Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

ikke schreef:Leuk maar waar haal je dat goede advies???
Juist, men neme een arbeidsrechtadvocaat in de arm (als je geen rechtsbijstandverzekering hebt, weet je nu waarom je die altijd moet hebben!).
Ontslag met overeenkomst zonder transitievergoeding is alleen voor sukkels! Knoop dat heel goed in je oren.
Best om de relatie goed te willen houden, maar ondertussen wordt je wel buiten gezet.
Een advokaat staat daar afstandelijk in, die gaat op basis van jouw wensen er hard in, zonder aanzien des persoons.
[***] schreef:Indien je langer dan 2 jaar voor dezelfde werkgever hebt gewerkt dan heb je ALTIJD recht op een transitie vergoeding.
Daarbij zou ik zeker NIET tekenen. Jouw werkgever dient aan te kunnen tonen dat ze jou wil ontslaan vanwege "bedrijfseconomische omstandigheden", dit moet via het UWV of de kantonrechter.
Als je zelf genoegen neemt met een vaststellingsovereenkomst met wederzijds goedvinden, dan dient er duidelijk en expliciet in de overeenkomst vermeld te staan dat het jij als werknemer geen enkele blaam treft. En dat de werkgever ervoor kiest om de overeenkomst te beëindigen.
Maar nogmaals: transitievergoeding is wettelijk verplicht vanaf 2 jaar.
ikke schreef:[***] schreef:Indien je langer dan 2 jaar voor dezelfde werkgever hebt gewerkt dan heb je ALTIJD recht op een transitie vergoeding.
Daarbij zou ik zeker NIET tekenen. Jouw werkgever dient aan te kunnen tonen dat ze jou wil ontslaan vanwege "bedrijfseconomische omstandigheden", dit moet via het UWV of de kantonrechter.
Als je zelf genoegen neemt met een vaststellingsovereenkomst met wederzijds goedvinden, dan dient er duidelijk en expliciet in de overeenkomst vermeld te staan dat het jij als werknemer geen enkele blaam treft. En dat de werkgever ervoor kiest om de overeenkomst te beëindigen.
Maar nogmaals: transitievergoeding is wettelijk verplicht vanaf 2 jaar.
Die verplichting klopt wel, maar ik adviseer TS toch echt om met dat bedrag geen genoegen te nemen!
Cinderella schreef:TS je zou ook nog kunnen onderhandelen over de kosten van de inschakeling van een jurist. Dat jij een jurist laat kijken naar de beëindigingsovereenkomst en als jij besluit te tekenen, de werkgever de kosten van de jurist (tot een bepaald bedrag) aan jou vergoed.
[***] schreef:Cinderella schreef:TS je zou ook nog kunnen onderhandelen over de kosten van de inschakeling van een jurist. Dat jij een jurist laat kijken naar de beëindigingsovereenkomst en als jij besluit te tekenen, de werkgever de kosten van de jurist (tot een bepaald bedrag) aan jou vergoed.
Zou ik niet doen. Werkgever wil van TS af, laat werkgever dan maar juridische kosten maken. TS kan in het beste geval gewoon niets tekenen en blijven werken.

Cinderella schreef:De kantonrechtersformule is afgeschaft met de komst van de WWZ. In dit geval is het idd 1/3 maandloon per gewerkt jaar (tot 10 jaar dienst en daarna meer, maar nvt). Dit staat gewoon in de wet geregeld.
Recht op juridische kostenvergoeding is er niet, dat zijn echt dingen waar je over kunt onderhandelen met de werkgever.
Electra63 schreef:Cinderella schreef:De kantonrechtersformule is afgeschaft met de komst van de WWZ. In dit geval is het idd 1/3 maandloon per gewerkt jaar (tot 10 jaar dienst en daarna meer, maar nvt). Dit staat gewoon in de wet geregeld.
Recht op juridische kostenvergoeding is er niet, dat zijn echt dingen waar je over kunt onderhandelen met de werkgever.
Klopt, daarbij heeft werknemer nog 14 dagen wettelijke bedenktijd.
En per 1 januari 2018 wordt de transitievergoeding voortaan altijd betaald bij einde dienstverband, dus niet meer pas na 2 jaar.

Romeo2007 schreef:Ik ben vorig jaar na 8 jaar in dienst te zijn geweest ontslagen. Heb een advocaat in de arm genomen.
Ben uiteindelijk nog 4 maanden doorbetaald in dienst geweest, maar was gewoon vrij ( vrij gesteld van werk) en daarnaast 12.000 euro transitievergoeding meegekregen.
Zou zeker een advocaat inschakelen, heeft mij uiteindelijk niks gekost, heeft de werkgever betaald.
Heb eventueel wel de gegevens van mijn advocaat.
Anoniem schreef:Want? Als je zonder reden ineens van je werk wordt gehaald is het toch niet vreemd om dat aan te vechten? Die vaste aanstelling wil/krijg je niet voor niets; ivm zekerheid...
Die kan variëren van bezuinigingen, niet functioneren, grote geschillen, niet kunnen aanpassen aan veranderingen in het bedrijf, etc, etc.