij moest niet zeiken en maar een borrel drinken tegen de pijn.

Mijn man heeft mij gebeld en ik heb hem opgehaald. En hij heeft zich netjes afgemeld met de reden waarom. Werkgever wist het al, maar evengoed netjes op kantoor ook gemeld.
Dag erna een aangetekende brief met ontslag op staande voet ivm werkweigering.

Wij hebben dit aangevochten via het gerecht. Deze rechtszaak hebben we gewonnen. Zowel de werkgever als de arbo hebben goed op hun klote gehad om het maar zo te zeggen.
Werkgever heeft zich meerdere malen versproken tegenover de rechter, ook dat ze geprobeerd hadden om medische info via het ziekenhuis te verkrijgen. Ook dat de arbo alle informatie had doorgespeeld.
Het gelul is, in die periode werd er geen loon betaald, maar van het uwv krijg je ook niks omdat de werkgever betalingsplichtig is.
Na de rechtszaak hadden ze een maand om het bedrag over te maken.

Ze hebben daarna nog diverse rechtszaken aangespannen en verloren. Hoger beroep is afgewezen.

Al met al kunnen ze dus heel ver gaan als ze willen en hebben best nog veel macht helaas.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 11:17

Gillbo schreef:
Kun je 40 uur werken?
Vind het een groot verschil als je nu geacht wordt full time te werken terwijl een arbo 3 uur per dag adviseert.
Denkt jou werkgever dat het wel meevalt allemaal?

Helaas niet anders had ik dat allang gedaan

Ik doe nu aangepast werk en die 9 uur is soms al teveel maar ik wil niet weeer helemaal thuis te komen zitten.

Er was helaas een verkeerde diagnose gesteld verkeerde operatie...

Dus nu pas echt bezig met behandelen van de goede klachten waardoor het allemaal helaas langer duurt dan verwacht...

Dus snap dar het voor hun ook onwijs rot is

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 11:31

Jeetje kiki wat een verhaal.
Daar ben ik dus ook allemaal bang voor me baas probeert me op alle manieren te pakken zeggen dat ik te duur ben. Dat hij liever heeft dat ik ontslag neem. Dat me collegas klaar zijn met mijn klachten.
Baas contact opneemt met behandelaar. Ik heb deze nu toestemming gegeven om te zeggen hoe en wat.
Verder heb ik een gesprek aangevraagd bij me baas met collega's om uit te kunnen leggen hoe het zit en dat ze ipv achter mijn rug om ook zelf naar mij toe kunnen komen.
Met in dar bericht het advies van de arbo en krijg hier gewoon geen reactie op

MissBmx

Re: Werk negeert advies arbo arts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:42

Wat verwacht je werkgever dat je gaat doen? Gewoon je werk wat je altijd doet? Want dan kan hij op de werkvloer toch zien dat het niet gaat?

meisje2000

Re: Werk negeert advies arbo arts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:00

Ken het. Paar jaar terug ook bij de hand gehad. Werkgever sloeg alles in de wind tot ik me ziek heb gemeld en een maamd thuis heb gezeten. Arboarts erbij gehad. Was ik ook al eerder geweest en sindsdien ging het wat beter. Ben er sinds afgelooen 1 dec wel weg. Heb nu ander werk en dat gaat veel beter.arboarts hoeven ze helaas niet naar te luisteren uwv wel anders kunnen ze boetes krijgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:31

HouVanUtopia schreef:
Jeetje kiki wat een verhaal.
Daar ben ik dus ook allemaal bang voor me baas probeert me op alle manieren te pakken zeggen dat ik te duur ben.

Naar hoor!
Niet piekeren - lid worden van de vakbond!
Als er een contract ligt, kan de baas daar niet onderuit.
Uiteraard is een zieķe werknemer een kostenpost voor een (klein) bedrijf - maar dat heet ondernemersrisico. Hij is niet verplicht mensen in loondienst te nemen, er zijn andere bedrijfsvormen mogelijk.
Maar wie kiest voor werknemers moet zich verzekeren tegen ziekte - en tja, dat kost geld.
Citaat:
Dat hij liever heeft dat ik ontslag neem.

...voor hem is het de goedkoopste oplossing - voor jou de duurste.
Citaat:
Dat me collegas klaar zijn met mijn klachten.

...wat zullen we nu dan toch krijgen???
Ja, als de baas het verdomt om vervangen, kan het nog wel waar zijn ook.
Maar het is chantage/ morele druk en slecht werknemerschap.
Citaat:
Baas contact opneemt met behandelaar. Ik heb deze nu toestemming gegeven om te zeggen hoe en wat.

Notulen van het gesprek opvragen!
Citaat:
Verder heb ik een gesprek aangevraagd bij me baas met collega's om uit te kunnen leggen hoe het zit en dat ze ipv achter mijn rug om ook zelf naar mij toe kunnen komen.
Met in dar bericht het advies van de arbo en krijg hier gewoon geen reactie op

Hopelijk op schrift aangevraagd, anders gewoon een brief dat je nog geen reactie op je mondelinge / telefonische aanvraag hebt gekregen.

En bedenk: je baas is niet gemachtigd om medische uitspraken te doen, zoals 'ik weet het beter dan de arbo arts, jij kunt 40 uur werken'.
Zelfs als je morgen gaat werken - je hebt het volste recht om je na 4 uur werk zoek te melden. (En eerder mag ook!)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:24

Janneke2 schreef:
Niet piekeren - lid worden van de vakbond!

Zeker waar, hebben wij in ons geval ook echt heel veel aan gehad. Hebben ons echt super bijgestaan en hun voor de rechter gedaagd