HBO studie verder en paarden aan huis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 15:28

Waardoor gaat het met stage al lastig dan TS?

Want zie het probleem niet eigenlijk.
https://www.hsleiden.nl/binaries/conten ... je-sjd.pdf
Dagen waarop je om 8:30 moet beginnen zul je iets eerder op moeten staan ja. En campustijd is optioneel, wanneer je thuis verder kan werken is dat ook prima. Zou het wel voor een deel incalculeren, want waarschijnlijk zijn er ook projecten waar je met medestudenten aan werkt.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-17 16:14

MarliesV schreef:
Paarden 24/7 op het land gooien, zorgen dat ze binnen kunnen komen?

Slowfeeder maken voor het hooi die je maar 1x per dag hoeft te vullen. Water automatisch.
Dan blijft alleen 2x per dag voeren over (kan misschien 1 van je ouders ook wel) en ff de bak/weide uitmesten (voor een paard en een pony is dat een kruiwagen per dag). Dat moet prima te combineren zijn met een studie of een fulltime baan.

Alleen schiet vaak het rijden/mennen/werken er bij in met de paarden. Maar goed, gezien de blessure en de leeftijd loop je daar niet tegenaan.

Automatisch water is bij ons helaas niet mogelijk.. Ze staan ook nog is apart ivm mijn paard zijn blessure die waarschijnlijk komt door de jongste shet en ze blijven dollen samen.. Twee keer per dag voeren is voor mijn ouders geen mogelijkheid ivm hun werk(mijn vader is enorm vroeg weg en mijn moeder ook, verder 's avonds kunnen ze ook niet elke dag natuurlijk en dat verlang ik ook liever niet van ze..) Verder mest mijn paard al in z'n eentje een hele kruiwagen in alleen de stal in één dag, dus 1 kruiwagen voor 3 daar kunnen we naar fluiten helaas.

Verder vind je idee enorm creatief en zeker iets waar ik met wat aanpassing wat aan kan hebben, waarvoor dank!

Hilary

Re: HBO studie verder en paarden aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 16:22

Automatisch water hoeft niet eens, hebben wij ook niet. Maar de waterbakken zijn groot genoeg om gewoon voor 24 uur (of langer) water te vullen. Verwachten we dat ze veel drinken (bij erg heet weer), dan zetten we er een speciekuip extra bij en vullen we die.
Heb je je paard 's nachts op stal? Want dat kan natuurlijk gewoon, maar dan overdag in de paddock met schuilmogelijkheid. Z'n stal sluit je dan evt. af, zodat de bende binnen niet groter wordt. 's Ochtends dus loslaten, stal dicht. 's Avonds alles uitmesten. Je kunt 's avonds dan ook het hooi voor overdag al klaarhangen in de paddock (evt. onder het afdak als het regent).

Ik weet natuurlijk niet hoe jouw paarden wonen en welke faciliteiten / opties je hebt; dat is wat lastiger suggesties doen (maar een poging wagen kan uiteraard wel :D)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 16:23

Snap dat dagelijks voeren 2x een last is, maar als je een slowfeeder hebt die maar 1x hoeft dan kan je zelf dat doen.
Met voeren bedoel ik krachtvoer, krijgen ze dat eigenlijk? Anders scheelt dat natuurlijk weer.
En alleen krachtvoer kan misschien wel 1x per dag door iemand anders worden gedaan, dat is maar een paar minuten werk.

Lastig hoor, snap dat je ze graag wilt houden. En een ander huis geen optie is, hopelijk vind je een andere oplossing. En misschien valt het ook wel mee?

1 kruiwagen is inderdaad geen doen als je stalbedekking er bij hebt, maar alleen mest uit de paddock/weide zou je wel moeten redden.
Dat is bij ons met 4 grote paarden ook die hoeveelheid als ze halve dagen buiten lopen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 16:25

bruintje123 schreef:
7:15 opstaan vind ik een erg luxe tijd.
Sta een uur eerder op en je kan alles gedaan hebben :)

Daar ben ik het helemaal mee eens. 7.15u is wat mij betreft uitslapen. :')

Het is zeker mogelijk, maar je zult dan aan de bak moeten. Het zal betekenen dat je 's avonds laat nog aan huiswerk en dergelijke moet beginnen, alhoewel je ook een gedeelte in de trein zou kunnen doen.

Dat uur is natuurlijk niet verloren, in dat uurtje in de trein kun je zeker het een en ander doen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-17 20:37

ElenaMM77: Ja ik snap waarop je doelt, je hebt ook enorm gelijk. Gelukkig heb ik nog geen kids hihi.
Gypsy: Wat dat betreft heb ik dan al jaren de makkelijke optie :D (qua stalling). Ik zie deeltijd zelf ook niet zo zitten eigenlijk..
Grumpycat: Bedankt voor je tip en je ervaring! Je hebt gelijk *D .
bettyvn: Weet je, je hebt gelijk. En ik ben echt wel een doorzetter wb studie dus ik wil mijn hele lijf in de strijd gooien om het gewoon te gaan halen.
Lynn_nikita: Je hebt gelijk hoor, gelukkig hoef ik voorlopig nog even niet te denken aan kids
bruintje123: 715 is voor mij ook erg luxe, dat komt doordat mijn stage elke dag pas begint om 915 en ik daar makkelijkerwijs met de trein heen kan binnen 15 min
Hilary: 1x per dag voeren gaat hem niet worden. Helaas, mijn paard eet dan zo hard dat ie alles voor de middag nog op heeft. Verlichting is gelukkig geen probleem bij het mesten, alleen in de paddock word een flinke klus(zeker in de winter hihi) maar voor dat beetje kan ik mijn ouders wellicht wel strikken(valt echt wel mee per dag alleen de paddock) Als ik straks weer naar school ga sta ik er half 7 naast overigens :D . Ze krijgen geen brok, godzijdank dat scheelt een boel gedoe :') . (en nu je vervolg haha) : wij hebben ook van die kuipen waar 80/90 liter in kan. Dat drinkt mijn grote vriend binnen 1 dag leeg en mijn shets doen er 3/4 dagen over(samen)(mijn paard en de shets staan apart in aparte schuilstal + paddocks) Ik zal het hooi sowieso dan wel 's avonds klaarmaken voor de volgende ochtend en evt. nog meerdere dagen(we hebben een paar slowfeederzakken)
Tulandro: Precies! :D
MarliesV: Ze krijgen geen krachtvoer, alleen hooi en soms een broodje. Het hooi word verdeeld over 2x omdat mijn paard zich anders letterlijk ziek eet..
Ja het is echt een lastige kwestie maar als ik iedereen zo hoor moet ik het redden! Ik heb overigens geen stalbedekking bij mijn mest(ze staan op beton & ze hebben de paddocks) maar hij krijgt het toch voor elkaar dat lieve paard, in zn eentje een hele kruiwagen :+ .
KimD: Voor mij ook. Serieus, want ik heb er regelmatig wel om 6 uur uit gemoeten :+ .

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:45

HOi hoi, ik zie dat er veel goede tips zijn gegeven en ik denk dat je het wel redt. Zeker gezien het feit dat je er nu alvast over nadenkt. Ik moest ook 1.15 uur reizen enkele reis en ik kan je vertellen dat je onwijs veel gedaan kan krijgen in dat uur. Ik hoefde bijna niks meer te doen daarbuitenom. Het betekende wel dat ik bewust in de ochtend mijn opleidingsgenootjes niet opzocht. Dat scheelt namelijk :) En inderdaad zijn je uren niet altijd de hele dag op HBO. Ik denk dat het zijn weg wel vindt voor je...

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-17 20:48

Elpharo schreef:
HOi hoi, ik zie dat er veel goede tips zijn gegeven en ik denk dat je het wel redt. Zeker gezien het feit dat je er nu alvast over nadenkt. Ik moest ook 1.15 uur reizen enkele reis en ik kan je vertellen dat je onwijs veel gedaan kan krijgen in dat uur. Ik hoefde bijna niks meer te doen daarbuitenom. Het betekende wel dat ik bewust in de ochtend mijn opleidingsgenootjes niet opzocht. Dat scheelt namelijk :) En inderdaad zijn je uren niet altijd de hele dag op HBO. Ik denk dat het zijn weg wel vindt voor je...

Dankjewel voor je tips en je ervaring :D

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:58

Toen ik het hbo deed had ik een paard op een doe het zelf stal (dus Iets minder werk dan thuis). Daarnaast werkte ik 16 uur per week, gaf 2 uur per week les( en soms invallen) en zat in het bestuur van de paardensportvereniging dus regelmatig druk met wedstrijden organiseren. Was druk maar prima te doen want ik woonde nog thuis. Als jij voorlopig van plan bent om thuis te blijven wonen zijn er voldoende opties om ze te houden! Zijn al veel goede tips gegeven!