Diergeneeskunde zonder natuurkunde

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 19:30

Corientjuh94 schreef:
Wat leuk dat je diergeneeskunde wilt gaan doen :) Ik had op het VWO ook erg moeite met natuurkunde en ben net met een 6 geslaagd en met alle vakken gemiddeld een 6.3. Ik viel dus in de laatste lotingsklasse en ik ben dan uitgeloot in Utrecht en ben in Gent diergeneeskunde gaan doen. Het eerste jaar is echt zwaar en ontzettend droge stof (natuurkunde, scheikunde, wiskunde enz.). Ik hield het niet vol en ben alsnog het jaar daarna in Utrecht ingeloot. Vergeleken met Gent is dit echt zo fantastisch leuk, natuurkunde heb ik in utrecht niet meer gehad, en heb nu 5 jaar zonder herkansingen gemaakt. Natuurlijk is dit een persoonlijke ervaring, maar als je geen hele goede leerder/planner bent zou ik voor Utrecht gaan. Succes!

Haha, wat leuk dat ik jou hier weer tegenkom :P
Ik heb in hetzelfde jaar als Corine diergeneeskunde in Gent gedaan, en inderdaad, het is heel pittig!
Je krijgt in het eerste jaar oa fysica, wat ik mét natuurkunde op mijn vwo diploma al pittig vond, laat staan zonder :+ Dus ik zou er wel goed over nadenken :)

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 19:38

Floorg18 schreef:
hmm, dan moet ik dat even goed uitzoeken. Had vandaag ook gebeld en toen zeiden ze dat het wel gewoon kon. Kan ik mij wel al voor volgend jaar inschrijven als ik pas later staatexamen doe? Want je moet al voor februari je cijferlijst inleveren.

Alle mensen die nou in VWO-6 zitten hebben hun diploma niet voor februari hoor. ;)
De cijferlijst die je tijdens de selectie in moet leveren is je VWO-5 cijferlijst (VWO-6 lijst voor de mensen die hun diploma reeds hebben). Aangezien jij een vereist vak mist, hoef je hoogstwaarschijnlijk geen cijfers in te leveren en krijg je het gemiddelde cijfer van alle deelnemers. Ten minste, zo ging het vorig jaar bij mij en ik heb geen natuurkunde en scheikunde gehad in de 5de.

Als je staatsexamen gedeeltelijk in het derde tijdvak is, is dit vaak pas in augustus (ipv het eerste tijdvak dat je in de middelbare zou krijgen). Hier moet je wel even op letten, want vaak willen ze in juli al het bewijs hebben dat je aan alle eisen voldoet. Hiervoor zou je dus uitstel moeten vragen.

Floorg18

Re: Diergeneeskunde zonder natuurkunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 19:48

lekker slim van me 8)7

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 19:55

Gent is een erg goede unief. Je draait daar ook mee in de kliniek als student.
Maar voor je dit overweegt, bedenk dat scholing in België héél anders is dan in Nederland. Veel meer discipline en de eerste tijd blokvakken als chemie en fysica. Veel studenten die in de middelbare wetenschappen hebben gehad vallen al af omdat ze het hoge niveau niet aankunnen. Zonder voorkennis zal het erg moeilijk worden en zeer veel inzet vragen vrees ik.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 20:09

Maar 7 maanden voor een vak is toch ruim voldoende?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 20:19

Het grote voordeel van je 'nu' 7 maanden concentreren op natuurgkunde is, dat je nu ten eerste nog in je eigen omgeving bent, niet op kamers in een ander land.

En scheikunde heb je gedaan, dat is een soort bijzondere vorm van natuurkunde.
Verder kun die 7 maanden gebruiken om de basisbegrippen echt onder de knie te krijgen. Er is massa, electriciteit, er zijn een stel wetten zoals 'de wet van behoud van impulsmoment' - dat soort zaken.
Idealiter ga je pas sommen maken mbt soortelijke warmte etc etc als je een idee over de basis hebt.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 20:39

In theorie is het inderdaad prima haalbaar om binnen 7 maanden natuurkunde op orde te hebben. Het probleem zit hem in dat ik ongeveer +- 35 per week op een eventingstal werk. Als ik dan savonds thuis kom ben ik kapot en daarnaast ik heb geen vaste dagen. Dingen inplannen zoals een cursus of bijlessen worden dan lastig.

Kan je via een propedeuse op een HBO binnenkomen?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:12

Kan wel maar lukt zelden. Mijn nicht heeft dit 4 keer geprobeerd met meerdere aanbevelingsbrieven van dierenartsen waar ze gewerkt heeft maat is 4 keer uitgeloot of iig de vwo studenten kregen voorrang. Weet niet of het systeem nu anders is of verbeterd

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:17

Waarom volg je niet in je tussenjaar het vak natuurkunde? Dat heeft mijn vriend ook gedaan. In 3 mnd krijg je 4,5 en 6 vwo natuurkunde. Is even bikkelen, maar dan heb je het.

Mij vriend deed naast een fulltime baan natuurkunde, scheikunde en biologie. 3 mnd per vak in de avonduren 2x een avond en een zaterdagochtend in Utrecht.

Als je echt wil is alles mogelijk.

Hij is nu bijna 36 en studeert dit jaar af voor tandarts.

Heeft eerst hts bouwkunde en TU gedaan, maar was niet gelukkig. Even een paar vakken gehaald en daarna tandheelkunde kunnen doen.

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:24

callum schreef:
Kan wel maar lukt zelden. Mijn nicht heeft dit 4 keer geprobeerd met meerdere aanbevelingsbrieven van dierenartsen waar ze gewerkt heeft maat is 4 keer uitgeloot of iig de vwo studenten kregen voorrang. Weet niet of het systeem nu anders is of verbeterd

Je hebt maar 3 kansen, dus 4 keer uitgeloot zijn is niet mogelijk (tenzij er sprake was van een héél uitzonderlijke situatie).
Aanbevelingsbrieven waren (en zijn) nutteloos, zo zat het lotingssysteem nou eenmaal niet in elkaar. Je werd als je van het HBO afkwam automatisch in klasse C gestopt en laat dat nou de klasse zijn met de meeste concurrentie. Een kwestie van geluk of pech, dat heeft niks te maken met VWO’ers die voorrang kregen.

Maar goed, het lotingssysteem is inmiddels afgeschaft.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:29

Feit dat je vanuit de hbo in klassr c komt houd automatisvh in dat vwoers met hogere cijfers voorrang hebben. En was idd uitzondering. Maar daarom zei ik ook ik weet niet hoe het huidige systeem is

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:42

Ik zou in ieder geval niet adviseren een mbo opleiding te gaan doen. Zo slaapverwekkend voor je. Ik heb 1 jaar lesgegeven op dierhouderij dat is echt oersaai als je van het vwo komt met ambitie arts. nu zal para iets boeiender zijn maar toch.

Twee jaar 'weggooien' door jezelf op natuurkunde te focussen mocht je uitgeloot worden klinkt zwaar maar voor je droom misschien wel waard. Je kan misschien wel bij een kliniek gaan werken waar ze intern assistentes opleiden en tegelijk je natuurkunde doen. Je kan altijd nog dat toelatingsexamen doen.

Hoe staan je ouders er in?

Heb je al een alternatief gevonden mocht geneeskunde sowieso niet lukken?

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:44

Je kan dit jaar toch gewoon meedoen aan de selectie met je cijfers van 5VWO? Mocht je bij de 225 gelukkigen horen heb je nog een paar maanden de tijd om te zorgen dat je het vak haalt. Gok dat dat ergens Augustus zal zijn, lijkt mij toch voldoende tijd om even een flink tandje bij te zetten om natuurkunde bij te spijkeren? Als je het echt graag wilt moet dat wel lukken!

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:46

En de HBO'ers hadden weer voorrang op de VWO'ers met matige cijfers. Wat voor de mensen die met baggercijfers van het HBO afkwamen een zegen kon zijn. ;)
Al is 'voorrang' eigenlijk geen geschikte term hiervoor, aangezien je ook in klasse B uitgeloot kon worden en in klasse D ingeloot. Een kwestie van geluk.

TS, ik zou toch aanraden dat deelcertificaat te halen. In principe hoef je helemaal geen cursus oid te volgen, als je de boeken aanschaft kan je er een zelfstudie van maken met zo nu en dan een bijlesje, al vergt dit wel veel doorzettingsvermogen en discipline.
Als je nu eerst een HBO studie gaat doen en daarna pas aan de selectie meedoet krijg je als cijfer het gemiddelde van alle deelnemers, dus eigenlijk hetzelfde als wat je nu zou hebben met deelcertificaat (lijkt me, maar om dit zeker te weten zou je de uni even moeten mailen).
Laatst bijgewerkt door Sneeuwneus op 06-11-17 21:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:49

Ik ben zelf in Antwerpen begonnen, in vergelijking met Gent is het een kleinere groep, persoonlijker dus ook en meer mondelinge examens.
Ik ben nog altijd heel blij dat ik die keuze heb gemaakt. In Antwerpen hebben ze geen kliniek, maar wel gewoon een stal met wat dieren.
En voor de master moet je toch naar Gent, dus ik heb niet de idee dat ik veel gemist heb.
Je hebt in je 1ste jaar idd nog wat basisvakken, maar ook al wat anatomie enz.

Als je nog vragen hebt over studeren in België, mag je ze altijd stellen.
Ik kan je wel niet met alles helpen, aangezien ik zelf een belg ben.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 22:40

Oke, dus even voor de duidelijkheid.

Ik kan mij gewoon met mijn vwo5 cijfers aanmelden, als ik dan hoor dat ik ingeloot ben kan ik daarna nog natuurkune doen. Wanneer hoor je dan als je bent ingeloot?

En HBO'ers hebben "voorrang" op de vwo'ers met slechte cijfers? Want mijn vwo cijfers zijn niet zo heel mooi... Niet omdat ik het zo lastig vond maar moest wennen aan de overgan havo naar vwo en ik moest van school wisselen waardoor mijn cijfers in het begin niet best waren. Heb ik dan niet meer kans met een propedeuse dan zonder? Even los van natuurkunde certificaat want dat is inderdaad wel duidelijk dat ik die moet hebben wil je de studie goed doen

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 22:50

Je hebt geen natuurkunde gehad in de 5de, toch? Of wel? Als je het niet gehad hebt (oftewel, jouw VWO-5 lijst mist een verplicht vak) hoef je helemaal geen cijfers in te leveren. Dan krijg je gewoon het gemiddelde van alle deelnemers. Althans, vorig jaar was dit zo, je kan voor de zekerheid de uni mailen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 22:52

Als je gewoon je vwo diploma hebt gegaald lijkt het me niet mogelijk om met een propedeuse van hbo binnen te komen. Deze optie is echt alleen voor mensen die alleen havo hebben gedaan. En klopt het dus dat je al klaar bent met het vwo? Want dan mag je vanaf dit jaar ook je 6V cijfers uploaden als deze beter zijn dan je 5V cijfers.
Lees anders de voowaarden op de site van UU eens door, daar staat echt werkelijk alles op.

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 22:59

Floorg18 schreef:
Oke, dus even voor de duidelijkheid.

Ik kan mij gewoon met mijn vwo5 cijfers aanmelden, als ik dan hoor dat ik ingeloot ben kan ik daarna nog natuurkune doen. Wanneer hoor je dan als je bent ingeloot?

Let wel even op! Loting is verleden tijd, tegenwoordig gaat het via selectie. De selectiedag vindt ergens plaats in februari en in april worden de rangnummers bekend gemaakt. Maar je begint natuurlijk pas in september, dus neem aan dat je tot ergens augustus wel tijd hebt om alles in orde te maken.
Maar zoals al vaker vermeld, mail voor de zekerheid de uni even, geven altijd snel en duidelijk uitleg!

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:02

Lynnepinny schreef:
Als je gewoon je vwo diploma hebt gegaald lijkt het me niet mogelijk om met een propedeuse van hbo binnen te komen. Deze optie is echt alleen voor mensen die alleen havo hebben gedaan. En klopt het dus dat je al klaar bent met het vwo? Want dan mag je vanaf dit jaar ook je 6V cijfers uploaden als deze beter zijn dan je 5V cijfers.
Lees anders de voowaarden op de site van UU eens door, daar staat echt werkelijk alles op.

Maar ze mist een verplicht vak. Dan hoeft ze helemaal geen cijfers in te vullen en krijgt ze gewoon het gemiddelde van iedereen. Je kan geen gemiddelde van je eigen cijfers krijgen voor de selectie als je een vak minder hebt dan de rest.

Afbeelding
(Zo ging het vorig jaar; dat je als je al een diploma hebt toch je 5-VWO cijfers in moet vullen klopt alleen niet meer.)

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:12

Ik studeer diergeneeskunde in Gent. Was zeker geen ster in de beta vakken op de middelbare, en heb in de tussentijd ook nog wat anders gestudeerd (university college richting biomedisch. middelbare school diploma in 2011 gehaald). Achteraf vond ik het eerste jaar meevallen. Had natuurlijk al wel het voordeel dat ik heb "leren leren". Zolang je maar gedisciplineerd werkt, en vanaf dag 1 bij bent dan gaat het goed. Het probleem is dat je "maar" 21 uur in de week les hebt (minus practica) en daarnaast is het gewoon veel zelfstudie. Verder wordt er van je verwacht dat je meer parate kennis hebt dan in Nederland. Scheikunde krijg je een soort van veredeld boekje met wat formules en een periodiek systeem, en bij natuurkunde krijg je een formuleblad waar ongeveer 5 en een halve formule opstaat (RIP BINAS). Een voordeel; we hebben tegenwoordig een nieuwe prof in Gent voor natuurkunde. Nadeel hij legt heel veel uit waar je niks van begrijpt (wetten afleiden etc.), voordeel, al zijn antwoorden staan letterlijk in de cursus, dus zolang het je lukt om 250 pagina's in je kop te stampen voor het examen, dan komt natuurkunde wel goed (en ja, zo heb ik natuurkunde afgelopen jaar gehaald, want let's face it, met heel veel moeite, en bijles had ik krap een 5,5 bij mekaar gesprokkeld op het eindexamen, en dat was 6 jaar geleden, dus zoveel was er niet blijven hangen van Natuurkunde).

Hoor vaak dat de opleiding in Utrecht wel leuker is. Voor mij goldt echter: Utrecht gaat hem niet worden. Wil ik 6 jaar (of 7 of 8) bikkelen voor een beroep wat ik de rest van mijn leven ga doen, of geef ik mijn droom op... die keuze was dus snel gemaakt. En tot nu toe heb ik het prima naar mijn zin hier.

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:16

Let er trouwens wel op dat je je tot en met 31 december 2017 in kan schrijven voor het staatsexamen. Je kan niet wachten tot de uitslag van de selectie en je dan pas aanmelden.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 23:27

Ik ga zeker de uni mailen/bellen. Ben ook al bezig met het regelen van natuurkunde. Door dit topic heb al wel wat meer idee erbij en wat ik het beste nog kan vragen aan de uni.

Natuurkunde heb ik niet meer gehad sinds havo 3, 5 jaar geleden dus ongeveer. Mijn ouders zeggen dat ik gewoon moet doen wat ik leuk vind. Ze vinden het ook zonde als ik paravetrinair ga doen, maar nog belangrijker vinden ze dat ik het naar mijn zin heb.

Als tweede optie heb ik dierwetenschappen of dier & veehouderij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:37

Citaat:
Scheikunde krijg je een soort van veredeld boekje met wat formules en een periodiek systeem, en bij natuurkunde krijg je een formuleblad waar ongeveer 5 en een halve formule opstaat (RIP BINAS). Een voordeel; we hebben tegenwoordig een nieuwe prof in Gent voor natuurkunde. Nadeel hij legt heel veel uit waar je niks van begrijpt (wetten afleiden etc.), voordeel, al zijn antwoorden staan letterlijk in de cursus, dus zolang het je lukt om 250 pagina's in je kop te stampen voor het examen, dan komt natuurkunde wel goed.

Afdeling basiskennis: er bestaat een zeer beperkt aantal natuurwetten (wet van behoud van massa, etc).
Uit die wetten "volgt" de hele natuurkunde.

Een wet afleiden: er zijn een x aantal experimenten (de basis van de bètavakken: je doet een experiment en neemt waar) die deze wetten bevestigen.
De wetten zelf zijn "ouder dan de oerknal" oud - wanneer de huidige mensheid ze op papier heeft gekregen: 19e en 20ste eeuw.

Met die ordening is 250 pagina's wat makkelijker, lijkt me.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:43

Janneke2 schreef:
Citaat:
Scheikunde krijg je een soort van veredeld boekje met wat formules en een periodiek systeem, en bij natuurkunde krijg je een formuleblad waar ongeveer 5 en een halve formule opstaat (RIP BINAS). Een voordeel; we hebben tegenwoordig een nieuwe prof in Gent voor natuurkunde. Nadeel hij legt heel veel uit waar je niks van begrijpt (wetten afleiden etc.), voordeel, al zijn antwoorden staan letterlijk in de cursus, dus zolang het je lukt om 250 pagina's in je kop te stampen voor het examen, dan komt natuurkunde wel goed.

Afdeling basiskennis: er bestaat een zeer beperkt aantal natuurwetten (wet van behoud van massa, etc).
Uit die wetten "volgt" de hele natuurkunde.

Een wet afleiden: er zijn een x aantal experimenten (de basis van de bètavakken: je doet een experiment en neemt waar) die deze wetten bevestigen.
De wetten zelf zijn "ouder dan de oerknal" oud - wanneer de huidige mensheid ze op papier heeft gekregen: 19e en 20ste eeuw.

Met die ordening is 250 pagina's wat makkelijker, lijkt me.

Janneke denk dat mijn bericht niet helemaal goed was over gekomen. Ben het mrg je eens dat je de wetten moet kennen, maar de manier specifiek dit vak onderwezen wordt is misschien niet heel relevant voor diergeneeskunde studenten. Uitleggen prima, maar de examenvragen zijn daar ook op gericht. Probleem: mensen kunnen de wet afleiden, maar niet toepassen. Daarnaast zijn er nauwelijks oefeningen die je maakt terwijl die juist zo belangrijk zijn om natuurkundende te leren. En de manier waarop het uitgelgd vond ik vorig jaar niet duidelijk. Iets half benoemen, ervan uitgaan dat iedereen precies alle regels van differentiatie en integratie weet, en vervolgens zeggen dat het allemaal heel eenvoudig is. Maar goed dat valt meer onder de lesmethode. Punt wat ik wilde maken is dat voor het vak natuurkunde, in tergenestelling tot in nederland, meer gefocused is op dingen dier je in nederland kan opopzoeken in de binas. Dus meer kennis, weinig tot geen begrip, met dusdals voordeel dat, wanneer je goed kan stampen, je er niets van hoeft te begrijpen. En van die enkele oefening in het examen (meerkeuzevraag) staat het antwoord in de cursus