Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

quera schreef:Wanneer mag jij met de huidige wetgeving stoppen met werken?
https://www.svb.nl/int/nl/aow/wat_is_de ... nneer_aow/
Hier 71 en 3 maanden.
Nu geloof ik nooit dat dit kan met het werk wat ik doeik werk in de zorg.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
bigone schreef:Heel vervelend al die veranderingen, mijn man had normaal al over twee jaar met de vut kunnen gaan. Helaas alle regelingen stopgezet/verandert wat inhoud dat hij nog zeven jaar aan de bak moet. Gelukkig hebben we gespaard waardoor hij vanaf volgend jaar drie dagen per week kan gaan werken en dat is ook het enigste advies wat ik alle jongeren wil geven. Indien mogelijk, zet geld apart wanneer je eerder wil stoppen.
savieralover schreef:71 jaar + 3 maanden is wat de website zegt maar ik ga er voor het gemak maar gewoon vanuit dat tegen de tijd dat ik in de buurt van die leeftijd kom pensioen gewoon niet meer bestaat
Dyanne_z schreef:Zou veel eerlijker zijn als ze tellen vanaf dat je werkt/belasting betaald.
Ik begon al op mijn 13e met bijbaantjes en werkte op mijn 16e bijna volledig naast een studie.
riannhuh schreef:Dyanne_z schreef:Zou veel eerlijker zijn als ze tellen vanaf dat je werkt/belasting betaald.
Ik begon al op mijn 13e met bijbaantjes en werkte op mijn 16e bijna volledig naast een studie.
Dat is ook lastig om te realiseren. Wanneer noem je iets 'werken', en vanaf wanneer begin je met tellen? Op je 14e een krantenwijk op zaterdag, waarmee je zo weinig verdient dat je amper/geen belasting hoeft te betalen? Wanneer je minimaal 15.000 per jaar binnen harkt? Wanneer je minimaal 24 uur per week werkt? Baan verloren, gaat het tellen dan op pauze? Strafpunten wanneer je (tijdelijk) een uitkering hebt?
En zo zijn er nog veel meer situaties waarbij het niet zo simpel werkt.
Heel benieuwd wat er gaat veranderen, want dit kan zo echt niet.
Maar ik maak me er maar niet te druk om, ik moet eerst nog beginnen met werken na mijn studie. Zal me niks verbazen als over 20 jaar alles weer is veranderd.

.
verootjoo schreef:Toch logisch dat de pensioenleeftijd steeds verder omhoog gaat?
Toen het werd ingesteld werden de mensen veel minder oud en hoefde er maar 10/15jaar pensioen betaald te worden. Nu is dat verschoven naar 20/25 jaar en dat is geen uitzondering. Gezien de vergrijzing en de babyboomers die nu allemaal met pensioen gaan is dat gewoon niet te betalen.
Maar het staat je altijd vrij eerder te stoppen. Je hoeft niet per se tot je aow-leeftijd te werken
Wij hebben er een speciale spaarrekening voor. Mijn ouders ook. Mijn vader stopt binnenkort een paar jaar voor z'n 65e omdat hij klaar is met werken en genoeg spaargeld heeft.
Alleen maar leven van je aow en je schamel gespaarde pensioen via je werk is sowieso niet echt ruim.