Ontslag, hoe nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:13

Leuk maar waar haal je dat goede advies???

Juist, men neme een arbeidsrechtadvocaat in de arm (als je geen rechtsbijstandverzekering hebt, weet je nu waarom je die altijd moet hebben!).

Ontslag met overeenkomst zonder transitievergoeding is alleen voor sukkels! Knoop dat heel goed in je oren.

Best om de relatie goed te willen houden, maar ondertussen wordt je wel buiten gezet.
Een advokaat staat daar afstandelijk in, die gaat op basis van jouw wensen er hard in, zonder aanzien des persoons.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:14

Ik lees enkele dingen die niet helemaal kloppen, dus hier een kleine uitleg. :)
Een beëindigingsovereenkomst ben je niet verplicht te tekenen. Het is dan ook geen ontslag, maar een beëindiging van de arbeidsovereenkomst door beide partijen.
Als jij niet wilt tekenen, teken je niet. Werkgever moet dan voor jouw ontslag naar het UWV stappen om een ontslagvergunning aan te vragen. Als het UWV al besluit om deze te geven, heb je recht op de transitievergoeding.
Laat de beëindigingsovereenkomst sowieso door een jurist lezen. Er moet namelijk duidelijk uit blijken dat de beëindiging op initiatief van de werkgever is en dat jou geen verwijt te maken valt. Anders heb je mogelijk geen recht op een WW uitkering.
Daarnaast zijn zaken zoals openstaande vakantiedagen, eventuele concurrentiebedingen, een finale kwijting e.d. belangrijk om goed te regelen.
Jouw werkgever probeert het via de makkelijke weg ipv naar het UWV te stappen en dus sta je in een goede onderhandelingspositie. Ik zou dus zeker staan op een behoorlijke ontslagvergoeding. Ook hier kan de jurist die ernaar kijkt je prima over informeren.
Ik snap dat je de verstandshouding goed wilt houden, maar de werkgever kijkt ook alleen naar het eigen belang. Jij moet ook voor jezelf opkomen en naar jouw belang kijken. Het is niet niks allemaal.
Succes! :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 19:17

ikke schreef:
Leuk maar waar haal je dat goede advies???

Juist, men neme een arbeidsrechtadvocaat in de arm (als je geen rechtsbijstandverzekering hebt, weet je nu waarom je die altijd moet hebben!).

Ontslag met overeenkomst zonder transitievergoeding is alleen voor sukkels! Knoop dat heel goed in je oren.

Best om de relatie goed te willen houden, maar ondertussen wordt je wel buiten gezet.
Een advokaat staat daar afstandelijk in, die gaat op basis van jouw wensen er hard in, zonder aanzien des persoons.

Ik heb een rechtsbijstandsverzekering hier ga ik morgen even contact mee opnemen. Daarnaast heb ik inmiddels contact gehad met een jurist die me al op wat zaken heeft gewezen. :j

Was vooral benieuwd naar ervaringen hier, hoe mensen het hebben geregeld. Mag overigens ook via PB :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:30

Ik ben toevallig net dmv een beëindigings-overeenkomst werkloos geworden. In mijn geval betrof het een groot bedrijf met een sociaal plan, en ik heb gelukkig een flinke transitievergoeding meegekregen.

Op de uwv site kun je ook informatie vinden over de beëindigings-overeenkomst en ww.

Bij mij werd een advocaat betaald door de wergever,dit heeft ruim 1200 euro gekost. Deze heeft de overeenkomst nagekeken en nog wat voor me onderhandeld.

Als ik jou was zou ik contact opnemen met het juridisch loket en je goed laten informeren door iemand met kennis van zaken. Je bent denk ik geen lid van een vakbond?
Ik zie nu dat je net schrijft dat je een rechtsbijstandverzekering hebt, gelukkig!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-11-17 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:33

Indien je langer dan 2 jaar voor dezelfde werkgever hebt gewerkt dan heb je ALTIJD recht op een transitie vergoeding.

Daarbij zou ik zeker NIET tekenen. Jouw werkgever dient aan te kunnen tonen dat ze jou wil ontslaan vanwege "bedrijfseconomische omstandigheden", dit moet via het UWV of de kantonrechter.
Als je zelf genoegen neemt met een vaststellingsovereenkomst met wederzijds goedvinden, dan dient er duidelijk en expliciet in de overeenkomst vermeld te staan dat het jij als werknemer geen enkele blaam treft. En dat de werkgever ervoor kiest om de overeenkomst te beëindigen.

Maar nogmaals: transitievergoeding is wettelijk verplicht vanaf 2 jaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:41

[***] schreef:
Indien je langer dan 2 jaar voor dezelfde werkgever hebt gewerkt dan heb je ALTIJD recht op een transitie vergoeding.

Daarbij zou ik zeker NIET tekenen. Jouw werkgever dient aan te kunnen tonen dat ze jou wil ontslaan vanwege "bedrijfseconomische omstandigheden", dit moet via het UWV of de kantonrechter.
Als je zelf genoegen neemt met een vaststellingsovereenkomst met wederzijds goedvinden, dan dient er duidelijk en expliciet in de overeenkomst vermeld te staan dat het jij als werknemer geen enkele blaam treft. En dat de werkgever ervoor kiest om de overeenkomst te beëindigen.

Die verplichting klopt wel, maar ik adviseer TS toch echt om met dat bedrag geen genoegen te nemen!

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:47

Ik heb dit ook ooit gehad en en advocaat genomen met no cure no pay. Die heeft alle onderhandelingen gedaan. Ik kreeg een mooie som geld en heb geen rekening gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:53

ikke schreef:
[***] schreef:

Die verplichting klopt wel, maar ik adviseer TS toch echt om met dat bedrag geen genoegen te nemen!

Ben ik helemaal met je eens! Zou in dit specifieke geval ook zeker geen genoegen nemen met de standaard berekening. Laat de werkgever eerst maar eens "bedrijfseconomische redenen" kunnen aanvoeren.

Cinderella

Re: Ontslag, hoe nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:13

TS je zou ook nog kunnen onderhandelen over de kosten van de inschakeling van een jurist. Dat jij een jurist laat kijken naar de beëindigingsovereenkomst en als jij besluit te tekenen, de werkgever de kosten van de jurist (tot een bepaald bedrag) aan jou vergoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:15

Cinderella schreef:
TS je zou ook nog kunnen onderhandelen over de kosten van de inschakeling van een jurist. Dat jij een jurist laat kijken naar de beëindigingsovereenkomst en als jij besluit te tekenen, de werkgever de kosten van de jurist (tot een bepaald bedrag) aan jou vergoed.

Zou ik niet doen. Werkgever wil van TS af, laat werkgever dan maar juridische kosten maken. TS kan in het beste geval gewoon niets tekenen en blijven werken.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:19

[***] schreef:
Cinderella schreef:

Zou ik niet doen. Werkgever wil van TS af, laat werkgever dan maar juridische kosten maken. TS kan in het beste geval gewoon niets tekenen en blijven werken.

Waarom niet? Beetje kort door de bocht.
Als de werkgever wel een ontslagvergunning van het UWV verkrijgt, kan dat financieel minder gunstig zijn voor de TS dan een hoge beëindigingsvergoeding als ze de overeenkomst tekent. De TS heeft recht op de transitievergoeding als een ontslagvergunning wordt verleend en dat is geen dikke vetpot na 4 jaar dienst hoor.
Dus de TS doet er zeker wel goed naar om de beëindigingsovereenkomst in ieder geval door een jurist te laten bekijken en ja dan doet ze er slim aan om deze kosten door de werkgever te laten betalen, als ze wel tekent.
Het kan zijn dat het UWV geen ontslagvergunning verleent en dan kan de TS blijven werken, ja. Maar de vraag is of ze dan nog op hele goede voet staat met de werkgever. En als het UWV wel de vergunning verleent, levert het dus geen vetpot op met alleen de transitievergoeding.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:28

Hey!

Ten eerste; super vervelend.. nu is het belangrijk om de juiste beslissingen te maken zodat jij hier zelf nog redelijk vanaf komt. Ik snap dat het moeilijk is om hard te zijn tegenover je werkgever, maar je kan nu beter aan jezelf denken!

Qua inhoud heb ik hier weinig verstand van, maar als rechten studente kan ik je in ieder geval adviseren om naar een jurist/advocaat te stappen. Voor zulke mensen is dit a piece of cake; zij kunnen je denk ik heel erg snel uitleggen hoe het zit en welke stappen jij het beste kan gaan zetten.

Heel veel succes! Hopen dat je snel een leuke nieuwe baan vind!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:33

Ik zit net in dezelfde situatie en ben eruit gekomen met mijn werkgever.

Waar je op moet letten;
- bereken zelf wat je moet krijgen aan transitievergoeding. Hier wordt de kantonrechters formule voor gebruikt. Daar heb je recht op bij een vast contract (vaak 1/3 maandloon per gewerkt jaar)
- Je hebt recht op de vergoeding van de kosten van advocaat of jurist (+/- 750 euro)
- Vakantie en eventueel opgebouwd leerbudget kun je inzetten, ik heb er zelf voor gekozen door mijn werkgever een cursus te laten betalen van mijn opleidingsbudget en aangevuld met een deel van mijn transitievergoeding. Mijn vakantieuren zet ik in tijdens mijn laatste maand om vrijgesteld te zijn van werk en in de komende maand minder uren te werken en dus de cursus te kunnen doen en te solliciteren naar een nieuwe baan.
- Spreek af over de laptop wat jij daar voor inlevert, maar ook wat er aan besturingssysteem, programma's op de laptop achter blijft.
- Niets tekenen voor je jurist eruit is met je werkgever en je alles op papier hebt staan. Er is 1 overeenkomst die rechtsgeldig is en daar moeten alle afspraken in staan die je met je werkgever hebt gemaakt. Ook moet de overeenkomst door beide ondertekend zijn

Mijn advies, zoek een onafhankelijk juridisch adviseur die je hierin gaat bijstaan. Het is een klote situatie die je echt kan slopen, maar laat je niet uit het veld slaan!

Heel veel succes en sterkte!

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:35

De kantonrechtersformule is afgeschaft met de komst van de WWZ. In dit geval is het idd 1/3 maandloon per gewerkt jaar (tot 10 jaar dienst en daarna meer, maar nvt). Dit staat gewoon in de wet geregeld. :)
Recht op juridische kostenvergoeding is er niet, dat zijn echt dingen waar je over kunt onderhandelen met de werkgever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:36

@Cinderella, misschien begrijp ik je niet goed, maar ik vind ook dat de werkgever de juridische kosten moet betalen. Dat zeg ik volgens mij ook.

TS geeft aan dat haar werkgever financiële redenen noemt voor het maken van een vaststellingsovereenkomst. Bedrijfseconomische redenen zal werkgever moeten aantonen.
Ik bedoel iets anders met blijven werken dan jij. TS geeft aan dat haar werkgever heeft gezegd dat ze in december kan blijven werken. Ik wil alleen maar zeggen dat ze, als er nog geen duidelijkheid is over haar ontslag, ze gewoon op haar werk moet blijven verschijnen, zodat ze niet de schijn tegen heeft en dat het UWV zegt dat ze akkoord is gegaan met haar ontslag door thuis te blijven.

Ik wil aangeven dat ze niet thuis moet blijven voordat er juridisch duidelijkheid is over de zaak.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:38

[***]: klopt, maar daar moet wel over onderhandeld worden. Het is geen recht wat ze heeft. :)
Verder eens met je. Thuis blijven, is een no go, totdat er iets getekend is. Niet getekend = blijven werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:05

Cinderella schreef:
[***]: klopt, maar daar moet wel over onderhandeld worden. Het is geen recht wat ze heeft. :)
Verder eens met je. Thuis blijven, is een no go, totdat er iets getekend is. Niet getekend = blijven werken.

Ah dan bedoelen we hetzelfde :j , maar hebben we elkaar verkeerd begrepen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 22:01

Cinderella schreef:
De kantonrechtersformule is afgeschaft met de komst van de WWZ. In dit geval is het idd 1/3 maandloon per gewerkt jaar (tot 10 jaar dienst en daarna meer, maar nvt). Dit staat gewoon in de wet geregeld. :)
Recht op juridische kostenvergoeding is er niet, dat zijn echt dingen waar je over kunt onderhandelen met de werkgever.

Klopt, daarbij heeft werknemer nog 14 dagen wettelijke bedenktijd.
En per 1 januari 2018 wordt de transitievergoeding voortaan altijd betaald bij einde dienstverband, dus niet meer pas na 2 jaar.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 22:15

Electra63 schreef:
Cinderella schreef:

Klopt, daarbij heeft werknemer nog 14 dagen wettelijke bedenktijd.
En per 1 januari 2018 wordt de transitievergoeding voortaan altijd betaald bij einde dienstverband, dus niet meer pas na 2 jaar.

Het is een punt uit het regeerakkoord, maar daar moet een wetswijziging voor komen. Naar mijn weten, is die er nog niet (doorheen). Of ik heb ineens iets flink gemist. :+
14 dagen kun je de beëindigingsovereenkomst herroepen. Wanneer dit recht niet in de overeenkomst benoemd is, is het zelfs 21 dagen. Dus nog flink wat bedenktijd. Toch zou ik er vooraf een jurist op laten zetten en niet achteraf. Maar dat is puur, omdat ik vooraf weet waar ik voor teken.
Ik wijk alleen nu wel af denk ik van TS haar vraag, dus ik zal stoppen met mijn 'wist je dat'jes. :')

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 12:43

Inmiddels de vaststellings overeenkomt mogen ontvangen en ik ga deze na laten lezen door een advocaat.
Er staan inderdaad wat dingen in waar ik het niet mee eens ben.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:36

Ik ben vorig jaar na 8 jaar in dienst te zijn geweest ontslagen. Heb een advocaat in de arm genomen.
Ben uiteindelijk nog 4 maanden doorbetaald in dienst geweest, maar was gewoon vrij ( vrij gesteld van werk) en daarnaast 12.000 euro transitievergoeding meegekregen.

Zou zeker een advocaat inschakelen, heeft mij uiteindelijk niks gekost, heeft de werkgever betaald.
Heb eventueel wel de gegevens van mijn advocaat.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:42

Romeo2007 schreef:
Ik ben vorig jaar na 8 jaar in dienst te zijn geweest ontslagen. Heb een advocaat in de arm genomen.
Ben uiteindelijk nog 4 maanden doorbetaald in dienst geweest, maar was gewoon vrij ( vrij gesteld van werk) en daarnaast 12.000 euro transitievergoeding meegekregen.

Zou zeker een advocaat inschakelen, heeft mij uiteindelijk niks gekost, heeft de werkgever betaald.
Heb eventueel wel de gegevens van mijn advocaat.

Ik snap wel waarom bedrijven geen vaste krachten meer willen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:12

Want? Als je zonder reden ineens van je werk wordt gehaald is het toch niet vreemd om dat aan te vechten? Die vaste aanstelling wil/krijg je niet voor niets; ivm zekerheid...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:26

Anoniem schreef:
Want? Als je zonder reden ineens van je werk wordt gehaald is het toch niet vreemd om dat aan te vechten? Die vaste aanstelling wil/krijg je niet voor niets; ivm zekerheid...

Er is toch altijd wel een reden. :) Die kan variëren van bezuinigingen, niet functioneren, grote geschillen, niet kunnen aanpassen aan veranderingen in het bedrijf, etc, etc.
Als ik personeel moet ontslaan heb ik daar een goede reden voor. Dan hebben we al gesprekken gehad, dan zijn er al afspraken gemaakt, dan is er al aan gewerkt.
Een mens kan veranderen. Ook een goed en betrouwbaar personeelslid.

Maar de bedragen die hier genoemd worden maken dat ik dus in NL alleen op contractbasis ga werken met personeel.
Hoewel ik liever blijf zitten waae ik zit. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:29

Dat jíj dat op zo'n manier doet, wil niet zeggen dat iedere Nederlandse werkgever zo netjes is... helaas.