studiefinanciering en paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:48

Ik heb straks geen OV meer en ben dus aan het kijken voor een goedkoop autootje. Dus betekent wel iets meer kosten, maar hoe kan ik anders naar stage :+.

FelineNanet

Re: studiefinanciering en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:56

Lang leve de discussie om het leenstelsel altijd. Ik vind de grootste grap altijd dat er zoveel mensen zijn met een mening die nu niet studeren, maar goed ik word hier altijd erg chagerijnig van dus ga er niet over door :').

Ik betaal momenteel paard en collegegeld zelf. Ouders betalen boeken maar dat is misschien 100 euro per jaar. Ik studeer universitair en werk ook op de universiteit erbij. Ik heb schijtmazzel met mijn baantje: 8 uur vrij in te delen en geen jeugdloon. Volgend jaar ga ik stage lopen en kan ik helaas niet meer werken bij de universiteit, dan gaan waarschijnlijk mijn ouders inspringen voor paard en ik lenen voor collegegeld. Als mijn ouders het niet zouden kunnen betalen dan zou ik ervoor lenen. Paard kan namelijk niet verkocht worden (21+) tenzij slacht. Maar ik heb wel de mogelijkheid om tussen bachelor en master een jaar te werken op de universiteit en met dat jaar is dan de studieschuld weer weg.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:12

Ik heb dit stelsel en moet school en pony zelf betalen.
Ik leen minimaal, net genoeg om mijn studie te betalen en verder betaal ik mijn paard van mijn bijbaantje. Wel kan ik het paard samen met mijn zusje betalen, wat dus weer de helft scheelt.. Als ik geen paard had gehad, had ik nog steeds geleend om mijn studie te betalen, het enige verschil is dat ik dan meer had kunnen sparen voor bijvoorbeeld een vakantie oid. Dat zijn keuzes.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:19

Tja ik denk altijd die keuze is aan jezelf. Ik moet mijn HBO zelf betalen en voor mijn collegegeld doe ik bijlenen, de rest werk ik bij. Echter woon ik nog thuis, heb ik heel weinig vaste lasten en heb ik geen onkosten aan mijn verzorgpaard. Alles wat ik verdien gaat dus naar mezelf of blijft op mijn rekening bivakkeren.

Echter ben ik ook een paar maanden werkloos geweest (altijd fijn wanneer je op je 23 nog een bijbaan moet vinden en het moet afleggen tegen mensen van 18 qua salaris hoogte) en heb ik ook bijgeleend om dit te kunnen overbruggen. Het beste is natuurlijk om gewoon zonder schuld je studie af te ronden maar zo zwart-wit is het niet en bij DUO bijlenen is niet zo heel riskant.

Ik denk dat je gewoon bij jezelf moet nagaan of het je een schuld waard is of niet.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:20

Al dat harde werken, een paard als luxe beschouwen, het kan toch niet waar zijn!
Blijft er nog een beetje tijd over om te leven? je weet nooit wat de toekomst brengt of hoe lang die duurt. En ja, het is heus verstandig er rekening mee te houden. Maar met mate, zoals bij alles. "Er is nog nooit iemand dood gegaan van hard werken" wat een onzin, zeker wel, zeer velen! En wat denk je van al die burn outs van jongeren tegenwoordig? Zijn we niet te streng voor onszelf, ik zie het eigenlijk niet als een kwaliteit maar als een handicap, die denkwijze...

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:28

Ik leen nu niets, ik heb het geluk dat mijn ouders de pony betalen (ik deel hem dan ook wel met mijn moeder en mijn broertje)
Maar stel dat er iets zou gebeuren, mijn ouders zijn opeens blut of weet ik het wat, en onze pony zou weg moeten, dan ging ik zeker wel lenen om hem te kunnen houden. Natuurlijk zou ik wel een goedkope plek proberen te vinden, maar blijven doet hij zeker.
Het zal dan wel een luxeproduct zijn, maar ik word doodongelukkig zonder paard/afleiding. Als ik 6 jaar zou moeten studeren, zonder paard, alleen maar werken en studeren dan zou ik dat echt niet trekken. Studeren is leuk, maar het zal niet 6 jaar lang mijn leven overnemen...

Een paard kopen, die je nog niet kent zeg maar, vind ik niet zo verstandig. In dat geval kan je beter wachten tot na de studie, als je een baan hebt.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:32

Ik heb tijdens mijn studie wel studiefinanciering gehad maar dit was nog met de regeling dat je alles kreeg en niet terug hoefde te betalen. heb toen bijna 400 euro in de maand gekregen en mijn bijbaantje erbij.
Werkte toen bij de jumbo en kreeg niet veel uren.

Na 4 jaar een vervolgopleiding gaan doen, geen stufie meer maar wel een ander baantje waar ik veel meer kon werken.
Ik heb nooit stufie gebruikt om mijn paard te betalen.

Helaas zitten er wel mensen in mijn opleiding die maximaal bijlenen, misschien 2 a 3 x per week in de stad zitten en nog rood staan omdat al het geld op is.... erg jammer

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:42

terrabeertje schreef:
Lenen vind ik dus ook minder erg dan de mensen die nog hebben kunnen profiteren van het oude stelsel waarbij zij dus vaak het geld besteedde aan ieder weekend in de kroeg zitten of inderdaad zo'n luxe als een paard.
Dit vind ik pas laks, zij hoefden in principe er niet eens naast te werken en kregen gewoon lekker iedere maand een zakje geld op de rekening gestort.
De mensen die lenen zullen er zelf voor op draaien uiteindelijk en het dus uiteindelijk zelf betalen. Niet uit de zak van een ander.

Ik kreeg uitwonende beurs, 250 euro. Geen aanvullende beurs omdat mijn vader teveel verdiende (maar niet meebetaalde aan de studie). Als jij van 250 euro een kamer kan huren, kan eten, jezelf kan verzekeren en aan kan kleden ben je echt een talent :P . Oh ja, of je dan ook nog 2000 euro collegegeld daarvan kan betalen. Per jaar hou je na aftrek vh collegegeld 1000 euro over, per jaar! Dus netto 83 euro per maand wat je overhoud van je uitwonende beurs na aftrek collegegeld. Dus correctie, je moet wonen, eten, verzekeren en aankleden voor 83 euro per maand. Mission impossible!
Dan moet je wel werken, maar als je al 6 dagen in de week stage loopt... Mission impossible 2. :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:43

josien_m_ schreef:
Al dat harde werken, een paard als luxe beschouwen, het kan toch niet waar zijn!
Blijft er nog een beetje tijd over om te leven? je weet nooit wat de toekomst brengt of hoe lang die duurt. En ja, het is heus verstandig er rekening mee te houden. Maar met mate, zoals bij alles. "Er is nog nooit iemand dood gegaan van hard werken" wat een onzin, zeker wel, zeer velen! En wat denk je van al die burn outs van jongeren tegenwoordig? Zijn we niet te streng voor onszelf, ik zie het eigenlijk niet als een kwaliteit maar als een handicap, die denkwijze...

Jij ziet een paard niet als een luxe artikel :? Hoe dan? Een basis behoefte?

Je kan gewoon niet alles hebben.
Dat we te streng zijn voor onszelf ben ik het mee eens, maar waarschijnlijk op een andere manier. Ik vind vooral dat de westerse wereld gericht is op hebben, hebben, hebben. We moeten er bij lopen volgens de laatste mode, we moeten een knappe auto voor ons mooie grote koophuis hebben staan, en minstens 2x per jaar op vakantie. Daar heb je natuurlijk geld voor nodig, waar je hard voor moet werken.
Terwijl als je begint met minder willen en beseffen dat je niet alles kan krijgen, je gelukkiger wordt en je geen gekke ideeen in je hoofd gaat halen als geld lenen voor luxe producten...
Überhaupt geld lenen... Misschien ben ik zo ouderwets opgevoed, maar wij geven alleen geld uit wat van ons is. Wij sparen voor dingen. We hebben wel een hypotheek op het huis, maar ook geen volledige. Vind lenen gewoon zo gevaarlijk, maar ook een uiting van hebzucht. Doe daar niet aan mee. Zijn ook zo veel mensen mee de boot in gegaan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:53

Het is afwegen en keuzes maken. Ik heb wel maximaal geleend en ben nu aan het terugbetalen, maar ik heb er geen moment spijt van gehad. Het studeren zelf is al zwaar genoeg, en om alles zonder lening te kunnen bekostigen had ik echt zoveel moeten werken dat de studie niet zo goed gelukt was, en bovendien vond ik het belangrijk om in mijn studententijd nieuwe vriendschappen op te doen. Werken kan echt altijd nog en ik heb nu totaal geen last van mijn afbetalingen.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:54

Ik heb even getwijfeld of ik zou reageren, maar ga het toch doen omdat ik denk dat mijn situatie handig is voor de TS.

Ik heb mijn pony gekocht toen ik in Vwo 6 zat, op mezelf woonde en leefde van de 18+ regeling en van het geld van mijn ochtendkrantenwijken. Dit kon qua financiën echt net (speling van +- 100 euro per maand), en daar heb ik toen een enorm risico mee genomen. Maar het was of ik koop deze pony of hij gaat naar de slacht, dus toen was mijn keuze snel gemaakt.
Ik wist op dat moment namelijk ook dat ik in de nieuwe regeling zou vallen en dat ik sowieso maximaal ging lenen, want deze lening is de goedkoopste die je ooit gaat krijgen en terugbetalen zou geen probleem moeten zijn aangezien ik met mijn studie prima baankansen heb met voldoende loon, met deze lening zou ik er financieel gezien zo'n 250 euro per maand op vooruit gaan ten opzichte van de situatie in Vwo 6.
Enkel had ik er niet helemaal rekening mee gehouden dat het collegegeld ook ongeveer op zo'n 200 euro per maand uitkomt en dat ik er dus helemaal niet zoveel op vooruit ging.

Gelukkig kan ik goed met geld omgaan en heb ik erg zuinig geleefd qua eten/kleren/uitgaan etc. Daarnaast heb ik in de zomer en kerstvakanties full time gewerkt via uitzendbureau's en daar heb ik tussendoor ook nog flink wat klussen voor gedaan. Waardoor ik toch een ruime 3000 euro extra heb verdiend in alleen 2016. Dit geld was heel hard nodig want in de zomer van 2016 is mijn pony ernstig hoefbevangen geweest en alle kosten bij elkaar heeft dat toch ruim 1000 euro gekost.

Nu dit jaar leek alles heel goed te gaan en had ik genoeg geld bij elkaar gespaard om mijn collegegeld vooruit te betalen, dus dat heb ik gedaan en juist op dat moment werd mijn pony weer hoefbevangen. Dikke stress want mijn potje zat nu in het college geld en nu voor het eerst in mijn leven was het echt heel spannend of ik de maand zou halen omdat er ook wat gedoe was met mijn loon en ponylief weer +- 500 euro extra had gekost. Maar ook dit is weer (weliswaar op het randje) net goed gegaan.

Nu zijn we een ruime maand verder sinds het laatste dieptepunt en nu begint mijn spaarrekening flink te klimmen aangezien ik geen extra kosten meer heb aan mijn collegegeld of paard en ik werk nu ook tijdens mijn studieweken. Dit betekend dat ik nu een ruime 400 euro per maand over kan sluizen naar mijn spaarrekening, maar dat ik eigenlijk geen tijd meer heb voor mijn pony. Ik zie hem nu zo'n 2-3 keer per week en eigenlijk vind ik dat veel te weinig, zeker in verhouding met het geld dat hij kost à 250 euro per maand. Maar hem verkopen kan ik niet en wil ik ook helemaal nog niet. Gelukkig heb ik het geluk dat hij op een pensionstal staat waar ik zeker weet dat er heel goed voor hem gezorgd wordt ook als ik er niet ben.

Moraal van het verhaal: Kan je een paard betalen van stufie? Jazeker. Is het tijdtechnisch aan te raden? Nee, tenzij je het helemaal prima vind om gedurende je studie nooit te werken. Maar dan is het financieel weer krapjes, zeker als je zelf alles moet betalen en je paard ook nog ziek wordt. Dus dan moet je toch werken en dan heb je geen/weinig tijd meer voor je paard of studie en dan zal je prioriteiten moeten stellen waarbij logischer wijs je studie voorop zou moeten staan, terwijl je paard een levend wezen is die je niet tekort mag doen, dus dat is een behoorlijk lastig dilemma.

Conclusie: Ik raad het iedere student af om een paard te kopen tenzij je ouders heb die een flinke reservepot hebben en het geen probleem vinden om in te springen waar nodig.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:03

Dat kan ik inderdaad beamen over tijdskwestie. Ik leen niet bij dus mijn inkomsten zijn echt wat ik doordeweeks en in het weekend bij mijn bijbaan verdien. Zo over de week gezien werk ik gemiddeld 24 uur per week, als het niet meer is dus kan bevestigen dat tijd met je paard dan echt minimaal wordt als je ook nog naar school moet en het sneller donker wordt + slecht weer (geen binnen mogelijkheden) blijft er niet veel meer over.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:19

Nee, ik zie een paard niet als een luxe artikel, maar als een persoonlijkheid waar je verantwoordelijk voor bent. Ik kijk niet alleen vanuit wat ik nodig heb of graag wil maar ook vanuit het paard zelf. Hij is een vriend en hopelijk voor het leven! Hij zorgt door zijn behoeftes ervoor dat ik buiten bezig ben, geregeld me ontspan, gezonder blijf. Hij helpt me te reflecteren op mezelf, te relativeren in het leven en me te verplaatsen in een ander. Niet door me kapot te werken, maar door keuzes te maken en met minder genoegen te nemen. Maar ik woon ook met mijn paarden, staan ze op een pensionstalling dan is dit misschien toch ietsje anders.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:20

Femek2902 schreef:
Conclusie: Ik raad het iedere student af om een paard te kopen tenzij je ouders heb die een flinke reservepot hebben en het geen probleem vinden om in te springen waar nodig.

Dit inderdaad. Ik heb alles altijd zelf betaald, en gelukkig is mijn paard nog nooit ernstig ziek geweest waardoor ik veel kosten had, maar het is wel zo dat mijn moeder mijn vangnet kan zijn. Ik heb een spaarpot, maar stel dat die opgaat door reden X en paardlief krijgt iets, dan kan ik in dat geval extra lenen van mijn moeder, zonder termijn waarop het terugbetaald moet zijn.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:21

verootjoo schreef:
josien_m_ schreef:

Jij ziet een paard niet als een luxe artikel :? Hoe dan? Een basis behoefte?

Je kan gewoon niet alles hebben.
Dat we te streng zijn voor onszelf ben ik het mee eens, maar waarschijnlijk op een andere manier. Ik vind vooral dat de westerse wereld gericht is op hebben, hebben, hebben. We moeten er bij lopen volgens de laatste mode, we moeten een knappe auto voor ons mooie grote koophuis hebben staan, en minstens 2x per jaar op vakantie. Daar heb je natuurlijk geld voor nodig, waar je hard voor moet werken.
Terwijl als je begint met minder willen en beseffen dat je niet alles kan krijgen, je gelukkiger wordt en je geen gekke ideeen in je hoofd gaat halen als geld lenen voor luxe producten...
Überhaupt geld lenen... Misschien ben ik zo ouderwets opgevoed, maar wij geven alleen geld uit wat van ons is. Wij sparen voor dingen. We hebben wel een hypotheek op het huis, maar ook geen volledige. Vind lenen gewoon zo gevaarlijk, maar ook een uiting van hebzucht. Doe daar niet aan mee. Zijn ook zo veel mensen mee de boot in gegaan.

Vind jij lenen voor een studie ook hebzuchtig? Als ik moet sparen totdat ik mijn hele studie bij elkaar heb, ben ik 10 jaar ouder, getrouwd? Huis? Kinderen? Dan kan ik ook geen studie van 40 uur in de week meer gaan doen. Bovendien kan ik het geld dan beter voor andere dingen gebruiken. Ik leen ook niet graag, daarom doe ik het minimaal, maar zonder lening kwam ik helemaal nergens.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:24

Een studie is nauwelijks te betalen zonder te lenen. Met een beetje pech zit je hele dagen op school en dan heb je je huiswerk nog. Van de uitwonende beurs is ook vrijwel geen kamer te betalen, en dan moet je al je boeken etc ook nog, om maar te zwijgen van boodschappen. Zonder lenen was het me nooit gelukt om rond te komen, hoe zuinig ik ook leef.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:21

Jojoleine: dat zie ik dan nog als investering, maar ik bedoelde meer het lenen voor een paard tijdens je studie.
Maar maximaal lenen voor een opleiding is vaak ook niet nodig :n

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:45

Even kort van mn telefoon. Ik val in t oude stelsel en ik leen vol, woon samen en heb een paard.

Ik ben op mn 18e (klinkt hard maar haast 'noodgedwongen' ) uit huis gegaan en gaan samenwonen met mijn vriend. Hiervoor kreeg ik aanvullende beurs, maar sinds ik uit huis ging was dit toevallig niet meer zo. Toen kreeg ik natuurlijk wel uitwonende beurs.
Mijn stufie gaat deels naar mn studie, maar ook deels naar mn huis. Vorig jaar heb ik mn bijrijdpaard overgekocht van een deel van mn spaargeld. Terwijl ik dus vol leen en een huis huur.

Wel wil ik hier bij zeggen dat ik al die tijd van mm stufi 2 baantjes heb (gehad) en dat inkomen is bijna de helft van mn totale inkomen incl stufi. Ik zet (naast school/paard/huis/luxe uitgaven) elke maand geld opzij om te sparen maar heb dus ook een schuld. En ja, daar ben ik me bewust van en dat doe ik dus 'expres' :)

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:22

verootjoo schreef:
Jojoleine: dat zie ik dan nog als investering, maar ik bedoelde meer het lenen voor een paard tijdens je studie.
Maar maximaal lenen voor een opleiding is vaak ook niet nodig :n

Dan vind ik dat je helemaal gelijk hebt +:)+

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 15:44

Kayleigh_ schreef:
terrabeertje schreef:
Edit, eigenlijk wil ik hier nog aan toevoegen dat als mensen willen lenen in de vorm van een studiefinanciering ik van mening ben dat zij dit lekker zelf moeten bepalen. Zij zijn immers degene die na hun opleiding dit ook allemaal terug moeten gaan betalen. Lenen vind ik dus ook minder erg dan de mensen die nog hebben kunnen profiteren van het oude stelsel waarbij zij dus vaak het geld besteedde aan ieder weekend in de kroeg zitten of inderdaad zo'n luxe als een paard.
Dit vind ik pas laks, zij hoefden in principe er niet eens naast te werken en kregen gewoon lekker iedere maand een zakje geld op de rekening gestort.
De mensen die lenen zullen er zelf voor op draaien uiteindelijk en het dus uiteindelijk zelf betalen. Niet uit de zak van een ander.

Zo zo zo, wat een aanname. Ik viel ook in het oude stelsel, maar mijn studie is gewoon betaald van mijn eigen spaargeld, ik werkte erbij en ja, ik ontving het minimum aan studiefinanciering. Maar denk je dat daar een paard van te onderhouden was? Dan ben je niet goed op de hoogte. Dus ik had ook geen eigen paard, hing niet elk weekend in de kroeg en ook bij mij was het gewoon hard werken.

Winged schreef:
TS flinke aanname inderdaad. Naast mijn studie werkte ik 15 uur, vakanties was ik alleen maar aan het werk. En gewoon studie afgerond in 4 jaar. En geen lening, wel basisbeurs. Woonde ook niet op kamers, had geen paard.

Ja, ik heb het ook wel anders gezien, maar die mensen zijn niet mijn probleem. Resultaat is dat ik wel iets van spaargeld had, en geen schuld. Heb ik wel allemaal zelf voor elkaar gekregen.

Hoe je het ook draait: een paard is een luxe. En voor een luxe moet je niet gaan lenen. (het ligt natuurlijk anders wanneer het paard er al was en omstandigheden veranderen. Maar waarom van geleend geld gaan kopen?)

Weer wordt er in mijn ogen niet goed gelezen. In mijn bericht heb ik het dus over de types leners die dit gedrag vertonen. Dat jullie je nu aangesproken voelen vind ik dus apart want ik heb t niet over jullie, toch?

Ook zeg ik in een of 2 post's later dat ik dus ook niet over iedereen spreek maar dat ik het in mijn omgeving veel zie/heb gezien. Sorry als ik mensen hier mee op hun tenen trap.

Daarbij, jullie kunnen wel beginnen met een flink stuk studieschuld minder aangezien jullie wel degelijk een deel gekregen hebben, afgezien van t feit dat jullie daarnaast hard hebben gewerkt.

Ik heb nog niet helemaal bijgelezen, maar dit viel me nu even op.

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 15:47

Femek2902 schreef:
Ik heb even getwijfeld of ik zou reageren, maar ga het toch doen omdat ik denk dat mijn situatie handig is voor de TS.

Ik heb mijn pony gekocht toen ik in Vwo 6 zat, op mezelf woonde en leefde van de 18+ regeling en van het geld van mijn ochtendkrantenwijken. Dit kon qua financiën echt net (speling van +- 100 euro per maand), en daar heb ik toen een enorm risico mee genomen. Maar het was of ik koop deze pony of hij gaat naar de slacht, dus toen was mijn keuze snel gemaakt.
Ik wist op dat moment namelijk ook dat ik in de nieuwe regeling zou vallen en dat ik sowieso maximaal ging lenen, want deze lening is de goedkoopste die je ooit gaat krijgen en terugbetalen zou geen probleem moeten zijn aangezien ik met mijn studie prima baankansen heb met voldoende loon, met deze lening zou ik er financieel gezien zo'n 250 euro per maand op vooruit gaan ten opzichte van de situatie in Vwo 6.
Enkel had ik er niet helemaal rekening mee gehouden dat het collegegeld ook ongeveer op zo'n 200 euro per maand uitkomt en dat ik er dus helemaal niet zoveel op vooruit ging.

Gelukkig kan ik goed met geld omgaan en heb ik erg zuinig geleefd qua eten/kleren/uitgaan etc. Daarnaast heb ik in de zomer en kerstvakanties full time gewerkt via uitzendbureau's en daar heb ik tussendoor ook nog flink wat klussen voor gedaan. Waardoor ik toch een ruime 3000 euro extra heb verdiend in alleen 2016. Dit geld was heel hard nodig want in de zomer van 2016 is mijn pony ernstig hoefbevangen geweest en alle kosten bij elkaar heeft dat toch ruim 1000 euro gekost.

Nu dit jaar leek alles heel goed te gaan en had ik genoeg geld bij elkaar gespaard om mijn collegegeld vooruit te betalen, dus dat heb ik gedaan en juist op dat moment werd mijn pony weer hoefbevangen. Dikke stress want mijn potje zat nu in het college geld en nu voor het eerst in mijn leven was het echt heel spannend of ik de maand zou halen omdat er ook wat gedoe was met mijn loon en ponylief weer +- 500 euro extra had gekost. Maar ook dit is weer (weliswaar op het randje) net goed gegaan.

Nu zijn we een ruime maand verder sinds het laatste dieptepunt en nu begint mijn spaarrekening flink te klimmen aangezien ik geen extra kosten meer heb aan mijn collegegeld of paard en ik werk nu ook tijdens mijn studieweken. Dit betekend dat ik nu een ruime 400 euro per maand over kan sluizen naar mijn spaarrekening, maar dat ik eigenlijk geen tijd meer heb voor mijn pony. Ik zie hem nu zo'n 2-3 keer per week en eigenlijk vind ik dat veel te weinig, zeker in verhouding met het geld dat hij kost à 250 euro per maand. Maar hem verkopen kan ik niet en wil ik ook helemaal nog niet. Gelukkig heb ik het geluk dat hij op een pensionstal staat waar ik zeker weet dat er heel goed voor hem gezorgd wordt ook als ik er niet ben.

Moraal van het verhaal: Kan je een paard betalen van stufie? Jazeker. Is het tijdtechnisch aan te raden? Nee, tenzij je het helemaal prima vind om gedurende je studie nooit te werken. Maar dan is het financieel weer krapjes, zeker als je zelf alles moet betalen en je paard ook nog ziek wordt. Dus dan moet je toch werken en dan heb je geen/weinig tijd meer voor je paard of studie en dan zal je prioriteiten moeten stellen waarbij logischer wijs je studie voorop zou moeten staan, terwijl je paard een levend wezen is die je niet tekort mag doen, dus dat is een behoorlijk lastig dilemma.

Heel interessant om te lezen!
Dankjewel :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:48

Waarom wijs je zo naar 'wat jullie hadden wel'. Ja. Je hebt pech. Kunnen wij ook niks aan doen, daarvoor moet je bij de politiek wezen.

Puntje bij paaltje: Gewoon niet gaan lenen om een paard te kunnen bekostigen.

Overigens kreeg ik 90 euro per maand ofzo hoor. Dus zoveel was dat ook niet ;) Het was niet zo dat we met honderden euro's elke maand op een terras zaten en zo onze studiepunten hebben binnengetikt :+

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 15:52

Winged schreef:
Waarom wijs je zo naar 'wat jullie hadden wel'. Ja. Je hebt pech. Kunnen wij ook niks aan doen, daarvoor moet je bij de politiek wezen.

Puntje bij paaltje: Gewoon niet gaan lenen om een paard te kunnen bekostigen.

Overigens kreeg ik 90 euro per maand ofzo hoor. Dus zoveel was dat ook niet ;) Het was niet zo dat we met honderden euro's elke maand op een terras zaten en zo onze studiepunten hebben binnengetikt :+

Ik denk dat mijn punt anders over komt dan bedoelt, excuses.

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:05

Ik heb een paard, studeer en leen bij. Ik werk 3 avonden in de week en dit is 'voldoende' om mijn paard te betalen maar andere dingen betalen zit er dan niet in. Dus ik leen elke maand een klein bedrag bij. Wel deel ik mijn paard (lease), dus ik probeer het zo goedkoop mogelijk te maken.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:11

Vind het wel apart dat men hier TS echt gaan wijzen op wat ze wel en niet moet doen m.b.t. een lening. Dat is nog altijd eigen keuze en als TS geld wilt lenen voor een paard, is dat haar pakkie an. Die schuld komt bij niemand anders op het bordje dan bij haar.